Permalänk
Medlem

Tips på skärm till quadsetup

Jag har idag en Dell U2711 och två U2311h. Jag är stormförtjust i alla skärmar och jag letar nu efter en fjärde.
Tanken är att jag ska ha en 1080p skärm ovanför min u2711 som jag kan använda för streaming och för att spela wii U på.

Jag har då kikat på ASUS VG248QE som har 144hz, låg respons och HDMI. Det jag oroar mig för att det är TN-panel. Mina övriga skärmar har IPS-paneler (om är gamla sådana). Vill inte färgrymden ska vara helt uppåt väggarna jämfört med de andra skärmarna jag har idag.

Jag var också lite inne på en 27" 1080p men då är jag rädd att skalningen blir helt fel jämfört med de andra skärmarna jag redan har.

Om någon har erfarenhet av liknande setup så hade jag uppskattat er input.

Tack på förhand.

Permalänk
Bildexpert 📺

Det kommer att skilja sig ordentligt i färgåtergivning. En TN-panel i den höga positionen kräver också rätt tydlig vinkling nedåt för att fungera för skrivbordspositionen. Underifrån blir majoriteten TN-paneler väldigt mörka och även inverterade i skuggnyanser, svart blir ljusare än mörkgrått.

Du lär heller inte kunna köra VG248QE i 144 Hz via HDMI eller köra Wii U i 144 Hz, så där är skärmen kanske fel variant för vad du är ute efter.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Lite detta jag misstänkte.
Har du några tips på vad som hade kunnat passa?

Permalänk
Bildexpert 📺

Tja, fortsätta på Dell med IPS-panel kanske vore enklast? Du vet ju vad du får, något du är stormförtjust i?

Permalänk
Medlem

@Laxpudding:
Dell har ju en 27" som har 1080p. (http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/182512-d...)
Jag misstänker bara att skalningen mellan skärmarna blir helt fel.
Kanske bäst att satsa på en 24" till.