Dåligt flöde med Alphacool VPP655 - PWM pump?

Permalänk
Medlem

Dåligt flöde med Alphacool VPP655 - PWM pump?

Hej!

Är så att jag för några dagar sedan satte in en ny pump i min custom loop. Den gamla pumpen jag hade började låta som tusan och ville helt enkelt inte vara med längre (Phobya DC12-400).
Jag köpte en Alphacool VPP655 - PWM med plexi top. Tömde hela loopen och gjorde rent allting, satte sedan ihop allt precis som det var förut.

Som sig bör så var det ju en liten hake... PWM kabeln blev för kort :/. Körde den då mot ett vanligt chassifläkts uttag istället då den skulle gå på runt 60% av maxfarten på det sättet. Fungerat utan några större bekymmer i 2 dagar nu, förutom att cpu tempen blev lite lidande då den inte snurrade runt vattnet någe vidare. Belastade knappt inte systemet alls under den här tiden. Men men... Beställde en pwm förlängare igår och vart ju bra glad när jag hade den i brevlådan idag!!

Upp till datorn o koppla in lite temporärt... Men, jag får då fasen inge fart på vattnet iallafall! Jag tog ett par kort som exempel.

Pumpen vid idle ~20%:

Pumpen vid full load 100% under stresstest med aida64:

Jag har som det kanske syns, knappt styrfart på vattnet som går i retur?! Med gamla pumpen, som ska flytta bra mycket mindre vatten så var det ju en stabil ström med en stråle som var lika bred som returröret. Det flödet som jag har nu är totalt ljudlöst trots att det går ut i "luften" i ressen. Allt som oftast så får jag inte ens en stråle, utan vattnet "glider" utmed ressen istället. Det känns inte riktigt rätt...

PWM styrningen fungerar som den ska och moderkortet har inga problem att justera farten automatiskt. Inte heller någe problem med att ställa hastigheten helt manuellt.

Ska det vara såhär?? Jag får även högre temps pga att vattnet knappt rör sig.

Visa signatur

[Msi Krait x370] [Amd Ryzen 7 1700X@4ghz] [16gb ddr4 Corsair Vengeance LPX@3066mhz] [Custom loop med dubbla 420 rad] [2x Gigabyte GTX 970 G1 Gaming med EK fullcover block] [OCZ Vertex 460 120gb SSD] [1x 1TB 7200rpm Samsung F1, 3TB 5400rpm WD Green] [Corsair 750w] [Corsair 750D med bort moddad front]

Permalänk
Medlem

vad rapporterar den för rpm vid t.ex. 100%?

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

vad rapporterar den för rpm vid t.ex. 100%?

Får inte upp någon slags "rpm" nånstans. Har testat fanxpert o speedfan. Kan ställa in vid vilken temp den ska gå i 100% på, resp vilken temp den ska gå ner, som jag stallt det 20%, på moderkortet. Detta fungerar, men det är just flödet som är problemet. Hade riktigt bra flöde med den gamla pumpen, men med denna så verkar det inte spela någon större roll vad jag gör.

Är dessa mer känsliga för "obstruktioner" än vad dc12-400 pumpar är? Har nämligen 2st 90graders vinklar strax efter pumpen. Hade detta med gamla pumpen oxå, utan problem. Det är i stort sett det enda jag kan komma o tänka på.

Visa signatur

[Msi Krait x370] [Amd Ryzen 7 1700X@4ghz] [16gb ddr4 Corsair Vengeance LPX@3066mhz] [Custom loop med dubbla 420 rad] [2x Gigabyte GTX 970 G1 Gaming med EK fullcover block] [OCZ Vertex 460 120gb SSD] [1x 1TB 7200rpm Samsung F1, 3TB 5400rpm WD Green] [Corsair 750w] [Corsair 750D med bort moddad front]

Permalänk
Medlem

Hade samma sak själv med min vp655.. löste sig själv efter en par dagar... troligtvis luft någonstans.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Hade samma sak själv med min vp655.. löste sig själv efter en par dagar... troligtvis luft någonstans.

Ja man hoppas ju på det. Men det är så himla stor skillnad på hur det är nu mot med gamla pumpen så jag tvivlar på att man har sån tur.

Visa signatur

[Msi Krait x370] [Amd Ryzen 7 1700X@4ghz] [16gb ddr4 Corsair Vengeance LPX@3066mhz] [Custom loop med dubbla 420 rad] [2x Gigabyte GTX 970 G1 Gaming med EK fullcover block] [OCZ Vertex 460 120gb SSD] [1x 1TB 7200rpm Samsung F1, 3TB 5400rpm WD Green] [Corsair 750w] [Corsair 750D med bort moddad front]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweCrow:

Får inte upp någon slags "rpm" nånstans. Har testat fanxpert o speedfan. Kan ställa in vid vilken temp den ska gå i 100% på, resp vilken temp den ska gå ner, som jag stallt det 20%, på moderkortet. Detta fungerar, men det är just flödet som är problemet. Hade riktigt bra flöde med den gamla pumpen, men med denna så verkar det inte spela någon större roll vad jag gör.

Så om du kollar i bios bland fläkthastigheter och letar efter CPU så står det ingenting där?

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

@SweCrow:

Vatten nivån i reservoaren steg väsentligt för mig efter en par dagar. Du kan ju ha igång burken och luta den lite åt olika håll..
Har du luft på något jobbigt ställe, så kan du få en mycket effektiv strypning på flödet

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

Så om du kollar i bios bland fläkthastigheter och letar efter CPU så står det ingenting där?

Nepp... Står på N/A där. :/ Men den fungerar, och reglerar sig.

Skrivet av Wyver:

@SweCrow:

Vatten nivån i reservoaren steg väsentligt för mig efter en par dagar. Du kan ju ha igång burken och luta den lite åt olika håll..
Har du luft på något jobbigt ställe, så kan du få en mycket effektiv strypning på flödet

Tycker jag har lutat o haft mig som tusan. Får väl köra maraccas variant med den om inte annat
Ska avvakta ett par dagar o se, men tror något är riktigt galet. Hade inga problem att bli av med luft med samma loop med den gamla pumpen, så jag har väl inte allt för höga förhoppningar. :/

Visa signatur

[Msi Krait x370] [Amd Ryzen 7 1700X@4ghz] [16gb ddr4 Corsair Vengeance LPX@3066mhz] [Custom loop med dubbla 420 rad] [2x Gigabyte GTX 970 G1 Gaming med EK fullcover block] [OCZ Vertex 460 120gb SSD] [1x 1TB 7200rpm Samsung F1, 3TB 5400rpm WD Green] [Corsair 750w] [Corsair 750D med bort moddad front]

Permalänk
Medlem

@SweCrow:

Det du kan göra att köra den på full effekt för att få ut luften snabbare. När datorn sitter i idle så pumpar den näst intill ingenting skulle jag tro. Har du ändrat loopen på något sätt?

Vad har du för reservoar?

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

@SweCrow:

Det du kan göra att köra den på full effekt för att få ut luften snabbare. När datorn sitter i idle så pumpar den näst intill ingenting skulle jag tro. Har du ändrat loopen på något sätt?

Den enda ändringen som jag gjort är att det sitter en 1dm slangbit extra mellan nya pumpen och första radiatorn. Förut hade jag en 90graders koppling från pumpen-> ~5cm lång slang -> 90graders koppling in i radiatorn. Den enda skillnaden är att istället för 5cm slang imellan dem 90 graderna så är det ~15cm slang där.

Kass bild på gamla kopplingen:

Som det ser ut nu:

Visa signatur

[Msi Krait x370] [Amd Ryzen 7 1700X@4ghz] [16gb ddr4 Corsair Vengeance LPX@3066mhz] [Custom loop med dubbla 420 rad] [2x Gigabyte GTX 970 G1 Gaming med EK fullcover block] [OCZ Vertex 460 120gb SSD] [1x 1TB 7200rpm Samsung F1, 3TB 5400rpm WD Green] [Corsair 750w] [Corsair 750D med bort moddad front]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

@SweCrow:

Det du kan göra att köra den på full effekt för att få ut luften snabbare. När datorn sitter i idle så pumpar den näst intill ingenting skulle jag tro. Har du ändrat loopen på något sätt?

Vad har du för reservoar?

Ressen är en Alphacool Cape Corp PRO 25LT.

Visa signatur

[Msi Krait x370] [Amd Ryzen 7 1700X@4ghz] [16gb ddr4 Corsair Vengeance LPX@3066mhz] [Custom loop med dubbla 420 rad] [2x Gigabyte GTX 970 G1 Gaming med EK fullcover block] [OCZ Vertex 460 120gb SSD] [1x 1TB 7200rpm Samsung F1, 3TB 5400rpm WD Green] [Corsair 750w] [Corsair 750D med bort moddad front]