"Galet tillbehör ska förstöra dina usb-portar - och kanske din dator med" (USB-Killer)

Permalänk
Medlem

"Galet tillbehör ska förstöra dina usb-portar - och kanske din dator med" (USB-Killer)

Läste en artikel på pc-för-alla idag. För att sammanfatta det hela så är det en rysk snubbe vid namn Dmitrij Grisjin som har utvecklat ett usb-minne som ska se till att dina filer inte hamnar i orätta händer. Detta ska fungera genom att man kopplar in usb-killer enheten till din dator och sedan förstörs alla usb-anslutningar. Under processen ska tydligen moderkortet löpa en stor risk att skadas.

Vad tror ni om det här? Jag tycker att det låter som en sanslöst dålig ide. Vore ju väldigt tråkigt om man råkade förväxla det med något annat usb-minne.

Artikel: http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.642144

Här har ni en video där de visar att den fungerar:
LÄNK

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är poängen? "vänta lite, innan ni rånar mig och tar min dator så skulle jag bara vilja plugga in det här USB-minnet" eller har jag missförstått det hela?

"jaha USB-portarna funkar inte, då är det väl kört... Eller så tar vi bara hårddisken och sätter i en annan dator"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Läste den för en stund sedan. Kan verkligen inte förstå nyttan med med den...

Visa signatur

En gammal cpu från AMD. Ett par äldre grafikkort i Cross-Fire. En del minne. Gamla slö-diskar. Antik nätdel. En ok kylare. Ett nedsuttet chassi. En del fungerande tillbehör.
Ett moderkort som brann upp. Ytterligare CPU och GPU från AMD. Mer minne. En SSD och ett par hårddiskar. En nyare PSU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zsebbez:

Läste en artikel på pc-för-alla idag. För att sammanfatta det hela så är det en rysk snubbe vid namn Dmitrij Grisjin som har utvecklat ett usb-minne som ska se till att dina filer inte hamnar i orätta händer. Detta ska fungera genom att man kopplar in usb-killer enheten till din dator och sedan förstörs alla usb-anslutningar. Under processen ska tydligen moderkortet löpa en stor risk att skadas.

Vad tror ni om det här? Jag tycker att det låter som en sanslöst dålig ide. Vore ju väldigt tråkigt om man råkade förväxla det med något annat usb-minne.

Artikel: http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.642144

Här har ni en video där de visar att den fungerar:
LÄNK

Men lol. Inte alls årets julklapp till någon man hatar eller tar med till jobbet/skolan för att få ledigt ett par dagar :'D

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Vad är poängen? "vänta lite, innan ni rånar mig och tar min dator så skulle jag bara vilja plugga in det här USB-minnet" eller har jag missförstått det hela?

"jaha USB-portarna funkar inte, då är det väl kört... Eller så tar vi bara hårddisken och sätter i en annan dator"

Precis vad jag också tänkte. Moderkortets portar må vara paj, men vad stoppar en för att ta bort två små skruvar och plugga ur kablar, vips så har man all information ändå?

Skrivet av Laccy:

Läste den för en stund sedan. Kan verkligen inte förstå nyttan med med den...

Nej, det förstår jag att du inte gör, för det gör inte jag heller.
Kanske som ett extremt taskigt skämt? Om det ens kan kallas för ett skämt...

Skrivet av Q4Rspwn:

Men lol. Inte alls årets julklapp till någon man hatar eller tar med till jobbet/skolan för att få ledigt ett par dagar :'D

Haha, ja, där har du en bra poäng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zsebbez:

Precis vad jag också tänkte. Moderkortets portar må vara paj, men vad stoppar en för att ta bort två små skruvar och plugga ur kablar, vips så har man all information ändå?
Nej, det förstår jag att du inte gör, för det gör inte jag heller.
Kanske som ett extremt taskigt skämt? Om det ens kan kallas för ett skämt...
Haha, ja, där har du en bra poäng.

Eller någon som inte kan ett skit om datorer? XD

Visa signatur

En gammal cpu från AMD. Ett par äldre grafikkort i Cross-Fire. En del minne. Gamla slö-diskar. Antik nätdel. En ok kylare. Ett nedsuttet chassi. En del fungerande tillbehör.
Ett moderkort som brann upp. Ytterligare CPU och GPU från AMD. Mer minne. En SSD och ett par hårddiskar. En nyare PSU.

Permalänk
Medlem

Tackar! Då var kvällens flin räddat! Nu kan jag sova gott

Visa signatur

“Den bästa platsen att gräva en mycket djup grop i vilken man vill fånga en Heffaklump, vore någonstans där en Heffaklump redan befinner sig, bara någon meter längre fram ungefär.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av JsonC:

Tackar! Då var kvällens flin räddat! Nu kan jag sova gott

Inga problem.
Du kanske skulle införskaffa dig ett sånt här och plugga in i chefens dator, så ska du se att det flinet håller för mer än en kväll

Permalänk
Medlem

För att inte tala om dom som ringer på dörren och kräver 10 000 kr för att INTE sätta in den.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon