Installera hårddisk, bärbar dator

Permalänk

Installera hårddisk, bärbar dator

Hej

Köpte en MSI GP60, jäkligt nöjd faktiskt, köpte billigt på rea

den kom dock med en vanlig standard hårddisk, så tänkte, får köpa en SSD

Köpte en mini SSD för bärbar då som han i affären rekkomenderade
Kommer ha windows 8 men ska uppgradera till windows 10 och vill då ha windows 10 på min SSD
Hur fungerar det här egentligen?

Tutorial på hur man installerade den rent fysiskt kan jag hitta på youtube

Frågan är hur jag gör rätt sen så OS:et hamnar på SSD:n

Sen man kan ha 2 hårddiskar i en bärbar va? Det är inte väl inte meningen att jag ska byta ut min HDD mot en SSD?
Jag vill ju ha bägge

Summering
har köpt en dator med windows 8, och köpt en SSD
Vad jag nu vill göra är att installera SSDn + uppgradera till windows 10
Någon som har nån guide eller kan förklara i steg?

Sen kanske jag inte kan ha 2 hdd i min dator?
Kanske måste jag ta bort min gamla hårddisk? kanske inte kan ha båda
Har endast en 128 gig ssd så lite kass då

Visa signatur

i7-10700F | RTX 3060 Ti Phoenix | 32 GB HyperX 3200Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallehamez:

Sen kanske jag inte kan ha 2 hdd i min dator?
Kanske måste jag ta bort min gamla hårddisk? kanske inte kan ha båda
Har endast en 128 gig ssd så lite kass då

Den har blueray läsare, köp en sådan här Hårddiskadapter för CD/DVD-uttag och sätt dit den istället för läsaren så kan du ha 2 diskar.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

@Belzader:

Är det mycket mekk att få i en sån?
kan man ha windows på SSdn då? uppgraderar ju till win 10

har inte tid å vänta på onlineorder så får hitta nån sån adapter i en butik

Visa signatur

i7-10700F | RTX 3060 Ti Phoenix | 32 GB HyperX 3200Mhz

Permalänk
Medlem

@kallehamez: Enklast är att sätta i SSD:n där nuvarande hårddisk sitter och ersätta din spelare med hårddisk-adaptern. Då kan du den dagen du behöver en spelare bara byta. Om du har Windows på skiva så byter du först din HDD till SSD och installerar sedan om OS. Sedan så byter du spelaren till din gamla HDD.

Adaptern spelaren sitter i tas antingen ur med ett utvikt gem eller en knapp som får enheten att hoppa ur. Ha datorn avstängd och gärna batteriet urplockat.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk

@OldComputer:

Tack för svaret

Har ej OS på skiva, sitter väl i moderkortet (gissar jag)

Han i affären gav mig en 2.5 tums ssd tror jag, vad jag gissar är en mini SSD
så där måste finnas något uttag för mini SSD?

Visa signatur

i7-10700F | RTX 3060 Ti Phoenix | 32 GB HyperX 3200Mhz

Permalänk
Hedersmedlem

Ingen aning vad en "mini SSD" är för något. Skriv vad det är för modell istället.

Operativsystemet finns på den nuvarande hårddisken som en separat partition, så antingen klonar du hela disken till din SSD med lämpligt program (med Intel och Samsung följer det med gratis och fungerar oftast mycket bra). Alternativt bränner du ut återställningsskivor eller USB-sticka med det inbyggda programmet som finns i alla märkeslaptops, och läser tillbaka när du bytt disken.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Hej

Försäljaren sa att operativsystemet satt på moderkortet
Jag har nu bytt hårddisk till SSD, kan inte boota

Så jag behöver en windows 8 skiva, som såklart inte följde med
Kan jag fortfarande använda en gammal windows 8 skiva för jag borde ha en nyckel på moderkortet?

Obs, jag menar en gammal LAGLIG kopia, jag vet att alla diskussioner som berör illegala former av mjukvara är förbjuden, det är INTE en disskusion om det

jag har en LAGLIG windows 8 skiva, OED, med redan använd licens
kan jag använad den skivan för jag borde ha en nyckel på moderkortet?

Visa signatur

i7-10700F | RTX 3060 Ti Phoenix | 32 GB HyperX 3200Mhz

Permalänk
Hedersmedlem

@kallehamez: Normalt sett finns nyckeln i BIOS sedan W8 kom, så den bör aktivera sig automatiskt om du installerar ett nytt W8. Om du måste ha exakt samma version som datorn kom med minns jag inte, men det finns andra som skrivit om detta i forumet. Invänta svar eller sök själv.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

@MultiMan:

Var inte windows 8, var tyvärr en windows 7 skiva jag har sen mitt gamla datorbygge
Funkar den tror du?

Kan en win 8 nyckel funka på win 7 tro..

Visa signatur

i7-10700F | RTX 3060 Ti Phoenix | 32 GB HyperX 3200Mhz

Permalänk
Hedersmedlem

W7 kräver, så vitt jag vet, alltid att man anger en nyckel på ett eller annat sätt och finns inte i moderkortets BIOS. W7 kommer inte läsa BIOS och aktivera sig själv, den funktionen fanns inte då.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Man kan ju ladda ner windows 8 ISO från micosofts hemsida och bränna på DVD
så jag gör det, hoppas elgigant snubben hade rätt nu då att nycklen är på moderkortet

Visa signatur

i7-10700F | RTX 3060 Ti Phoenix | 32 GB HyperX 3200Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallehamez:

Man kan ju ladda ner windows 8 ISO från micosofts hemsida och bränna på DVD
så jag gör det, hoppas elgigant snubben hade rätt nu då att nycklen är på moderkortet

Att är på moderkortet är både rätt å fel, den finns i BIOS sk. SLIC

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.