Permalänk

Oljud/"spänningsljud" i chassifläkt

Tjipp, pulade ihop ett kit för några dagar sedan och det första ja la märke till när jag startade datorn var att chassifläkten (endast den i fronten) lät,tänkte att jag fått ett måndagsex så sprang till affärn och köpte en annan för att utesluta knas. Tyckte först att det gjorde skillnad men nej fan, ljudet består.... Ljudet som uppstår kan liknas med när man stoppar stereon i ett gammalt ojordat uttag, det buzzzar lite... Har provat alla kontakter på moderkortet, samma visa.. Drar jag ur fläkten så blir maskinen knäpptyst och det enda som hörs är vinden som viner glatt i de andra fläktarna. Kan, jag har satt nått fel, missat nått eller vafalls är grejjerna skit?

Tack

Permalänk
Medlem

Antagligen vibrationer från fläkten som resonerar i dit chassi.

Testa att montera nån form av dämpning mellan chassi och fläkt.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem

Ofta orsakar fläktarna vibrationer i chassit som får andra lösa delar att vibrera och skapa detta oljud. Hände t.ex. med mitt nya chassi att den började "surra" extra mycket då och då som visade sig vara pga slotsen/dammskydden för PCI-e kontakterna satt lite löst som började vibrera pga chassifläktarna. Så kolla genom chassit för eventuella lösa delar.

Visserligen kan fläktarna själva börja vibrera mot fästet om de är dåligt fastsatta. Speciellt vanligt är att personer använder endast 2 skruvar för att fästa fläktar och då lönar det sig att dra skruvarna extra hårt eller så kanske använda 4 skruvar iallafall.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk

Mjao, har allt boltat med 4 skruv så de ska inte röra på sig, tycker mig ha kollat det mesta..
Ljudet i fråga är mer av "elspänningsklang" än att något vibrerar så att säj :S

Permalänk
Skrivet av TjippShiruba:

Mjao, har allt boltat med 4 skruv så de ska inte röra på sig, tycker mig ha kollat det mesta..
Ljudet i fråga är mer av "elspänningsklang" än att något vibrerar så att säj :S

Jag hade samma problem själv med det där elbruset du beskriver, min fläkt lät bara när den kördes lägre är 12v och högre än 5v antar väl att det berodde på att den inte klarar den omvandlade stöm som mb gav ut så lösningen i mitt fall blev att koppla in direkt till nätaggets 12v-lina (fläkten var så tyst så det gick bra på 12 hela tiden).
Hur som helst är jag nästan helt säker på att ljudet försvinner om du kopplar in till nätagget, antingen 5v eller 12v.

Permalänk
Skrivet av macke0010:

Jag hade samma problem själv med det där elbruset du beskriver, min fläkt lät bara när den kördes lägre är 12v och högre än 5v antar väl att det berodde på att den inte klarar den omvandlade stöm som mb gav ut så lösningen i mitt fall blev att koppla in direkt till nätaggets 12v-lina (fläkten var så tyst så det gick bra på 12 hela tiden).
Hur som helst är jag nästan helt säker på att ljudet försvinner om du kopplar in till nätagget, antingen 5v eller 12v.

Tackar. Det låter som ett steg närmare en lösning, oljudet låter helt klart som det har med spänning på något sätt att göra. Får prova ditt tips senare i helgen men tänker rent spontant att moderna saker för massvis av tusen borde fungera utan hemmapul ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@TjippShiruba: Förresten vad är det för typ av fläkt vi pratar om, kvalitet eller budget/oem?

Permalänk
Skrivet av macke0010:

@TjippShiruba: Förresten vad är det för typ av fläkt vi pratar om, kvalitet eller budget/oem?

Det är fractals egna fläktar, köpte precis ett define s. Fläkten jag köpte för o jämföra med är en 150 kroners arctic, så inga värstingsaker men nog för att det inte ska låta som det gör

Skickades från m.sweclockers.com