Guide: Uppgradera gratis till Windows 10

Permalänk

Jag har uppdaterat med rätt fil och har en Windows 7 home retail version men jag får fortfarande inte meddelandet? Vad kan vara fel? Finns det någon felsökningsguide eller nåt?

Permalänk
Medlem

Någon som vet en väg att komma runt de här med nyckel? Kan varken hitta den eller dvd:n
Och Microsoft ville inte ge mig en ny, utan tycker jag ska vända mig till komplett där jag köpt den. Känns inte så troligt att de gör något åt saken

Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pollux89:

Någon som vet en väg att komma runt de här med nyckel? Kan varken hitta den eller dvd:n
Och Microsoft ville inte ge mig en ny, utan tycker jag ska vända mig till komplett där jag köpt den. Känns inte så troligt att de gör något åt saken

Win 7 eller 8.1?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

Win 7 eller 8.1?

Skickades från m.sweclockers.com

7 x64

Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |

Permalänk
Medlem

Nån som vet vart man kan hitta 7an eller 8an billigt så man kan få 10an?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pollux89:

Någon som vet en väg att komma runt de här med nyckel? Kan varken hitta den eller dvd:n
Och Microsoft ville inte ge mig en ny, utan tycker jag ska vända mig till komplett där jag köpt den. Känns inte så troligt att de gör något åt saken

Om du har en nyckel på en aktiverad dator och vill se den så kan du göra såhär:
https://discuss.howtogeek.com/t/see-system-product-key-fast/1...

Visa signatur

3570K @ 4.181 GHz | Asus GTX 670 Directcu II | Asus P8Z77-V | Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | Samsung SSD Basic 830-Series 128GB

Permalänk

är jag efterbliven eller hur gör man för att komma till nedladdningen om man kör windows 7? snälla hjälp någon!:)

Visa signatur

ASUS Z87-A, Core i7 4770K, Corsair Vengence DDR3 1600Mhz CL10 2x8GB, MSI GTX 1070, Samsung EVO 850, BeQuiet dark power 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hanka456:

Om du har en nyckel på en aktiverad dator och vill se den så kan du göra såhär:
https://discuss.howtogeek.com/t/see-system-product-key-fast/1...

Grymt, stort tack!

Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobbster:

är jag efterbliven eller hur gör man för att komma till nedladdningen om man kör windows 7? snälla hjälp någon!:)

1. Kolla om du inte redan har fått uppdateringen via Windows Update.
2. Om inte, starta kommandotolken (CMD)
3. Skriv in kommandot "wuauclt.exe /detectnow" och tryck enter.
4. Öppna "Windows Update".

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Hur får jag en gratis nyckel eller serienummer till Windows 10?
När du genomfört en uppgradering av ett äldre operativsystem till Windows 10 (via Windows Update) kommer datorsystemet att vara registrerat hos Microsoft. Därefter behövs ingen nyckel för att installera och aktivera Windows 10 på nytt.

Kan jag göra en ren installation med licensen från gratiserbjudandet?
Ja. Erbjudandet om en gratis uppgradering till Windows 10 ger en helt och fullt äkta licens med allt vad det innebär. Det är således fritt fram att formatera hårddisken och genomföra en ren installation. Du kommer aldrig behöva gå tillbaka till en äldre version av Windows bara för att kunna installera Windows 10

Någon som vet hur det funkar när man flyttar licensen till en annan dator? Då kommer ju inte "datorsystemet att vara registrerat hos Microsoft". Visserligen kan man installera den gamla Win7-licensen och uppgradera på nytt, men efter ett år är det ju ingen garanti att detta är gratis längre.

Enligt MS skall en Win7 retail ge en Win10 retail, så flyttning skall ju vara fortsatt tillåtet. MS kundtjänst kunde dock inte svara på hur man skall gå tillväga.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Det kanske framgått i tråden, men guiden saknar lite svar som jag inte lyckats få svar på..

Det står i guiden att när man uppdaterat till Windows 10 så registreras det på Microsofts servrar och sedan behöver man aldrig fylla i licensnyckel igen.. Om jag nu ska uppgradera mitt datorsystem så vill jag ju flytta över min Windows-licens till den nya datorn.. Hur löser man det då om man inte får en licensnyckel?
Jag hoppas inte dom menar att man är bunden till en dator, utan att man kan flytta licensen till en ny dator senare? (Nej, jag har ingen OEM-version av Windows)
För om man är bunden till en dator så spelar det ju ingen roll om Windows 10-licensen gäller på "livstid", datorn lär ju gå graven inom några år..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk

Jag fick en default nyckel när jag kör See_Product_Key.vbs

Skrivet av Hanka456:

Om du har en nyckel på en aktiverad dator och vill se den så kan du göra såhär:
https://discuss.howtogeek.com/t/see-system-product-key-fast/1...

Hej!
Jag fick en default nyckel när jag kör See_Product_Key.vbs
De är en HP elit så de säljs med Pro så men den är om installerad de borde inte vara fabriksnykel som flera stora tillverkare avvänder de sitter en unik på varje dator men det är inte säkert at den är aktiv, för många användare uppstår inte behovet.

Så de kan vara ett antal användare som har råkat utför det nu vid gratis uppgradering till W10 så de bör kolla vilken nyckel som är aktiv så pröva ”See_Product_Key.vbs”

Efter som det här är en förväntat fel så borde finas ett ”work a round” för det.

Permalänk

jag har inte reserverat en uppgradering i windows 7. är det därför det inte funkar för mig då? när kommer det isåf för dom som inte reserverat?

Visa signatur

ASUS Z87-A, Core i7 4770K, Corsair Vengence DDR3 1600Mhz CL10 2x8GB, MSI GTX 1070, Samsung EVO 850, BeQuiet dark power 750W

Permalänk
Skrivet av HåkaN Teknik:

Hej!
Jag fick en default nyckel när jag kör See_Product_Key.vbs
De är en HP elit så de säljs med Pro så men den är om installerad de borde inte vara fabriksnykel som flera stora tillverkare avvänder de sitter en unik på varje dator men det är inte säkert at den är aktiv, för många användare uppstår inte behovet.

Så de kan vara ett antal användare som har råkat utför det nu vid gratis uppgradering till W10 så de bör kolla vilken nyckel som är aktiv så pröva ”See_Product_Key.vbs”

Efter som det här är en förväntat fel så borde finas ett ”work a round” för det.

Får inte samma nyckel som min windows 8.1 installation, är inte en oem dator utan köpt licens för mig.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Får inte samma nyckel som min windows 8.1 installation, är inte en oem dator utan köpt licens för mig.

Njae, det genereras väl en ny nyckel för windows 10.. Det är väl den du ska spara på när du använder
ovanstående vb-script..
Jag ominstallerade min dator med Windows 8.1 (har en win 8 licens och denna gång gick det utan problem
att köra en ren installation av windows 8.1 och aktivera.. Har inte gått innan)
Nåväl, uppdaterade till Windows 10 och körde sedan det script som visats tidigare i tråden och har nu
min egna "Windows 10-nyckel" sparad.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Skrivet av SanTeoX:

Njae, det genereras väl en ny nyckel för windows 10.. Det är väl den du ska spara på när du använder
ovanstående vb-script..
Jag ominstallerade min dator med Windows 8.1 (har en win 8 licens och denna gång gick det utan problem
att köra en ren installation av windows 8.1 och aktivera.. Har inte gått innan)
Nåväl, uppdaterade till Windows 10 och körde sedan det script som visats tidigare i tråden och har nu
min egna "Windows 10-nyckel" sparad.

För mig fungerade inte den nyckeln jag hitta. utan stod bara att den inte var valid. Sen verkar servrarna rätt hårt belastade, så vet om det påverkar också.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

För mig fungerade inte den nyckeln jag hitta. utan stod bara att den inte var valid.

Hmm intressant, kanske den inte gör för mig heller sen då.. Har inte prövat att installera om..

Vad trött man blir på Microsoft att göra allt så krångligt.. Varför ska det vara så jäkla meckigt att
göra en ren installation av Windows 10? (Ja, jag känner till reset-funktionen, men tänker mer på
om man vill flytta sin windows-installation till en ny dator senare..)

Varför kan man inte bara få ta del av sitt jäkla serialnumber utan varför ska de dölja det i absurdum
hela jäkla tiden?!

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Skrivet av SanTeoX:

Hmm intressant, kanske den inte gör för mig heller sen då.. Har inte prövat att installera om..

Vad trött man blir på Microsoft att göra allt så krångligt.. Varför ska det vara så jäkla meckigt att
göra en ren installation av Windows 10? (Ja, jag känner till reset-funktionen, men tänker mer på
om man vill flytta sin windows-installation till en ny dator senare..)

Varför kan man inte bara få ta del av sitt jäkla serialnumber utan varför ska de dölja det i absurdum
hela jäkla tiden?!

Sabba min win 10 installation, så har ingen valid CD key eller snarare Win 8 nyckeln ger mig kryptiskt felmeddelande (error koden får jag inte upp något vettigt). ja jag kör reset nu. Win 10 nycken är inte valid.

Vad jag sett än så går det inte flytta gratislicensen. Men med överbelastade servers vågar jag inte säga något än.

Har så klart aktiverat och fått valid win 10. Så ominstallation med win 8 nycken verkar inte fungera ens på samma hårdvara. Sen hängde sig när jag skulle välja att skriva in nyckeln (fick ta bakvägen) med slui.exe 3 i kör/run för att skriva in nyckeln över huvud taget.

CMD med slmgr.vbs -ipk xxxx-xxxx-xxxx-xxxx ger mig kryptiskt felmeddelande "Fel:
Kör slui.exe 0x2a på en dator som kör Microsoft Windows utan processorkärna om du vill visa felmeddelandet " Win 10 nyckeln jag luskar fram och kör i CMD ger meddelande om nyckeln inte är valid. har rensa jag alla nycklar i registret så är helkörd just nu

Reset löste buggen med att välja byta CDnyckel så nu verkar datorn inte hänga sig i alla fall. Men blev legitim nyckel med endast BBBB-BBBBB-BBBBB-BBBBB (den nyckel som blev vid reseta registret), så ja något står galet till på MS servers nu

Får se om detta löses om några veckor, för som det är nu är det helt galet.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Så jag får alltså inte tillgång till uppdateringen som ska ge ikonen, sökt med windows update tusentals ggr men den säger att jagt har allt

Visa signatur

Silverstone Sugo SG08 | Asus PZ77-I Deluxe | Intel Core i5 3570k | XFX Radeon 7970 Dual Fan Ghz Editon | Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | Samsung SSD Basic 840-Series 250GB | Phanteks PH-TC14CS Blå

Permalänk
Skrivet av Col.Pepperhead:

Så jag får alltså inte tillgång till uppdateringen som ska ge ikonen, sökt med windows update tusentals ggr men den säger att jagt har allt

Saknar en av filerna som krävs då. Var samma för mig, fick ladda hem den manuellt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Uppgradera "gratis" till Windows 10? Till priset utav vad? Nej tack!!!

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Day 22 - I am still wating for my update.

Står fortfarande att jag är registrerad och att de ska meddela mig när det är klart.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

Jag orkade inte vänta tills det är min tur så jag tog och plockade ner ISO'n och uppgraderade själv tog en halvtimme typ, allt funkar finemang förutom att jag fick installera grafikdrivrutiner.

Noterat att installationen inte tog en enda Gb mer i utrymme på C-disken. Bra bra.

Jag hade engelskt Win 8.1 Pro (med svenskt språkpaket) och fick således ladda ner engelsk ISO (internationell). Inte N-versionen på svenska som jag först trodde.

Här kan man välja och ladda ner vilken ISO man vill:
http://www.microsoft.com/en-us/software-download/techbench

Skrivbord:
http://i62.tinypic.com/2d936sp.jpg

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk

denna punkten: "Kan jag göra en ren installation med licensen från gratiserbjudandet?"

Jag hade en windows7 installation som jag uppdaterade hela vägen till windows 10. Nu har jag kört Linux ett tag och är sugen på att slänga in tian igen.
Det står att jag ska slippa installera tidigare versioner av Windows för att få tian, så kan jag bara ladda ner ISO och använda min gamla win7 nyckel eller hur funkar det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yamato:

Här kan man välja och ladda ner vilken ISO man vill:
http://www.microsoft.com/en-us/software-download/techbench

Aha, den är uppdaterad nu till 1511! (Nov update)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Skrivet av norpan111:

denna punkten: "Kan jag göra en ren installation med licensen från gratiserbjudandet?"

Jag hade en windows7 installation som jag uppdaterade hela vägen till windows 10. Nu har jag kört Linux ett tag och är sugen på att slänga in tian igen.
Det står att jag ska slippa installera tidigare versioner av Windows för att få tian, så kan jag bara ladda ner ISO och använda min gamla win7 nyckel eller hur funkar det?

Ja, om inte win 10 redan hann uppgradera sig.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

jajemen då har jag uppgraderat Windows 10 build 10240 till 10586! plockade ner ISO'n, mountade och installerade. Blev som en vanlig uppgradering, tog en stund.

Microsoft Windows [Version 10.0.10586]
(c) 2016 Microsoft Corporation. All rights reserved.

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem

kul skärm som kom när man uppdaterade förresten

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem

Fattar inte. Jag har ingen av de uppdateringarna man ska välja i Windows Update. Hur hittar jag dem?

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoxx0:

Fattar inte. Jag har ingen av de uppdateringarna man ska välja i Windows Update. Hur hittar jag dem?

Vilka uppdateringar? För vad? Installera Windows 10 gör du enklast här https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10IS...

--

Kom på att jag har lite strul på min stationära. Händer att ljudet krashar, blir helt tyst och även explorer kraschar. Går inte starta igen, får starta om datorn. Kanske är någon drivrutin, men de ska väll Windows 10 uppdatera åt mig?

Sedan får Cisco anyconnect både laptopen att blåskärma ibland. Har senaste versionen.