Permalänk
Medlem

Strömsnålt kraftpaket

Lägger beställning senare idag ifall inte tokigheter uppdagas. Vad sägs?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8758411/2015-11-02

Permalänk
Medlem

Varför inte välja "K" märkta CPUn så du kan överklocka när du har valt ett moderkort med möjlighet till överklockning?

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Klart du skall ha en 6600k till det moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acevedo:

Lägger beställning senare idag ifall inte tokigheter uppdagas. Vad sägs?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8758411/2015-11-02

Det ser riktigt bra ut, bortsett från processorn som du valt en icke-upplåst modell. Chassit är riktigt trevligt, aningen litet invändigt men vad förväntar man sig från ett m-itx chassi? (Äger själv ett, fast svart)

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Sen måste du välja OEM windows licens vid montering.

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen! K processorn drar lite mer ström med tpd på 95w. Hur kommer det sig? För mig är strömförbrukning viltigt för att minska värmeutvecklingen. Är mer intresserad av att klocka ner komponenter och stänga av fläktar än att överklocka.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Då kan du ju köra på en 6600T istället, färdig nerklockad till en TDP på 35W

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acevedo:

Tack för hjälpen! K processorn drar lite mer ström med tpd på 95w. Hur kommer det sig? För mig är strömförbrukning viltigt för att minska värmeutvecklingen. Är mer intresserad av att klocka ner komponenter och stänga av fläktar än att överklocka.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej dom drar inte mer för det...

Kolla upp reviews så kommer du se att 6600k är den mest strömsnåla cpun mot prestanda..

Den drar mindre än en g3258..

http://www.guru3d.com/articles_pages/core_i5_6600k_processor_...

Och går nog att optimera för att dra ännu mindre med undervolting. Helt sjukt att de har klämt in så extremt mkt kraft för så lite watt om man tänker efter..

Edit: kom ihåg att olika moderkort drar olika mycket..och en psu med bättre certifiering kommer ha högre effektivitet och därmed låta ditt system dra mindre.

Och du kan ju alltid undervolta både cpu/gpu.

Ju mindre kringutrustning desto mindre kommer systemet dra.

Även olika hdd's drar olika mycket. Ssd drar minst så du vet:)

Och har du ej tänkt köra sli/överklocka så är psun overkill. Dra ner på watten men med bättre effektivitet, med gold/plat cert. Alltså ta en annan psu med lägre watt men nättre effektivitet hehe:)

Mvh

Permalänk

@Acevedo: Ta bort den där hårddisken, köp en western digital istället

Visa signatur

Jag hatar när folk anmäler min signatur...

Permalänk
Medlem
Skrivet av compaq älskaren:

@Acevedo: Ta bort den där skit hårddisken, köp en seagate eller western digital istället

Seagate är väl konstaterad skit om något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acevedo:

Tack för hjälpen! K processorn drar lite mer ström med tpd på 95w. Hur kommer det sig? För mig är strömförbrukning viltigt för att minska värmeutvecklingen.

Intel anger TDP i steg, 35, 45, 65, 95, etc. 6600K är aningen högre klockad än 6600 och råkar då hamna i 95W-kategorin istället för 65W. Men det är inget magiskt med 6600, den är bara klockad 200 MHz lägre. Så skillnaden i strömförbrukning kommer nog att vara väldigt liten mellan 6600 och 6600K i verkligheten.

Permalänk
Medlem

Vilka bra svar!

Om jag ej ska överklocka, är 6600k ändå bättre än 6600? Hur tror ni 6600T står mot dem?

Vad bör man ta för en typ 2-3 Tb gammal disk? tror den där 950 M.2 SSD:n är rätt snabb för typ OS + favoritspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acevedo:

Vilka bra svar!

Om jag ej ska överklocka, är 6600k ändå bättre än 6600? Hur tror ni 6600T står mot dem?

Vad bör man ta för en typ 2-3 Tb gammal disk? tror den där 950 M.2 SSD:n är rätt snabb för typ OS + favoritspel.

Upp till dig vilken cpu du väljer. Alla tre är bra. Ta den som blir billigast i slutändan, obs tror att 6600t har något lägre prestanda.

Permalänk
Medlem

Om det inte ska vara en toshiba stor-disk, vad ska man gå på då? WD har massa alternativ. blå grön röd lila turkos? X)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acevedo:

Om det inte ska vara en toshiba stor-disk, vad ska man gå på då? WD har massa alternativ. blå grön röd lila turkos? X)

WD black men hsr hört att de väsnas mycket.

Blue? Green??

Permalänk
Medlem

Blue och Red är nog bäst. Green är långsammare men låter därmed mindre

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem

Tack!

Hmm... det där med bra effektgrad lät bra på PSU, och kanske gå ner från 750W till något lägre då jag inte har så mycket strömslukande saker... Vad tror ni är bra alternativ då? Tänker att det ska få rum i Node chassit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acevedo:

Tack!

Hmm... det där med bra effektgrad lät bra på PSU, och kanske gå ner från 750W till något lägre då jag inte har så mycket strömslukande saker... Vad tror ni är bra alternativ då? Tänker att det ska få rum i Node chassit

Kanske denna

https://www.komplett.se/product/852772/datorutrustning/ntaggr...

Och kan personligen rekommendera silverstone.. Sjukt bra grejer enligt mig.

Seasonic har fått mkt beröm men jag har själv inte någon erfarenhet med deras produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acevedo:

Lägger beställning senare idag ifall inte tokigheter uppdagas. Vad sägs?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8758411/2015-11-02

Sitter i dagsläget och funderar på ett väldigt likt bygge jag själv https://www.inet.se/kundvagn/visa/9407247/ . Undrar vad du bestämde dig för i slutändan och lite hur det blev? Framförallt nyfiken på värmeutveckling, ljudnivå och vilken psu du valde tillslut, chassit sätter ju stora begränsningar på den punkten. Du kanske till och med kan på någon bild?

Tack på förhand!