Permalänk
Medlem

Android spel (nybörjare)

Hej!

Jag har gått med tankarna länge nu att vilja göra mobilspel och jag tänkte att de finns säkert folk här som kan detta mer eller mindre och jag undrar hur ni gick tillväga.

Är Unity något att börja pilla i? De ser ju väldigt roligt ut om man kan det bra! Men kan man göra ett spel endast med Unity eller behöver man Android Studio/Java för kodning? Förstår att man måste kunna skriva kod till en viss grad men hur bra bör man kunna de?

Tusen Tack!

MVH Emil

Permalänk
Medlem

Allt beror på vilket typ av spel du göra och vad spelet kräver för funktioner. Skulle nog börja med java och sedan gå vidare och göra enkla java appar till android. Kan du ett programmering språk bra så kan du nog klura ut de andra språken.

Testade förut https://www.codecademy.com som är en gratis online skola för att lära sig programmering.

Lycka till

Visa signatur

i7 10700K / EVGA 2070 / Z490-I / 16GB 3600mhz / 1.5TB NVMe / SF750 / Lian Li TU150 / Custom Loop / Ducky One 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zentrax:

Hej!

Jag har gått med tankarna länge nu att vilja göra mobilspel och jag tänkte att de finns säkert folk här som kan detta mer eller mindre och jag undrar hur ni gick tillväga.

Är Unity något att börja pilla i? De ser ju väldigt roligt ut om man kan det bra! Men kan man göra ett spel endast med Unity eller behöver man Android Studio/Java för kodning? Förstår att man måste kunna skriva kod till en viss grad men hur bra bör man kunna de?

Tusen Tack!

MVH Emil

Du kan göra hela spel i Unity/Unreal Engine 4 utan att skriva ren Javakod tror jag. I alla fall i UE4 kan du använda deras blueprint-funktioner för att skapa spellogiken på ett enklare sätt. Men det beror såklart på vilken typ av spel du vill göra. Det finns många färdiga mallar att använda för t.ex. shoot-em-up, plattformspel, bilspel, fps o.s.v.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Jag har testat lite i Unreal Engine och det känns bra, tycker det var kul att man får utdelning direkt så man ser skillnad. Jag har testat förr att försöka lära mig Java, även gått kurs för c++ i skolan, men det blev så tråkigt med kodning så letar "genvägar" och då känns ju Unreals blueprints som en extremt bra lösning!

Finns det några bra guider ni kan rekomendera för Unreal Engine 4 så att man kan lära sig grunderna, det spel jag vill göra till att börja med är något sorts 2D spel!

Permalänk
Medlem

Lär dig Java eller whatever innan du ens börjar tänka på att göra ett spel. LibGDX är annars helt ok för spel. Med detta kan du få spelet till iOS, PC, Linux och Android på sammagång (utan att koda om spelet för varje OS)

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony32:

Lär dig Java eller whatever innan du ens börjar tänka på att göra ett spel. LibGDX är annars helt ok för spel. Med detta kan du få spelet till iOS, PC, Linux och Android på sammagång (utan att koda om spelet för varje OS)

Även om jag håller med dig om syftet är att börja jobba i spelbranchen så tycker jag att det är overkill om du främst vill göra t.ex. ett plattformspel. Det är ruskigt enkelt i Unreal med blueprints. Sedan kan du publicera det till i princip alla plattformar.

/Hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."