Permalänk
Medlem

Välja skärm, 144hz vs ips vs G-sync

Hej!

Står i valet och kvalet att köpa skärm, tyvärr är de med alla specifikationer lite för dyra (ips, 144hz & G-sync).

Så vad rekommenderar ni?
144hz ips utan gsync
Gsync ips i 60hz
Eller TN panel med gsync och 144hz

Är inte helt låst vid upplösning men 1440p känns lite mer lockande och storlekar är 24" eller större.

Just nu kan man få Asus mg279q för ca 5500kr på cdon vilket känns rätt bra men kommer nog inte att ha amd-kort inom en överskådlig framtid...
Sen finns ju alltid en handfull 144hz TN med gsync runt 4-5k men de är nog 1080p allihop...

Tar gärna emot tankar och idéer.
Tack!

Edit: såg att ips och gsync i 60hz inte fanns billigt heller så den kombinationen går tyvärr bort.

Permalänk
Medlem

Spara ihop några slantar extra så slipper du kompromissa.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Spara ihop några slantar extra så slipper du kompromissa.

Jo, det är ju ett alternativ också. Kan väl alltid "omprioritera" men känns helt enkelt lite mycket med 8000 eller mer för en skärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Wiczor

Ett alternativ som kan vara intressant är att köpa en Koreaskärm, närmare bestämt QNIX QX2710.
Det är en 27" 1440p-skärm och går ofta att överklocka till minst 96Hz men ofta typ 110/120, och det är en IPS-panel.

Läs mer här: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1208485-qnix-x-star-qx-...

Håller själv på och beslutar om jag ska beställa en sån, det är rabatt på den om du kollar sista sidan i tråden där jag skrev några rader om det.

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt skärmen från Asus du länkade. Skulle inte köpa en så dyr skärm med tn och fullhd bara för de har gsync.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

@Wiczor

Ett alternativ som kan vara intressant är att köpa en Koreaskärm, närmare bestämt QNIX QX2710.
Det är en 27" 1440p-skärm och går ofta att överklocka till minst 96Hz men ofta typ 110/120, och det är en IPS-panel.

Läs mer här: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1208485-qnix-x-star-qx-...

Håller själv på och beslutar om jag ska beställa en sån, det är rabatt på den om du kollar sista sidan i tråden där jag skrev några rader om det.

Det kan ju faktiskt vara ett alternativ!
Men hur är responstiden för dessa? Är det "tillräckligt" för lite snabbare spel eller kommer man att ångra sig?
Och hur stor är risken att man har sönder något när man klockar. Extrapriset på lite över 2000kr är ju väldigt lågt i jämförelse.

Tänker att ett alternativ är att ha lite is i magen och kolla efter begagnat eller ev. black friday erbjudanden...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag hade köpt skärmen från Asus du länkade. Skulle inte köpa en så dyr skärm med tn och fullhd bara för de har gsync.

Lite så jag resonerat också men vill mest veta att jag tänker "rätt".

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hej! Jag köpte Asus MG279Q nyligen från CDON. Använd denna koden: xYEXxFDy så får du skärmen för 4990kr istället för 6490kr. Jag valde den skärmen tillsammans med ett Sapphire R9 390 8gb. IPS, 144hz, 1440p och Freesync. Mycket nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiczor:

Lite så jag resonerat också men vill mest veta att jag tänker "rätt".

Skickades från m.sweclockers.com

Jo jag tycker du tänker rätt. Att den har freesync är ju ingen nackdel en liten bonus om du skulle sitta med ett AMD kort i framtiden Sen vet jag inte om skärmen i sig är bra men specifikationerna ser ju bra ut i alla fall.

(edit swecklockers gav den "bra produkt" med två nackdelar och det var att freesync på den endast gick till 90hz så det är ju inget som påverkar dig) http://www.sweclockers.com/test/20675-asus-mg279q-gaming-med-...

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd

ASUS PG278Q (ROG SWIFT) hade riktigt bra bild för att vara en TN.

Nu har ju ACER en 1440p G-sync IPS 144hz variant.

Har du en gång kört 1440p med G-sync kommer du aldrig vilja spela på en fjantig 1080p skärm igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ericobarco:

Hej! Jag köpte Asus MG279Q nyligen från CDON. Använd denna koden: xYEXxFDy så får du skärmen för 4990kr istället för 6490kr. Jag valde den skärmen tillsammans med ett Sapphire R9 390 8gb. IPS, 144hz, 1440p och Freesync. Mycket nöjd.

Ohh, det är ju ett riktigt bra pris! Tack för tipset.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiczor:

Det kan ju faktiskt vara ett alternativ!
Men hur är responstiden för dessa? Är det "tillräckligt" för lite snabbare spel eller kommer man att ångra sig?
Och hur stor är risken att man har sönder något när man klockar. Extrapriset på lite över 2000kr är ju väldigt lågt i jämförelse.

Tänker att ett alternativ är att ha lite is i magen och kolla efter begagnat eller ev. black friday erbjudanden...

Skickades från m.sweclockers.com

Responstiden är väl 8ms på QX2710, om det är för mycket för dig kan bara du uttala dig om. Jag spelar inga snabba spel (läs CS:GO), så för min del bryr jag mig inte så mycket. Risken att man har sönder något vid överklockning ska vara minimal, du får helt enkelt bildfel, och då får man ställa ner uppdateringsfrekvensen. Det är som sagt vanligt att det går att köra 110/120Hz stabilt, vissa klarar 144, 96Hz är typ helt garanterat.

Det är bara för dig att känna efter vad du vill ha och hur mycket du vill betala. Själv lägger jag inte 5000kr+ på en TN-skärm eller en med dåliga FreeSync-intervall. Då tar jag hellre QNIX:en för 2500kr totalt så har jag en 27", IPS, 1440p, 110Hz skärm. Tror faktiskt att jag ska beställa en själv i helgen, har funderat och funderat, men det kommer inga riktigt bra skärmar till överkomligt pris (upp till 3000kr för mig).

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

ASUS PG278Q (ROG SWIFT) hade riktigt bra bild för att vara en TN.

Nu har ju ACER en 1440p G-sync IPS 144hz variant.

Har du en gång kört 1440p med G-sync kommer du aldrig vilja spela på en fjantig 1080p skärm igen

Jo, misstänker att det kan ha den effekten. Har blivit lite eftersatt på hårdvarusidan senaste åren och sitter på en 1680x1050 som har 8+ år på nacken så förväntar mig rätt så mycket av uppgraderingen oavsett vad det blir.

Frågan är ju just gsyncens vara eller icke vara.

Vore ju fint att hitta acer-skärmen begagnad med rätt pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tänk dig för över kontakter + 144hz bara.
DVI på graffar blir allt mindre vanligt. Min monitor xl2411z har inte DP och tvivlar monitorns HDMI port är 2.0 (dvi enda valet för 144).

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig välja något annat framför 120hz+ iaf. Det är prio ett tycker jag. Sen vet jag inte vad som är mest värt av paneltyp och gsync. Beror väl på vilka skärmar det gäller också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Responstiden är väl 8ms på QX2710, om det är för mycket för dig kan bara du uttala dig om. Jag spelar inga snabba spel (läs CS:GO), så för min del bryr jag mig inte så mycket. Risken att man har sönder något vid överklockning ska vara minimal, du får helt enkelt bildfel, och då får man ställa ner uppdateringsfrekvensen. Det är som sagt vanligt att det går att köra 110/120Hz stabilt, vissa klarar 144, 96Hz är typ helt garanterat.

Det är bara för dig att känna efter vad du vill ha och hur mycket du vill betala. Själv lägger jag inte 5000kr+ på en TN-skärm eller en med dåliga FreeSync-intervall. Då tar jag hellre QNIX:en för 2500kr totalt så har jag en 27", IPS, 1440p, 110Hz skärm. Tror faktiskt att jag ska beställa en själv i helgen, har funderat och funderat, men det kommer inga riktigt bra skärmar till överkomligt pris (upp till 3000kr för mig).

Vart beställer man ifrån? Du verkar insatt

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Medlem

@hejsann:
Absolut, har två bärbara och en stationär och alla har display port (eller mini DP men det skall väl inte spela någon roll?)

Det viktiga för stunden är att få max ur gaminglaptopen ( GTX 880m) sen blir det nytt grafikkort till den stationära nästa år med Pascal eller AMDs motsvarighet, beroende på vad som är bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mSebbe:

Vart beställer man ifrån? Du verkar insatt

eBay, kolla tråden jag länkade till tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ericobarco:

Hej! Jag köpte Asus MG279Q nyligen från CDON. Använd denna koden: xYEXxFDy så får du skärmen för 4990kr istället för 6490kr. Jag valde den skärmen tillsammans med ett Sapphire R9 390 8gb. IPS, 144hz, 1440p och Freesync. Mycket nöjd.

Blev en sådan, höll på att köpa en Acer 27" ips gsync begagnad men upptäckte i sista stund att den bara har en DisplayPort och inget annat. Tjejen pluggar på distans och sitter framför sin bärbara 8 timmar om dagen, den har bara micro hdmi (som jag tidigare trodde var mini DP) utgång och det verkade kunna bli ett stort (dyrt) projekt att få den kopplingen att funka.

Fanns i lager så hoppas på att få den på tisdag, pepp!

Skickades från m.sweclockers.com