Fredagspanelen 104: Steam Machines, Broadwell-E får tio kärnor och Fallout 4

Permalänk
Melding Plague

Fredagspanelen 104: Steam Machines, Broadwell-E får tio kärnor och Fallout 4

Denna fredagspanel vankas det vardagsrumsdatorer med Steam Machines, åskådningar från den radioaktiva vildmarken i Fallout 4 och massor av kärnor i Intels kommande värstingprocessor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tackar. 2 goa snubbar o lyssna på, kanske lugnar min förbannade tinnitus som stormökade för 2 veckor sedan!

<3

Permalänk
Medlem

Dags att värma pizzan!

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Ser bilden, startar videon och brast av skratt så jag spillde julmust över hela mig. xD

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Jag blir alltid lika glad när jag får en notis i mobilen om att en fredagspanel har lagts upp! Ännu en komplett fredagskväll! Tack!

Visa signatur

FD Define Mini C | ASRock Z97E-ITX | Intel i7 4790k | Asus STRIX GTX 1070Ti OC
Adata 16GB 1600MHz | Samsung 850 Evo 500GB | OCZ 240GB | EVGA G2 650W
Huawei Honor8 | Lenovo Y14ISK

Permalänk
Medlem

Kan inte se Fredagspanelen QQ

De blir inge fredags mys

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Tackar. 2 goa snubbar o lyssna på, kanske lugnar min förbannade tinnitus som stormökade för 2 veckor sedan!

<3

Storm-ökade eller stor-mökade?

Permalänk
Medlem

Error #2035 med Firefox x64. Funkar dock med Microsoft Edge.

Permalänk
Medlem

Tack @Superlight du rädda kvällen

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Avstängd

Var så för mig med men det är bara att gå till youtube och kolla på fredagspanelen där.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

Storm-ökade eller stor-mökade?

Båda delarna tror jag faktiskt!
Magic.

Permalänk
Medlem

dags o knäcka några favorit

Permalänk
Medlem

En väldigt bra Fredagspanel väldigt utförligt gjord tack för den

Visa signatur

"Would the last guy out of 32-bit land, please, turn out the lights. Thanks."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

dags o knäcka några favorit

"Favorit, det är min favorit!"
-Jonas, länge sedan

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |

Permalänk

Ja några öl hade ni nog knäckt innan showen. Har jag helt fel?

Visa signatur

No Easy Way To Heaven Unless You Use The Shortcut Through Hell

Permalänk
Medlem

Tack för denna Fredagspanel.
Videouppehåll = inte OK, då får dom använda en annan studio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Dags att värma pizzan!

Pan pizza?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Grymt!

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4.4Ghz | Palit GTX 1060 3GB | Asus Maximus IV Extreme P67 | Corsair Vengeance 16Gb | Corsair AX 850W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

På tal om "källarlan" bor man nära skaraborg finns ju.. Verkar haft ett avbrott eller nått då dom nu heter rendezvous:ressurection.
Känner till dom sen förr, men har aldrig varit där.
http://rz.se/ "rendezvous" i Skövde.

156st platser tydligen så det är ju inte stort inte!

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Denna fredagspanel vankas det vardagsrumsdatorer med Steam Machines, åskådningar från den radioaktiva vildmarken i Fallout 4 och massor av kärnor i Intels kommande värstingprocessor.

Läs hela artikeln här

Nä, alla förväntade sig inte att Fallout 4 skulle vara buggigt/glitchigt. Visst, det är så illa som spelkonsumenter behandlas idag. Men svara på frågan varför man ska betala 500-600 kr för ett spel som uppenbarligen inte är färdigprogrammerat?

Men det är dagens trend hos spelföretag; sätt ett releasedatum och släpp spelet, färdigt eller inte, och sedan får konsumenten patcha patcha patcha patcha... Här ska Nintendo som speltillverkare ha viss heder; de behandlar konsumenterna med respekt och släpper inte ett spel om det inte är välfungerande direkt vid release (nej jag äger ingen Nintendo och kommer inte köpa ett heller). Välfungerande, det ordet borde speltillverkare lära sig utantill...

I skolans värld får man underkänt om man gör ett program som inte klarar av uppgiften som den är avsedd för. Samma måttstock borde gälla även för speltillverkare. Så länge Fallout 4 är uppenbart buggigt får det underkänt av mig och jag kommer inte röra ett finger för att investera i det spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Pan pizza?

Njä, vanlig fryspizza. Har levt på dem hela dagen, hehe. Perfekt bakfyllemat

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt hur Jonas och Emil kan säga att drivrutiner skulle vara svårare att få fungera i Linux än Windows. Skulle snarare säga att det är tvärtom sedan Ubuntu v.12-13. På laptops speciellt så är det snarare en fördel att köra Linux (speciellt Debian). Med undantag för 6 rader av enkla kommando så har jag aldrig haft några som helst svårigheter att få något att fungera.

Permalänk
Medlem

Appropå det där med 10 kärnor. Nu kanske just 10 kärnor är lite väl mycket men...

Om ett spel nyttjar 2 trådar och du har 2 kärnor (inte HT inräknat för enkelhetens skull då det är... komplicerat) så innebär det i praktiken att spelet alltså nyttjar processorn till 100%.

Då kan ju många tycka att 4 kärnor är onödigt för det inte ger så mycket... Men det gör det garanterat om du räknar in att operativsystemet gradvis hoppar in med diverse arbetsuppgifter för din processor som alltså gör att spelet får vänta tills den uppgiften är klar vilket i sin tur leder till att spelet måste vänta med att uppdatera grafiken i spelet och du får en frame drop eller lägre FPS.

Lägg där till att många idag inte bara har sitt OS igång när dom spelar utan t.ex Teamspeak, Mumble, Skype etc och eventuellt en musikspelare som iTunes eller Spotify eller gamla hederliga WinAmp.
Samt mjukvara för macro tangentbord och mus.
Utöver alla andra program som gör saker i bakrunden som Steam som kollar uppdateringar, Mailklienter... Aa, allt möjligt skit.

Då är det jävligt praktiskt att ha extra lediga kärnor där dessa processer körs parallellt med spelet.

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Permalänk
Medlem

Väldigt förvånad att det inte pratades något om den stora uppdateringen till Windows som kom i torsdags.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCadde:

Appropå det där med 10 kärnor. Nu kanske just 10 kärnor är lite väl mycket men...

Om ett spel nyttjar 2 trådar och du har 2 kärnor (inte HT inräknat för enkelhetens skull då det är... komplicerat) så innebär det i praktiken att spelet alltså nyttjar processorn till 100%.

Då kan ju många tycka att 4 kärnor är onödigt för det inte ger så mycket... Men det gör det garanterat om du räknar in att operativsystemet gradvis hoppar in med diverse arbetsuppgifter för din processor som alltså gör att spelet får vänta tills den uppgiften är klar vilket i sin tur leder till att spelet måste vänta med att uppdatera grafiken i spelet och du får en frame drop eller lägre FPS.

Lägg där till att många idag inte bara har sitt OS igång när dom spelar utan t.ex Teamspeak, Mumble, Skype etc och eventuellt en musikspelare som iTunes eller Spotify eller gamla hederliga WinAmp.
Samt mjukvara för macro tangentbord och mus.
Utöver alla andra program som gör saker i bakrunden som Steam som kollar uppdateringar, Mailklienter... Aa, allt möjligt skit.

Då är det jävligt praktiskt att ha extra lediga kärnor där dessa processer körs parallellt med spelet.

Okej jag ska ta och göra en snabb fråga på det här, då jag försökt leta information om det men inte riktigt lyckats hitta något direkt svar.

Min fråga är om det sista du skriver att om man har lediga kärnor så kan flera processer köras parallellt. Kan man köra flera olika processer parallellt på flera kärnor? Av vad jag funnit så pratar man bara om trådar som kör parallellt, det jag tänker mig då är att CPUn väljer en process som ska köras och alla dess trådar kommer då in i processorn och körs parallellt, eller är det så att CPUn fyller kärnorna med en process och sedan om den ser att det finns t ex två kärnor som inte gör något så fyller den dessa med en annan process trådar?

Är tacksam för eventuella svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Förstår inte riktigt hur Jonas och Emil kan säga att drivrutiner skulle vara svårare att få fungera i Linux än Windows. Skulle snarare säga att det är tvärtom sedan Ubuntu v.12-13. På laptops speciellt så är det snarare en fördel att köra Linux (speciellt Debian). Med undantag för 6 rader av enkla kommando så har jag aldrig haft några som helst svårigheter att få något att fungera.

Ja, med apt-get så är ju alla steg scriptade och automatiska. Windows har ju drivrutiner i windows update men de är ju sällan "up to date". Ironiskt nog är ju inte ubuntu heller det oftast, men distar som Archlinux är alltid fräscha, ibland bleeding edge jämfört med andra distar och väldigt stabilt och enkelt bara man kan redigera ett par textfiler och använda pacman.

Hela processen att gå till amd.com/nvidia.co.uk och ladda ner en stor exe fil och klicka igenom sig den söliga historien är förövrigt mycket mer trög och jobbig än att köra 'sudo pacman -S nvidia' i archlinux. Ärligt talat.

Skrivet av Superlight:

Error #2035 med Firefox x64. Funkar dock med Microsoft Edge.

Prova det här nästa gång...

https://www.youtube.com/playlist?list=PLIvBqwee45lm9DL85GoerJ...

microsoft edge? inte ska man behöva sälja sin själ för att få fredagspanelen!

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av m0rk:

Förstår inte riktigt hur Jonas och Emil kan säga att drivrutiner skulle vara svårare att få fungera i Linux än Windows. Skulle snarare säga att det är tvärtom sedan Ubuntu v.12-13. På laptops speciellt så är det snarare en fördel att köra Linux (speciellt Debian). Med undantag för 6 rader av enkla kommando så har jag aldrig haft några som helst svårigheter att få något att fungera.

Nu sade vi ju inte det, utan jag använde just en drivrutinsinstallation som allmänt exempel för ett koncept som vissa människor helt enkelt inte kan eller har intresse av att förstå - oavsett operativsystem. Jämförelsen var snarast mot konsolerna, vilket är vad SteamOS till viss del ska utmana.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Saknar klassiska LAN jag, där man inte har internet. Det blir som med smartphones, folk sitter bredvid varann och spelar spel online istället för med folk som faktiskt är på LAN'et.

Permalänk
Avstängd

Vad var det som hindrade Steam att köra på Windows istället? Merkostnad på kanske 700 kr är ju inte mycket när maskinerna ändå är rätt dyra. Eller har de något i bakfickan att ta fram?

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Vad var det som hindrade Steam att köra på Windows istället? Merkostnad på kanske 700 kr är ju inte mycket när maskinerna ändå är rätt dyra. Eller har de något i bakfickan att ta fram?

Inget hindrar tillverkarna av maskinerna att sälja samma maskin med Windows, flera gör faktiskt det. Handkontrollern fungerar ju i Windows. Så du kan köpa samma sak, men det får såklart inte kallas Steam machines.