Intel Core i7-6950X "Broadwell-E" kan komma med tio kärnor

Permalänk

Snacka om förvirring med namnschemat. Då får både Intel och AMD en 6800K.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kan det betyda att mainstream plattformens I7or kan får 6 kärnor i framtiden?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sirme:

Kan det betyda att mainstream plattformens I7or kan får 6 kärnor i framtiden?

Förhoppningsvis, de har ju ett problem att inget händer, jag skulle tro att 6 cores skulle få positiva effekter på försäljningen även om alla konsumenter skulle utnyttja detta. Så debn stora fördelen med denna 10 kärniga cpu ser jag att priserna på de andra kanske sjunker.

Jag ser ett fint ghettobygge framför mig bestående av ett dualmoderkort chassi, där det finns dubbla uppsättningar av moderkort, cpu (i7 6 cores), mycket ram och supersnabba m.2 hårddiskar. Detta behöver ej bli så extremt dyrt, men oj vilken prestanda som man klämma ut.
Alternativet att köpa två xeon E5, med moderkort för detta blir både dyrare, betydligt sämre prestanda och mindre möjligheter, för två separata hostar så kan man göra i princip vad man vill med och köra dem som två helt separata system om man så vill. (vilket är perfekt för gamers)

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Blir säkert bra till arbetsstationer där folk sitter med 3D-rendering, simulering, tunga beräkningar etc.
Men tveksam till att vanliga entusiaster kommer att köpa dessa i några volymer, de ser ut att kosta en slant.

Undrar hur dessa kommer att stå sig mot ung. likvärdiga Xeon-varianter?

Kan ju hoppas att 8-kärniga går ned i pris och 6-kärniga börjar ersätta 4-kärniga.
Då kanske det blir mera fart på programerare att använda fler kärnor i spel också

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur stark cpu kan man göra med bara en kärna=P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Kan ju hoppas att 8-kärniga går ned i pris och 6-kärniga börjar ersätta 4-kärniga.
Då kanske det blir mera fart på programerare att använda fler kärnor i spel också

Det skulle nog kunna öka försäljningen fastän folk inte behöver 6 kärnor. Just nu vill folk inte uppgradera för de redan har 4 kärnor, varför byta till en ny som har lika många? Större sifror säljer och i det här fallet, 6 säljer

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

@Yoshman:

I do vid spelande. Windows 10.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Finns en potentiell teknisk förklaring som kräver lite mindre folie

För Haswell är den största Xeon E5 som bara har en ring-buss just 8-kärnor, för 10 kärnor och uppåt sitter det två ringar vilket drar upp kostnaden på kretsen.
http://2eof2j3oc7is20vt9q3g7tlo5xe.wpengine.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2014/09/intel-xeon-e5-v3-block-diagram-detailed-1024x345.jpg
Då Broadwell Xeon E5 ska ha upp till 24 kärnor är min gissning att 10-kärnors modellen kommer klara sig på en ring-buss -> är rimligt att göra en nedskalad konsument modell, d.v.s. E-serien, med 10 kärnor.

Då kanske det kommer en 12-kärnig också så småningom med tanke på att det kanske räcker med en ringbuss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Är väl 2 datorer i ett chassi..?

Nej, en dator med två Windows-OS. Allt körs under en hypervisor på en och samma processor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Ska vi slå till på en 6950X?

Absolut!
Jag har ett extremt behov av 10 kärno och 20 trådar när jag spelar Tera XD

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Absolut!
Jag har ett extremt behov av 10 kärno och 20 trådar när jag spelar Tera XD

Hört de ska vara extremt krävande
Undra hur bra överklockningen kommer bli.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Förhoppningsvis, de har ju ett problem att inget händer, jag skulle tro att 6 cores skulle få positiva effekter på försäljningen även om alla konsumenter skulle utnyttja detta. Så debn stora fördelen med denna 10 kärniga cpu ser jag att priserna på de andra kanske sjunker.

Jag ser ett fint ghettobygge framför mig bestående av ett dualmoderkort chassi, där det finns dubbla uppsättningar av moderkort, cpu (i7 6 cores), mycket ram och supersnabba m.2 hårddiskar. Detta behöver ej bli så extremt dyrt, men oj vilken prestanda som man klämma ut.
Alternativet att köpa två xeon E5, med moderkort för detta blir både dyrare, betydligt sämre prestanda och mindre möjligheter, för två separata hostar så kan man göra i princip vad man vill med och köra dem som två helt separata system om man så vill. (vilket är perfekt för gamers)

Hur ska du utnyttja de två datorerna i chassit? Ska du köra ett beräkningskluster, eller vad kör du för något som kan klustras på det sättet?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Sirme:

Kan det betyda att mainstream plattformens I7or kan får 6 kärnor i framtiden?

Inte speciellt troligt. Att vi gick från en till fyra kärnor på rätt kort tid berodde på att övergången från en till två kärnor gav rätt mycket även för svensson. Både AMD och Intel pratade ju om att det skulle finnas 16-kärniga konsumentvarianter bara några år efter att man började sälja tvåkärniga modeller.

Vad som sedan hände var att man blev lite tagna på sängen när det visade sig att övergången från tvåkärniga till fyrkärniga gav i de flesta fall noll för majoriteten av användarna. Var ju till och med negativt för många under Core2 tiden då de fyrkärniga modellerna var lägre klockade och därmed hade de sämre enkeltrådprestanda.

Tittar du på marknaden för laptops så är utbudet av fyrkärniga modeller extremt skralt, de som finns idag är typiskt riktigt billiga modeller med Atom eller med AMDs "4-kärniga" APUer eller så handlar det om släpbara "gaming-laptops". Backar man några år fanns mer fyrkärnig att välja på i premiumsegmentet för laptops.

Tycker själv att den fyrkärninga CPUn i XPS15 och rMBP15 är en minuspost mot 13" varianterna, man kör sällan sådana program på en laptop, ändå får man betala med batteritid och vikt...

Men spelar det någon roll? Instegsmodellerna i E-serien är ju relativt billigare givet att det handlar om en entusiastplattform, så de personer som faktiskt har nytta av många CPU-kärnor kan ju skaffa sådana modeller.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mhult:

Hur ska du utnyttja de två datorerna i chassit? Ska du köra ett beräkningskluster, eller vad kör du för något som kan klustras på det sättet?

Kör vmware esxi och det är bara att koppla på hostar för att sprida belastningen med de olika virtuella maskinerna.
Sedan kör jag programvaror som det rekommenderas att man sprider komponenterna på olika maskiner, men alla kör inte sådant.
Väldigt många kör dock olika tjänster samtidigt, man kan ha en websida som ska hostas, kanske en spelserver, filserver, torrents, några databaser, olika maskiner för olika personer i familjen etc.
Så en stor andel av de lite mer seriösa datoranvändarna idag kör en förbaskat massa helt oberoende applikationer på sin dator samtidigt och dessa är det enkelt att fördela beräkningskraften på.

Just denna lösning med två burkar i varje chassie skulle gå göra riktigt bra för en gamer, helt bestående av två helt vanliga windows. En helt för spel och den andra maskinen för allt annat som man vill göra under tiden, sedan en kvm switch om man inte väljer att köra remote desktop eller liknande. Så datorerna blir egentligen helt skilda från varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Kör vmware esxi och det är bara att koppla på hostar för att sprida belastningen med de olika virtuella maskinerna.
Sedan kör jag programvaror som det rekommenderas att man sprider komponenterna på olika maskiner, men alla kör inte sådant.
Väldigt många kör dock olika tjänster samtidigt, man kan ha en websida som ska hostas, kanske en spelserver, filserver, torrents, några databaser, olika maskiner för olika personer i familjen etc.
Så en stor andel av de lite mer seriösa datoranvändarna idag kör en förbaskat massa helt oberoende applikationer på sin dator samtidigt och dessa är det enkelt att fördela beräkningskraften på.

Just denna lösning med två burkar i varje chassie skulle gå göra riktigt bra för en gamer, helt bestående av två helt vanliga windows. En helt för spel och den andra maskinen för allt annat som man vill göra under tiden, sedan en kvm switch om man inte väljer att köra remote desktop eller liknande. Så datorerna blir egentligen helt skilda från varandra.

Då förstår jag hur du vill använda ett sådant bygge. Jag kör själv en ESXi-host, men jag har den inte vid skrivbordet, utan rackmonterad i mitt "server-rum" (egentligen en skrubb). Det är förbannat praktiskt som du säger att köra virtuella servrar och klientmaskiner i antal som inte är praktiskt genomförbart om alla skulle vara fysiska maskiner.

Permalänk
Skrivet av longercat:

Som Lessismore säger, det är ganska stor skillnad på generaliserade kärnor som i en Intel/AMD CPU och kärnor med reducerad instruktionstabell som exempelvis en GPU-kärna, FPGA eller i extremfall ASIC.

Det finns en god anledning till att Bitcoins inte "minas" på desktop-CPU:er längre, det är mycket effektivare att ha specialbyggda ASIC för att endast lösa bitcoins matematiska problem.

Hittar desvärre inte så jättemycket information om antalet kärnor, men Här så säger de att varje ASIC innehåller 384 kärnor och vad jag förstår så drar själva ASIC:en under 10W. Så jättebra prestanda per watt, dock är det enda du kan göra med processorn att skapa SHA256 hashar.

Tenkai Star, antar att du bara var ironisk i ditt inlägg, men tänkte jag skulle förklara närmare ändå :]

Haha ja väldigt ironisk. Rena prestandan de fick fram i FPGA:n var ju imponerande, men inget för vanliga pc program direkt xD

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line