cd-läsare för Apple iMac

Permalänk
Medlem

cd-läsare för Apple iMac

Är lite sugen på en Apple iMac men eftersom den kostar lite så får det bli lite senare i framtiden. Men när jag kollade på Apple iMac datorn så såg jag att det inte finns någon cd-läsare. Finns det cd-läsare för Apple iMac ?

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad (§3.2)*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Det fanns på de gamla iMacarna, men inte på de nya (från och med december 2012) med tunnare sidor.

För att använda optiska medium är man därför mer eller mere tvingad att köpa deras Apple USB SuperDrive, som kostar 849:-.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Skrivet av XFTality:

Det fanns på de gamla iMacarna, men inte på de nya (från och med december 2012) med tunnare sidor.

För att använda optiska medium är man därför mer eller mere tvingad att köpa deras Apple USB SuperDrive, som kostar 849:-.

Eller någon annan USB-ansluten optisk läsare, som inte kostar 849:-.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Eller någon annan USB-ansluten optisk läsare, som inte kostar 849:-.

Förra gången jag kollade upp det fungerade bara SuperDrive. Stöd fanns inte i OS för andra, troligen för att Apple vill göra deras USB SuperDrive det enda valet för macanvändare i syfte att tjäna mer pengar.

Det kan dock vara fullt värt att kolla om det finns andra alternativ då Apples ligger i det dyraste laget, och göra lite research på alternativet för att se om läsaren faktiskt stöds eller inte. Även om det finns alternativ så är det VÄLDIGT specifika modeller som riktar sig in just på mac, det är inte plug and play-filosofi med Apple ibland.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk

Apples egna skivläsare är den redan nämnda SuperDrive:n, dock är den absolut inte den enda Mac-kompatibla skivläsaren som finns att köpa. Vad jag vet fungerar de flesta skivläsare som vanligt till Mac. Jag själv har en extern Blu-ray-brännare från Asus (Asus BW-12D1S-U) som fungerar utmärkt med min Mac, inga extra drivrutiner behövdes heller. Anledningen till att jag köpte den över Apples egna var för att prisskillnaden mellan dem två ej var stor, därmed satsade jag hellre på en Blu-ray-brännare istället för en vanlig dvd-läsare. Asus:en stödjer även USB 3.0, till skillnad från SuperDrive:n.

Tror det bara är att koppla in närmsta skivläsare med USB-kontakt som du har till hands, så bör det fungera utan några problem.

Visa signatur

| Retina iMac - 2014 | Intel Core i7 Quad Core - 4,0 GHz | 32GB RAM (Crucial Ballistix Sport 1866 MHz SODIMM) | AMD Radeon R9 M295X 4GB GDDR5 | 1TB SSD | LaCie D2 Thunderbolt 4TB | ASUS BW-12D1S-U (Blu-ray-brännare) | Apple Time Capsule 3TB | Denon DA-300USB (DAC) | Denon AH-D7000 | Logitech Z2300 (2.1) |

Permalänk
Skrivet av XFTality:

Förra gången jag kollade upp det fungerade bara SuperDrive. Stöd fanns inte i OS för andra, troligen för att Apple vill göra deras USB SuperDrive det enda valet för macanvändare i syfte att tjäna mer pengar.

Oj, du råkar inte ha någon källa till att det någon gång skulle ha varit på det sättet? Det enda jag har hört talas om är att Apples optiska enhet inte fungerat så bra med Windows, inte att generiska optiska enheter inte fungerat tillsammans med Apple-hårdvara.

Permalänk
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Oj, du råkar inte ha någon källa till att det någon gång skulle ha varit på det sättet? Det enda jag har hört talas om är att Apples optiska enhet inte fungerat så bra med Windows, inte att generiska optiska enheter inte fungerat tillsammans med Apple-hårdvara.

Du har rätt. Själv skulle jag säga att "plug-and-play" gäller bättre när det gäller Macs, till skillnad från Windows. Om vi tar min DAC till exempel: Inga drivrutiner behövdes (finns inte ens några att ladda ned till Mac), medan när det gällde min BootCamp-partition (Windows), så var drivrutiner nödvändiga.

Visa signatur

| Retina iMac - 2014 | Intel Core i7 Quad Core - 4,0 GHz | 32GB RAM (Crucial Ballistix Sport 1866 MHz SODIMM) | AMD Radeon R9 M295X 4GB GDDR5 | 1TB SSD | LaCie D2 Thunderbolt 4TB | ASUS BW-12D1S-U (Blu-ray-brännare) | Apple Time Capsule 3TB | Denon DA-300USB (DAC) | Denon AH-D7000 | Logitech Z2300 (2.1) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Oj, du råkar inte ha någon källa till att det någon gång skulle ha varit på det sättet? Det enda jag har hört talas om är att Apples optiska enhet inte fungerat så bra med Windows, inte att generiska optiska enheter inte fungerat tillsammans med Apple-hårdvara.

Det fanns en anledning till att Patchburn fanns, men det var evigheter sen.