Acer: "Acer och Asus kommer inte försvinna från PC-marknaden"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av herr hultin:

@Ricerunner: Du får inte glömma de som faktiskt har noll intresse av att bygga sin dator.

Företag måste ju köpa hundra tusentals maskiner varje år dessutom och hävda att de ska bygga sina system själva är idiotiskt.

Jag har noll intresse av att skriva en 10 sidors uppsats om Strindberg, men jag gör det ändå då jag tjänar på det i form av att jag får betyg, kan plugga vidare och i framtiden kanske får en vettig lön.

Vad gäller datorköp så spelar det ingen roll hur lågt köparens intresse för datorbyggande är, ty pengar sparas/tjänas ändå.

Företag är en annan grej då de behöver stora mängder.
Visst skulle kunna låta varje anställd pilla ihop sin egen dator, men om vi antar att det skulle vara ett något så när realistiskt scenario så skulle det innebära mer än dubbelt ökande kostnader för att betala de anställda under tiden det tar för dem att bygga ihop datorerna.

Ponera att det tar två timmar för varje anställd att bygga varsin dator och lägg till två timmar reell arbetstid för att väga upp den kostnad man räknar de föregående två timmarnas icke-produktivitet (vilket är hel korrekt i företagssammanhang där förlorad intäkt är ekvivalent med förlust).
Då har arbetsgivaren betalat fyra timmars arbetstid per anställd med noll nettoproduktivitet för dessa timmar.
Slantarna man sparar på eget bygge motsvarar oftast inte fyra timmars kostnad för en arbetsgivare att anställa kontorspersonal.

Ovanstående jämförelse blir förstås lika relevant för en privatperson om denne måste göra ett aktivt val mellan att jobba och tjäna pengar eller att snickra dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Jag önskar att jag kunde det...

Visst går det väl rent tekniskt, men utbudet och möjligheterna är extremt lågt och någon prisskillnad blir det definitivt inte till hemsnickrarens fördel.

Det gick i princip att köpa barebones från Clevo och Compal förr utan de utbytbara komponenterna, men idag är ju t.o.m. processorerna fastlödda i mainstreamsegmentet och lagringen förhoppningsvis M.2, WiFi-kort behöver inte längre vara utbytbara och det som finns kvar att välja är SO-DIMM-minnen om det inte gäller någon ultraportabel med fastlödda kretsar. Alltså räcker det gott med att det finns företag och återförsäljare som rebrandar Clevo och Compal-maskiner och väljer eller monterar delarna (som går att byta ut) åt en, om det nu är en sådan maskin man vill ha.

De enda bärbara man kan ha socklade processorer på är de som kör mobila quad-core-serien eller vanliga desktop-cpuer idag. Visst kan du då välja processor, minne, WiFi-kort, typ/märke/storlek av SSD och du kanske kan välja mellan två olika grafikkort från tillverkaren själv (som du i princip inte kan byta i efterhand, eftersom MXM-kort av rätt typ inte går att få tag). Men inte är det bättre än en vettig maskin som är betydligt mindre konfigurerbar. Eftersom du kan konfigurera märkesdatorer (BTO) så som Dell, HP och Lenovo-maskiner eller t.o.m. Apple ser jag inte riktigt meningen med att köpa en förkonfigurerad Compal eller Clevo som något alternativ, båda är ju färdigbyggda datorer. Man köper det som passar bäst och idag byter man i princip aldrig någon komponent i efterhand. Det är i princip bara att välja den grafikkrets man vill ha, SSD-storlek, processormodell och sen vara glad och de valen får man sagt från de stora PC-leverantörerna också om än i något mindre omfattning. Att du själv skulle bygga ihop en Clevo idag finner jag osannolikt.

Permalänk
Medlem

Asus och Acer?
Däremot HP och Dell tror jag får det svårare framöver

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacozz:

Asus och Acer?
Däremot HP och Dell tror jag får det svårare framöver

Definitivt inte, dom är extremt stora på företagssidan, ex.vis landsting osv har B2B avtalen vilket gör att dom uteslutande köper deras prylar.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av corben2:

Om IDC fortsätter analysera så här dåligt så är det bara de själva som kommer försvinna från marknaden.

Man kan ju alltid hoppas, dom verkar ju knappast ha koll på sina saker direkt.
Speciellt inte med tanke på att surfplatte-marknaden börjar svalna då hysterin lagt sig och PC stadigt klättrar upp igen.
Personligen använder/köper jag aldrig ASUS produkter då dom bara har pajjat för mig. Dock vore det fortfarande dåligt om dom försvann, men med tanke på hur mycket dom säljer så lär dom ju knappast försvinna.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Avstängd

Jag skulle säga att den enda aktören som sitter tryggt är Apple.
Jag hör PC-industrin klaga på att folk inte köper datorer längre, men jag hör inte Apple klaga.

Jag skulle inte vara så snabb med att skylla på att folk inte uppgraderar för att datorer är så snabba.
När gemene man som är oteknisk köper en ny dator så är datorn fylld av skräpmjukvara och absurt långsam.

Jag skulle inte vara så snabb att skylla dalande PC-försäljning på surfplattor och mobiler.
När jag kollar på vad som erbjuds på marknaden, så är det skit, skit och åter mer skit.
Jag kollade på olika modeller från olika fabrikat, och förutom Apple som hade lockande produkter så fann jag bara en annan lockande produkt, Asus Zenbook UX30-någonting. Allt annat var skräp.

15" laptops med 13" skärmar. Vad håller dom på med?
Stor bred laptop och sen en litet minitangentbord med stora döda utrymmen på både vänster och höger sida.
Ge mig mindre dator eller ett större tangentbord.
Ge mig mindre dator eller större skärm.

Permalänk
Avstängd

@rektor: Hur är Apple lockande om man, som vi vanliga dödliga, inte har så mycket pengar att det räcker och blir över efter toalettbesök?

Kollade prisjakt ifall det ö.h.t existerade macbooks i vettiga prisklasser, och det fanns det.
En enda modell från 2010 hos en enda återförsäljare till ett pris av 3700 och delar för... ja inte 3700 åtminstone.

Nästa steg på prislistan är då en Macbook Air för nästan 9000:- med rent löjeväckande delar.
4GB fastlött RAM-minne?
Hårddiskutrymme som i princip begränsar en till några bilder och dokument?

Fläktfrihet är visserligen trevligt, men definitivt inget som berättigar ett så groteskt pris. För samma pris får man en fläktfri Zenbook med dubbel minnesmängd, dubbel SSD-storlek, dubbelt så lång tillverkargaranti och över 4 gånger så hög skärmupplösning.
Lite sämre batteritid och processor förvisso, men dessa modeller är inte direkt ämnade till tung rendering eller spelande heller.
Sitter man mer än 8 timmar i sträck på ett ställe utan eluttag har man för övrigt lite sig själv att skylla och bör satsa på ett extra batteri.

Hursomhelst så finns det alltid laptops som är mer prisvärda än någon Macbook som går att uppbringa, och dessutom med mer valmöjligheter än att vara låst till att betala någon tusenlapp extra för fläktlösa aluminiumchassin.

Permalänk
Medlem

Apples försäljning växer inte när det gäller datorer, så de är mer på väg att bli enbart ett mobiltelefonföretag och återförsäljare av tillbehör för dito mer än något annat. Där ska man vara glad om de fortsätter utveckla grejerna med sin ganska stabila volym som ligger ganska stilla. Mobiltelefoner och butikspersonalen är det som växt hos Apple. Surfplattor går ner och datorer ligger stadigt.

Permalänk
Skrivet av rektor:

Jag skulle säga att den enda aktören som sitter tryggt är Apple.
Jag hör PC-industrin klaga på att folk inte köper datorer längre, men jag hör inte Apple klaga.

Jag skulle inte vara så snabb att skylla dalande PC-försäljning på surfplattor och mobiler.
När jag kollar på vad som erbjuds på marknaden, så är det skit, skit och åter mer skit.
Jag kollade på olika modeller från olika fabrikat, och förutom Apple som hade lockande produkter så fann jag bara en annan lockande produkt, Asus Zenbook UX30-någonting. Allt annat var skräp.

Tror också mycket av den "vanliga" PC-försäljningen minskar. Vet inte mycket om Acer dock men att tippa på att det skulle gå sämre för ASUS är däremot vansinne. Skulle snarare vara Dell eller HP att gissa på då. Till skillnad från dem har ASUS väldigt bra produkter inom de säkrare korten som powerbooks likt Zen Book som du nämner. De ligger även i framkant när det gäller gaminghårdvara. Säljer antagligen marknadens bästa gaminglaptops och steam machines, de senare kan få ett stort genombrott och konkurera kraftigt med konsoller.
Visserligen har även Dell alienware som konkurerar(?) på spellaptops men tror de har tappat stinget helt dessvärre, de var ensamma på den marknaden och aldeles för självsäkra när ASUS och MSI kom och blåste ut dem ur leken med betydligt bättre och mer prisvärda produkter.

Skrivet av rektor:

Jag skulle inte vara så snabb med att skylla på att folk inte uppgraderar för att datorer är så snabba.
När gemene man som är oteknisk köper en ny dator så är datorn fylld av skräpmjukvara och absurt långsam.

Windows 10 har satt nålen i kistan för bloatware nu. Alla som köper en ny dator med windows 10 kan säga åt windows att göra en ren ominstallation av sig själv utan nåt skräp.

Visa signatur

Core i7 3930K(@ 4.40GHz) -> ASUS Rampage Extreme IV | 16GB Corsair Vantage DDR3 | Sapphire Radeon 290X Tri-X

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Bara hoppas att dem som överlever levererar kvalité och då ligger Acer pyrt till.

Jag (och mina barn) har tre Acer-bärbara datorer. Min har jag haft i snart fyra år och barnen som inte är snälla mot sina datorer har haft dem i snart ett år. De har överlevt saftspill, en hel del kladd och annan oöm behandling. Min har också funkat klockrent hela tiden. Jag har iofs bytt batteri en gång i min men det fanns billigt på ebay. Å andra sidan har barnen haft varsin Samsung surfplatta i snart två år och också de har varit med om en del och blivit tappade ett antal gånger. De funkar också utan problem fortfarande (även batterierna). Kanske en gnutta tur är inblandad men min bild av framförallt Acer har förändrats. Jag tyckte också Acer var billiga och hade dålig kvalitet innan men den bilden har ändrats sedan jag köpte min. Jag köper gärna en Acer dator igen. Kanske det snart är dags för en Aspire V nitro snart fast jag egentligen inte behöver byta eftersom jag i princip aldrig spelar med datorn.

Permalänk
Avstängd

@Ricerunner: Du kan inte jämföra en plastig, skramlande PC-laptop med en Macbook. Då får du jämföra med liknande produkter, som Ultrabooks. Motsvarande till Macbook från andra tillverkare kostar lika mycket eller mer. En sån där trevlig Zenbook UX30x kostar ju över 15000 kr.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zalamander:

Tror också mycket av den "vanliga" PC-försäljningen minskar. Vet inte mycket om Acer dock men att tippa på att det skulle gå sämre för ASUS är däremot vansinne. Skulle snarare vara Dell eller HP att gissa på då. Till skillnad från dem har ASUS väldigt bra produkter inom de säkrare korten som powerbooks likt Zen Book som du nämner. De ligger även i framkant när det gäller gaminghårdvara. Säljer antagligen marknadens bästa gaminglaptops och steam machines, de senare kan få ett stort genombrott och konkurera kraftigt med konsoller.
Visserligen har även Dell alienware som konkurerar(?) på spellaptops men tror de har tappat stinget helt dessvärre, de var ensamma på den marknaden och aldeles för självsäkra när ASUS och MSI kom och blåste ut dem ur leken med betydligt bättre och mer prisvärda produkter.

Nu gillar ju olika personer olika, och jag har inte sett hela Asus uttbud i deras sortiment. Men hittills har jag bara sett Zenbook UX30x som lockade.

Jag har för mig att jag har läst att kinesiska Xiaomi kanske ska ge sig in på laptopmarknaden i Europa.

Gaminglaptops är skitfula. Asus och MSI har verkligen förskräckligt fula skapelser.

Skrivet av Zalamander:

Windows 10 har satt nålen i kistan för bloatware nu. Alla som köper en ny dator med windows 10 kan säga åt windows att göra en ren ominstallation av sig själv utan nåt skräp.

Ja, men hur många är det som känner till det?
Och hur många är det som vet hur man gör det?
Folk har köpt ny dator flera gånger och gång på gång blivit biten.
Datortillverkarna har dessvärre förstört ryktet för Microsoft och PC.

Permalänk
Skrivet av rektor:

Nu gillar ju olika personer olika, och jag har inte sett hela Asus uttbud i deras sortiment. Men hittills har jag bara sett Zenbook UX30x som lockade.

Jag har för mig att jag har läst att kinesiska Xiaomi kanske ska ge sig in på laptopmarknaden i Europa.

Gaminglaptops är skitfula. Asus och MSI har verkligen förskräckligt fula skapelser.

Du kan va lugn jag har inte någonstans sagt att du gillar gaminglaptopar.
Men jo de är skitsnygga och grymma, speciellt ASUS och inga av våra intressen motsäger det jag sa. de är Bra och de säljer. Det går bra för ASUS, det är idiotiskt att påstå att ASUS skulle försvinna inom 2 år.

Visa signatur

Core i7 3930K(@ 4.40GHz) -> ASUS Rampage Extreme IV | 16GB Corsair Vantage DDR3 | Sapphire Radeon 290X Tri-X

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Fujitsu eller Toshiba är nog inte långt borta från hur många som har dessa i förhållande till antalet som säljs idag. Kraftigt minskande iaf i Sverige.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stenkul:

Finns de folk som fortfarande köper färdigbyggda märkes PC's? Typ en i7 blabla+ Gaming Extreme GT720 8GDDR5.

Vi entusiaster som plockar egna delar och bygger, är en väldigt liten skara.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Problemet är nog mera att det inte har hänt så mycket på ett antal år.. det var ju skillnad förr när det kom processorer som var betydligt snabbare ganska ofta. Nu för tiden skiljer det inte så mycket.

Får väl se om 6, 8, 10-kärniga konsument modeller släpps så kanske intresset att uppgradera ökar.
Sedan känns RAM lite väl dyrt.. men priserna kanske sjunker.
Nya högupplösta skärmar gör troligtvis att intresset för grafikkort kommer öka.
Problemet är att det dröjer tills 2016 innan dom nya serierna med grafikkort släpps.

Känns mera som försäljning av PC hårdvara borde öka 2016

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Tagit bort lite onödigt formulerade inlägg

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Bygger du dina bärbara själv? Gör företag?

Jag byggde min egen laptop från mysn och det är utan tvekan den bästa spellaptopen jag har haft, trots att den nu har flera år på nacken så är den fortfarande kanon bra. Att den kan byta GPU, GPU, RAM och ha 4 SSDer eller 2 SSD och 2 HDD är inte fy skam heller. Så du kan få bättre saker, om du bygger själv, även med laptops.

Jag har även uppgraderat och ordnat maskinerna till företaget. De byggdes dock på HP grund, för vi fick dem prisvärt, men de behövde GPUer i några och mer RAM samt SSD i några. Några enklare servrar gjordes på enklare egen inköpt hårdvara, ej märkes, för vi fick betydligt mer för pengarna.

Sen köper företag sällan Gaming Extreme Acer Desktop PCn... Utan det faller tyvärr okunniga köpare i media/elektronik varuhusen pladask för. De är lika lurande som telefonförsäljares "offer" som lurar på sina kunder en massa skit imho.

Håller dock med dig att många företag köper färdigt, men detta är pga de kan volym köpa billigare och de kan få dem färdiga och klara, vilket sparar tekniker tid. Dock hade de fått bättre saker om de hade köpt rätt produkt för ändamålet, istället för något billigt mög. Men eftersom man ofta tittar på prislappen och inte vad man får för pengarna, så blir det som det blir.
Är väl på gott och ont egentligen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jag byggde min egen laptop från mysn och det är utan tvekan den bästa spellaptopen jag har haft, trots att den nu har flera år på nacken så är den fortfarande kanon bra. Att den kan byta GPU, GPU, RAM och ha 4 SSDer eller 2 SSD och 2 HDD är inte fy skam heller. Så du kan få bättre saker, om du bygger själv, även med laptops.

Jag har även uppgraderat och ordnat maskinerna till företaget. De byggdes dock på HP grund, för vi fick dem prisvärt, men de behövde GPUer i några och mer RAM samt SSD i några. Några enklare servrar gjordes på enklare egen inköpt hårdvara, ej märkes, för vi fick betydligt mer för pengarna.

Sen köper företag sällan Gaming Extreme Acer Desktop PCn... Utan det faller tyvärr okunniga köpare i media/elektronik varuhusen pladask för. De är lika lurande som telefonförsäljares "offer" som lurar på sina kunder en massa skit imho.

Håller dock med dig att många företag köper färdigt, men detta är pga de kan volym köpa billigare och de kan få dem färdiga och klara, vilket sparar tekniker tid. Dock hade de fått bättre saker om de hade köpt rätt produkt för ändamålet, istället för något billigt mög. Men eftersom man ofta tittar på prislappen och inte vad man får för pengarna, så blir det som det blir.
Är väl på gott och ont egentligen...

Nej, Clevo/Schenker byggde din dator.

Redan hänvisat till företag som bygger Clevos åt dig i ett annat inlägg.

Servrar behöver ingen OEM-licens i grunden så barebones är smidigt om man inte kräver supportavtalen. Är inte Supermicro en dator/server-tillverkare? Jo det är dem. Sen kommer mycket färdigbyggt från dist/ÅF där i vilket fall som helst. Servrar är ju alltid BTO i princip i vilket fall som helst annars har du fel leverantör.

Acer levererar också klient-PCs till företag. T.o.m. ett par modeller av servrar. Konsumenter bör såklart inte köpa Acers gamingdatorer men det händer, och de har andra konsumentprodukter som ultrabooks osv som är jämbördigt konkurrenterna. De försvinner inte än på ett tag.

Permalänk
Avstängd

@rektor: Okej, såg att lanseringsåret skiljde med 3 år på de där modellerna jag tog upp, men Zenbook är ändå en ultrabook.

Men för rimlighetens skull kan jag väl istället jämföra den med en 1000:- dyrare macbook från samma år.
Zenbooken har ytterligare minnesplats, en extra USB-port, mikrofoningång, i7 istället för i5, minneskortläsare samt HDMI.
Macbooken har fördelen med att vara lite lättare (och 4 hekto mindre är väl en fördel om man är en tunnis på söder) och ha en timme längre batteritid på papper, så återigen visar Mac prov på hur den är som skräddarsydd för hipsters som föredrar estetik över kvalité.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ricerunner:

@rektor: Okej, såg att lanseringsåret skiljde med 3 år på de där modellerna jag tog upp, men Zenbook är ändå en ultrabook.

Men för rimlighetens skull kan jag väl istället jämföra den med en 1000:- dyrare macbook från samma år.
Zenbooken har ytterligare minnesplats, en extra USB-port, mikrofoningång, i7 istället för i5, minneskortläsare samt HDMI.
Macbooken har fördelen med att vara lite lättare (och 4 hekto mindre är väl en fördel om man är en tunnis på söder) och ha en timme längre batteritid på papper, så återigen visar Mac prov på hur den är som skräddarsydd för hipsters som föredrar estetik över kvalité.

Zenbook är säkert jättebra.
Men det verkar som Zenbook är det ända som kommer i närheten av en Macbook. Alla andra laptops på PC-marknaden verkar vara skräp.

Permalänk
Avstängd

@rektor: Utifrån antagandet att man prompt ska ha en fläktfri laptop tunn nog att skiva bröd med, ja.
Annars får man en utomordentlig Asus med 256GB SSD, fyrkärnig i7:a och GTX 950M för det priset.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ricerunner:

@rektor: Utifrån antagandet att man prompt ska ha en fläktfri laptop tunn nog att skiva bröd med, ja.
Annars får man en utomordentlig Asus med 256GB SSD, fyrkärnig i7:a och GTX 950M för det priset.

Dom datorerna är fula, tjocka, plastiga, skramlar, låg kvalité, tunga, högljudda, strömhungriga. Och massa dödyta runt skärmen och tangentbordet.

Permalänk
Avstängd

@rektor: Ja du ska väl inte jogga och slåss med latopen?
Så länge man inte gör sådant som inte göras bör med en laptop skramlar den inte alls.