Kan ej se extern hårddisk

Permalänk
Medlem

Kan ej se extern hårddisk

Har en extern disk från Verbatim som av någon anledning inte är synlig i någon av de PC:ar jag testar. Den hittas och installeras korrekt, jag ser den i diskhanteraren osv, men jag kan inte få tillgång till innehållet på något sätt. Har försökt googla och leta mig till lösningar så gott jag kan, men kört fast.

Några idéer? Kan det ha någon påverkan att jag tidigare använt den i en Mac?

Tacksam för alla tips!

Permalänk
Medlem

kolla i diskhanteraren om den har någon Enhetsboktav typ D:. troligen har den ingen eller så har den samma som något annat..

EDIT: jag tror att du bara kan se innehållet om disken är formaterad med fat32.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

@robbankentor:

Nej, ingen enhetsbokstav. Kan inte heller ändra enhetsbeteckning. Är det alltså formatering som behövs? Finns det något sätt att rädda innehållet?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av robbankentor:

kolla i diskhanteraren om den har någon Enhetsboktav typ D:. troligen har den ingen eller så har den samma som något annat..

EDIT: jag tror att du bara kan se innehållet om disken är formaterad med fat32.

Nej andra filsystem fungerar också.

Skrivet av Lewinsky:

@robbankentor:

Nej, ingen enhetsbokstav. Kan inte heller ändra enhetsbeteckning. Är det alltså formatering som behövs? Finns det något sätt att rädda innehållet?

Du bör inte formatera den om du vill behålla nått, har du tur så är det bara pga att du kopplat bort den utan att först köra säker borttagning, du bör testa att ge den en enhetsbeteckning och går inte det så kör ett recoveryprogram mot den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:

Tack! Eftersom det inte går att ändra enhetsbeteckningen i diskhanteraren så antar jag att det alternativet går bort, eller finns det andra alternativ?

Tips på recoveryprogram som en lekman reder ut att köra?

Permalänk
Rekordmedlem
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lewinsky:

@mrqaffe:

Tack! Eftersom det inte går att ändra enhetsbeteckningen i diskhanteraren så antar jag att det alternativet går bort, eller finns det andra alternativ?

Tips på recoveryprogram som en lekman reder ut att köra?

Hur ser den ut i diskhanteraren, tex har den något filsystem, hur är status osv?

Skulle inte köra nått recoveryprogram "som den är" skulle ta ur hårddisken ur USB chassit, och koppla in den internt i en dator och sen börja kolla disken osv

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

@ggustavsson:

Status: Felfri (Primär partition)
Filsystem: Inget

Inget filsystem låter märkligt i mina öron?

Permalänk
Medlem

Ändra enhetsbokstav i diskhanteraren går, Men finns det ingen filsystem på den så funkar de naturligtvis inte..
Då filsystemet är borta så måste du köra en recovery för att få tillbaka datan.. Jag använder "Restorer 2000" för att få tillbaka data, Har alltid funkat (Om disken inte varit extremt trasig då), Men oftast brukar ja få ut en del data, även om kluster m.m är trasiga..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |