IRST raid0 write back windows10 - fryser

Permalänk
Medlem

IRST raid0 write back windows10 - fryser

Någon mer som upplever detta problem?

För skojs skull så installerade jag Windows 10 på mina raidade Samsung 850 PRO, raid0. Allt fungerar toppen fram tills dess att jag installerat IRST och väljer att nyttja write back cache, då hanger sig operativsystemet efter allt mellan 5-20 minuter. Systemet slutar svara.

Jag tänkte då att det kanske är ett problem med mjukvaran (snarare drivrutinerna) som är omogna i Windows 10, så installerade en fräsch Windows 8.1 och där fungerar write back utan problem!

Det roliga i detta är jag inte får någon logg öht på att något skulle vara fel, så jag undrar, kan det vara drivrutinerna helt enkelt eller upplever någon mer detta problem? För om inte så kanske det är mitt moderkort som inte gillar drivrutinerna, och det är ju en annan femma.

Ni undrar, ja men vad är det för moderkort då?
Jag sitter på ASrock X99M Killer mATX. Resterande hårdvara bör inte ha något med saken att göra.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Det kan vara helt orelaterat, men jag har läst vissa SSDer som bråkar med Windows 10. Det kan ju vara så att just senaste IRST drivarna inte gillar Windows 10.

Har du testat en äldre ver av drivarna?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Växlat mellan drivrutiner nu utan framgång och kan ju inte påstå att jag hittar någon med liknande problem med hjälpa av Google.

Men har kommit fram till att felet ligger i drivrutinerna som inte lirar med Windows 10 till 100% ännu.

Har rapporterat in felet med loggar, återstår att hoppas på det löses till nästa släpp med drivrutiner från Intel.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Trist. Historiskt brukar Intel och M$ ha ett bra samarbete avseende drivrutiner. I dagsläget tycks man låta konsumenterna ta smällarna.

Återkom gärna om/när det fixar sig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Trist. Historiskt brukar Intel och M$ ha ett bra samarbete avseende drivrutiner. I dagsläget tycks man låta konsumenterna ta smällarna.

Återkom gärna om/när det fixar sig...

Tyvärr är det ytterligare ett fall av MS som har släppt OSet för tidigt, med för mycket dumma förändringar. Finns en hel del hårdvara som har fungerat hur bra som helst på Win 7 och även Win 8.1 som plötsligt inte fungerar som de ska. Med tanke på att drivrutin grunden inte har ändrats, utom i grafiken, så borde detta inte vara ett problem.

De stressade ut Win 10 innan det var färdigt, och förväntar sig nu att folk ska agera beta testare åt all hårdvara till det.

Permalänk
Medlem

Stämmer tyvärr. Därtill har M$ spionprogram som söker igenom det du gör och har i datorn och rapporterar till M$ partners, däribland NSA.