Värdefundering begagnad Panasonic plasma-TV

Permalänk
Medlem

Värdefundering begagnad Panasonic plasma-TV

Jag har en panasonic TH-42px700e (42") som jag funderar på att byta ut mot något annat. Den har några år på nacken och jag ärvde den från mina föräldrar när de bytte upp sig till något större. Dock är den i princip inte använd utan har mest stått. Är det någon som har någon koll på vad den skulle kunna vara värd? Nypris är någonstans runt 18'000 om jag inte missminner mig från när den var ny men är så dålig på det här med TV att jag inte riktigt kan sätta fingret på vad värdeminskningen skulle kunnat ta. Inga defekter eller andra fel utan går som en klocka.

Rubrik.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Baume:

Jag har en panasonic TH-42px700e (42") som jag funderar på att byta ut mot något annat. Den har några år på nacken och jag ärvde den från mina föräldrar när de bytte upp sig till något större. Dock är den i princip inte använd utan har mest stått. Är det någon som har någon koll på vad den skulle kunna vara värd? Nypris är någonstans runt 18'000 om jag inte missminner mig från när den var ny men är så dålig på det här med TV att jag inte riktigt kan sätta fingret på vad värdeminskningen skulle kunnat ta. Inga defekter eller andra fel utan går som en klocka.

Denna TV är 8 år gammal så den krassa sanningen är att du kommer ha svårt att bli av med den. Men allt mellan 900 - 1500 kr kanske du får ut på Blocket.

Permalänk
Moderator
Moderator

Förtydligade din rubrik något.

Med tanke på att den inte är FullHD har jag svårt att se att du skulle få mycket mer än max någon tusenlapp för den, även om det var en fin TV på sin tid.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

@Killmaster: Var rädd för det ja. Största motivet att byta är dels att den drar rätt mycket ström jämfört med nya skärmar på marknaden plus att det skulle vara trevligt med inbyggd digitalbox. Men då kanske det är smartare att sitta på den tills den dör helt enkelt iom att en försäljning inte direkt lär inbringa några stålar som skulle underlätta köpet av en ny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baume:

@Killmaster: Var rädd för det ja. Största motivet att byta är dels att den drar rätt mycket ström jämfört med nya skärmar på marknaden plus att det skulle vara trevligt med inbyggd digitalbox. Men då kanske det är smartare att sitta på den tills den dör helt enkelt iom att en försäljning inte direkt lär inbringa några stålar som skulle underlätta köpet av en ny.

Hade jag varit du hade jag haft kvar den ett tag till. TV:n i sig är väldigt bra och det är där bekymret kommer om du ska köpa ny. Vill du ha motsvarande kvalitet idag så räcker det inte med 8000 - 10000 kr utan du måste nog upp mot 20000kr.

Permalänk
Medlem

@Killmaster: Ja att det är en bra TV har jag förstått. Min kära gamla far är besatt av elektronik och ska ha det bästa när han köper något. Mig veterligen så finns det en variant av denna modellen som har inbyggd digitalbox men tyvärr verkar det inte vara denna, vilket är synd. Det är också synd att det inte är full HD men den har ju fin bild ändå.

Permalänk
Bildexpert 📺

Det räknas som en mycket bra apparat för sin tid men den är samtidigt hopplöst omodern. Kan vara värt att skänka eller ta någon symbolisk summa från någon som kan hämta upp den. Besväret att få bort den är ju en kostnad i sig.

Permalänk
Medlem

Som många är inne på så är värdet inte särskilt högt i dagsläget. TV:n är hopplöst utdaterad med sina rektangulära pixlar där allt material måste skalas innan visning och beskedliga bildkvalitet jämfört med senare års plasmor.
Som plasmapaneler som har förhållandevis bra andrahandsvärde är Pioneers Kuro-serie, senare Panasonic-modeller högre upp i serien med Full HD (ST/GT/VT/ZT och liknande från 10/30 och uppåt) och Samsungs två toppmodeller i 8000-serien.

Behåll den om du trivs med storleken då prestandan är likvärdig eller lite bättre än många andra enklare modeller som säljs nu. El-förbrukningskostnaden är inte särskilt hög. Du får nog några enstaka hundralappar om du försöker sälja den.

Permalänk
Avstängd

Jag sålde häromdagen min farsas tv som var av exakt samma modell som den du har, Jag hade den ute i 3 månader på Facebook köp och sälj sidor för 500:- fick sålt den i fredags för 300:- Annars hade vi aldrig blivit av med den.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ