Permalänk
Medlem

Be Quiet! Pure Rock eller Noctua NH-L9i

Som titeln säger, vilken är bäst? Den ska kyla ner en AMD Fx-8320.

Permalänk
Medlem

Du skämtar ?
Noctua NH-L9i skulle nog smälta ner över sockeln om du försökte köra den på en 8320

Permalänk
Medlem

Jag skaffade en Pure Rock för några månader sen och blev väldigt positivt överraskad av hur bra den fungerade så jag skaffade en till nyligen till en annan burk

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk

Jag hade nog gått på Pure rock, jag kör en själv på en 1090T, väldigt mkt kylare för pengarna.

Permalänk
Medlem

@Svensktiger: Varför skulle den göra det? Har en stockkylare på cpun och den borde väl smälta innan noctuan gör det. Varför är Noctuan dyrare om den är sämre?

Permalänk
Skrivet av Misbah:

@Svensktiger: Varför den göra det? Har en stockkylare på cpun och den borde väl smälta innan noctuan gör det. Varför är Noctuan dyrare om den är sämre?

För folk som har ITX samt att märket säljer ?
Och bra kvalité såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Misbah:

@Svensktiger: Varför den göra det? Har en stockkylare på cpun och den borde väl smälta innan noctuan gör det. Varför är Noctuan dyrare om den är sämre?

Kolla in storleken på den:

Noctua själva rekar den till CPU'er med max 65 watt TDP och Fx-8320 är en 125 watt CPU.

Noctua gör dyra flänsar dels p.g.a dom oftast är toppklass, men mycket för att dom helt enkelt kan ta ut ett högre pris då dom har ett så bra rykte
Så högre pris betyder inte nödvändigtvis bättre prestanda i det här fallet.

Permalänk
Medlem

@Svensktiger: Då är det väl bättre om jag köper en Be Quiet! Pure Rock och ersätter originalfläkten med en från Noctua?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Misbah:

@Svensktiger: Då är det väl bättre om jag köper en Be Quiet! Pure Rock och ersätter originalfläkten med en från Noctua?

Pure rock kommer att kyla extremt mycket bättre
Men varför byta fläkten ? be quiet har ju bra fläktar.

Permalänk
Medlem

Ingen mening med att byta fläkten, den från be Quiet! är bra som den är

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem

Fläkten från Noctua är ju ändå full som helvete. Kan man förresten modifiera kylfläktar? T.e.x. byta färg på dem genom att måla dem? Kommer färgen hålla emot värmen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Misbah:

Fläkten från Noctua är ju ändå full som helvete. Kan man förresten modifiera kylfläktar? T.e.x. byta färg på dem genom att måla dem? Kommer färgen hålla emot färgen?

Mja.
Fläktar är ju noga balanserade, och även väldigt tunt med färg kan ju förstöra det.
Därför är det ju tur att noctua har fläktar med andra färger, iofs på andra modeller men ändå
Och samtidigt så finns det ju andra märken som matchar noctua prestanda och oftast till ett betydligt lägre pris

Permalänk
Medlem

Jag skulle köpte pure rock, Har den själv och är jätte nöjd

Permalänk
Medlem

Pure rock alla dagar i vecken, har själv kylaren och är väldigt nöjd

Permalänk
Medlem

Be quiet!s fläktar är strået vassare än Noctuas.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk

@GilbertG: Det finns inga källor bakom ditt påstående.

Permalänk

Skulle tagit pure rock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av verithros:

@GilbertG: Det finns inga källor bakom ditt påstående.

Svårt att säga exakt vilka som är bäst, men be quiets fläktar är toppklass, precis som Noctuas.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Pure Rock

så är det

Permalänk

Har en pure rock i min burk och är nöjd! Tyst och kyler bra.

Angående fläktar så är det inte värt mellanskillnaden mellan Noctua och Be Quiet!. Även om Noctuas skulle vara bättre så är dem inte så pass mycket bättre, dessutom är de inte så vackra Kör bara Be Quiet! i mitt chassi och det är ljudlöst.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits