Permalänk
Medlem

Montera bort tvmottagare i tv?

Hej!

Började tänka lite nu efter att radiotjänst ringer och plågar mig..
Går de att montera ut en motagare ur en tv, och fortfarande få tv'n att funka som en stor datorskärm?
Så att man slipper betala avgiften ifall man vill ha en tvskärm till datorn?

Mvh Drago.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dragone:

Hej!

Började tänka lite nu efter att radiotjänst ringer och plågar mig..
Går de att montera ut en motagare ur en tv, och fortfarande få tv'n att funka som en stor datorskärm?
Så att man slipper betala avgiften ifall man vill ha en tvskärm till datorn?

Mvh Drago.

Ja det går montera bort tunern men Nej du slipper inte betala avgiften, bara företag får göra så och slippa avgiften.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja det går montera bort tunern men Nej du slipper inte betala avgiften, bara företag får göra så och slippa avgiften.

Attans... Där rök mitt lördagsnöje..

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja det går montera bort tunern men Nej du slipper inte betala avgiften, bara företag får göra så och slippa avgiften.

Slänger dit en källa på det.
http://www.radiotjanst.se/sv/Kundservice/Vanliga-fragor-och-s...

men som Qaffe sa, det går tyvärr inte.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Avstängd

Avregistrera dig? Du ska inte behöva betala för nåt du inte vill...Ring och säg upp radiotjänst.

Visa signatur

Min PC för den som är intresserad.
http://i.imgur.com/x6wZmmz.png
Bild på skapelsen.
http://i.imgur.com/HatCvjN.jpg

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Stenkul:

Avregistrera dig? Du ska inte behöva betala för nåt du inte vill...Ring och säg upp radiotjänst.

Det är lag på det så det måste han visst?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Det är lag på det så det måste han visst?

Skickades från m.sweclockers.com

Måste och måste..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andreaz1:

Det är lag på det så det måste han visst?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag avregistrerade mig, jag har inte sett en räkning från de på typ 2år..

Problemet är att Svenssons tror att vi bara har skyldigheter...Vi har massor av rättigheter...Klart de säger att det är LAG och DU MÅSTE! Pengar pengar pengar...

Visa signatur

Min PC för den som är intresserad.
http://i.imgur.com/x6wZmmz.png
Bild på skapelsen.
http://i.imgur.com/HatCvjN.jpg

Permalänk
Medlem

Hårklyverier. Radiotjänst och Kassetbandmaffian är samma sak. Om du klipper kabeln mellan kanalväljaren och kallar burken en monitor återstår om den kan kallas TV-mottagare eftersom den inte kan ta emot TV (radio-) signaler.
Vi vänder på det. Du har en monitor till datorn och köper en TV-dongle. Nu blev det svårt för Radiotjänst.
Kassetbandmaffian hävdar att en mobil, surfplatta är "avsedd för kopiering".
Klart att de vill pinka revir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Det är lag på det så det måste han visst?

Skickades från m.sweclockers.com

Endast om man har en "tvmottagare". Och radiotjänsts kontrollanter får inte gå in hos någon och kontrollera om man har en sådan.

Permalänk
Medlem

detta ämne ligger mig nära hjärtat. finns det nån lag som säger att man måste prata med dom när dom ringer?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Stenkul:

Jag avregistrerade mig, jag har inte sett en räkning från de på typ 2år..

Problemet är att Svenssons tror att vi bara har skyldigheter...Vi har massor av rättigheter...Klart de säger att det är LAG och DU MÅSTE! Pengar pengar pengar...

Och så finns det de som tror att bara för att de inte vill följa lagen så behöver de inte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andreaz1:

Och så finns det de som tror att bara för att de inte vill följa lagen så behöver de inte.

Självfallet är det skillnad på lag och lag...Det olagligt att slänga tuggummi i parken...

Visa signatur

Min PC för den som är intresserad.
http://i.imgur.com/x6wZmmz.png
Bild på skapelsen.
http://i.imgur.com/HatCvjN.jpg

Permalänk
Medlem

Det finns ingen lag på att prata med dem i telefonen. Problemet är att den som ringer kan skicka en räkning ändå. Åter till "topic", jag har skruvat ur kanalväljaren ur min "42" plasma-monitor". Kanalväljaren finns inte ens hemma hos mig. Så rent tekniskt sett så har jag inte ens en tv längre.
Jag äger inte någon video, tv-kort eller dvr, alltså ingen kanalväljare finns längre. Så radiotjänst har ingenting att gå på.

Visa signatur

//lordcom

Permalänk
Medlem
Skrivet av lordcom:

Det finns ingen lag på att prata med dem i telefonen. Problemet är att den som ringer kan skicka en räkning ändå. Åter till "topic", jag har skruvat ur kanalväljaren ur min "42" plasma-monitor". Kanalväljaren finns inte ens hemma hos mig. Så rent tekniskt sett så har jag inte ens en tv längre.
Jag äger inte någon video, tv-kort eller dvr, alltså ingen kanalväljare finns längre. Så radiotjänst har ingenting att gå på.

efter en jäkla massa om och men, så blev jag tillslut uppsagt från skräpet med frasen "jag äger ingen TV", "jag äger ingen kanalbox" samt "jag äger ingenting som skyldiggör mig att betala avgiften". Sen kan dom gnälla och hålla på för att fiska fram orsaker att skicka räkning, men jag repeterade dom 3 fraserna och tillslut släppte dom mig.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

detta ämne ligger mig nära hjärtat. finns det nån lag som säger att man måste prata med dom när dom ringer?

Nej. Men det är vanligt att de "ser" eller "hör" TV'n, om man inte vill prata med dem. Så det är bättre att prata med dem, och säga att man inte har licenspliktig utrustning, än att vägra prata med dem. Man är inte heller skyldig att uppge vem som eventuellt kan ha licenspliktig utrustning, även om de gärna frågar, när man köpt, och gett bort licenspliktig utrustning.

Skrivet av Andreaz1:

Och så finns det de som tror att bara för att de inte vill följa lagen så behöver de inte.

Fast precis så är det ju. Det kallas civil olydnad, bland annat. Konceptet är att om du anser att en lag är dålig så är det i det närmaste din skyldighet att bryta mot den. Och ta konsekvenserna av ditt handlande. När det kommer till Radiotjänst och TV-licensen är förövrigt Radiotjänsts skyldigheter betydligt mer tvingande än deras rättigheter. De är alltid skyldiga att ta emot din avanmälan, även om de inte anser sig ha fått in din anmälan än.

Skrivet av lordcom:

Åter till "topic", jag har skruvat ur kanalväljaren ur min "42" plasma-monitor". Kanalväljaren finns inte ens hemma hos mig. Så rent tekniskt sett så har jag inte ens en tv längre.

Tekniskt sett, skiter Radiotjänst i det. Du ska, enligt dem, betala för din "TV" då den såldes med kanalväljare. De gör sin helt egen tolkning av lagtexten, och väljer att anse att bara företag kan slippa avgiften på det här viset. (Det finns inget i lagtexten som särskiljer privatpersoner, och företag i det här syftet, så det är en egen fabrikation.)

Skrivet av Marticus:

efter en jäkla massa om och men, så blev jag tillslut uppsagt från skräpet med frasen "jag äger ingen TV", "jag äger ingen kanalbox" samt "jag äger ingenting som skyldiggör mig att betala avgiften". Sen kan dom gnälla och hålla på för att fiska fram orsaker att skicka räkning, men jag repeterade dom 3 fraserna och tillslut släppte dom mig.

"Det finns ingen licenspliktig utrustning i hushållet" är enklare. Lagen säger dessutom att du får äga både TV, kanalbox, TV-kort, osv. De ska vara "varaktigt undanställda" för att inte vara licenspliktiga, och Radiotjänsts tolkning av "varaktigt undanställd" är att man har förvarat enheten på ett sätt där den inte har anslutning till bo-ytan.
På vinden / i källaren fungerar alltså inte, om man har trappa / stege i huset. Men i fristående byggnad, så som friggebod, eller garage, går bra. Man behöver som tur är inte förklara sig, utan bara upprepa "det finns ingen licenspliktig utrustning i hushållet".

Sen är det värt att tänka på att SweClockers inte gillar de här diskussionerna, eftersom deras regler säger att man inte får hjälpa till med, eller uppmana till lagbrott. Så, jag förutsätter att alla som vill slippa betala avgiften, inte har någon licenspliktig utrustning. Skulle någon ha licenspliktig utrustning, men vilja ha hjälp med att slippa betala i alla fall, finns det andra forum för det. Flashback kommer osökt till mig som ett alternativ. Där samlas alla möjliga konstiga människor, med olika kreativa tolkningar som följd.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

"Det finns ingen licenspliktig utrustning i hushållet" är enklare. Lagen säger dessutom att du får äga både TV, kanalbox, TV-kort, osv. De ska vara "varaktigt undanställda" för att inte vara licenspliktiga, och Radiotjänsts tolkning av "varaktigt undanställd" är att man har förvarat enheten på ett sätt där den inte har anslutning till bo-ytan.
På vinden / i källaren fungerar alltså inte, om man har trappa / stege i huset. Men i fristående byggnad, så som friggebod, eller garage, går bra. Man behöver som tur är inte förklara sig, utan bara upprepa "det finns ingen licenspliktig utrustning i hushållet".

Sen är det värt att tänka på att SweClockers inte gillar de här diskussionerna, eftersom deras regler säger att man inte får hjälpa till med, eller uppmana till lagbrott. Så, jag förutsätter att alla som vill slippa betala avgiften, inte har någon licenspliktig utrustning. Skulle någon ha licenspliktig utrustning, men vilja ha hjälp med att slippa betala i alla fall, finns det andra forum för det. Flashback kommer osökt till mig som ett alternativ. Där samlas alla möjliga konstiga människor, med olika kreativa tolkningar som följd.
B!

jo jag förstår, men i mitt fall äger jag ingen licenspliktig utrustning, men då jag en gång i tiden gjort det och betalat avgift så låter dom mig inte vara ifred efter jag sagt upp allt efter jag gjorde mig av med utrustningen.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

@Marticus:

Jag har för mig att deras förklaring är att det skulle bryta mot PuL att spara dina uppgifter som "icke tv-innehavare". (dvs. de sparar bara sina "kunders" uppgifter för att kunna skicka räkningen)
Vilket datainspektionen säkerligen skulle ge tillstånd för, men det inte riktgt ligger i deras intresse att få..

De kommer således ringa till dig tills de blir en ändring i systemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blk:

@Marticus:

Jag har för mig att deras förklaring är att det skulle bryta mot PuL att spara dina uppgifter som "icke tv-innehavare". (dvs. de sparar bara sina "kunders" uppgifter för att kunna skicka räkningen)
Vilket datainspektionen säkerligen skulle ge tillstånd för, men det inte riktgt ligger i deras intresse att få..

De kommer således ringa till dig tills de blir en ändring i systemet.

Intressant, då dom vid tidigare tillfällen har sagt massa saker som "jag ser här i vår historik om dig att du hade en TV i maj 2014, vart står den nu?". Tydligen har dom "massa sparat" om mig, då dom ringt mig så jäkla mycket. Det värsta är att dom e så sjukt dryga och otrevliga, när en annan ska sitta här med en glad och trevlig attityd.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

@Marticus:

Var det ett samtal efter du avanmält?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blk:

@Marticus:

Var det ett samtal efter du avanmält?

ja gud ja. Jag avanmälde för säkert ett år sen och har nog fått iaf 8 samtal sen dess, där den ene drar upp mer gammal info "om mig som dom ser på skärmen" än den andra. Det var så intensivt ett tag mellan samtalen att jag slutade svara på hemligt nummer.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst i enlighet med §2.2/§8*

Tråd låst då det finns massor trådar om detta ämnet, använd gärna sökfunktionen. Se bl.a. denna tråden.

Citat:

§2.2 Använd sökfunktionen. Din fråga kan mycket väl redan vara ställd och besvarad.

Ej riktad mot TS:
§8 Brott
Det är inte tillåtet att uppmana till brott eller sprida uppmaningar till brottsliga handlingar. Allt innehåll regleras av svensk lagstiftning.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...