Noctua NH-D15 eller Corsair H110i GTX, står och velar mellan dessa.

Permalänk
Medlem

@Mikaelmannen:

Du har fel, du har nämligen glömt en faktor, även fast du var inne på det.

Fläkthastigheten. Noctua har alltid lägre RPM och är därmed tystare, kör du dem på max kyler den likvärdigt.

Sedan länkar du till ett test, precis som jag gjorde, det finns väldigt många som visar att skillnaden endast är 1-3c, cherry picking är bara falskt.

Jag har använt både H100i Gtx och NH-D15, och dom kyler lika bra.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

GT-modellen har jag. Hade Noctuas modell förut. Men jag gjorde ett bra byte med en kompis. Så nu är datorn tystare och svalare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bytte ifrån en h100i till NH-D15,fan va tyst det blev i burken.Är mycke nöjd med bytet.

Permalänk
Medlem

Om du har plats så Noctua NH-D15. Den är ju lite billigare och presterar lika bra som du kan se i tester överallt.

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Mange43:

Har du plats i chassit?
Då är valet superenkelt kör Noctua!!!!!!
Kan ej minnas jag läst Corsair skickar med 6 års garanti.!!!!!!!!

Inte 6 år men 5 år garanti är det på alla våra vattenkylnings-lösningar.

Permalänk
Avstängd

Dagen AIO vattenkylning har 0db på pumpen ska jag köpa en AIO vattenkylning, tills dess..Får det alltid bli Noctua

Jag testade Nepton 280L, jag fick spel pga pumpens läte...Tjöt som en tandläkarborr...Sänke man RPM'en så var risken att pumpen stannade eller så lyste LED'en dåligt...

Så Corsair får gärna ta fram en pump med 0db vattenkylningskit

Visa signatur

Min PC för den som är intresserad.
http://i.imgur.com/x6wZmmz.png
Bild på skapelsen.
http://i.imgur.com/HatCvjN.jpg

Permalänk
Medlem

Hejsan, hade tänkt att göra en likadan tråd om exakt detta...

Fått svar och tänkt att köra på Noctua som jag brukar!
Men nu har jag en fråga, om det är värt att köra någon annan kylpasta på processorn för att få ner graderna mer eller är det bara försäljningsknep?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jyyhan:

Hejsan, hade tänkt att göra en likadan tråd om exakt detta...

Fått svar och tänkt att köra på Noctua som jag brukar!
Men nu har jag en fråga, om det är värt att köra någon annan kylpasta på processorn för att få ner graderna mer eller är det bara försäljningsknep?

Kylpastan har helt klart en viss betydelse.
Men inte 150:- per 5 gram betydelse.
Skaffa en stor tub med MX-2:
http://www.inet.se/produkt/5321318/arctic-cooling-mx-2-kylpas...
Fortfarande hutlöst dyrt för 30 gram, men å andra sidan så räcker ju 30 gram resten av livet typ

Och gå inte på niten att köpa s.k "rengörings kit" för ockerpriser.
Närmaste apotek har ISO propylalkohol för en spottstyver och det kan man ju använda till det mesta man vill rengöra.
Alkohol har ju även fördelen att det inte löser upp plaster etc. (som aceton och bensin kan göra).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Kylpastan har helt klart en viss betydelse.
Men inte 150:- per 5 gram betydelse.
Skaffa en stor tub med MX-2:
http://www.inet.se/produkt/5321318/arctic-cooling-mx-2-kylpas...
Fortfarande hutlöst dyrt för 30 gram, men å andra sidan så räcker ju 30 gram resten av livet typ

Och gå inte på niten att köpa s.k "rengörings kit" för ockerpriser.
Närmaste apotek har ISO propylalkohol för en spottstyver och det kan man ju använda till det mesta man vill rengöra.
Alkohol har ju även fördelen att det inte löser upp plaster etc. (som aceton och bensin kan göra).

Okej tack för tipset!

Då undrar jag lite det med rengöringen då, med tanke på att inget är använt på min processor, eller på fläkten om de inte är så att de har börjat med den på när man köper det?

Är de någon anledning för mig att rengöra allt igen eller är de bara för att vara "säker" att de inte ligger skit där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jyyhan:

Okej tack för tipset!

Då undrar jag lite det med rengöringen då, med tanke på att inget är använt på min processor, eller på fläkten om de inte är så att de har börjat med den på när man köper det?

Är de någon anledning för mig att rengöra allt igen eller är de bara för att vara "säker" att de inte ligger skit där?

Det skall vara rent.
Jag brukar alltid rengöra både fläns och CPU innan jag sätter ihop dom.
Kopparflänsar t.ex. oxiderar ju i luft, och det tunna lagret får man ju enkelt bort.
Jag inbillar mig att det kanske kan göra någon liten skillnad ^^
Och sen så vill man ju vara säker på att man inte har skräp som sitter fast och kan störa kontakten
Fingeravtryck är ju en annan sak man inte vill ha på kontaktytorna, fettet och salterna gör det ju svårare för pastan att göra sitt jobb.

Permalänk
Medlem

Luft luft luft

Vatten kyler bättre men såvida du inte ska ge dig på Extrem OC så är det både billigare och tystare med LUFT. Enligt Intel själva så är allt under 90c "optimalt" ...

Sitter idag på 14db fläkt som håller min i5 3570k under 80c @ 4.6Ghz
Lite varmare än vatten med grymt mycket tystare och inom rekommenderade värden.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Enda fördelen med AIO vatten är typ, snyggare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Enda fördelen med AIO vatten är typ, snyggare.

Och man får lite bättre plats i chassit då kylaren monteras mot en av chassits väggar. Istället för att ha en klump i mitten, vilket också kan vara snyggt. Det beror mest på chassit.

Jag har en gammal corsair h70, som pumpen inte hörs på annat än om man lägger prat mot den. Då hörs ett svagt surrande. Ungefär som en dränkt akvariepump.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Byter imorgon till H110i från NH-D14 då jag blir knäpp på att ha en stor jävla klump i lådan som gör det helt omöjligt att få in mina nävar. River la inte i datorn överdrivet ofta, men när det väl sker vill jag slita mitt hår. Dessutom är det grymt osnyggt.

Permalänk
Medlem

Det är betydligt lättare att dra kablar eller att göra något i datorn överhuvudtaget med en AIO.
Sedan kyler H110i GTX några grader bättre än D15 även vid samma ljudnivå.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Lånar denna tråd lite då jag oxå har lite funderingar kring just dessa 2. Har just nu en h80i som verkar ganska kass ärligt talat. Antar att om jag skulle köra en NH-D15 så skulle det sänka tempsen ganska ordentligt va? Kör en låg OC just nu pga tempsen sticker iväg på min 4770k.
Skulle en NH_D15 få plats i ett R4 chassi?
Är det försvarsbart med å pröjsa nästan 700:- till för en h110i GTX? om man vill överklocka lite mer

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem

Ska man ha vattenkylning ska man köra på custom loop. Kör själv med H60 nu (Min H100i la av efter några års användning. Fick den gratis av en kompis som skulle byta så ska ej klaga). Men ska snart byta till Cooler Master V8 GTS (För utseendet, klockar inte alls mycket i nuläget). Annars hade det nog blivit Noctua, alternativt custom loop om man hade haft pengarna

Permalänk
Medlem

@Harling: Ja om man hade haft dom pengarna hade det blivit custom loop men det känns inte så troligt i dagsläget :/

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem

Jag kör med föregångaren till D15, NH-D14. Dom är väl ganska lika i prestanda och så.

Måste säga att jag är så sjukt nöjd med denna kylare, haft den sedan 2010. Just nu kör jag fläktarna i ca 330 RPM samt 430 RPM när datorn är idle (chassifläktar på 400-450 RPM) och datorn är fan helt jävla knäpptyst (tillsammans med MSI GTX 970 som stänger av fläktarna vid idle samt inga mekaniska diskar). CPU-tempen ligger på 27 grader i idle med denna setup. När jag kör t.ex. Aida64 så ligger RPM:en ungefär på samma nivå och temperaturerna ligger på ca 55 grader som max (Knäpptyst!)

ÄLSKAR Noctuan!

EDIT: Har en 6700k om ni inte kollar i sig.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nagelfar:

Lånar denna tråd lite då jag oxå har lite funderingar kring just dessa 2. Har just nu en h80i som verkar ganska kass ärligt talat. Antar att om jag skulle köra en NH-D15 så skulle det sänka tempsen ganska ordentligt va? Kör en låg OC just nu pga tempsen sticker iväg på min 4770k.
Skulle en NH_D15 få plats i ett R4 chassi?
Är det försvarsbart med å pröjsa nästan 700:- till för en h110i GTX? om man vill överklocka lite mer

Kör en D15 i mitt R4'a.
Inga problem alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

@Valonen:

Jag har haft båda kylarna monterade i ett NZXT H440. NH-D15 tar tronen från H100i på långa vägar. Den är tystare, svalare, enklare att montera och billigare.

Det enda H100i har i fördel är att den är lite snyggare. Jag har även själv, som ovanstående, kört H100i med både Noctuas NF-F12 120mm fläktar och med stock. Spelar ingen roll. NH-D15 går fortfarande bättre.

Kör du kylaren i slutet chassi utan fönster så har du allt att vinna på NH-D15. Själv tycker jag t.om att den är snyggare även om man har fönster, men jag har förstått här på forumet att det lyder olika åsikter hurvidare Noctuas kylare är snygga eller ej.

Nämnvärt är dock att jag hade den vanliga H100i, alltså inte H100i GTX, men det borde inte vara någon större skillnad.

Ett AIO vattenkylningskit på minst 2 fläktars radiatorstorlek kommer alltid att vara bättre när det handlar om rejäl värmeutveckling vid överklockning. Du får inte alls samma temperaturspikar som med en luftkylare, det är väl den stora fördelen som gör att Siliconlottery.com, Asus ROG-forum's tester och alla andra som vill få maximal kylning utan att bygga custumloop väljer en AIO över en luftkylare. Däremot kan en nh d15 absolut prestera bättre på många processorer, men den klarar inte lika stor värmeutveckling som en H105 eller H110i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav.Henrik:

Ett AIO vattenkylningskit på minst 2 fläktars radiatorstorlek kommer alltid att vara bättre när det handlar om rejäl värmeutveckling vid överklockning. Du får inte alls samma temperaturspikar som med en luftkylare, det är väl den stora fördelen som gör att Siliconlottery.com, Asus ROG-forum's tester och alla andra som vill få maximal kylning utan att bygga custumloop väljer en AIO över en luftkylare. Däremot kan en nh d15 absolut prestera bättre på många processorer, men den klarar inte lika stor värmeutveckling som en H105 eller H110i.

Jag vet inte hur H110i och H105 ställer sig mot NH-D15, men NH-D15 presterar bättre än H105 i H440. Det kan du se i den här videon

Att NH-D15 presterar bättre än H105 i H440 beror troligtvis på att luftspalten mellan radiatorn och top-panelen i H440 är väldigt liten. H105 blir med andra ord kvävd och fungerar därmed sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nagelfar:

Lånar denna tråd lite då jag oxå har lite funderingar kring just dessa 2. Har just nu en h80i som verkar ganska kass ärligt talat. Antar att om jag skulle köra en NH-D15 så skulle det sänka tempsen ganska ordentligt va? Kör en låg OC just nu pga tempsen sticker iväg på min 4770k.
Skulle en NH_D15 få plats i ett R4 chassi?
Är det försvarsbart med å pröjsa nästan 700:- till för en h110i GTX? om man vill överklocka lite mer

H80i är bra, däremot är 4770K en av dom varmaste processorer som finns så problemet ligger inte på kylaren, tyvärr.

Permalänk

vattenkylning om du ska klocka väldigt högt annars stor luftkylare

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem

Blir väl till å hitta toppen med en NH-D15. Hjälper ju inte direkt att min cpu verkar vara en av dom sämre som gjorts. Ca 90°C på 2 cores @ 4.2ghz å 1.25V. Det är då alltså med en h80i kylare. Det kan väl knappast bli sämre ned en NH-D15 va?

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nagelfar:

Blir väl till å hitta toppen med en NH-D15. Hjälper ju inte direkt att min cpu verkar vara en av dom sämre som gjorts. Ca 90°C på 2 cores @ 4.2ghz å 1.25V. Det är då alltså med en h80i kylare. Det kan väl knappast bli sämre ned en NH-D15 va?

Det kan bli sämre faktiskt då luftkylare inte har samma kapacitet att hålla nere värmespikar. Måste du byta? Om inte så hade jag behållt H80in. Kan ju tillägga att i fortsättning så kommer jag inte köpa några processorer som inte har lödd IHS då det gör sån jättestor skillnad, både 4770K och 4790K och 6700K lider ju av samma problem s.as, men det är fortfarande riktigt bra cpuer även om dom går hett.

Du skulle kunna testa att klocka lite högre bara för att se vad som händer med maxtempsen kanske stannar dom två varmaste kärnorna på 90 grader även om du klockar upp till t.ex 4,4GHz @ 1,3V. Det är ju alltid värt att testa om du inte redan gjort det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav.Henrik:

Måste du byta? Om inte så hade jag behållt H80in. Kan ju tillägga att i fortsättning så kommer jag inte köpa några processorer som inte har lödd IHS då det gör sån jättestor skillnad, både 4770K och 4790K och 6700K lider ju av samma problem s.as, men det är fortfarande riktigt bra cpuer även om dom går hett.

Du skulle kunna testa att klocka lite högre bara för att se vad som händer med maxtempsen kanske stannar dom två varmaste kärnorna på 90 grader även om du klockar upp till t.ex 4,4GHz @ 1,3V. Det är ju alltid värt att testa om du inte redan gjort det.

Måste väl inte byta men då kan jag ju inte heller försöka nå högre klockfrekvenser då tempsen kommer sticka iväg ännu mer.
Har börjat fundera på om kylarpastan kanske är dåligt applicerad på min oxå då jag ligger på typ 50°C på låg load så som surfing. Använder mej av realtemp när jag kollar tempsen.

Nej får nog ta å bli en h110i å se hur långt jag kan gå hehe

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nagelfar:

Måste väl inte byta men då kan jag ju inte heller försöka nå högre klockfrekvenser då tempsen kommer sticka iväg ännu mer.
Har börjat fundera på om kylarpastan kanske är dåligt applicerad på min oxå då jag ligger på typ 50°C på låg load så som surfing. Använder mej av realtemp när jag kollar tempsen.

Nej får nog ta å bli en h110i å se hur långt jag kan gå hehe

Du kan väl börja med ny kylpasta tycker jag, det kan ge så mycket som 5-7 grader. Inet ringön göteborg har en H110 för 800kr i fyndhörnan annars

Permalänk
Inaktiv

Jag återupplever denna tråd då jag står för samma beslut och man hör bägge sidor som resulterar i att det inte går att göra ett beslut.

Hur mycket högre låter 110i V2?
Hur riskabelt är det med vattenkylning?

AIO ser tusen gånger bättre ut än en stor klump mitt i chassit.

Permalänk

Jag har ingen erfarenhet av dessa större slutna vattenkylarna men Noctuan är knäpptyst som kyler löjligt bra!