Problematik att få 2 monitors att fungera samtidigt.

Permalänk
Medlem

Problematik att få 2 monitors att fungera samtidigt.

Hejsan!

Nämligen så att jag införskaffat mig en skärm.
"BENQ GL2460"
Och min förra skärm är en ASUS, kommer inte ihåg märket.

Ska försöka förklara det så simpelt som möjligt helt enkelt så även jag själv förstår vad jag snackar om.

Jag har HDMI från min dator till skärm. (Har endast ett HDMI uttag på datorn)
En kabel med som är vit (antar att det heter DVI) som sitter i en av portarna på grafikkortet
En kabel som är blå (VGA förmodar jag) som är länkad för att kunna gå in i uttaget under DVI porten. (Vet förövrigt inte vad denna länkare hetare, men den konverterar då en VGA till en DVI (?)

Hur som helst, så vill den bara att en skärm ska fungera - båda skärmarna fungerar korrekt.
Saken är det såfort jag sätter i en av skärmarna, vilken som helst av dem så fungerar just EN skärm strålande.
När jag sätter i båda skärmarna så får jag ingen signal från den ena skärmen men varav den andra fungerar.

Kan någon förklara för mig, eventuellt länka vad jag behöver köpa för att kunna få mina två skärmar att fungera tillsammans?
Att ta ut HDMI från TV:n är ingen valmöjlighet dessvärre.

Tack så jättemycket i förhand!

Permalänk
Skrivet av CypereZe:

Hejsan!

Nämligen så att jag införskaffat mig en skärm.
"BENQ GL2460"
Och min förra skärm är en ASUS, kommer inte ihåg märket.

Ska försöka förklara det så simpelt som möjligt helt enkelt så även jag själv förstår vad jag snackar om.

Jag har HDMI från min dator till skärm. (Har endast ett HDMI uttag på datorn)
En kabel med som är vit (antar att det heter DVI) som sitter i en av portarna på grafikkortet
En kabel som är blå (VGA förmodar jag) som är länkad för att kunna gå in i uttaget under DVI porten. (Vet förövrigt inte vad denna länkare hetare, men den konverterar då en VGA till en DVI (?)

Hur som helst, så vill den bara att en skärm ska fungera - båda skärmarna fungerar korrekt.
Saken är det såfort jag sätter i en av skärmarna, vilken som helst av dem så fungerar just EN skärm strålande.
När jag sätter i båda skärmarna så får jag ingen signal från den ena skärmen men varav den andra fungerar.

Kan någon förklara för mig, eventuellt länka vad jag behöver köpa för att kunna få mina två skärmar att fungera tillsammans?
Att ta ut HDMI från TV:n är ingen valmöjlighet dessvärre.

Tack så jättemycket i förhand!

Är alla kablarna ikopplade i grafikkortet?

Visa signatur

Cpu: Intel i5 4690k @ 4.3gHz (Hyper 212 EVO) Gpu: MSI GeForce GTX 1070 8GB Gaming X Moderkort: MSI H97 Pc mate Minne: Adata 8Gb 1600MHz SSD: OCZ Arc 100 240Gb Chassi: Antec Gx500 Nätagg: Fractal Design Integra M 550W 80+ Bronze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Backgård:

Är alla kablarna ikopplade i grafikkortet?

Förmodar det, AMD catalyst center säger iallafall att den märker av båda skärmarna i samtidigt men enda valen jag kan göra är att "Replace" eller "Extend" och då fungerar fortfarande inte den andra skärmen.
Tack för svar!

Permalänk
Rekordmedlem

Man kan oftast inte blanda hdmi och vga eftersom hdmi kräver hdcp på alla aktiva bildvisare och vga inte stödjer hdcp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man kan oftast inte blanda hdmi och vga eftersom hdmi kräver hdcp på alla aktiva bildvisare och vga inte stödjer hdcp.

Så jag måste koppla ur min fagra tv för att få två dataskärmar att fungera?
Det måste finnas ett annat sätt för att få allting att fungera, har sett många ha 2 skärmar kopplade och sen en tv.
Fungerar det om man byter ut VGA:n mot DVI, då kommer jag ha två DVI utgångar varav en som är länkad för att platsa därbak?

*edit*

DVI 24 +1 till VGA F / M-adapter
är det jag använder för att min VGA ska få plats i det andra DVI uttaget då min dator inte har ett VGA uttag ens.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av CypereZe:

Så jag måste koppla ur min fagra tv för att få två dataskärmar att fungera?
Det måste finnas ett annat sätt för att få allting att fungera, har sett många ha 2 skärmar kopplade och sen en tv.
Fungerar det om man byter ut VGA:n mot DVI, då kommer jag ha två DVI utgångar varav en som är länkad för att platsa därbak?

*edit*

DVI 24 +1 till VGA F / M-adapter
är det jag använder för att min VGA ska få plats i det andra DVI uttaget då min dator inte har ett VGA uttag ens.

Det viktiga är att inte blanda nått som kräver hdcp med nått som inte stödjer det, dvi och hdmi och dp går att blanda. Även dvi och vga fungerar men inte hdmi och vga.
Dvi till vga adaptrar löser inte problemet eftersom det är signalen som är problemet och inte kontakten och ska man ha en adapter måste det vara nån aktiv typ som kan hantera hdcp, de billiga kontaktadaptrarna tar inte hand om det.
Det vettigaste är ju att helt undvika allt vad vga heter om det är moderna delar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av CypereZe:

Förmodar det, AMD catalyst center säger iallafall att den märker av båda skärmarna i samtidigt men enda valen jag kan göra är att "Replace" eller "Extend" och då fungerar fortfarande inte den andra skärmen.
Tack för svar!

Vilket grafikkort har du?

Visa signatur

Cpu: Intel i5 4690k @ 4.3gHz (Hyper 212 EVO) Gpu: MSI GeForce GTX 1070 8GB Gaming X Moderkort: MSI H97 Pc mate Minne: Adata 8Gb 1600MHz SSD: OCZ Arc 100 240Gb Chassi: Antec Gx500 Nätagg: Fractal Design Integra M 550W 80+ Bronze

Permalänk
Medlem
Skrivet av CypereZe:

Så jag måste koppla ur min fagra tv för att få två dataskärmar att fungera?
Det måste finnas ett annat sätt för att få allting att fungera, har sett många ha 2 skärmar kopplade och sen en tv.
Fungerar det om man byter ut VGA:n mot DVI, då kommer jag ha två DVI utgångar varav en som är länkad för att platsa därbak?

*edit*

DVI 24 +1 till VGA F / M-adapter
är det jag använder för att min VGA ska få plats i det andra DVI uttaget då min dator inte har ett VGA uttag ens.

länka grafikkort eller skriv ut modell

då jag körde ett 6950 (2 dvi och 4 st displayport) så körde jag 2st dvi och 1 st displayport-->vga och detta fungerade

man kan ''fuska'' sig genom aktiv adapter så du borde kunna köra t.ex displayport-->vga adapter till en skärm, hdmi till 1, och dvi till 1 om du nu har displayport på ditt grafikkort

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Man kan oftast inte blanda hdmi och vga eftersom hdmi kräver hdcp på alla aktiva bildvisare och vga inte stödjer hdcp.

Själv har jag hdmi och vga blandat.
kontakt 1: hdmi
kontakt 2: Displayport
kontakt 3: dvi-i till vga(dvi-kabeln räckte inte till skärmen...)

Visa signatur

Cpu: Intel i5 4690k @ 4.3gHz (Hyper 212 EVO) Gpu: MSI GeForce GTX 1070 8GB Gaming X Moderkort: MSI H97 Pc mate Minne: Adata 8Gb 1600MHz SSD: OCZ Arc 100 240Gb Chassi: Antec Gx500 Nätagg: Fractal Design Integra M 550W 80+ Bronze

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Backgård:

Själv har jag hdmi och vga blandat.
kontakt 1: hdmi
kontakt 2: Displayport
kontakt 3: dvi-i till vga(dvi-kabeln räckte inte till skärmen...)

Då har du nog mest tur eller så är det nån av delarna som inte följer standarden, det finns även hackad mjukvara och "hdcp tvättare" det fungerar även med låga upplösningar, men hd och högre utan hdcp är förbjudet att mata ut om inte alla enheter som är anslutna stödjer hdcp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Backgård:

Är alla kablarna ikopplade i grafikkortet?

AMD Radeon 200 series, osäker på vilken i serien dock.

Permalänk
Bildexpert 📺

Normalt för att HDCP ska aktiveras måste det finnas något material som kräver kopieringsskydd. Annars slås det inte på automatiskt eller åtminstone ska inte. Sedan är ju verkligheten som den är. Därför kan man få till exempel menyerna från en DVD-film spelad på datorn att synas över VGA, men bilden släcks sedan när filmen börjar.

Ibland kan det triggas av att exempelvis en förstärkare använder HDCP och att grafikkortet alltid aktiverar HDCP. Där verkar det variera en hel del mellan olika utrustning.