Permalänk

En del frågor angående ny processor

Tjenare har en del frågor då jag ska skaffa ny processor.
Visste inte vilken kategori men då det kommer lite kylnings och klocknings frågar satte ja den här.
1. vilken av dessa skulle ni valt. vet att en av skillnaderna är energiförbrukingen men om ni vet annat säg gjärna.
vad gör black edition är det bara att den e svart och kostar 300 mer och har mer energi förbrukning verkar konstigt så därför jag frågar.

http://www.inet.se/produkt/5308757/amd-fx-8320e-8c-3-5-ghz-8m...

http://www.inet.se/produkt/5308710/amd-fx-8320-8c-3-5-ghz-bla...

2. Måste jag köpa den med midre energi förbruking då jag har 600w Psu? Har ett 280x och ska skaffa 8gig ram med detta typ 1 fläkt i chassit och två fläktar på grafikkort samt processor fläkten.

3. Står att man ska kunna klocka dom till 4 ghz och undrar då hur man gär samt fördelarn/nackdelar.

4. Ja det står att man får med en processor kylar med den processorn men undrar då om jag måste köpa med kylpasta eller om jag ska skippa de eller om man får med.

Tack för svar dom som orkar svara på allt

Permalänk
Hedersmedlem

1. Jag tror du måste köpa Black Edition om du vill överklocka men jag är inte säker på det.

2. Nej, 600W räcker gott och väl, det är grafikkortet som drar mest ström i datorn.

3. Det finns många guider, jag har inte letat nu men en snabb googling ger dig svar där.

4. Vill du överklocka räcker inte standardkylaren, då måste du köpa något bättre som en tornluftkylare. Du kanske får kylpasta med till den kylaren men kolla upp det först, det kanske beror på olika tillverkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

1. Jag tror du måste köpa Black Edition om du vill överklocka men jag är inte säker på det.

2. Nej, 600W räcker gott och väl, det är grafikkortet som drar mest ström i datorn.

3. Det finns många guider, jag har inte letat nu men en snabb googling ger dig svar där.

4. Vill du överklocka räcker inte standardkylaren, då måste du köpa något bättre som en tornluftkylare. Du kanske får kylpasta med till den kylaren men kolla upp det först, det kanske beror på olika tillverkare.

1. Ja jag tror det är ända skillnaden då black edition har upplåst multiplier vilket förenklar överklockning.

2. Ja ingen fara som sagt.

3. Det är inte så svårt att klocka men det är bra att läsa på lite innan då varje processor klockar olika bra!

4. Kylpasta finns redan på orginalkylaren för att montera EN gång. Den väsnas dock ganska mycket och själv orkar jag inte med det ljudet. En towerkylare ger dig en mycket tystare dator samt möjligheten klocka mer. Vad har du för moderkort? Har du ett fett moderkort som är lätt att klocka med så skall du absolut ta Black Edition med en custom kylare. Inet bundlar båda processorerna med en be quiet! Pure Rock och kylpasta ser jag. Det kanske kan vara något! denna processorn kommer flaskhalsa ditt grafikkort om du inte klockar till en viss grad.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

1. Jag tror du måste köpa Black Edition om du vill överklocka men jag är inte säker på det.

2. Nej, 600W räcker gott och väl, det är grafikkortet som drar mest ström i datorn.

3. Det finns många guider, jag har inte letat nu men en snabb googling ger dig svar där.

4. Vill du överklocka räcker inte standardkylaren, då måste du köpa något bättre som en tornluftkylare. Du kanske får kylpasta med till den kylaren men kolla upp det först, det kanske beror på olika tillverkare.

kom på att den ena var dyrare för att fläkt följde med.
Men om jag vil överklocka funkar denna kylare då
http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev...
och så köper jag e versionen då enda jag kunde se skillnad va TDP ( antar att de e ström förbrukning)
och den var billigare

Permalänk
Medlem

De flesta AMD processorer går att överklocka och jag vet att både 8320 och 8320E går att överklocka skillnaden är att 8320E har en TDP på 95 Watt och 8320 har en TDP på 125 Watt så 8320E är en lite strömsnålare variant än 8320 båda bör nå 4GHz ganska enkelt.

Vilken CPU har du idag Rotmosmannen?

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Skrivet av henkrik92:

1. Ja jag tror det är ända skillnaden då black edition har upplåst multiplier vilket förenklar överklockning.

2. Ja ingen fara som sagt.

3. Det är inte så svårt att klocka men det är bra att läsa på lite innan då varje processor klockar olika bra!

4. Kylpasta finns redan på orginalkylaren för att montera EN gång. Den väsnas dock ganska mycket och själv orkar jag inte med det ljudet. En towerkylare ger dig en mycket tystare dator samt möjligheten klocka mer. Vad har du för moderkort? Har du ett fett moderkort som är lätt att klocka med så skall du absolut ta Black Edition med en custom kylare. Inet bundlar båda processorerna med en be quiet! Pure Rock och kylpasta ser jag. Det kanske kan vara något! denna processorn kommer flaskhalsa ditt grafikkort om du inte klockar till en viss grad.

Kan inte få bättre cpu för min pengar samt har am3+ socket å verkar inte va stort utbud på procesorer. Har moderkort aah glömt men typ m5a4? r2.0 något sånt heter den. Haha märkte att de lät som m4a4 men i den stilen heter det

Permalänk
Skrivet av Anders9110:

De flesta AMD processorer går att överklocka och jag vet att både 8320 och 8320E går att överklocka skillnaden är att 8320E har en TDP på 95 Watt och 8320 har en TDP på 125 Watt så 8320E är en lite strömsnålare variant än 8320 båda bör nå 4GHz ganska enkelt.

Vilken CPU har du idag Rotmosmannen?

idag har jag någon bajs skit 2 kärnig bajbajs skit som får min dator att krasha så ska skaffa 8 gig ram samt ny cpu och blop3 då e kåt på zombbies.
Budget 3000

Permalänk
Skrivet av Rotmosmannen:

idag har jag någon bajs skit 2 kärnig bajbajs skit som får min dator att krasha så ska skaffa 8 gig ram samt ny cpu och blop3 då e kåt på zombbies.
Budget 3000

Vet inte hur de är med dubbel post här men står att båda processorerna ska gå "turbo" 4ghz å låter då som att man ba ska klicka på en knapp eller nå så går dom hardcore haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rotmosmannen:

Kan inte få bättre cpu för min pengar samt har am3+ socket å verkar inte va stort utbud på procesorer. Har moderkort aah glömt men typ m5a4? r2.0 något sånt heter den. Haha märkte att de lät som m4a4 men i den stilen heter det

https://www.asus.com/Motherboards/M5A97_LE_R20/

?

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk

jå de är de fast inte le bara vanlig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rotmosmannen:

idag har jag någon bajs skit 2 kärnig bajbajs skit som får min dator att krasha så ska skaffa 8 gig ram samt ny cpu och blop3 då e kåt på zombbies.
Budget 3000

Är du säker på att processorn är det som får datorn att krasha?

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Skrivet av henkrik92:

Är du säker på att processorn är det som får datorn att krasha?

jå står på task manager att den jobbar 100% när jag tex öppnar ett program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rotmosmannen:

jå står på task manager att den jobbar 100% när jag tex öppnar ett program.

Okej, kan du kolla vilke processor det är? högerklicka egenskaper på "Dator" i startmenyn.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Skrivet av henkrik92:

Okej, kan du kolla vilke processor det är? högerklicka egenskaper på "Dator" i startmenyn.

jå jag vet inte ens värt att nänma den saken men ok de är en Athlon(tm)II X2 260 3.20 ghz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rotmosmannen:

jå jag vet inte ens värt att nänma den saken men ok de är en Athlon(tm)II X2 260 3.20 ghz

Aj xD! Men jag skulle iallafall ta en 8320BE med en hyper 212 så har du en mycket bättre processor och klockningsmöjligheter. Du kan säkert nå 4.5 ghz utan problem! Kommer lira fint med ditt 280x

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Skrivet av henkrik92:

Aj xD! Men jag skulle iallafall ta en 8320BE med en hyper 212 så har du en mycket bättre processor och klockningsmöjligheter. Du kan säkert nå 4.5 ghz utan problem! Kommer lira fint med ditt 280x

Måste bara lära mig klocka är lite rädd lixom Kan någn länka en pålitlig guide så jag inte tar något som någon som jag gjort haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rotmosmannen:

Måste bara lära mig klocka är lite rädd lixom Kan någn länka en pålitlig guide så jag inte tar något som någon som jag gjort haha

Man klockar ju i Moderkortets bios. Sedan börjar man med att öka klockfrekvensen tills systemet blir ostabilt. Då börjar man istället höja CPU core voltage tills det blir stabilt. repeat. Processorn kan inte gå sönder av att nå sin thermal limit och stänga av sig, Detta lär dock inte hända med en hyper 212. sen finns det massor andra variabler man kan leka med men oftast kan moderkortet sköta dem själv.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rotmosmannen:

Vet inte hur de är med dubbel post här men står att båda processorerna ska gå "turbo" 4ghz å låter då som att man ba ska klicka på en knapp eller nå så går dom hardcore haha

Turbo fungerar automatisk och har för mig att det innebär att processorn klockar upp sig automatiskt.

Länk med förklaring hur Turbo fungerar med AMD 8320E
http://www.guru3d.com/articles_pages/amd_fx_8320e_processor_r...

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Skrivet av henkrik92:

Man klockar ju i Moderkortets bios. Sedan börjar man med att öka klockfrekvensen tills systemet blir ostabilt. Då börjar man istället höja CPU core voltage tills det blir stabilt. repeat. Processorn kan inte gå sönder av att nå sin thermal limit och stänga av sig, Detta lär dock inte hända med en hyper 212. sen finns det massor andra variabler man kan leka med men oftast kan moderkortet sköta dem själv.

Kan man inte bara dra upp voltage till max då? eller ska jag satnna när den krashar första gången och dra upp volteg och nöja mig med det eller ba kö såå det rycker?
Hittade denna
http://www.sweclockers.com/artikel/6161-overklocka-core-i7/4#...
Verar pålitlig tror inte det är större skillnad på intel å amd vid just klockning

Permalänk
Medlem

Man vill ha så hög klockfrekvens och så lite volt som möjligt. Ju mer voltage man har desto varmare blir processorn. Därför skall man hela tiden balansera mellan ostabil klock och stabil klock.

Ett exempel: du klockar från 5 till 6 ghz utan att höja volten. och det funkar bra. Du klockar till 6.1 ghz och systemet hänger sig, då måste du höja volten för att ge processorn lite mer ström att jobba i 6.1 ghz. (monsterprocessor jag har i fantasin)

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Skrivet av henkrik92:

Man vill ha så hög klockfrekvens och så lite volt som möjligt. Ju mer voltage man har desto varmare blir processorn. Därför skall man hela tiden balansera mellan ostabil klock och stabil klock.

Ett exempel: du klockar från 5 till 6 ghz utan att höja volten. och det funkar bra. Du klockar till 6.1 ghz och systemet hänger sig, då måste du höja volten för att ge processorn lite mer ström att jobba i 6.1 ghz. (monsterprocessor jag har i fantasin)

aa börjar fatta nu och så kör man test på hur varm den blir efter varje gång man ökat volten.
Men en fråga då hur varm ska en processor ungefär vara? Alltså vid belastning inte över typ 70 grader.

Edit: varför blir minnes frekvensen högre om man sänker multipel och ökar bclk? är multipel hur mycket processorn tar från minnena och om man säker den jobbar minnena mer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rotmosmannen:

aa börjar fatta nu och så kör man test på hur varm den blir efter varje gång man ökat volten.
Men en fråga då hur varm ska en processor ungefär vara? Alltså vid belastning inte över typ 70 grader.

amds processor ska man hålla under 62c

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Skrivet av henkrik92:

amds processor ska man hålla under 62c

tack kolla min edit också om du kan svara på det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rotmosmannen:

tack kolla min edit också om du kan svara på det

Processorns multiple x bclk blir din processors klock. Ram påverkas också av bclk. Man får synka dem så att ram hamnar där dem ska vara.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Skrivet av henkrik92:

Processorns multiple x bclk blir din processors klock. Ram påverkas också av bclk. Man får synka dem så att ram hamnar där dem ska vara.

Så man vill ha så hög bclk som minnena tillåter och sen öka multipel för att få mer om det finss utrymme för det?
Så är det då värt att lägga typ 300 mer på minnen för att få 18?? minnen istället för 16?? om man klockar processorer.
Samt köpa några fläktar till chassit så jag får bättre luftflöde?

Permalänk

Så om jag fattat detta rätt så ska man öka bclk tills ram frekvensen är vid det somo den kan prestera vid och sen öka multipel för att få mer hastighet på processorn.
sätta ppl på 1.9 volt
QPI/dram på 1.35 volt
Dram buss på 1.65volt
och sen öka cpu voltage tills det blir för varmt för cpun.
detta alltså om man vill vara säker

Edit: borde man inte bara i början ökan bclk högt till minnena och sänka multipelen till en början? Kan man räkna ut hur mycket bclk för minnes hastigheten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rotmosmannen:

Så man vill ha så hög bclk som minnena tillåter och sen öka multipel för att få mer om det finss utrymme för det?
Så är det då värt att lägga typ 300 mer på minnen för att få 18?? minnen istället för 16?? om man klockar processorer.
Samt köpa några fläktar till chassit så jag får bättre luftflöde?

Nja säg att du har 1600 mhz minnen. Då kan man ändra frekvens på dem med typ 667, 1333 och 1600mhz t.ex. Om du höjer bclk så och har ramen inställt på 1600mhz så kommer det stiga över 1600 mhz och då får du gå ner till 1333 läget och använda blck för att komma upp till 1600 igen. Är ganska dålig på dessa namn och utryck xD. Det är lättare när man ser allting!

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem

Tror du har samlat på dig tillräckligt med info för att kunna mjukstarta lite när du får processorn. Gå in i bios och kika hur det ser ut och testa att ändra lite settings och se vad som händer, spara inte dessa dock!

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Skrivet av henkrik92:

Nja säg att du har 1600 mhz minnen. Då kan man ändra frekvens på dem med typ 667, 1333 och 1600mhz t.ex. Om du höjer bclk så och har ramen inställt på 1600mhz så kommer det stiga över 1600 mhz och då får du gå ner till 1333 läget och använda blck för att komma upp till 1600 igen. Är ganska dålig på dessa namn och utryck xD. Det är lättare när man ser allting!

Så man gör inte så med multipellen som jag sa för bclk är som en fin justering medans multipell är bara ett stort steg.
Typ att man använder multipel som en centimeter för att komma långt sen bclk som millimeter för att finjustera. Om någon fatta det haha
Lärde mig utycken härifrån http://www.sweclockers.com/artikel/6161-overklocka-core-i7/4#...