Hel nybörjare söker hjälp!

Permalänk

Hel nybörjare söker hjälp!

Tjena underbara SweClockers!
Kort sagt, jag har 4 högtalare och en reciever. Snubben jag köpte reciever på så att jag nog bara skulle koppla in 1 par högtalare då det kan gå sönder annars. Än så länge kör jag bara med två högtalare men blir ju rejält sugen att koppla in de andra! Som sagt helt nybörjare inom ämnet. De i kopplade nu är två "Boston HD8" 8 Ohmn.
Mina andra högtalare jag vill koppla i är två "Beovox 1000" 4 Ohm 10 (15)W. Själva recievern är en Cambridge A500RC

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | EVGA 780-ti | FX-8320 | XPG 8GB 1600 MHz | OCZ Trion T150 | Seagate Barracuda 2TB | be quite! KRAFT 700w | Gigabyte GA-970A-DS3P | Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem

Jag är inte heller nåt proffs på ljud men varför skulle de gå sönder för, recievern ser ju att klara driva 4 högtalare.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Det bästa svaret på den frågan får du inte av någon ljudexpert, utan från receiverns manual. I den står exakt hur stora högtalare receivern orkar driva vid vilken impedans.

En vild gissning är att det är den lägre impedansen (4 ohm) som killen du köpte receivern av menade kan utgöra ett problem. Men som sagt, slå upp det i manualen, så vet du säkert.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

6-8 Ohm är vad du kan köra garanterat enligt texten på baksidan. Däremot inte säkert att den börjar brinna per automatik om du går lägre.

Dock 4 och 8 ohm tillsammans blir 2.66 ohm om jag fattat rätt. Ganska mycket lägre än dom 6 ohm som förstärkaren trivs med.

Därtill, vad vill du uppnå med dubbla högtalare?
Högre ljud? Bättre ljud? Ljud i två rum?

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

6-8 Ohm är vad du kan köra garanterat enligt texten på baksidan. Däremot inte säkert att den börjar brinna per automatik om du går lägre.

Dock 4 och 8 ohm tillsammans blir 2.66 ohm om jag fattat rätt. Ganska mycket lägre än dom 6 ohm som förstärkaren trivs med.

Därtill, vad vill du uppnå med dubbla högtalare?
Högre ljud? Bättre ljud? Ljud i två rum?

Förstog inte vad du precis så nu Vad är grejen? Att motståndet ska vara ungefär samma? Vad händer om man har fel? Googlade väldigt lite och han så att en propp går. Men Snubben jag köpte av så att det kan gå sönder. När jag kommer hem ska jag fota all information jag kan hitta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | EVGA 780-ti | FX-8320 | XPG 8GB 1600 MHz | OCZ Trion T150 | Seagate Barracuda 2TB | be quite! KRAFT 700w | Gigabyte GA-970A-DS3P | Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingHippo:

Förstog inte vad du precis så nu Vad är grejen? Att motståndet ska vara ungefär samma? Vad händer om man har fel? Googlade väldigt lite och han så att en propp går. Men Snubben jag köpte av så att det kan gå sönder. När jag kommer hem ska jag fota all information jag kan hitta.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kan berätta vad som kan gå fel av lite erfarenhet. Några polare byggde högtalare när vi var i gymnasieåldern och lyckades på nåt sätt få fram låg impedans(jag tror dom sa 1 ohm). Jag har ingen aning vad dom gjorde då jag inte var inblandad i bygget men jag minns att dom iallafall gjorde slutsatsen att om det är lägre motstånd så borde man kunna spela högre. På den tiden var det bara antal watt som räknades och ju högre man kan spela desto bättre. hehe. Saker och ting verkar ha fungerat fram tills dom skulle ha en större fest. En annan kille tog med en förstärkare då hade en bättre(antagligen kraftigare) variant. Jag gissar att "bättre" även i detta fallet bara hade med watt att göra. hehe. Nu jäklar skulle dom maxa högtalarna. Det hela slutade med att den andre killens förstärkare pajjade inom kort pga av nån överhettning. Jag tror t.o.m. nånting hade smällt om jag inte minns fel. hehe

Permalänk
Skrivet av FlyingHippo:

Förstog inte vad du precis så nu Vad är grejen? Att motståndet ska vara ungefär samma? Vad händer om man har fel? Googlade väldigt lite och han så att en propp går. Men Snubben jag köpte av så att det kan gå sönder. När jag kommer hem ska jag fota all information jag kan hitta.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad kan hända ? I bästa fall funkar det Ett tag om inte säkringen går. I värsta fall bränner du förstärkaren.

I stället för att gå in på ellära varför så föreslår jag att du köper en högtalarväxel om du bara måste koppla in alla fyra högtalarna. Inte dyrt och du slipper ångra dig om du vill testa.

Mvh

Permalänk
Skrivet av FlyingHippo:

Förstog inte vad du precis så nu Vad är grejen? Att motståndet ska vara ungefär samma? Vad händer om man har fel? Googlade väldigt lite och han så att en propp går. Men Snubben jag köpte av så att det kan gå sönder. När jag kommer hem ska jag fota all information jag kan hitta.

Skickades från m.sweclockers.com

Mm, du kan se på impedansen som en slags broms. Ett motstånd som bromsar steömmen som slutsteget lämnar ifrån sig.

Har du lägre/mindre motstånd så kommer steget lämna ifrån sig mer ström.
När du vrider upp volymen ökar steget spänningen på utsignalen, alltså det som heter volt. Har du då för lågt motstånd kommer den skicka genom så hög ström i takt med att spänningen går upp, att dom interna kretsarna till slut brinner upp. Det blir för varmt helt enkelt.

En del steg har skydd för detta, andra bara brinner upp.

Dessförinnan kan man få problem med att transformatorn inte räcker till för att hålla en snygg vågform på signalen - strömmen räcker inte till helt enkelt. Då börjar det klippa vilket riskerar högtalaren istället.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk

Aight. Är det någon fara med de högtalarna jag har i nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | EVGA 780-ti | FX-8320 | XPG 8GB 1600 MHz | OCZ Trion T150 | Seagate Barracuda 2TB | be quite! KRAFT 700w | Gigabyte GA-970A-DS3P | Windows 10 64-bit

Permalänk
Skrivet av FlyingHippo:

Aight. Är det någon fara med de högtalarna jag har i nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Dom på 8 ohn?
Nej, dom är ok. Personligen skulle jag nog kunna koppla in dom på fyra ohm istället för, men inte samtidigt. Däremot skulle jag aldrig vrida på volymen på fullt då. Kör du under halv volym bör du vara rimligt safe.

Dock, detta är bara en uppskattning, det enda riktigt säkra för dig är att köra på dom på 8 ohm

Tänk såhär om du ska testa:
Det går ju inte automatiskt sönder. Det är värmen som ställer till det.
Spelar du aldrig vidare högt kommer du nog att klara dig, det är först när du pressar grejorna det kan bli för varmt. Problemet är ju att veta var gränsen går...

Visa signatur

.:bjorn