Akuthjälp sökes, hur får jag tillbaka min disk/mina saker

Permalänk
Medlem

Akuthjälp sökes, hur får jag tillbaka min disk/mina saker

Hej!

Jag bytte till en annan SDD disk, installera windows 10 igen på den nya disken.

Efter allt är installerat så märker jag att min lagringsdisk är borta
Jag "råka" göra min disk "dynamisk", om det gör något?

Hur får jag tillbaka disken i den här datorn utan att förlora datan som är på som MÅSTE finnas kvar! Verkar ju som att det ligger kvar iaf enligt datorhanteringen.

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem

@hznn: Tilldela en enhetsbokstav?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

@hznn: Högerklicka på enheten, tilldela en enhetsbokstav så lär den dyka upp. Och nu fick du också lära dig varför man har backup på sina grejjer, för saker kommer att skita sig för eller senare.

Edit: @dr.Mabuse hann före med enhetsbokstaven!

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Vänster, sen högerklicka på partitionen, välj "ändra enhetsbeteckning och sökvägar..."
Om det heter något motsvarande vad det heter i Windows 7 i alla fall.

Det enda du ska göra är tilldela partitionen en enhetsbokstav.
B!

Edit
Meh!
/Edit

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

@hznn: Tilldela en enhetsbokstav?

Skrivet av zyberzero:

@hznn: Högerklicka på enheten, tilldela en enhetsbokstav så lär den dyka upp. Och nu fick du också lära dig varför man har backup på sina grejjer, för saker kommer att skita sig för eller senare.

Edit: @dr.Mabuse hann före med enhetsbokstaven!

Skrivet av -=Mr_B=-:

Vänster, sen högerklicka på partitionen, välj "ändra enhetsbeteckning och sökvägar..."
Om det heter något motsvarande vad det heter i Windows 7 i alla fall.

Det enda du ska göra är tilldela partitionen en enhetsbokstav.
B!

Edit
Meh!
/Edit

TACK! Den hade bara tappat enhetsbokstav! PUH!

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem

Som Hznn skrev, du borde fixa en backup på grejerna.
Släng i en disk till och aktivera 2-vägs spegling under lagringspool

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimmp:

Som Hznn skrev, du borde fixa en backup på grejerna.
Släng i en disk till och aktivera 2-vägs spegling under lagringspool

Suck... Spegling är INTE backup!

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

TACK! Den hade bara tappat enhetsbokstav! PUH!

Du suckar nu, men Dynamisk disk som du kör är något av de mest känsligaste, osäkraste och lättaste sättet att få problem, som väldigt få recovery program kan hantera.

Du bör för det första skaffa en extern backup disk, göra kopia på allt, sen omvandla tillbaka denna disk till basic disk. På så sätt har du både backup, och bättre skydd mot fel med dynamiska diskar.

Skrivet av Pimmp:

Som Hznn skrev, du borde fixa en backup på grejerna.
Släng i en disk till och aktivera 2-vägs spegling under lagringspool

RAID är aldrig, har aldrig, kommer aldrig, ska aldrig anses som backup. Punkt slut.

RAID har endast ett enda syfte... att hålla drifttiden uppe, där det är viktigt. Men det är inte säkerhet som backup är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimmp:

Som Hznn skrev, du borde fixa en backup på grejerna.
Släng i en disk till och aktivera 2-vägs spegling under lagringspool

Jag vill bara ha 1 SSD för windows/spel och en stor för bös/lagring osv, behövs ej mer

Skrivet av Dr.Mabuse:

Suck... Spegling är INTE backup!

Skrivet av Paddanx:

Du suckar nu, men Dynamisk disk som du kör är något av de mest känsligaste, osäkraste och lättaste sättet att få problem, som väldigt få recovery program kan hantera.

Du bör för det första skaffa en extern backup disk, göra kopia på allt, sen omvandla tillbaka denna disk till basic disk. På så sätt har du både backup, och bättre skydd mot fel med dynamiska diskar.

RAID är aldrig, har aldrig, kommer aldrig, ska aldrig anses som backup. Punkt slut.

RAID har endast ett enda syfte... att hålla drifttiden uppe, där det är viktigt. Men det är inte säkerhet som backup är.

Ska det inte vara dynamisk disk? Jag har backup på alla bilder på min son, det är det enda som INTE får försvinna heller.
Det jag har nu är sånt jag sparar vid formatering, filmer, Program, CD-keys, Logins till saker osv osv

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

Ska det inte vara dynamisk disk? Jag har backup på alla bilder på min son, det är det enda som INTE får försvinna heller.
Det jag har nu är sånt jag sparar vid formatering, filmer, Program, CD-keys, Logins till saker osv osv

Dynamiska diskar är en icke standardiserad partitionstabell som Microsoft har gjort. Den kan endast hanteras i Windows, och tom en uppgradering mellan olika Windows har tagit sönder den. Den är känslig för förändringar/skador och när de sker går de oftast inte att laga så enkelt som en vanlig "basic" disk.

Så, kort sagt, undvik dynamiska diskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Dynamiska diskar är en icke standardiserad partitionstabell som Microsoft har gjort. Den kan endast hanteras i Windows, och tom en uppgradering mellan olika Windows har tagit sönder den. Den är känslig för förändringar/skador och när de sker går de oftast inte att laga så enkelt som en vanlig "basic" disk.

Så, kort sagt, undvik dynamiska diskar.

Kan jag göra den "basic" istället för "dynamisk", hur isåfall?

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

Kan jag göra den "basic" istället för "dynamisk", hur isåfall?

Rota inte med disken innan du har gjort backup på den, helst två backuper

Något man kan säga till 99.99% sannolikhet är att om du inte har backup så kommer du förr eller senare förlora ALLT innehåll med kanske ingen eller väldigt dyr möjlighet att få tillbaka viktiga filer, tex foton.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

Kan jag göra den "basic" istället för "dynamisk", hur isåfall?

Man kan konvertera från dynamisk till basic i Diskhantering men då förlorar du all data som finns på hårddisken, OPTION TWO på denna sida http://www.sevenforums.com/tutorials/26829-convert-dynamic-di...

Jag har inte provat detta själv men jag tror att Convert Dynamic Disk to Basic Disk ingår i gratis versionen av MiniTool Partition Wizard Free Edition 9.1 http://www.partitionwizard.com/free-partition-manager.html

Convert Dynamic Disk to Basic Disk guide med MiniTool Wizard http://www.partitionwizard.com/help/convert-dynamic-disk-to-b...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

Kan jag göra den "basic" istället för "dynamisk", hur isåfall?

Som @ggustavsson säger, först en backup, sen ger du dig på det.

Bästa sättet är att tömma den, ta bort partitionen och lägga tillbaka allt. Blir bäst filsystem prestanda och du har kontroll över vad som görs.

Det finns annars 3:e part program, som tex Mini tool Parition Pro, som kan göra det, men de kostar: http://www.partitionwizard.com/comparison.html
Gratis versioner kan sällan göra denna omvandling, och om de kan är de väldigt riskabla, dvs även om det ser ut att ha lyckats, så kan dina filer vara skadade. Därför bör du först o främst ordna en backup.

Jag har hört att denna ska fungera, men jag har inte testat den själv, så jag kan inte säga något om den. Gratis versionen kan det inte, utan du får göra det med test versionen av köp programmet i så fall. (klicka på Comparison så ser du)

(@janee endast pro versionen eller högre kan)

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Ja tyvärr saknar gratis (Free) versionen Convert Dynamic Disk to Basic, jag hittade en MiniTool Partition Wizard Pro 8 för cirka ett år sedan (helt lagligt) men nu hittar jag ingen gratis version av MiniTool Partition Wizard Pro 9.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Som de skriver här ovan, fixa en backup på disken innan du gör något. Sedan konverterar du om den i diskhanteraren. Ett bra tips är att bråka inte med 3e parts program. Går det göra i Windows så använd Windows egna grejer i första hand.
Du har haft tur nu att du bara behövde tilldela en bokstav till disken. Nästa gång är det kanske inte lika enkelt och du blir av med allt. Och du verkade orolig över att missa datan, mao köp dig en extern disk och backupa allt till den, koppla ur den och sedan kan du mecka med basic<->dynamisk-disk.

Visa signatur

.