Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonzajen:

Där har vi svaret! Greenmangaming är inte 100%. Finns det någon sida med bra priser som är 100% legit?

Ja. Steams reor.

Du vill ha för mycket.

Permalänk
Medlem

G2A var en bra sida, aldrig haft problem där, men nu läggs ju 25% skatt på allt så den är inte billig längre. Du ska inte vara rädd för att köpa från GMG, det var en engångsföreteelse och du borde inte undvika dem för det. GMG är ofta billigast.

Annars kan du ju hitta svenska butiker genom prisjakt, kolla omdömen och så.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem

Angående greanman så var detta deras svar för ett antal månader sedan. Har själv inte testat dem men använder andra sidor som köper in skivor fotar licensen och slänger resten.
http://www.polygon.com/2015/5/7/8565947/green-man-gaming-and-...

Edit:
Något som det är värt att lägga märke till är att om t.ex prisjakt hel plötsligt ligger lågt i pris så kan man säkert köpa spelet på steam, humble, origin, eller gog gör ca 10kr extra. Har lyckats göra den blundern mer än en gång.

Billigare att ha digitala lager än hardcopy.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vinolik:

G2A var en bra sida, aldrig haft problem där, men nu läggs ju 25% skatt på allt så den är inte billig längre. Du ska inte vara rädd för att köpa från GMG, det var en engångsföreteelse och du borde inte undvika dem för det. GMG är ofta billigast.

Annars kan du ju hitta svenska butiker genom prisjakt, kolla omdömen och så.

Vad händer för folket som köpte dessa spel då? Fick de deras konton avstängda? Jag menar, hur ska man veta om just "det" spelet är olagligt eller ej?

EDIT: Jag provade att lägga upp den här diskussionen på Steams forum, det blev borttaget direkt. Ska man tolka det som att de skiter i det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonzajen:

Vad händer för folket som köpte dessa spel då? Fick de deras konton avstängda? Jag menar, hur ska man veta om just "det" spelet är olagligt eller ej?

Det var snack om att hela kontona vart bannade. I trådar påstogs det att kontot "bara" vart VAC bannat. Men har för mig att det var en annan sida då också som det pratatdes om som var mer eller mindre samma sida. Svårt att veta men senast jag kollade tror jag rekomendationen var. Köp inte spel som levereras som gifts. Och vanliga, om det är för billigt, undra varför? Titta en extra gång.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

jag brukar andvända mig av https://www.instant-gaming.com/ allt fått lev från dem instant när de har godkänt min betalning

Visa signatur

ASUS MAXIMUS VI GENE mATX / BenQ 24'' XL2420T 144hz /
Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB / Intel Core i7 4770K 3.5 GHz
Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum / Corsair Obsidian 350D /
Kingston 32GB (4x8GB)DDR3 2400Mhz/CL11/Beast Series /2X Asus 980 Strix

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kamil05:

jag brukar andvända mig av https://www.instant-gaming.com/ allt fått lev från dem instant när de har godkänt min betalning

Där ser jag direkt några titlar som är lite för "billiga", innebär det att det är en olaglig sida då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonzajen:

Där ser jag direkt några titlar som är lite för "billiga", innebär det att det är en olaglig sida då?

Du blandar äpplen och päron, sidan behöver inte vara olaglig för att nycklarna ska vara inskaffade på ett regelvidrigt sätt (och på så sätt ge rätten till Valve eller tillverkaren att stänga av det eller dig).

Det finns inte många auktoriserade återförsäljare, du har fått listor på dem redan. Alla andra är mer eller mindre gråzons och innebär alltid en risk. Ingen kan ge dig ett riktigt svar på hur stor risken är utan du kommer bara få tyckanden och folks helt subjektiva upplevelser, du måste själv besluta dig för om det är värt risken/värt att stödja potentiellt kriminella för att spara en slant eller inte.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yorg:

Du blandar äpplen och päron, sidan behöver inte vara olaglig för att nycklarna ska vara inskaffade på ett regelvidrigt sätt (och på så sätt ge rätten till Valve eller tillverkaren att stänga av det eller dig).

Det finns inte många auktoriserade återförsäljare, du har fått listor på dem redan. Alla andra är mer eller mindre gråzons och innebär alltid en risk. Ingen kan ge dig ett riktigt svar på hur stor risken är utan du kommer bara få tyckanden och folks helt subjektiva upplevelser, du måste själv besluta dig för om det är värt risken/värt att stödja potentiellt kriminella för att spara en slant eller inte.

Kan nog vara så.

Det man ska undvika är då gifts när man handlar?

Permalänk
Medlem

G2A är den sidan jag alltid handlar vid.

Permalänk
Inaktiv

Dajum, tråkig läsning.

Däremot har dom inte uppdaterat tråden verkar det som:
http://www.techspot.com/news/62839-amidst-controversy-green-m...

Numera listar GMG varifrån nycklarna kommer, å andra sidan är listningen ibland "authorized distributor".
Känner inte samma tillit till dom som innan.
Tråkigt att man som kund numera ska behöva kolla så mycket.

Vilka är authorized distributor av keys egentligen? Alltså distributör mellan företag.

Permalänk
Medlem

Är la bara att köpa från Steam om man inte vill vara "olaglig"?
Som @Yorg sa:
du måste själv besluta dig för om det är värt risken/värt att stödja potentiellt kriminella för att spara en slant eller inte.

Sen har jag själv inte haft några problem hos G2A, Kinguin eller Greenmangaming. Men oftast köper jag spelen via Steams reor.

Permalänk
Medlem

Hittade ett tips om den här sidan häromdagen: http://keyradar.com/
Skriv in URL på sidan du funderar på att köpa ifrån så får du besked om sidan är auktoriserad återförsäljare eller inte.
Ja/Nej/Delvis är de olika svaren jag fått när jag knappat in en rad sidor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kamil05:

jag brukar andvända mig av https://www.instant-gaming.com/ allt fått lev från dem instant när de har godkänt min betalning

Jag handlar också hos instant-gaming.com och har väl köpt ett tiotal spel de senaste åren utan några som helst problem. De är i princip alltid billigast.