Skummt ljud från HDD

Permalänk

Skummt ljud från HDD

För någon dag sedan så började jag höra något skummt ljud från min hårddisk, jag kan beskriva det som om det låg sandkorn i den som skramla runt, från vad jag vet så är detta inga bra nyheter men jag hör inga höga ljud utan mer små 'knaster'.

Hårddisken är inte särkilt gammal heller :/

Visa signatur

Intel i5 3450 | MSI B75MA-p45 | MSI gtx 970 4gb | Cooler Master elite 430 | XFX ProSeries Core Edition 550W PSU | Corsair XMS3 1600MHz 8GB CL9 |

Permalänk

Måste nog lägga till att jag inte är säker på om det är framfläkten eller hårddisken som låter

Visa signatur

Intel i5 3450 | MSI B75MA-p45 | MSI gtx 970 4gb | Cooler Master elite 430 | XFX ProSeries Core Edition 550W PSU | Corsair XMS3 1600MHz 8GB CL9 |

Permalänk
Medlem

Koppla ur fläkten för att säkerhetsställa problemet.

Permalänk
Medlem

Koppla ur fläkten om möjligt och lyssna efter ordentligt.
Ev. kan det vara hårddisken som är på väg att ge upp, gör en backup av alla viktiga filer och skicka in på RMA.

EDIT: Ser att zin105 var före

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk

Ah, jo det var nog fläkten denna gången ^^ en liten extra fråga dåra , På ett ungefär hur länge brukar de flesta HDDs hålla?

Visa signatur

Intel i5 3450 | MSI B75MA-p45 | MSI gtx 970 4gb | Cooler Master elite 430 | XFX ProSeries Core Edition 550W PSU | Corsair XMS3 1600MHz 8GB CL9 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simontaga:

Ah, jo det var nog fläkten denna gången ^^ en liten extra fråga dåra , På ett ungefär hur länge brukar de flesta HDDs hålla?

Kan variera från 1 till 15 år beroende på modell, användning osv. Helt omöjligt att svara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simontaga:

Ah, jo det var nog fläkten denna gången ^^ en liten extra fråga dåra , På ett ungefär hur länge brukar de flesta HDDs hålla?

Det är väldigt slumpmässigt, men dagens 1TB+ diskar ser sällan 5+ år i normal användning, ofta runt 2-3 år är det vanligaste. Det finns undantag, både barnsjukdomar som dödar diskar efter nån månad, till de som håller "i all evighet", och det är ren slump om man får en bra eller dålig, tyvärr.

Tips är att ha något program som tex Crystal Disk Info, och köra det en gång i veckan eller så. Det läser av SMART status på disken och loggar även alla värdena, så att du kan se om något förändras med grafer och allt. Notera att en HDD kan plötsligt dö utan förvarning också, men du har iaf lite chans att se problemen komma innan du får läs och skriv fel och panik.

Glöm inte backup dock, det är något många inte tänker på, men det är en billig försäkring för när (inte om) diskar rasar.

Permalänk
Hedersmedlem

*Felplacerad tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av tudz:

Kan variera från 1 till 15 år beroende på modell, användning osv. Helt omöjligt att svara.

snarare 1 dag till 15 år. Det är rätt hög felfrekvens de första månaderna. Då är det enheter med fabrikationsfel som går sönder.