Permalänk

Högljudd hårddisk

Jag plockade nyligen ur en seagate barracuda från min gamla stationära dator och ploppade in den i min nya. Första gången jag ens öppnar upp en datorlåda, och jag tror inte att jag skruvade i den helt rätt. Det vill säga, skruvarna var för korta, så jag fick skruva i den utan de små plastgrejerna som ska sitta mellan hårddisken och skruvhuvudet.
Problemet är att när hårddisken väl satt på plats så började min tidigare tysta dator sjunga en klagovisa utan dess like. Så min fråga är, kan ljudet komma från att hårddisken är gammal och krävande, eller verkar det troligast att jag bara ska försöka hitta lite längre skruvar?

Och i så fall, var hittar jag sådana?

Permalänk
Medlem

@eelzmcthunder
Om jag inte minns fel så är just baracuda diskarna kände för att låta, men är de vibrationerna eller skivhuvudet som ljudet kommer ifrån?

Ta med dig en skruv till din närmaste bygghandel och säg att du vill ha en längre.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Hedersmedlem

Många lådor med vibrationsgummin har specialskruvar, så vill du får hjälp att hitta skruvar måste du ange vilken låda det gäller.

Det gäller alla trådar för övrigt. Alldeles för ofta där det ställs frågor utan att berätta vilka prylar man vill få hjälp med.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro