SSD visar Windows fort, men laddar inte färdigt lika snabbt!

Permalänk
Medlem

SSD visar Windows fort, men laddar inte färdigt lika snabbt!

Hej,

Jag förstår att rubriken låter konstig men så här är det.

När jag startar datorn tar det cirka 10-15 sekunder att komma in i Windows. Hittills är allt jättebra. Men för ett tag sen hade jag ett problem med ett ljud som kom från SSDn vilket löste sig med lite mjukvaruinställningar. Efter det hände dock något konstigt.

När jag laddat Windows och allt 'ser' färdigt ut egentligen så är inte allting färdigt. Datorn är helt tyst, alla genvägar och filer (förutom mappar) är vita (som om den inte känner igen filtypen). Sen tar det allt mellan 10 och 50 sekunder tills man får "Dun du du da" ljudet, alltså Windows 8.1 ljudet som signalerar att man faktiskt startat Windows.

Vad kan vara felet? Jag vill ju att allt ska laddas på 10-15 sekunder, vilket är en av anledningarna till att jag köpte SSD in the first place.

Tacksam för svar,
Zoxx0

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zoxx0:

Hej,

Jag förstår att rubriken låter konstig men så här är det.

När jag startar datorn tar det cirka 10-15 sekunder att komma in i Windows. Hittills är allt jättebra. Men för ett tag sen hade jag ett problem med ett ljud som kom från SSDn vilket löste sig med lite mjukvaruinställningar. Efter det hände dock något konstigt.

När jag laddat Windows och allt 'ser' färdigt ut egentligen så är inte allting färdigt. Datorn är helt tyst, alla genvägar och filer (förutom mappar) är vita (som om den inte känner igen filtypen). Sen tar det allt mellan 10 och 50 sekunder tills man får "Dun du du da" ljudet, alltså Windows 8.1 ljudet som signalerar att man faktiskt startat Windows.

Vad kan vara felet? Jag vill ju att allt ska laddas på 10-15 sekunder, vilket är en av anledningarna till att jag köpte SSD in the first place.

Tacksam för svar,
Zoxx0

Kollat RAM? Låter lite som kanske den inte hittar / kan använda all RAM, och det då blir lite av en flaskhals. Hur mycket har du och har du kollat så att windows hittar all RAM, samt kört memtest?

Permalänk
Medlem

Många program i autostart kanske?

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoxx0:

Hej,

Jag förstår att rubriken låter konstig men så här är det.

När jag startar datorn tar det cirka 10-15 sekunder att komma in i Windows. Hittills är allt jättebra. Men för ett tag sen hade jag ett problem med ett ljud som kom från SSDn vilket löste sig med lite mjukvaruinställningar. Efter det hände dock något konstigt.

När jag laddat Windows och allt 'ser' färdigt ut egentligen så är inte allting färdigt. Datorn är helt tyst, alla genvägar och filer (förutom mappar) är vita (som om den inte känner igen filtypen). Sen tar det allt mellan 10 och 50 sekunder tills man får "Dun du du da" ljudet, alltså Windows 8.1 ljudet som signalerar att man faktiskt startat Windows.

Vad kan vara felet? Jag vill ju att allt ska laddas på 10-15 sekunder, vilket är en av anledningarna till att jag köpte SSD in the first place.

Tacksam för svar,
Zoxx0

Ljud från ssd:n som du löste med mjukvaruinställningar? Vilken ssd (den i din sign?) och vilka inställningar?

Om det fastnar på vägen så kan det vara någon drivrutin eller liknande som inte laddar som det ska, enklaste sättet att kolla det är att göra en boot trace. Finn guider lite här och var på hur man gör, se bara till att följa en för rätt windowsversion, annars kan det gå fel.

Permalänk
Medlem

Näe inte många program i autostart.

Det va nåt skitkonstigt, någonting med några kopplingar, att USB störde på något vis. Oavsett så var det min SSD i sign. Sjukt vagt men jag kan verkligen inte förklara bättre.

Ålrajt, kollar upp boot trace. Tack!

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Zoxx0:

Hej,

Jag förstår att rubriken låter konstig men så här är det.

När jag startar datorn tar det cirka 10-15 sekunder att komma in i Windows. Hittills är allt jättebra. Men för ett tag sen hade jag ett problem med ett ljud som kom från SSDn vilket löste sig med lite mjukvaruinställningar. Efter det hände dock något konstigt.

När jag laddat Windows och allt 'ser' färdigt ut egentligen så är inte allting färdigt. Datorn är helt tyst, alla genvägar och filer (förutom mappar) är vita (som om den inte känner igen filtypen). Sen tar det allt mellan 10 och 50 sekunder tills man får "Dun du du da" ljudet, alltså Windows 8.1 ljudet som signalerar att man faktiskt startat Windows.

Vad kan vara felet? Jag vill ju att allt ska laddas på 10-15 sekunder, vilket är en av anledningarna till att jag köpte SSD in the first place.

Tacksam för svar,
Zoxx0

Kan låta lite konstigt, men se till att din windows SSD ligger på SATA 0, har du någon hårddisk också?

Om man installerar Windows på en disk och samtidigt har en annan disk som ligger på en lägre SATA inkopplad, tenderar Windows att lägga in en liten bootloader på den andra disken.
Därför bör man dra ut kablarna till andra diskar innan man installerar Windows.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Jag kan på rak atm tänka mig 3 fel:

1- Drivrutin. MX100 har varit kända för att ha lite problem med drivrutin och mer avancerade AHCI funktioner, som tom har ger BSOD på en del maskiner.
http://forum.crucial.com/t5/Crucial-SSDs/MX100-512gb-BSOD/td-...
http://forum.crucial.com/t5/Crucial-SSDs/Intermittent-lockups...
http://forum.crucial.com/t5/Crucial-SSDs/MX100-will-not-boot-...
Du kanske kan testa lite av Crucials förslag?
De släppte en FW uppdatering för ett tag sedan, har du tagit ner den?

2- Hårdvara. Du har någon sektor på SSD eller på en tillhörande HDD som inte är frisk och har svårt att läsa. Detta hindrar info från att komma fram och datorn blir stående. Ofta ser man detta genom att LED lampan för HDD lyser kontant, alltså utan att blinka alls.
Om detta är fallet så måste den sektorn tas hand om, och rättas till annars kommer du tillslut får mer fel och problem.

3- Windows. Någon systemfil eller cache i Windows har blivit skada och den har lappat ihop det på ett dåligt sätt. Du kan börja med att köra SFC /Scannow i ett kommandofönster med adminrättigheter.

Permalänk
Medlem

@Ratatosk: Jag har den i SATA0 och ingen annan bootbar disk inkopplad.

@Paddanx: 1. Har nyaste uppdateringen och inget av de tre felen/lösningarna är tyvärr applicerbara på min situation.
2. Det är det enda jag inte kollat, ska titta här i dagarna.
3. Körde SFC scannow och hittade inget fel!

Ska filma en boot och lägga upp filmen så det blir klart vad det är som händer!

Tack hittills!
Zoxx0

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Inaktiv

Samma symtom hade jag med en gammal SSD Crucial v300 tror jag det var och det är helt beroende på SSDn. Köp nytt av bättre kvalitet.
Billigt är kanske inte alltid prisvärt.