Finns det någon BRA 144Hz, IPS-skärm med G-sync, 1440p och inbyggda högtalare?

Permalänk
Medlem

Finns det någon BRA 144Hz, IPS-skärm med G-sync, 1440p och inbyggda högtalare?

Som rubriken säger.

Den enda skärmen som uppfyller alla krav verkar vara ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q.

Dock verkar ju problemen nästan vara fler än fördelarna med denna skärm. Många som verkar ha problem med Backlight Bleed, döda pixlar och annat.

Är G-sync ens särskilt viktigt? Nu kommer jag köra ett GTX980Ti så det vore ju trevligt om man kunde använda funktionen, men har aldrig kört det tidigare så känner mig lite osäker om det är värt.

Det finns ju väldigt många läckra vanliga 60Hz skärmar som kör 1440p med inbyggda högtalare (jag vill alltså inte behöva ha ett par högtalare vid sidan av skärmen, fullt medveten om att inbyggda högtalare inte brukar vara någon höjdare, men är ok med det).

Tips? Vad sjutton ska man köpa?

Edit: Just nu lutar det faktiskt åt en Asus 27" MG279Q för att få 144Hz (vilket verkar vara viktigare än G-sync om man får tro vad folk skriver). Alternativt en Asus MX27AQ bara för den är så läcker Dock är det endast en 60Hz skärm, men det kanske duger... Hmm..

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

Såg det! För deg verkar ju inte riktigt finnas några bra alternativ. Får väl helt enkelt köra utan freesync och med v-sync påslaget antar jag

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@MrOrsh:

Sitter i samma sits som du med ett 980 ti och letar skärm. Får vänta till Black Friday som alla säger och se om det dyker upp något. Annars har jag vart rätt sugen på något 21:9 skärm, typ http://www.inet.se/produkt/2341045/samsung-29-s29e790c-curved...

Permalänk
Avstängd

kan rekommendera mg279q mycket skärm för pengarna med rabatt koden

Visa signatur

CHASSI: CUSTOM OBSIDIAN 900D CPU: i7 5930K @ 4.5GHz MB: GIGABYTE X99 G7 WIFI RAM: CRUCIAL DDR4 @ 2666MHZ 16GB SSD: ADATA SPD PRO 128GB ,SPD PRO 256GB HD: SEAGATE 2TB ,WD 3TB GREEN GPU: gt210 1gb PSU: EVGA SUPERNOVA G2 1300W SKÄRM: ASUS PB287Q 4K VATTENKYLNING: CUSTOMLOOP 2X 480RAD,240RAD
https://www.youtube.com/watch?v=debByyBcG3A]

Permalänk
Medlem

MG279Q finns till och med för 4990 på cdon tydligen : LÄNK

Så rekommendationen är i princip att köpa denna och köra vanlig v-sync istället för g-sync? Någon som testat båda och kan vägleda lite om det är mycket skillnad eller inte?

Ogillar förövrigt foten på MG279Q, men det blir nog ett VESA-fäste och upp på väggen istället om det landar på den

Permalänk
Medlem

@MrOrsh: Själv så älskar jag foten, man kan vrida skärmen med lillfingret utan problem, det du ogillar kanske är designen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrOrsh:

MG279Q finns till och med för 4990 på cdon tydligen : LÄNK

Så rekommendationen är i princip att köpa denna och köra vanlig v-sync istället för g-sync? Någon som testat båda och kan vägleda lite om det är mycket skillnad eller inte?

Ogillar förövrigt foten på MG279Q, men det blir nog ett VESA-fäste och upp på väggen istället om det landar på den

jag använder sällan freesync på min mg279q om det säger dig något. detta då jag oftast spelar wow och freesync/gsync kräver fullskärm för att fungera vilket gör att jag inte kan använda min andra skärm under tiden. när jag spelar mer krävande spel där jag har säg 60-70 fps eller något så kör jag gärna med freesync och fullscreen då jag inte sitter och surfar på andra skärmen hela tiden när jag spelar.

vad gäller foten så ska jag väl inte berätta för dig vad du ska tycka men jag tycker i alla fall att den fungerar bra. inte fullt så elegant som den på MG278Q/PG278Q/PG279Q kanske då hela foten roterar men ändå fullt godkänd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jmeistr:

@MrOrsh: Själv så älskar jag foten, man kan vrida skärmen med lillfingret utan problem, det du ogillar kanske är designen?

Skrivet av versions:

jag använder sällan freesync på min mg279q om det säger dig något. detta då jag oftast spelar wow och freesync/gsync kräver fullskärm för att fungera vilket gör att jag inte kan använda min andra skärm under tiden. när jag spelar mer krävande spel där jag har säg 60-70 fps eller något så kör jag gärna med freesync och fullscreen då jag inte sitter och surfar på andra skärmen hela tiden när jag spelar.

vad gäller foten så ska jag väl inte berätta för dig vad du ska tycka men jag tycker i alla fall att den fungerar bra. inte fullt så elegant som den på MG278Q/PG278Q/PG279Q kanske då hela foten roterar men ändå fullt godkänd.

Hehe, kan noga vara designen jag ogillar lite

Gör det stor skillnad när du kör med och utan freesync versions? Eller funkar det lika bra att bara slå på vanligt v-sync?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrOrsh:

Hehe, kan noga vara designen jag ogillar lite

Gör det stor skillnad när du kör med och utan freesync versions? Eller funkar det lika bra att bara slå på vanligt v-sync?

Och jag gissar att 144Hz alltid är att föredra över 60Hz om man står i det valet? (lite som jag gör också alltså )

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrOrsh:

Hehe, kan noga vara designen jag ogillar lite

Gör det stor skillnad när du kör med och utan freesync versions? Eller funkar det lika bra att bara slå på vanligt v-sync?

visst känns det bättre med freesync.

Skrivet av MrOrsh:

Och jag gissar att 144Hz alltid är att föredra över 60Hz om man står i det valet? (lite som jag gör också alltså )

144hz är en fantastisk upplevelse. har 60hz på min q2770pqu som står bredvid och det är en jävla skillnad. det är värt att nämna att mg279q svarar extremt snabbt i 144hz och det är mycket högre lagg i 60/90/120hz. i lägre uppdateringsfrekvens så är det mer som en typisk ips-panel men i 144hz är det mer tn-nivå på det hela. du kan läsa mer om det i tftcentrals recension om du är intresserad.

Permalänk
Medlem

Får ta och läsa lite, hade ju varit så kul med g-sync och 144hz men det verkar som sagt inte finnas någon bra monitor för detta (än). Kan offra högtalaren för g-sync känner jag. Men alla (typ 2) skärmar som finns ute led g-sync, ips och 144hz får ju väldigt dåliga recensioner. Bortsett från den vi diskuterar här då, men då saknar den ju g-sync till förmån för freesync

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@MrOrsh: Förutom Swift för 9000kr menar du? =]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustenrocks:

@MrOrsh: Förutom Swift för 9000kr menar du? =]

Njaej, den verkar ju också den vara lite sisådär.

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig köpa en skärm utan g-sync om du sitter på ett nvidia kort.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gustenrocks:

@MrOrsh: Förutom Swift för 9000kr menar du? =]

Är det Asus ROG Swift PG279Q du menar så är det inte perfekt och absolut inte prisvärd.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrOrsh:

Njaej, den verkar ju också den vara lite sisådär.

Skrivet av Rajat:

Är det Asus ROG Swift PG279Q du menar så är det inte perfekt och absolut inte prisvärd.

Jag ska erkänna att jag inte har någon personlig erfarenhet av skärmen. Utan gick enbart på mitt intryck från en recension samt min brors erfarenheter. Så att den är "perfekt" eller "prisvärd" skulle jag aldrig våga hävda. Men en BRA skärm måste det väl ändå vara? Åtminstone mitt intryck som sagt =]

"We really did like the PG279Q and we've now found our new reference gaming screen! The gaming performance was excellent, and second to none at the moment. Very fast response times for an IPS panel, 144Hz native refresh rate support, no lag, NVIDIA G-sync capability, ULMB blur reduction mode and a few nice gaming extras all add up to an excellent gaming offering." -TFTcentral

Permalänk
Inaktiv

Då du har ett Nvidia-kort skulle jag nog också föreslå att kompromissa med en G-Sync skärm om möjligt. Jag tror nog att man ändå kommer sakna möjligheten till *-Sync efter ett tag och det är ändå rätt dyra skärmar det handlar om. Samtidigt kan det ju hända att Nvidia börjar stödja Adaptive Sync i nästa serie och då kan ju MG279Q bli en bra investering, förutsatt att du byter kort då. Men jag tvivlar själv på det scenariot. :/
Vart att också ha i åtanke är art om du kostar på en bra skärm kommer du nog att ha den i många år med. Så priset borde inte vara något större problem. Grafikkortet kommer hinna bytas ett par gånger innan skärmen byts.

Själv har jag sett fram emot MG279Q, blev besviken när den väl testades och började se på två alternativ, dels Eizos nya lyxskärm (som för mig går bort om den kostar 13 000kr i butik) men också AOCs budgetskärm med 1920x1080, FreeSync och 144 Hz TN-panel. Men steget i pris är ändå inte så långt upp till MG279Q att ens AOC-skärmen känns motiverbar. Blir nog att fundera lite extra på den även för mig, mycket skärm för 4990kr ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag köpte en MG279Q nyligen och jag är grymt nöjd (förutom att jag köpte den för 6200 istället för 5000 som den kostar nu nån vecka senare ). Sitter på ett GTX 780 och jag saknar inte FreeSync än iaf.

Permalänk

Jag sitter på en 144hz Gsync 1080p skärm och måste säga de är guld värt att köra med Gsync och 144hz trots att 1080p är en liten skärm och mindre risk för tearing än när jag körde på 2560x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

och freesync/gsync kräver fullskärm för att fungera

Det här stämmer väl inte för gsync? Jag har nån Swift ROG (inlämnad just nu då den har gått sönder...) och där vill jag minnas att man inte behöver köra fullskärm för att gsync ska kicka in.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anarkizt:

Det här stämmer väl inte för gsync? Jag har nån Swift ROG (inlämnad just nu då den har gått sönder...) och där vill jag minnas att man inte behöver köra fullskärm för att gsync ska kicka in.

möjligt att jag har fel men är ganska säker på att det stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrOrsh:

Dock verkar ju problemen nästan vara fler än fördelarna med denna skärm. Många som verkar ha problem med Backlight Bleed, döda pixlar och annat.

Det är det man har ångerrätten till.

Skrivet av MrOrsh:

Är G-sync ens särskilt viktigt? Nu kommer jag köra ett GTX980Ti så det vore ju trevligt om man kunde använda funktionen, men har aldrig kört det tidigare så känner mig lite osäker om det är värt.

Jag har ett 980 Ti och en PG279Q, kan bara säga att jag inte var medveten om hur mycket många av mina spel hackade innan jag bytte skärm. Och då menar jag inte nödvändigtvis spel som hackade p.g.a. att grafikkortet inte orkar driva dem, utan spel som t.ex. omoddat Skyrim. Så fort en bildruta tar längre tid att rendera än ~16 ms så sänker v-sync din skärms uppdateringsfrekvens till 30 Hz.

Skrivet av MrOrsh:

Just nu lutar det faktiskt åt en Asus 27" MG279Q för att få 144Hz (vilket verkar vara viktigare än G-sync om man får tro vad folk skriver).

Vilka är folk, och vad spelar de? Jag vet såna som är fullständigt blinda för tearing, eller som bara sitter och nöter CSGO, och dom klarar sig utmärkt med valfri 144 Hz TN-panel.

Skrivet av MrOrsh:

Så rekommendationen är i princip att köpa denna och köra vanlig v-sync istället för g-sync? Någon som testat båda och kan vägleda lite om det är mycket skillnad eller inte?

Det är stor skillnad. Jag gick från 980 till 980 Ti i tron att det senare skulle kunna driva GTA V utan synbart lagg, men det gjorde minimal skillnad. Sen bytte jag från min gamla Dell U2412M (60 Hz IPS) till Asus PG279Q, och upptäckte att det var skärmen som var felet och inte grafikkortet.

Skrivet av MrOrsh:

Men alla (typ 2) skärmar som finns ute led g-sync, ips och 144hz får ju väldigt dåliga recensioner.

Vad är "väldigt dåliga recensioner"? Det är en löjligt bra skärm, sen är inte alla villiga att lägga ut 9000 kr.

Skrivet av SweDragon:

Sitter på ett GTX 780 och jag saknar inte FreeSync än iaf.

Nä, det är inte konstigt då det inte ens går att köra på ett Nvidia-kort.

Att byta från v-sync till g-sync är större än att gå från en dålig TN-panel till en bra IPS-panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Då du har ett Nvidia-kort skulle jag nog också föreslå att kompromissa med en G-Sync skärm om möjligt. Jag tror nog att man ändå kommer sakna möjligheten till *-Sync efter ett tag och det är ändå rätt dyra skärmar det handlar om. Samtidigt kan det ju hända att Nvidia börjar stödja Adaptive Sync i nästa serie och då kan ju MG279Q bli en bra investering, förutsatt att du byter kort då. Men jag tvivlar själv på det scenariot. :/
Vart att också ha i åtanke är art om du kostar på en bra skärm kommer du nog att ha den i många år med. Så priset borde inte vara något större problem. Grafikkortet kommer hinna bytas ett par gånger innan skärmen byts.

Själv har jag sett fram emot MG279Q, blev besviken när den väl testades och började se på två alternativ, dels Eizos nya lyxskärm (som för mig går bort om den kostar 13 000kr i butik) men också AOCs budgetskärm med 1920x1080, FreeSync och 144 Hz TN-panel. Men steget i pris är ändå inte så långt upp till MG279Q att ens AOC-skärmen känns motiverbar. Blir nog att fundera lite extra på den även för mig, mycket skärm för 4990kr ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Blev lite osäker på om du anser att jag ska köra på en MG279Q eller inte? 5.000kr känns som ett väldigt bra pris för skärmen. Men ja, betalar gärna upp till en 3k ytterligare för att få med g-sync om det är möjligt. Men verkar vara svårt att få en vettig skärm då som sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrOrsh:

Blev lite osäker på om du anser att jag ska köra på en MG279Q eller inte? 5.000kr känns som ett väldigt bra pris för skärmen.

MG279Q har en äldre version av samma panel, från samma tillverkare, som man får i PG279Q.

Varför tror du att den är så mycket billigare?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MrOrsh:

Blev lite osäker på om du anser att jag ska köra på en MG279Q eller inte? 5.000kr känns som ett väldigt bra pris för skärmen. Men ja, betalar gärna upp till en 3k ytterligare för att få med g-sync om det är möjligt. Men verkar vara svårt att få en vettig skärm då som sagt.

Det hade varit en enklare rekommendation om ditt grafikkort stödde FreeSync/AdaptiveSync. Beror mycket på hur du känner för det, just begränsningen på 90 Hz FreeSync när panelen klarar 144Hz är ju ett minus, samtidigt som det ändå inte fungerar med Geforce (iallafall i dagsläget). Men ser man det som en 144Hz IPS-skärm med 27" 2560x1440 så är det ändå inget dumt köp. Jämför med Dell och deras 60Hz-skärmar med förvisso något lägre pris exempelvis.

Nya skärmar presenteras hela tiden så kan man hålla ut så kommer ju förr eller senare den perfekta skärmen med. Borde finnas en marknad för en G-Sync-skärm som klarar de krav du har med.
Är du bekväm med att betala det Swiften kostar och lösa ljudet på annat vis så gör du nog inget dumt köp heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Är du bekväm med att betala det Swiften kostar och lösa ljudet på annat vis

PQ279Q har dock inbyggda högtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

MG279Q har en äldre version av samma panel, från samma tillverkare, som man får i PG279Q.

Varför tror du att den är så mycket billigare?

Nu hänger jag inte med. PG279Q är ju en skärm med G-sync? MG279Q är ju Freesync.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sveklockarn:

PQ279Q har dock inbyggda högtalare.

Ah, missade det. Uppfattade det som att avsaknad av högtalare på modellen var en nackdel men nu när jag läser om första inlägget så är det lite klarare.

Jag skulle nog säga PG279Q om G-Sync upplevs vara något man ändå kommer sakna, MG279Q om G-Sync kanske inte är så viktigt och vänta på kommande skärmar om man känner sig lite för osäker.

Bästa är väl också om man har möjlighet att testa FreeSync och G-Sync i butik på en 144Hz-skärm och se hur viktigt det känns för en. Är ju rätt mycket pengar det handlar om, speciellt för swiften, så lite dumt att chansa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

möjligt att jag har fel men är ganska säker på att det stämmer.

http://www.tomshardware.com/news/nvidia-g-sync-windowed-mode,...

GSync har funkat i Windows Mode sedan 1 juni 2015.

Visa signatur