Hjälp med HDMI-Adapter till gammelburken

Permalänk

Hjälp med HDMI-Adapter till gammelburken

Halloj!
Har en liten förfrågan jag undrar om ni pålästa herrar och damer kan assistera mig med. Ska ut till kompisens sommarstuga i en vecka på gemensam semester och tänkte ta med mig PS4an. Problemet är att kamratens tv saknar HDMI-uttag (se bild). Tänkte kolla om det finns någon vettig adapter man skulle kunna koppla på för att ta sig runt den trasselmackan? Har försökt leta runt lite utan någon klockren framgång och skulle verkligen uppskatta om någon förbarmade sig över mig.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ivankaramzov:

Halloj!
Har en liten förfrågan jag undrar om ni pålästa herrar och damer kan assistera mig med. Ska ut till kompisens sommarstuga i en vecka på gemensam semester och tänkte ta med mig PS4an. Problemet är att kamratens tv saknar HDMI-uttag (se bild). Tänkte kolla om det finns någon vettig adapter man skulle kunna koppla på för att ta sig runt den trasselmackan? Har försökt leta runt lite utan någon klockren framgång och skulle verkligen uppskatta om någon förbarmade sig över mig.

http://s15.postimg.org/towq8ci4r/IMG_2865.jpg

Tack på förhand!

Eventuellt kan det fungera med en HDMI till komponent fungera men det är oklart och inoficiellt stöd i så fall. Har du en du kan låna kan du testa, annars kanske det känns jobbigt att köpa en kabel som inte fungerar.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Hittade dessa kanske skulle funka men de var då inte gratis.
omvandlare-hdmi-till-scart

omvandlare-komposit-till-hdmi

Du kan även kolla hos nån elektronik kedja om de har en sådan här.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Du borde behöva en HDMI till DVI-D adaptor. Kjell & Co har sådana, exempelvis. Möjligen kommer du behöva manualen till ditt PS4, och en USB sladd till handkontrollen för att välja en fungerande upplösning så du får bild. Tror man tvingar fram servicemenyn genom att hålla powerknappen intryckt tills PS4'an piper en andra gång. Men det borde stå specifikt i din manual. Frågan är väll mest vad man gör med ljudet...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

PS3an hade Component via sin AV port, men eftersom att PS4an endast har digital HDMI så är det nog en omvandlare som gäller! Annars kan du skaffa en HDMI till DVI addapter, men det kräver ett delningsfilter för ljudet!

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

@ivankaramzov: DVI och HDMI är samma bildsignal, så du kan använda en vanlig kontaktadapter till det.
Ljudet blir svårare utan aktiv omvandling dock, så jag rekommenderar vanliga hörlurar.

Hörlurar kan du koppla in i handkontrollen tydligen.
http://www.pushsquare.com/news/2013/11/guide_how_to_output_ps...

Edit: sån här adapter: http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-kringutrustning/kabla...

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

@ivankaramzov: DVI och HDMI är samma bildsignal, så du kan använda en vanlig kontaktadapter till det.
Ljudet blir svårare utan aktiv omvandling dock, så jag rekommenderar vanliga hörlurar.

Hörlurar kan du koppla in i handkontrollen tydligen.
http://www.pushsquare.com/news/2013/11/guide_how_to_output_ps...

Hörlurar i handkontrollen fungerar.

Annars kan du ju kolla ifall det finns någon modernare stereo eller liknande i huset som har optisk ingång för ljud. Då kör du med DVI adapter till TVn och toslink optisk sladd till stereo/förstärkare.

Permalänk

Ok! Tack, då skaffar jag mig en sådan adapter och plockar med hörlurarna!

Edit: Skulle det funka att köpa en sån här kabel istället? Den verkar ju ha ljudmöjligheter eller är det något jag missat.

https://www.cableworld.se/hdmi-till-dvi-med-ljud/kabel-hdmi-d...

Permalänk
Skrivet av ivankaramzov:

Ok! Tack, då skaffar jag mig en sådan adapter och plockar med hörlurarna!

Edit: Skulle det funka att köpa en sån här kabel istället? Den verkar ju ha ljudmöjligheter eller är det något jag missat.

https://www.cableworld.se/hdmi-till-dvi-med-ljud/kabel-hdmi-d...

Kommer inte fungera för ditt ändamål, det du missat är att de bara bakat in en analog ljudkabel i DVI kabeln, det behövs en analog ljudutgång på källan, och analog ljudingång på skärmen då också naturligtvis, för att den där ska fungera.
Man sparar in lite sladdtrassel bara, som man kanske skulle fått med två separata sladdar..

Visa signatur

Cooler Master HAF932 | Gigabyte GA770T-USB3 | AMD Phenom II X4 3.2 GHz | Zalman Extreme | 1600MHz 12GB Corsair| Gigabyte HD7950 3GB | Corsair TX850M | Fujitsu 26" SL3260 1920x1200 | Windows 10 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ivankaramzov:

Ok! Tack, då skaffar jag mig en sådan adapter och plockar med hörlurarna!

Edit: Skulle det funka att köpa en sån här kabel istället? Den verkar ju ha ljudmöjligheter eller är det något jag missat.

https://www.cableworld.se/hdmi-till-dvi-med-ljud/kabel-hdmi-d...

Finns inget sätt att ta 3.5 mm ljud från en PS4a vad jag vet, förutom genom kontrollen, så nej den där kabeln funkar inte.

Personligen kör jag med ett Avermedia LGP Lite capture card, där jag kopplar HDMI in från konsoller. Sedan i HDMI OUT har jag en HDMI till DVI adapter (från Apple, men t.ex. en sån här ska också fungera).
Det fina med detta capture card är att den har även 3.5 mm in och out, men du kan ändå använda 3.5 mm out för att ta ut HDMI ljudet, utan att ha något i 3.5 mm in. Så i mitt fall har jag 3.5mm out kopplad till Line In porten till min dator (ljusblåa hålet) för att lyssna på mina konsoller genom mina hörlurar (och i Windows kan jag justera ljudet), men det hade även funkat att koppla t.ex. hörlurar i 3.5mm out porten, eller i ditt fall en sån här kabel för att koppla in i TVn. Denna lösning är ju dock lite dyrare och kanske onödigt komplicerad för ditt ändamål...
EDIT: Har själv en PS4a nu och denna metod fungerar "inte". För att få ljudet att fungera måste du starta PS4an, sedan dra ut DVI kabeln till skärmen, och sedan koppla in den igen. Metoden fungerar med alla andra konsoller jag provat iaf (Wii U, PS3, 360, Xbone)

Som sagt så har ju DS4 kontrollen 3.5 mm out, så antar att du hade kunna köpa samma kabel (2x RCA - 3.5mm) dock lite längre kanske 10 m och koppla den mellan kontrollen och TVn. Vet inte hur bra det hade funkat dock. Om det funkar så behöver du sen bara t.ex. HDMI DVI kabeln (samma som ovan) för att koppla mellan PS4ans HDMI port och TVns DVI port.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Bildexpert 📺

Är skeptisk till att den länkade kabeln kan plocka ljud från HDMI eller viceversa för den delen, lägga till ljud. Ljudet över HDMI är inbakad i TMDS-strömmen så det krävs aktiv elektronik som kan plocka ur ljuddata ur strömmen, avkoda denna och sedan DA-omvandla ljudet och applicera en signalnivå så det blir något ljud till att börja med. Det brukar kräva en hel del mer raffinemang än vad du får för 99 kronor.

Den omedelbara lösningen torde vara HDMI-kabel till DVI in i TV:n med sedvanlig kabel/adapter. Ljudet löser man med en separat D/A-omvandlare från PS4:ns optiska utgång:

http://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/r...

Permalänk
Medlem

Bild hdmi till DVI och sedan analogt ljud från handkontrollen skulle ju vara en annan lösning. Har handkontrollen stöd för normala hörlurar så blir det ju en vanlig 3.5mm till 2xRCA kabel som behövs.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB