Hemsida där användare ska ha olika behörigheter!

Permalänk
Medlem

Hemsida där användare ska ha olika behörigheter!

Tja!

Ska nu skapa en hemsida där användare ska ha olika behörigheter. Det vill säga när jag skapat sidan ska jag själv kunna utse en admin med X behörigheter, och annan användare med Y och annan med T osv osv.

Frågan är, är PHPmyadmin bra på detta?

Nästa fråga som är kopplad är: Kan jag genom PHPMYADMIN göra så att den som då är utsedd "admin" för sidan på ett lättare sätt än inne i PHPmyadmin kan ändra behörigheter för folk?
Dvs kan jag skapa ett GUI där admin kan sitta istället och ändra behörigheter för olika användare.

Hur många olika "behörighetsgrupper" kan det existera? För i teorin måste programmet åtminstone kunna skilja 100 grupper åt.

//Zoem

Permalänk
Testpilot

PhpMyAdmin är bara ett GUI/front end för att administrera en MySQL-databas, vad datat i databasen gör måste du bestämma i koden för själva sidan som användarna använder.

Vi kan ta Sweclockers som exempel, jag är ganska säker på att en MySQL-databas används men det är egentligen oviktigt. Forummjukvaran ansluter till databasen och hämtar all data där, den filtrerar ut vilka inlägg som ska hämtas till specifika trådar och så. PhpMyAdmin är en helt separat mjukvara som också ansluter till databasen men mer är inriktat på att administrera en databas på grundnivå, likt ett excel-blad, vad de olika kolumnerna har för funktion (exempelvis att ett fält är användarnamn för forumet) vet inte PhpMyAdmin om men du kan redigera fältet i PhpMyAdmin om du vill det.

Vanligtvis använder man inte PhpMyAdmin för att redigera användare och grupper utan är det något som ska ändras lätt och ofta kodar man funktioner för det direkt i forummjukvaran. För att stänga av en användare på exempelvis ett forum behöver man som moderator i princip bara trycka på en knapp på rätt ställe i själva forumet men skulle den funktionen saknas och man skulle behöva gå via PhpMyAdmin skulle det vara mycket krångligare då man hade behövs söka upp användaren i rätt tabell och sen hitta vilket fält som styr om en användare är avstängd eller ej. Dessutom vill man inte att moderatorerna ska ha åtkomst till hela databasen utan man begränsar i forummjukvaran vilka funktioner de ska ha tillgång till. Att logga in i databasen via PhpMyAdmin är dessutom ett helt eget användarsystem med rättigheter till själva databasen.

Du kan inte skapa ett GUI i PhpMyAdmin, det är ett GUI i sig som administrerar databaser.
https://en.wikipedia.org/wiki/PhpMyAdmin

Jag skulle rekommendera dig att använda ett färdigt CMS-system likt Wordpress, där kan du skapa sidor, användare, grupper, olika behörigheter och allt annat utan att blanda in PhpMyAdmin eller faktiskt behöva förstå hur en databas funkar.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

Löser inte typ Drupal detta åt dig?

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Håller med TobbeSkatt, Drupal har betydligt bättre möjligheter att kontrollera behörigheter än Wordpress. Värt enligt mig även om inlärningskurvan är lite brantare.

Lite demo/förklaring av vad man kan styra:
https://www.youtube.com/watch?v=6AEWQXrr1u8

Permalänk
Medlem

Varför inte Joomla?

Permalänk
Medlem

Absolut, lite av en mellanväg mellan WP och Drupal kan man tycka? Vill man hålla på med utveckling av hemsidor är ju alla 3 värda att testa ordentligt