Skillnad på vga->dvi och dvi->dvi kabel?

Permalänk
Medlem

Skillnad på vga->dvi och dvi->dvi kabel?

Just nu använder jag en sådan här kabel till en skärm: http://s3.pji.nu/product/standard/800/310175.jpg

Skulle det bli någon skillnad i kvalité om jag istället använde en sådan här: http://s3.pji.nu/product/standard/800/346452.jpg?

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Avstängd

Det beror på. DVI-kabeln kan skicka både digitala och analoga signaler men VGA bara analoga som ju är allmänt sämre. Kan din skärm ta emot digitala signaler (vilket typ alla något moderna skärmar kan) så får du bättre bild och enklare inställningar med en ren DVI-kabel, men kan skärmen inte det så är det ingen skillnad alls för det är samma signaler som för över bilden.

Permalänk
Rekordmedlem

Vga är analogt och dvi är digitalt så ja det brukar bli skillnad på bilden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att du för tillfället använder VGA så antar jag att skärmen bara klarar analoga signaler?
Läs på lite om skärmen (eller länka här) och kolla ifall den stödjer digitala signaler i vilket fall jag absolut skulle byta.
Sen beror det lite på upplösningen du vill använda. För 1920x1080 duger DVI-DVI fint, men vill du högre än så är nog displayport att sikta på (och i dessa fall är VGA helt otänkbart).

Beror helt på din skärm och vad den klarar dock.

Permalänk
Medlem

kör på DVI

Permalänk
Medlem
Skrivet av eErike:

Med tanke på att du för tillfället använder VGA så antar jag att skärmen bara klarar analoga signaler?
Läs på lite om skärmen (eller länka här) och kolla ifall den stödjer digitala signaler i vilket fall jag absolut skulle byta.
Sen beror det lite på upplösningen du vill använda. För 1920x1080 duger DVI-DVI fint, men vill du högre än så är nog displayport att sikta på (och i dessa fall är VGA helt otänkbart).

Beror helt på din skärm och vad den klarar dock.

Den har en VGA och en DVI ingång på skärmen. Just nu använder jag en kabel som har VGA i ena änden och DVI i andra. Kolla bilderna jag länkade.

Jag skulle kunna köpa en dvi-dvi kabel men undrar om det är värt det.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Den har en VGA och en DVI ingång på skärmen. Just nu använder jag en kabel som har VGA i ena änden och DVI i andra. Kolla bilderna jag länkade.

Jag skulle kunna köpa en dvi-dvi kabel men undrar om det är värt det.

Finns ju DVI-I dual link för så lågt som 30kr/m, så värt det skulle jag nog säga att det är om du frågar mig.