Plötsligt extrem hög ram minne användning!

Permalänk
Medlem

Plötsligt extrem hög ram minne användning!

Hej,
Jag har sedan några dagar haft extrem hög ram minne användning. Det är så pass högt och plötsligt att jag misstänker någon form av smitta men lyckas inte hitta något då jag söker.

Hur som helst så ligger den på 90%+ från start och så fort något program är öppet så hamnar användning på ca 97%. Vid försök att spela så skjuter den upp till 99% och allt laggar.
Den process som har högst arbetsminne användning är "System" på ca 240 000, utöver den processen så ligger allt mycket lägre och inget anmärkningsvärt.
Jag har installerat: 8192 mb
totalt: 8140 mb
cachelagrat: ca 200 mb
tillgängligt: ca 350 mb

för stunden så används: 7780 mb
och det som kör då är egentligen bara Chrome.

Hur kan jag felsöka detta då jag inte lyckas finna någon smitta?

Permalänk

Du har inga andra ram minnen från en annan dator är dylikt att testa med?

Var det längesen du köpte datorn? Har det alltid varit såhär? Om inte när började det och var det efter någon updatering etc?

Permalänk
Medlem

Vad har du "letat med" när det kommer till virus mm?
Testat malewarebytes och CCleaner?
Sen är tyvärr Chrome en pärla på att äta ram nuförtiden, kolla dess interna aktivitetshanterare och kolla om det är något där som drar extra mycket (Flera Verktyg -> aktivitetshanteraren)

Permalänk
Hjälpsam

Process explorer brukar rekommenderas vid sådant här tillfälle.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Kolla med precoess expl och se om du kan hitta vad det är som äter ditt ram. Du kanske även kan se något via aktivitetshanteraren i windows? Glöm inte att trycka på knappen "visa alla trådar/processer". Prova starta den i felsäkert läge. Om det är någon skillnad.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Polaren hade samma problem. Testade trycka i 16gb ram istället för 8gb. System ligger nu fint på runt 200mb istället för 7.7gb

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7700K - 16GB - 1080ti FE

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NSimu:

Hej,
Jag har sedan några dagar haft extrem hög ram minne användning. Det är så pass högt och plötsligt att jag misstänker någon form av smitta men lyckas inte hitta något då jag söker.

Hur som helst så ligger den på 90%+ från start och så fort något program är öppet så hamnar användning på ca 97%. Vid försök att spela så skjuter den upp till 99% och allt laggar.
Den process som har högst arbetsminne användning är "System" på ca 240 000, utöver den processen så ligger allt mycket lägre och inget anmärkningsvärt.
Jag har installerat: 8192 mb
totalt: 8140 mb
cachelagrat: ca 200 mb
tillgängligt: ca 350 mb

för stunden så används: 7780 mb
och det som kör då är egentligen bara Chrome.

Hur kan jag felsöka detta då jag inte lyckas finna någon smitta?

Det hade varit underbart att få reda på vilket system du har/använder. Men en orsak kan vara att ditt moderkort har ett s.k Killer NIC nätverkskort och att det är dessa drivrutiner som spökar?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av NSimu:

Hej,
Jag har sedan några dagar haft extrem hög ram minne användning. Det är så pass högt och plötsligt att jag misstänker någon form av smitta men lyckas inte hitta något då jag söker.

Hur som helst så ligger den på 90%+ från start och så fort något program är öppet så hamnar användning på ca 97%. Vid försök att spela så skjuter den upp till 99% och allt laggar.
Den process som har högst arbetsminne användning är "System" på ca 240 000, utöver den processen så ligger allt mycket lägre och inget anmärkningsvärt.
Jag har installerat: 8192 mb
totalt: 8140 mb
cachelagrat: ca 200 mb
tillgängligt: ca 350 mb

för stunden så används: 7780 mb
och det som kör då är egentligen bara Chrome.

Hur kan jag felsöka detta då jag inte lyckas finna någon smitta?

Hårdvara, OS?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av LadyAlva:

Polaren hade samma problem. Testade trycka i 16gb ram istället för 8gb. System ligger nu fint på runt 200mb istället för 7.7gb

Skickades från m.sweclockers.com

Knappast troligt att han gick från 7,7GB till 200MB. Bara starta datorn så drar den runt 1GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Knappast troligt att han gick från 7,7GB till 200MB. Barara starta datorn så drar den runt 1GB

Om du tittar så finns det en process som heter system. Det var den jag pratade om...

Edit: även den processen TS nämner
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7700K - 16GB - 1080ti FE