Köpråd - In-ear hörlurar? (Starta inte en ny tråd, fråga här istället)

Permalänk

1. Musiksmak?
Väldigt blandat i stort sett allt

2. Vad är viktigt för dig ljudmässigt?
Ljud som inte låter som en gammal burk högtalare

3. Hur kommer du driva dom?
Telefonen Samsung s4 rootad

4. Hur kommer du använda dom?
Överallt men mest i skolan och på buss/tåg

5. Budget?
6-800
6. Önskas Mic & fjärr?
ja helst
7. Annat som är viktigt att veta?
Dom ska vara hållbara vill inte köpa nya om ett halvår dom ska tåla att ligga i fickan och att få lite stryk

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Titanium
Grafikkort: palit 1070 Jetstream
Nätaggregat: Silver Power SP-SS500 500W
CPU: Intel Core i7-2700K Processor 3500 MHZ
Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Medlem

1. Musiksmak?
Väldigt blandat. Typ allt. Lyssnar till 60% av tiden på hiphop/rap.

2. Vad är viktigt för dig ljudmässigt?
Citerar ngn annan som skrev i tråden:
"Viktigast är detalgrikedom och renhet I ljudet. kan man få en hyffsad bas på detta skulle bli perfekt" + en bra balans

3. Hur kommer du driva dom?
android telefon. laptop. stationär.

4. Hur kommer du använda dom?
Överallt. Hemma, i plugget, på promenader/träning-gym, ute i kollektivtrafiken. (Dom behöver absolut inte vara anpassade till träning!)

5. Budget?
Hörlurar ja köper brukar gå sönder efter någon månad ändå fast jag tycker att jag är varsam(vad gör jag för fel?)
Om hörlurarna har bra kvalitet och kommer hålla längre än 3 månader så kan jag tänka mig att betala upp till 1000kr.
Kommer hörlurarna med stor sannorlighet gå sönder snabbt så vill jag nte lägga ut mer än 300-400kr

6. Önskas Mic & fjärr?
Använder inte mick ändå fast/om jag har det så det är verkligen inget måste.
Fjärr är bonus men inget måste. Har android lur för tillfället iaf.

7. Annat som är viktigt att veta?
Ser gärna att dom har okej isolering. Vill inte att dom ska läcka ut så mkt till omgivningen @ arga nyvakna kollektivtrafikpassagerare.
Helst svart sladd. INGET måste.
Att dom är snygga är en bonus(detta är dock subjektivt så..)
Bra kvalitet!!!! Tåla liite stryk. tex att ligga i fickan och även att klara av den svenska vintern(kallt osv)
Beställer helst ifrån Sverige men kan tänka mig att beställa från utlandet om frakten inte är alltför dyr osv.
Inget begangnat.

Permalänk

@sexlaxar:
Kolla RHA MA750.

Permalänk
Medlem

1. Musiksmak?
Mest olika former av metal så som Judas Priest, Parkway Drive, Stratovarius, Dream Theater

2. Vad är viktigt för dig ljudmässigt?
Hög volym och stark bas

3. Hur kommer du driva dom?
via MP3-spelare/telefon

4. Hur kommer du använda dom?
Mest på gymmet eller när jag springer men också vid ev. buss/tåg åkande.

5. Budget?
max 500

6. Önskas Mic & fjärr?
helst en mic som är kompatibel med oneplus two

7. Annat som är viktigt att veta?
Det viktiga är att dem sitter tätt och inte åker ur när man springer/gymmar

Permalänk
Medlem

Tja , efter att mina EP-630 bröt ihop plötsligt har jag förhandlat mig till ett par nya öronpluggar i julklapp. Jag funderar på om trådlösa lurar är värt, hur mycket drar det på mobilen att ha på bluetooth, hur gör man med sladden som hamnar runt nacken?

Just nu har jag noterat Bluebuds X och SE215, finns det bättre alternativ i samma prisklass? Finns det något närmare 500?

1. Musiksmak?
Lite vad som, lyssnar helst på casual rock och indie/alternativt (Neutral Milk Hotel, Weezer, lite pop blir det väl). Det är nog ett par ganska all round-lurar jag letar efter.

2. Vad är viktigt för dig ljudmässigt?
Klart ljud, lite novis inom detta, så har egentligen inte så mycket att säga.

3. Hur kommer du driva dom?
Mestadels genom en Nexus 4 men även på datorn, hade jag tänkt.

4. Hur kommer du använda dom?
Hemma och på väg till och från skolan och andra aktiviteter (buss, tunnelbana och rask promenad, undviker att träna med lurar i öronen).

5. Budget?
300-1 000. Julklappen får sträcka sig till tusen spänn, gärna billigare, runt 800, kanske. Jag har just nu ett par a-Jays One+ som jag snodde från syrran, en uppgradering från det, hade jag väl tänkt mig.

6. Önskas Mic & fjärr?
Sedan några veckor tillbaka har jag kört utan fjärr, men har upptäckt att det faktiskt är ganska smidigt. Mikrofon behöver jag inte, för jag pratar nästan aldrig i telefon. Annars är detta inte alls viktigt, men...

7. Annat som är viktigt att veta?
...så funderar jag som sagt på trådlösa hörlurar.

Bra ljudisolering skulle absolut inte skada.

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Hej,

eftersom det dagligen dyker upp ett antal nya trådar med exakt samma fråga "Tips på bra in-ear hörlurar", så gör jag ett försök att samla detta i en tråd istället. Detta bör ge mer värde än att leta runt i några hundra trådar med exakt samma frågeställning. Och ja detta är en plankning av liknande trådar på andra forum.

Posta här om du har tips på in-ear hörlurar du gillar eller kanske ogillar. Eller om du önskar en hörlursrekommendation. Försök svara på frågorna nedan när du postar en fråga i denna tråd. Det ger bättre svar än "Ge mig tips på bästa hörlurarna". Sen är det upp till oss andra att svara efter bästa förmåga.

Tänk även på att en för svår kravbild i stil med "Superljud för 500kr och mic för iPhone, Android samt en kabel som är utbytbar och har 0% mikrofoni, de ska vara jättehållbara och dessutom snygga" resulterer i få till inga svar.

1. Musiksmak?
(artister, genrer)

2. Vad är viktigt för dig ljudmässigt?
(inga hörlurar är perfekta)

3. Hur kommer du driva dom?
(telefonen, MP3-spelare, laptop, hörlursförstärkare osv skriv gärna modell)

4. Hur kommer du använda dom?
(hemma, bussen, gymmet, joggingrundan osv)

5. Budget?

6. Önskas Mic & fjärr?

(iPhone/Android/Windows Phone eller annat?

7. Annat som är viktigt att veta?
(att du har små hörselgångar, dom måste vara snygga, viktigt att dom isolerar bra, kabeln får ej ge ifrån sig oljud när man kommer åt den, du vill inte beställa från utlandet osv)

Lista på lurar som ofta återkommer bland tipsen och några personliga favoriter:
0-500kr
- Soundmagic E10 - ofta rekommenderad, ej hört
- Sony MH1C - bra bassheadlur med bedrövlig kabel. Finns i Recable variant för $40 här http://www.luckyears.com/earphones/re-cabled-sony-mh1/

500-1000kr
- Yamaha EPH-100 - mycket bra, fin klang och lite som en basig sennheiser
- TDK BA200 - balanserade armaturer som numera går att hitta för under 1000kr. 9/10 i betyg här
- Shure SE215 - klassiker med utbytbar över örat kabel
- Philips Fidelio S1/S2 - bra ljud men konstruktionen är halvöppen och släpper in omgivningsljud

För att denna tråd ska fungera bör den även klistras högt upp. Men det är upp till mod.

1. Lyssnar mycket på artister som Avicii, The Weekend, Kygo, Coldplay, Lost Frequencies, Miriam Bryant, Sam Smith, Lukas Graham osv.

2. Är inte jätteinsatt i hörlurat och ljud men gillar ganska mycket bas.

3. Kommer endast drivas med mobilen, samsung galaxy S6.

4. Kommer användas på bussen och på vägen till och från bussen, kanske på gymmet också.

5. Runt 1000kr hade jag tänkt lägga men är det värt så kan jag lägga till någon hundring.

6. Mic och fjärr är ett plus men inget krav, andriod i så fall.

7. Vill gärna ha ett par som ser hyffsat bra ut och isolerar hyffsat bra då jag kommer använda de bland folk, ska inte heller vara en massa brus när man går men det kanske inga gör.

Jag har tittat på olika hörlurar en hel del och har kommit fram till några jag tror skulle passa mig, jag listar upp dom:

Shure se215
Sennheiser momentum in ear
Supra nitro
Sony mdr-ex650ap
Rha ma-750

Vad finns det för för och nackdelar mellan de olika modellerna, tycker du/ni att en design så att sladden går över öronen som shure och rha hörlurarna har är för eller nackdel, är det någon som passar bättre eller sämre med mina "krav"?

Tack på förhand!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU: MSI GTX 970 4G Gaming CPU: i5 4690k Mobo: Asus Z97-a RAM: Corsair Vengenace LP DDR3 1600MHz 8GB SSD: Kingston SSDNow V300 120GB PSU: XFX ProSeries Core Edition 550W Chassi: Cooler Master CM 690 II Basic

Permalänk
Medlem
Skrivet av abbe99:

Vad finns det för för och nackdelar mellan de olika modellerna, tycker du/ni att en design så att sladden går över öronen som shure och rha hörlurarna har är för eller nackdel, är det någon som passar bättre eller sämre med mina "krav"?

Tack på förhand!

Skickades från m.sweclockers.com

Stor fördel, RHA MA750 som redan har tjock och go kabel gör så att den inte fladdrar omkring och plockar upp ljud (microphonics). Att dom gör runt över öronen hjälper ytterligare mot detta och dämpar även fotsteg t.ex, samt att man kan ta med sig dom på löprundor utan att dom vill ploppa ut. MA750 har en väldigt bra/bekväm runt-över-oron lösning.

Isolering: man får med en hel del olika pluppar, själv fastnade jag för double ear tips, som isolerar väldigt bra för mig.

2 stora plus för mig förutom det roliga ljudet, är just hur bekväma dom är och byggkvalitén.
+- Lång och bra kabel som inte trasslar så lätt, men det kan göra så att lurarna är lite jobbiga att ha med sig och bara stoppa undan i fickan t.ex. Som du kan se på bilden stor hög MA750 vs LG Quadbeat 3.

Lite länkar:
theheadphonelist
Storebror T20 (theheadphonelist).
innerfidelity

GLHF!

Permalänk
Skrivet av abbe99:

1. Lyssnar mycket på artister som Avicii, The Weekend, Kygo, Coldplay, Lost Frequencies, Miriam Bryant, Sam Smith, Lukas Graham osv.

2. Är inte jätteinsatt i hörlurat och ljud men gillar ganska mycket bas.

3. Kommer endast drivas med mobilen, samsung galaxy S6.

4. Kommer användas på bussen och på vägen till och från bussen, kanske på gymmet också.

5. Runt 1000kr hade jag tänkt lägga men är det värt så kan jag lägga till någon hundring.

6. Mic och fjärr är ett plus men inget krav, andriod i så fall.

7. Vill gärna ha ett par som ser hyffsat bra ut och isolerar hyffsat bra då jag kommer använda de bland folk, ska inte heller vara en massa brus när man går men det kanske inga gör.

Jag har tittat på olika hörlurar en hel del och har kommit fram till några jag tror skulle passa mig, jag listar upp dom:

Shure se215
Sennheiser momentum in ear
Supra nitro
Sony mdr-ex650ap
Rha ma-750

Vad finns det för för och nackdelar mellan de olika modellerna, tycker du/ni att en design så att sladden går över öronen som shure och rha hörlurarna har är för eller nackdel, är det någon som passar bättre eller sämre med mina "krav"?

Tack på förhand!

Skickades från m.sweclockers.com

se215 isolerar riktigt bra och läcker i princip inget ljud ut heller. Däremot så är det monitorer dvs dom låtar kanske inte riktigt som ett par "hifilurar" gör. Framträdande mellanregister och relativt tama i toppen. Bas finns men den är inte direkt överdriven utan relativt "korrekt".

nackdelen är ju helt klart kabeln. Den som följer med är helt värdelös! Stel och klumpig och använder du dom utomhus när det är kallt så blir kabeln som ståltråd och kommer gå sönder. Jag har köpt eftermarknadskablar till mina bara för att kunna använda dom portabelt. Finns en hel drös med bra kablar på ebay både med och utan fjärr för ca 100kr.

Fördelen med Ma-750 och Se215 är ju att dom sitter över örat. Dom trillar inte ur och som tidigare talare har sagt så blir kabelljudet ett minimum. Kabeln på Supra Nitro är sjukt mikrofoniskt, har för mig att det är lite bättre på momentum men inte bra. Sonys kabel ska vara bättre dock, är själv lite sugen på EX650 faktiskt.

Permalänk
Fyndjägare

Brainwavs B150 verkar ju lovande i prisklassen 1000kr.
Single BA utan allt för aggressiv tuning och med lite extra bas.
Någon som har fler tips på prisvärda IEMs med Balanserade Armaturer?

http://headfonics.com/2017/02/the-b150-by-brainwavz/

https://www.amazon.co.uk/gp/aw/d/B01NBM8KNC/ref=ox_sc_act_ima...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

1. Musiksmak?
Lyssnar på det mesta. Främst är det dock rock, rap, techno och pop som ljuder.

2. Vad är viktigt för dig ljudmässigt?
Även fast detta är en tråd för in-ear så skulle jag vilja ha gamla hederliga ear-buds då de känns mycket bättre i örat. Hittar inte direkt några som verkar vara vettiga utan alla ser mer ut att vara av sämre kvalité

3. Hur kommer du driva dom?
Främst genom telefonen (Samsung S6) men även vid datorn då det blir jobbigt med headset ibland.

4. Hur kommer du använda dom?
Vill ha några som tål lite då de kommer has med på många ställen såsom vid jobb och träningstillfällen.

5. Budget?
Upp till 500 skulle jag kunna tänka mig lägga, men om det behövs läggas lite mer så gör det inget då de kommer användas väl.
6. Önskas Mic & fjärr?
Allt jag behöver är själva lurarna, inga extra funktioner är nödvändiga.

7. Annat som är viktigt att veta?
Inget direkt men som sagt vill jag ha ear-buds med form liknande https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=839559

Visa signatur

Laptop >.>

Permalänk
Medlem

1. Musiksmak?
Mest hiphop/house

2. Vad är viktigt för dig ljudmässigt?
bas

3. Hur kommer du driva dom?
iphone 7

4. Hur kommer du använda dom?
vid träning men även under vardagen.

5. Budget?
runt 1000 är väl smärtgränsen

6. Önskas Mic & fjärr?
helst mic iaf.

7. Annat som är viktigt att veta?
gärna med någon form av "ladd fodral" eller vad det heter.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk

1. Musiksmak?
Klassiskt, mjukare metal, techno, house. Smaken är väl ungefär lika bred som genren "spelmusik".

2. Vad är viktigt för dig ljudmässigt?
Mellanregister och diskant. Det mest avtändande är nog dassiga cymbaler.

3. Hur kommer du driva dom?
Telefonen. Galaxy S3 LTE

4. Hur kommer du använda dom?
I kollektivtrafiken och under promenader.

5. Budget?
500 (+/-500)

6. Önskas Mic & fjärr?
Mic.
Android

7. Annat som är viktigt att veta?
Inga oljud från att röra kabeln. Beställer helst från shop inom EU.
Livslängd på kabeln är nästan högst prio. Om du kan motivera ett inköp för dubbla budgeten pga kabel som är motståndskraftig vad gäller kabelbrott så är jag såld. Alternativt så pass lågt pris att en livslängd på <1,5 år kan motiveras.

Tackar på förhand, skall inspektera tidigare råd i tråden medan jag inväntar svar. Citera gärna.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3