Köpråd surfplatta för att läsa serier.

Permalänk
Medlem

Köpråd surfplatta för att läsa serier.

Hej Swec.

Letar efter en surfplatta att läsa serier (marvel etc.) på. Vill gärna att skärmen och batteritiden ska vara så bra som möjligt och även att det finns en minneskortplats. 8 eller 10" tror jag blir bäst.

Jag har kollat lite på Lenovo tab 2 och Lenovo yoga 2. https://m.prisjakt.nu/product/3153283 och https://m.prisjakt.nu/product/2848639

Från vad jag har läst så ska yoga ha fantastisk batteritid men vet inte riktigt hur resten är.

Kom gärna med åsikter och tips.

Mvh Niklas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nirono:

Hej Swec.

Letar efter en surfplatta att läsa serier (marvel etc.) på. Vill gärna att skärmen och batteritiden ska vara så bra som möjligt och även att det finns en minneskortplats. 8 eller 10" tror jag blir bäst.

Jag har kollat lite på Lenovo tab 2 och Lenovo yoga 2. https://m.prisjakt.nu/product/3153283 och https://m.prisjakt.nu/product/2848639

Från vad jag har läst så ska yoga ha fantastisk batteritid men vet inte riktigt hur resten är.

Kom gärna med åsikter och tips.

Mvh Niklas

Jag köpte en Lenovo Tab 2 A10-70 då den var nere i 1600:- och gav bort. Jag hade den ett tag då jag installerade appar och ställde in diverse saker innan jag gav bort den till en i present.
Det jag kommer ihåg var:

Fördelar:
Batteritiden, denna var helt otrolig. Har för mig plattan låg i 13 dagar och hade tappat straxt över 10%. Detta med 5.0.1 tror jag det var så ingen doze som i 6.0. Även vid användning kändes det som batteritiden var otroligt bra. Jämför med min Nexus 7 2013.
Double tap to wake.
Ljudet var helt ok, saknade väl bas men volymen var som sagt helt ok. Fanns något dolbyskit och eq man kunde ställa in så det blev något bättre.
Skärmen var helt ok i både skärpa och färger.
Plattan kändes lika rapp om inte rappare än min Nexus 7 2013. Testade en massa spel och det var inga problem alls.
Priset, mycket platta för pengarna. Nu tänker jag på då den kostade 1600:-.

Nackdelar:
Gränssnittet var ingen höjdare, har för mig att det tex inte fanns någon appdrawer. Löste sig rätt enkelt genom Nova Launcher.
Vissa inställningar var i princip omöjligt att hitta, en sak som tex vibration varje gång man tryckte på skärmen. Skulle stänga av den och efter ett tags letande trodde jag att det inte gick att stänga av detta. Efter ett andra försök så hittade jag inställningen som var på ett ologiskt ställe.
Plattan knakade lite, ungefär som om bakstycket satt löst i ena hörnet så det klickade lite då och då. Köpte ett smartcover som löste det problemet.
Skärmen tyckte jag var oerhört dålig på att hålla fingeravtryck osv borta. Kändes lite som man hade käkat chips och pillat på skärmen. Nu har väl alla skärmar lite av detta problem men just denna skärm var sämre ur det perspektivet. (jämfört med en nexus 5, nexus 7, galaxy tab)
Double tap on wake, eller detta gäller väl även att tända skärmen med powerknappen. Nackdelen är inte dessa saker i sig utan då skärmen tänds kan man inte svepa för att låsa upp. Andra gången fungerade det. Jag gissar på att om man tänder skärmen, väntar någon sekund och sen sveper så fungerar det.
Uppdateringar lär ju vara en nackdel då det inte är en nexusenhet.
Storleken, inte specifikt för denna utan personligen tycker jag 10" är för otympligt.
Laddkontakten, kanske kommer ihåg fel men har något svagt minne av att den gled in för lätt, inget klick så den satt dvs. Men kan blandat ihop det med något annat. Kan ha varit min Nexusladdare i den och inte laddaren som följde med. Kommer inte ihåg.

Så för 1600:- skulle jag säga att det är ett bra köp. För 2000:- är det väl fortfarande ett bra köp, men inte lika bra om man säger så.

Permalänk
Medlem

Hej Creativ,

tack så mycket för ett långt och bra svar. Kollade upp lite mer om plattans problem efter att jag hade läst nackdelarna du skrev om och såg att det var många som hade problem med wifi på den och många andra problem med mjukvaran så jag valde att slå till på en Yoga 2 istället. Nu har jag använt min Yoga 2 i ett par dagar och den har lite problem också, känns väldigt plastig och den är väldigt tung. Tycker även att 10" känns lite stort ibland, det är trevligt för serier men surfning och sånt är det lite bökigt.

Förutom det så knakar det i den en hel del så jag kommer lämna tillbaka den och gå upp lite i prisklass. Ville inte starta någon ny tråd på en gång så skriver här o ser om folk ser det.

Kollade lite på iPad mini 4 och även på Samsung Galaxy Tab S2. Tycker S2 verkar som en riktigt bra surfplatta men jag tycker lite sisådär om Android. Fördelen är väl att man kan göra rätt mycket på android som man kanske inte kan göra på iOS, t.ex. ladda hem Visual Novels. Däremot så nu när jag testade Android lite så hittade jag ingen app för att läsa serier som var speciellt bra, men det finns en hel del så någon av dem är säkert väldigt bra.

iOS däremot är jag rätt bekant med för jag har en iPhone och tycker det funkar rätt bra men man kan inte ladda hem så mycket till den och har inte heller någon möjlighet att köra VNDS för att få tillgång till visual novels eller andra saker som kanske kan anses vara roliga.

Så frågan är väl om jag ska köra ett OS jag är mindre bekväm med för att få fler möjligheter eller och hoppas att jag hittar appar som är bra till det jag vill göra eller om jag ska köra på en iPad.

Åsikter?

Permalänk
Medlem

Har själv tittat på den nya Xiaomi mi pad 2 som släpptes nu bara någon vecka sedan. Har redan 2 plattor(en 10" & en 7") Som jag använder hela tiden, men är fortfarande riktigt sugen på denna pga att batteritiden verkar vara riktigt bra och även byggkvaliten. Läser mest e-böcker dock vilket är enda ändamålet med min 7".

Min åsikt: Mi Pad 2 om du vill ha Android, annars iPad mini eller air då vikten på plattan är enligt mig väldigt viktigt när den ska användas till längre läsperioder i sängen/soffan där man måste hålla den över huvudet(eller gymma kanske hjälper )