Valve inleder utrullningen av Steam Machines

Permalänk
Medlem

@anon5930 @Bloodstainer

Nog kändes det lite som mer religion än förnuft med Nintendos aversion för optiskt medium.

Men jag tror nog mulenheten hade fog för sig. Policyn hos Nintendo har ända från början varit att man ska jobba med helt låsta format för att undgå piratkopiering. Det var ju den filosofin som gjorde att de kunde skaka liv i och ta över spelmarknaden på 80-talet, att ha full kontroll över mjukvaruutbudet. Det är också det som bygger deras ekonomi och bär deras företag, att de kan ha full koll på intäkter och utgifter och minimera risk för att kunna hålla sin budget. Med optiska medium som segrare blir det ett avbräck och ger en större risk, något Nintendo inte vill eller riktigt kan slänga sig med på det sättet. Ett sentida exempel är PSP. Den sålde stort, men relativt få spel såldes, för den användes i stor utsträckning till emulatorer och homebrews istället.

Nintendo använde inte miniDVD rakt av, utan modifierade det till att köra med constant angular velocity istället för constant linear velocity, detta för att göra det svårare att läsa och undgå licensavgift. Väldigt få spelare hade stöd för CAV år 2000.
Hade Nintendo åtminstone möjliggjort läsning av skivor med dubbla lager och därmed fått plats med ca 2,7GB tror jag att de hade kunnat komma undan med det. Få spel fyllde väl en DVD på den tiden. PC-spel såldes ju fortfarande på CD-skivor. Många tidiga PS2-spel trycktes på CD.

Nintendo borde lanserat en GC-variant med stöd för DVD på bred front för att få över de som ville ha den biten också, typ som Panasonic Q. Det var ju en rätt stor grej då.

Jag vill minnas att kopieringsskyddet för Gamecube höll rätt så bra. Det dröjde till Phantasy star online II kom, då man genom en lucka i sparfilen lyckades kringgå DRM:et.

Ett kanske än större fel med Gamecube på det tekniska planet var minnet. På pappret har den 40MB plus en del cashe i den generösare änden. Cashet var det inget fel på den här gången (det var ju fasen väl det), men arbetsminnet var uppdelat på 24MB MoSys 1T-SRAM som var rappt och bra, samt 16MB DRAM som hade läs- och skrivhastigheter under 100MB/s, vilket gjorde det i praktiken värdelöst. Det blev ett stort problem under senare delen av livslängden. Burnout 3 släpptes inte till GC specifikt pga det.

---

Sony har helt och hållet sig själva att skylla för misslyckandet med PS3. De hade allt i sin hand, men satte fälleben efter fälleben för sig själv. Det är faktiskt nästan lite industrihistoria hur man kan misslyckas så hårt utan att ha någon oövervinnelig tidsanda eller ny teknik emot sig. Det sägs att all deras vinst som de gjort under hela Sony computer entertainments historia utraderades, och de började om från noll år 2011 eller nåt sånt.

Sony hade sedan länge signalerat och planerat för en release av PS3 år 2006. Microsoft hade samtidigt bestämt sig för att vara först den här gången, med ett helt år dessutom, kosta vad det kosta vill. Sony bestämde sig för 2006, så MS hetsade ihop en konsol för release i hela världen 2005. Pang.

PS2 sålde betydligt bättre än de vågat hoppas på och behövde egentligen inte släppa nästa generation än på ett tag på kort sikt. Men med en förbluffande högpotent motspelare ute på plan redan hade de inget val längre. Tillverkningsproblemen för Cell blev plötsligt ett väldigt stort aber. Det ironiska var att CPU:n i 360 bestod av motsvarande 3 PPE:er från Cell ihopsatta på ett chip under mindre än ett års utveckling på IBM. Blu-ray dioderna hade liknande problem, avkastningen från tillverkningen var mycket låg, och det fanns länge bara en enda fabrik.
Nu var det jävligt svettigt hos Sony.

Som om inte det var nog hade en patenttvist med Immersion uppstått angående skakfunktion i handkontroller. Microsoft var också drabbad, men löste problemet snabbt och enkelt genom att köpa in sig i bolaget. Ännu en knäpp på näsan för Sony. För deras del följde istället en lång rättslig process och märkliga ursäkter. Men på den tiden brydde sig ingen, för det var ju PLAYSTATION 3!

Allihopa, spelare såväl som tillverkare, var nästan redlöst berusade av framgången med PS2. Fanboyismen visste inga gränser, nästan alla köpte svamlet om att rumble var så last gen tech, t.om. de som inte var på Sony-sidan. Få kunde se nyktert på situationen.

I all stress och press över hårdvara som inte fungerade med både tillverkning och funktion, så kom uppenbarligen mjukvaran i skymundan. Man var helt enkelt steget efter hela tiden, och i berusningen förmådde man inte fokusera och kraftsamla för att få ihop det. Man hade inget att komma med och litade helt på varumärket.

Kontentan av det hela blev att de släppte en maskin 1-1½ år efter närmaste konkurrenten, var nästan dubbelt så dyr som densamme men presterade trots det sämre på alla sätt.

Hade Sony istället njutit lite bättre av frukten från PS2 och signalerat release 2007 istället, så hade MS inte kommit förrän 2006. Då hade Sony fått tid att få ordning på sitt skit och dessutom fått en lucka till att klämma in ett G80-chip och/eller hunnit inse vikten av mer minne som i mitt önskescenario. Då hade dessutom MS inte behövt hetsa lika mycket för att få sitt försprång och därmed fått tid att ordna upp tillverkningen och kylningen hos sig. Det hade kunnat bli den bästa konsolgenerationen.

Fakk jo Sony!

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bloodstainer:

@PowerNet: Ursäkta men hur menar du med att PS3an drev någonting under sin generation? Det var bara Wii som gjorde någonting innovativt under den generationen, strax efter det försökte Microsoft med kinect vilket blev ett ganska stort failure. Men ser man till ren kraft var ju förra generationen bara ett skämt. PS3 och Xbox 360n var ju bara svagare PCs i stort sett och det samma gäller denna, dock ännu svagare när man ser på hur kraftfulla PCn började bli vid konsolernas launch.

Att påstå att PS3an och PS4an ledde någonting vet jag inte om det stämmer, båda var ganska svaga jämfört med PCn som var den riktiga drivkraften vid dessa generationer. PS2an hade ett vinnande koncept precis som Wii:n i förra generationen, det betyder inte att de var särskilt kraftfulla.

Både PS2, PS3 och PS4 konsolerna har utklassat konkurrenterna sett till prestanda, sen så är ju inte prestanda allt utan det som kanske är viktigare är vilka spel som finns på plattformen, hur företaget lanserar den och till vilket pris.
Ser man till den bästa plattformen för divserse spel så är det PS4 som gäller om man ska spela spel som fungerar på alla konsolerna, då du får en högre prestanda i botten att lira med, väger man sedan in specifika titlar, vilken plattform ens bekanta har så är svaret inte lika enkelt.

Skrivet av Gibbe:

Sony har helt och hållet sig själva att skylla för misslyckandet med PS3. De hade allt i sin hand, men satte fälleben efter fälleben för sig själv. Det är faktiskt nästan lite industrihistoria hur man kan misslyckas så hårt utan att ha någon oövervinnelig tidsanda eller ny teknik emot sig. Det sägs att all deras vinst som de gjort under hela Sony computer entertainments historia utraderades, och de började om från noll år 2011 eller nåt sånt.

Skylla för vad då?
PS3 var knappast ett misslyckande i försäljningssiffror, PS3 ligger ca 1 Miljon före Xbox 360 i försäljning.
Så det var inget misslyckande alls.

Skrivet av Gibbe:

Som om inte det var nog hade en patenttvist med Immersion uppstått angående skakfunktion i handkontroller. Microsoft var också drabbad, men löste problemet snabbt och enkelt genom att köpa in sig i bolaget. Ännu en knäpp på näsan för Sony. För deras del följde istället en lång rättslig process och märkliga ursäkter. Men på den tiden brydde sig ingen, för det var ju PLAYSTATION 3!

Att något bolag kommer in och klagar på patent är inte ovanligt, och det är nästan omöjligt att undvika att göra intrång på någons patent i världen när man bygger en teknisk produkt.

Skrivet av Gibbe:

Allihopa, spelare såväl som tillverkare, var nästan redlöst berusade av framgången med PS2. Fanboyismen visste inga gränser, nästan alla köpte svamlet om att rumble var så last gen tech, t.om. de som inte var på Sony-sidan. Få kunde se nyktert på situationen.

Vilket svammel?
PS3 var en tekniskt sett den starkaste plattformen av de 3, och det är inget svammel.

Skrivet av Gibbe:

I all stress och press över hårdvara som inte fungerade med både tillverkning och funktion, så kom uppenbarligen mjukvaran i skymundan. Man var helt enkelt steget efter hela tiden, och i berusningen förmådde man inte fokusera och kraftsamla för att få ihop det. Man hade inget att komma med och litade helt på varumärket.

Kontentan av det hela blev att de släppte en maskin 1-1½ år efter närmaste konkurrenten, var nästan dubbelt så dyr som densamme men presterade trots det sämre på alla sätt.

Eh nej, mjukvaran kom inte i skymundan.
Jämför man PS3 mjukvaran med Xbox 360 mjukvaran så är PS3 alla gånger bättre, och inte "Metro" fierat som Xbox 360 redan var före ens W8/W8.1/W10 var påtänkt.

Skrivet av Gibbe:

Hade Sony istället njutit lite bättre av frukten från PS2 och signalerat release 2007 istället, så hade MS inte kommit förrän 2006. Då hade Sony fått tid att få ordning på sitt skit och dessutom fått en lucka till att klämma in ett G80-chip och/eller hunnit inse vikten av mer minne som i mitt önskescenario. Då hade dessutom MS inte behövt hetsa lika mycket för att få sitt försprång och därmed fått tid att ordna upp tillverkningen och kylningen hos sig. Det hade kunnat bli den bästa konsolgenerationen.
Fakk jo Sony!

Fått ordning på vad?
Sony lanserade en konsol med betydligt mindre problem än Microsoft med Xbox 360, på Xbox 360 så fick ju nästan varje konsol lämnas igen / bytas in för att de hade värmeproblem.

Och den konsolgenerationen var den bästa då, lika som att PS4, Xbox One och Wii U är den bästa generationen just nu.
Och PS5, Wii U 2 och Xbox Two kommer vara den bästa generationen när de släpps om 2-3 år någonting.

Microsoft kände sig tvingade att få ut konsolen före Sony, då Sony hade haft en starkare konsol, och en mycket hög försäljning med PS2, så de släppte Xbox 360 för tidigt egentligen och fick mycket problem, vilket var till en bra hjälp för Sony´s PS3 som vart en succé med, med bra försäljningssiffror och högre prestanda.
Även om försäljningen av PS3 i början gick rätt trögt så kom den snart igång.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk

@PowerNet: Återigen så verkar du missa hela poängen. GC spöade PS2, Xbox spöade PS2an, också i prestanda. PS3an var mest kraftful, dock började den närma sig PC arkitektur och under den här generationen visade det klart och tydligt att prestanda inte betyder något med konsoler så de fortfarande är low-mid prestanda i jämförelse med PC. Titta bara på några av de mest kraftfulla konsoler under tiderna, ingen av de har sålt särskilt bra. Gamecube inte så värst bra, Xbox, inte heller så bra. Dreamcast blev t.o.m spiken i kistan för SEGA.

"Ser man till den bästa plattformen för divserse spel så är det PS4 som gäller"

Nej det är PC som gäller, en gammal GTX 480 utklassar PS4an.

"PS3 var en tekniskt sett den starkaste plattformen av de 3, och det är inget svammel."

Det var fortfarande så att PS3 sålde dåligt jämfört med Wii och jämfört med PS2. Det blev en tävling mellan 360n och PS3an som ingen direkt vann.

"Och den konsolgenerationen var den bästa då, lika som att PS4, Xbox One och Wii U är den bästa generationen just nu."

Här tycker jag att du har fundamentalt fel. De senaste 2 generationerna har varit de värsta någonsin. Xbox och PS har haft några enstaka pinsamt dåliga exklusiva titlar och majoriteten av spelen som kommit har varit överlägset bäst på PC. Den bästa konsolgenerationen var när de ledde spelutveckling, inte bara kopierade PC som ett billigare och sämre alternativ. Jag skulle säga att den bästa generationen faktiskt var Xbox, PS2 och Gamecube för alla gav unika spel och PS1, N64 samt Dreamcast började gå ner i pris och vi hade en stor samling med unika och tuffa spel. Playstation och Xbox gamers idag sitter ju ändå bara och spelar Call of Duty.

"Och PS5, Wii U 2 och Xbox Two kommer vara den bästa generationen när de släpps om 2-3 år någonting."

Sony och MS har redan sagt att de litar på att deras nuvarande hårdvara skall hålla i ca. 7 år till

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Inaktiv

Ars Technica har testat SteamOS med ett par spel, resultatet bådar inte gott: http://arstechnica.com/gaming/2015/11/ars-benchmarks-show-sig...

Skrivet av Gibbe:

@anders190 @Bloodstainer

Nog kändes det lite som mer religion än förnuft med Nintendos aversion för optiskt medium.

Men jag tror nog mulenheten hade fog för sig. Policyn hos Nintendo har ända från början varit att man ska jobba med helt låsta format för att undgå piratkopiering. Det var ju den filosofin som gjorde att de kunde skaka liv i och ta över spelmarknaden på 80-talet, att ha full kontroll över mjukvaruutbudet. Det är också det som bygger deras ekonomi och bär deras företag, att de kan ha full koll på intäkter och utgifter och minimera risk för att kunna hålla sin budget. Med optiska medium som segrare blir det ett avbräck och ger en större risk, något Nintendo inte vill eller riktigt kan slänga sig med på det sättet. Ett sentida exempel är PSP. Den sålde stort, men relativt få spel såldes, för den användes i stor utsträckning till emulatorer och homebrews istället.

Nintendo använde inte miniDVD rakt av, utan modifierade det till att köra med constant angular velocity istället för constant linear velocity, detta för att göra det svårare att läsa och undgå licensavgift. Väldigt få spelare hade stöd för CAV år 2000.
Hade Nintendo åtminstone möjliggjort läsning av skivor med dubbla lager och därmed fått plats med ca 2,7GB tror jag att de hade kunnat komma undan med det. Få spel fyllde väl en DVD på den tiden. PC-spel såldes ju fortfarande på CD-skivor. Många tidiga PS2-spel trycktes på CD.

Nintendo borde lanserat en GC-variant med stöd för DVD på bred front för att få över de som ville ha den biten också, typ som Panasonic Q. Det var ju en rätt stor grej då.

Jag vill minnas att kopieringsskyddet för Gamecube höll rätt så bra. Det dröjde till Phantasy star online II kom, då man genom en lucka i sparfilen lyckades kringgå DRM:et.

Ett kanske än större fel med Gamecube på det tekniska planet var minnet. På pappret har den 40MB plus en del cashe i den generösare änden. Cashet var det inget fel på den här gången (det var ju fasen väl det), men arbetsminnet var uppdelat på 24MB MoSys 1T-SRAM som var rappt och bra, samt 16MB DRAM som hade läs- och skrivhastigheter under 100MB/s, vilket gjorde det i praktiken värdelöst. Det blev ett stort problem under senare delen av livslängden. Burnout 3 släpptes inte till GC specifikt pga det.

---

Sony har helt och hållet sig själva att skylla för misslyckandet med PS3. De hade allt i sin hand, men satte fälleben efter fälleben för sig själv. Det är faktiskt nästan lite industrihistoria hur man kan misslyckas så hårt utan att ha någon oövervinnelig tidsanda eller ny teknik emot sig. Det sägs att all deras vinst som de gjort under hela Sony computer entertainments historia utraderades, och de började om från noll år 2011 eller nåt sånt.

Sony hade sedan länge signalerat och planerat för en release av PS3 år 2006. Microsoft hade samtidigt bestämt sig för att vara först den här gången, med ett helt år dessutom, kosta vad det kosta vill. Sony bestämde sig för 2006, så MS hetsade ihop en konsol för release i hela världen 2005. Pang.

PS2 sålde betydligt bättre än de vågat hoppas på och behövde egentligen inte släppa nästa generation än på ett tag på kort sikt. Men med en förbluffande högpotent motspelare ute på plan redan hade de inget val längre. Tillverkningsproblemen för Cell blev plötsligt ett väldigt stort aber. Det ironiska var att CPU:n i 360 bestod av motsvarande 3 PPE:er från Cell ihopsatta på ett chip under mindre än ett års utveckling på IBM. Blu-ray dioderna hade liknande problem, avkastningen från tillverkningen var mycket låg, och det fanns länge bara en enda fabrik.
Nu var det jävligt svettigt hos Sony.

Som om inte det var nog hade en patenttvist med Immersion uppstått angående skakfunktion i handkontroller. Microsoft var också drabbad, men löste problemet snabbt och enkelt genom att köpa in sig i bolaget. Ännu en knäpp på näsan för Sony. För deras del följde istället en lång rättslig process och märkliga ursäkter. Men på den tiden brydde sig ingen, för det var ju PLAYSTATION 3!

Allihopa, spelare såväl som tillverkare, var nästan redlöst berusade av framgången med PS2. Fanboyismen visste inga gränser, nästan alla köpte svamlet om att rumble var så last gen tech, t.om. de som inte var på Sony-sidan. Få kunde se nyktert på situationen.

I all stress och press över hårdvara som inte fungerade med både tillverkning och funktion, så kom uppenbarligen mjukvaran i skymundan. Man var helt enkelt steget efter hela tiden, och i berusningen förmådde man inte fokusera och kraftsamla för att få ihop det. Man hade inget att komma med och litade helt på varumärket.

Kontentan av det hela blev att de släppte en maskin 1-1½ år efter närmaste konkurrenten, var nästan dubbelt så dyr som densamme men presterade trots det sämre på alla sätt.

Hade Sony istället njutit lite bättre av frukten från PS2 och signalerat release 2007 istället, så hade MS inte kommit förrän 2006. Då hade Sony fått tid att få ordning på sitt skit och dessutom fått en lucka till att klämma in ett G80-chip och/eller hunnit inse vikten av mer minne som i mitt önskescenario. Då hade dessutom MS inte behövt hetsa lika mycket för att få sitt försprång och därmed fått tid att ordna upp tillverkningen och kylningen hos sig. Det hade kunnat bli den bästa konsolgenerationen.

Fakk jo Sony!

Dold text

Jag håller med om typ allt.

Just Panasonic Q var riktigt trevlig, synd att den aldrig hittade utanför Japan bara. Designen är... speciell, Gamecubes är ikonisk och i mitt tyckte snudd på perfekt, speciellt dimensionerna på den. Handtaget borde aldrig ha varit med dock. Q gav fin funktionalitet men är samtidigt en påminnelse om att den typen av produkter nog nått sitt slut, dagens konsoller har redan brett stöd för mediakonsumption. Bortsett Wii U och det faktum att den inte läser film- och musikskivor då. Men den har ju stöd för strömmande tjänster istället och det är ändå där utvecklingen ligger idag.

Vad gäller Gamecubes spelmedia så stämmer det rätt bra med vad jag minns med. Och det syns ju även i Wii U där konsollen använder en Bluray-liknande lösning utan att behöva betala licenspengar till Sony. Lagringsmässigt är de ju ikapp konkurrensen nu, och före Microsoft till post-DVD eran. Likt DVD var en begränsning för Microsoft med Xbox 360 så var miniDVD en ännu större begränsning även för Nintendo med Gamecube. Jag tror också att dual layer miniDVD hade varit en förbättring och som du skriver så var de tidiga PS2-spelen rätt små och ofta på CD i början. Var ju först efter något år de riktigt stora spelen började komma som faktiskt behövde utrymmet. Gamecube hade klarat sig bättre om de utrymmesmässigt varit närmare konsumenterna. Skillnaden på Dual Layer DVD (8,5GB) mot Gamecubes miniDVD på max 1,5GB är extrem där.
Minnesproblematiken har jag nog lyckats missa helt med Gamecube. Lite synd på Burnout 3, den var riktigt bra faktiskt.

Microsofts stora problem vid tidpunkten bör ha varit svårigheterna med att sälja Xbox till japanerna. Sedan svårigheten att få japanska utvecklare, även om de ändå fick en del under åren och med Xbox 360 låg de riktigt bra, de tidigare årens bästa JRPGs kom faktiskt till Xbox 360. Lost Odyssey är nog ett av mina favoriter på senare år även om jag tycker genren mer eller mindre gått och dött vid 2010.
Hade japanerna tagit till sig Microsoft bättre och Gamecube haft ett rymligare spelmedia så hade Sony gått betydligt sämre ur den sjätte konsollgenerationen. Sedan tycker jag det är sanslöst att Sony envisades med att sälja den så pass länge. Men hellre det för att sälja lite mer än att ge PS2-stöd som konsumenterna faktiskt ville ha.

Jag vidhåller att PS2 och PS3 var klart överskattade. Min PS2 använde jag rätt länge men det var mest som en kompromiss. PC i spelbar form var för dyrt att skaffa vid tidpunkten. Men den var klart vekare än Gamecube och framförallt Xbox. PS3 kan skryta med ett högt pris och hög teoretisk prestanda som sällan visar sig i praktiken. Även i 10-talet så var Xbox 360-versionen av spel fortfarande bättre. Red Dead Redemption är det exemplet jag fortfarande minns bäst. PS4 må vara lite kraftfullare men skillnaderna är ändå så pass må att det kvittar, när PS4 får högre upplösning offras andra grafikinställningar istället. I slutändan så är resultatet så pass lika att man måste jämföra bilder med förstoring för att hitta något direkt nämnvärt. Jag läser inte varje artikel men ofta på intressantare artiklar som Eurogamers Digital Foundry gör. Då värdesätter jag mer att Xbox One faktiskt är tyst, såväl när den står och idlar i dashboard, spelar upp media eller ett spel. PS4 låter hela tiden och drar man igång något spel så överröstar den ljudet.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

X1 kör inte spelen i Windows, den har ett VM (en virtualiserad instans) med ett Windowsbaserat OS för icke-spelfunktioner.

Aha, det är så det funkar. Tack för info! Lärde mig något nytt.

Skrivet av anon5930:

Ars Technica har testat SteamOS med ett par spel, resultatet bådar inte gott

Nej, så är det i nuläget. Windows presterar bättre i spel än Linux (och OS X för den delen). Linux behöver nog allt Vulkan för att komma ikapp, så det tar lite tid. OS X har sitt Metal som vi inte heller sett mycket av än vad det kan innebära för spelprestanda.

Oj, skönt att skriva som detta lite. Har bara tänkt och skrivit om elände och extremism under helgen.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Skrivet av PowerNet:

Både PS2, PS3 och PS4 konsolerna har utklassat konkurrenterna sett till prestanda, sen så är ju inte prestanda allt utan det som kanske är viktigare är vilka spel som finns på plattformen, hur företaget lanserar den och till vilket pris.
Ser man till den bästa plattformen för divserse spel så är det PS4 som gäller om man ska spela spel som fungerar på alla konsolerna, då du får en högre prestanda i botten att lira med, väger man sedan in specifika titlar, vilken plattform ens bekanta har så är svaret inte lika enkelt.
Skylla för vad då?
PS3 var knappast ett misslyckande i försäljningssiffror, PS3 ligger ca 1 Miljon före Xbox 360 i försäljning.
Så det var inget misslyckande alls.

PS3 hade en hel del teoretisk prestanda men den var ruskigt svår att utnyttja, bara företag som Naught Dog lyckades få ut det mesta ur den konsolen. Cell processorn var urusel för spel och alldeles för krånglig att jobba med för att de skulle vara intressant, speciellt när det var så få som köpte konsolen i början av dens livscykel. Dock var Cell processorn riktig grym på att hantera serverlaster och vetenskapliga arbetslaster, många företag köpte in enheter just för de ändamålen.

PS3 var kraftigt subventionerad och om jag inte missminner mig så kostade den runt 10k att tillverka vilket gjorde att för varje konsol de sålde gick de med stor förlust, så försäljnings siffror säger långt ifrån allt. Samma visa var det med Xbox 360 fast inte med lika stor förlust men de hade även problem med RROD. De finns en anledning varför dagens konsoler inte är så starka, de måste kunna motivera ett köp utan utan att gå med för stora förluster per enhet.

Ingen av Sonys konsoler har utklassat någon annan konsol i användbar prestanda, PS3 är det enda undantaget med just processorn men då enbart teoretiskt med väldigt få undantag som till exempel "The Last of Us" men det finns en anledning varför Naughty Dog är Sonys "Tech Division".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bloodstainer:

@PowerNet: Återigen så verkar du missa hela poängen. GC spöade PS2, Xbox spöade PS2an, också i prestanda. PS3an var mest kraftful, dock började den närma sig PC arkitektur och under den här generationen visade det klart och tydligt att prestanda inte betyder något med konsoler så de fortfarande är low-mid prestanda i jämförelse med PC. Titta bara på några av de mest kraftfulla konsoler under tiderna, ingen av de har sålt särskilt bra. Gamecube inte så värst bra, Xbox, inte heller så bra. Dreamcast blev t.o.m spiken i kistan för SEGA.

Nej, PS2 spöade Gamecube, dock var ju Xbox den starkaste i den generationen.
Och PS3 klådde de flesta PC datorerna vid lansering, och är än idag egentligen en väldigt bra plattform.
Kolla bara på både PS2, och PS3 som sålt otroligt bra, lika så har PS4 sålt väldigt bra och alla de 3 är de bästa konsolerna ur sin generation.

Skrivet av Bloodstainer:

"Ser man till den bästa plattformen för divserse spel så är det PS4 som gäller"
Nej det är PC som gäller, en gammal GTX 480 utklassar PS4an.

Eh nej.

Skrivet av Bloodstainer:

"PS3 var en tekniskt sett den starkaste plattformen av de 3, och det är inget svammel."
Det var fortfarande så att PS3 sålde dåligt jämfört med Wii och jämfört med PS2. Det blev en tävling mellan 360n och PS3an som ingen direkt vann.

86 Miljoner exemplar är inte "sålde dåligt", att komma upp i PS2´s siffror är det nog ingen stationär konsol som kommer göra framöver, då PS2 var väldigt lågt prissatt emot vad både PS3 var, och vad PS4 är.

Skrivet av Bloodstainer:

"Och den konsolgenerationen var den bästa då, lika som att PS4, Xbox One och Wii U är den bästa generationen just nu."
Här tycker jag att du har fundamentalt fel. De senaste 2 generationerna har varit de värsta någonsin. Xbox och PS har haft några enstaka pinsamt dåliga exklusiva titlar och majoriteten av spelen som kommit har varit överlägset bäst på PC. Den bästa konsolgenerationen var när de ledde spelutveckling, inte bara kopierade PC som ett billigare och sämre alternativ. Jag skulle säga att den bästa generationen faktiskt var Xbox, PS2 och Gamecube för alla gav unika spel och PS1, N64 samt Dreamcast började gå ner i pris och vi hade en stor samling med unika och tuffa spel. Playstation och Xbox gamers idag sitter ju ändå bara och spelar Call of Duty.

Det är inte bara "pnsamt dåliga exklusiva titlar", både ex Halo, Forza, Uncharted, Little Big Planet, The Last of Us, Gran Turismo mfl är stora titlar som knappast är "pinsamt dåliga".
Och nej, sista 2 generationerna har varit de bästa, PS3/Xbox 360 / Wii för spelutbudet just nu. PS4/Xbox One och Wii U för nya speltitlar.
Vilka leder utvecklingen nu och framöver med.

Skrivet av Bloodstainer:

"Och PS5, Wii U 2 och Xbox Two kommer vara den bästa generationen när de släpps om 2-3 år någonting."
Sony och MS har redan sagt att de litar på att deras nuvarande hårdvara skall hålla i ca. 7 år till

Ska hålla ja, kolla på PS3/Xbox 360 dit det än idag släpps titlar (även om de börjar mattas av en del) så lever förra generationen och nuvarande generationens konsoler sida vid sida 2-3 år eller kanske mer, så om vi får se en visning av de nya konsolerna om 2-3 år och att de finns ute i butik om 3-4 år max är nog inte en så fel gissning, för då är konsolerna uppe på 5-6 år, och sedan samexisterar de i kanske 2-3 år till med nästa generation så är de totalt uppe i 7-8 år, vilket är en trolig livslängd innan de börjar fasas ur butikerna.

Skrivet av Wasted Hobbit:

PS3 hade en hel del teoretisk prestanda men den var ruskigt svår att utnyttja, bara företag som Naught Dog lyckades få ut det mesta ur den konsolen. Cell processorn var urusel för spel och alldeles för krånglig att jobba med för att de skulle vara intressant, speciellt när det var så få som köpte konsolen i början av dens livscykel. Dock var Cell processorn riktig grym på att hantera serverlaster och vetenskapliga arbetslaster, många företag köpte in enheter just för de ändamålen.

Den var det i början ja innan utvecklarna lärde sig hur de skulle koda, men det märktes efter ett tag att de började lära sig koda "korrekt" då spelen vart bättre och bättre i både grafiken, och upplösning/prestandan me åren.

Skrivet av Wasted Hobbit:

PS3 var kraftigt subventionerad och om jag inte missminner mig så kostade den runt 10k att tillverka vilket gjorde att för varje konsol de sålde gick de med stor förlust, så försäljnings siffror säger långt ifrån allt. Samma visa var det med Xbox 360 fast inte med lika stor förlust men de hade även problem med RROD. De finns en anledning varför dagens konsoler inte är så starka, de måste kunna motivera ett köp utan utan att gå med för stora förluster per enhet.

Nja, stor och stor förlust.
Förlusten landade på ca 241 - 307$/maskin (60GB vs 20GB) vilket är 1800-2200 kr ca +/- beroende på valutakurs.
Och det är nog inte en enda konsol som gått med vinst på sista åren direkt från lansering, utan de släpps till ett lägre pris och plockar sedan tillbaka en del av vinsten på tillbehör (ex kontroller, headsets mm) licensavgift på spelen mm.
Xbox 360 hade massiva problem i början med RROD, Microsoft har meddelat att 54& av Xbox 460 konsolerna bytts ut, vilket i princip kan översättas till varje konsol ur första revisionens Xbox 360.
Nja det är inte det, de är i grunden starka enheter om utvecklarna lär sig att utnyttja prestandan till fullo, och de skulle utan några större problem trycka i kraftfullare hårdvara om de bara ville till samma pris, och ta igen det som tidigare på tillbehör, spelens licensavgifter mm.

Skrivet av Wasted Hobbit:

Ingen av Sonys konsoler har utklassat någon annan konsol i användbar prestanda, PS3 är det enda undantaget med just processorn men då enbart teoretiskt med väldigt få undantag som till exempel "The Last of Us" men det finns en anledning varför Naughty Dog är Sonys "Tech Division".

PS2 utklassade Gamecube (Och PS2 vart i sin tur nedslagen av Xbox).
PS3 utklassade både Wii och Xbox 360.
PS4 utklassar både Xbox One och Wii U.
Dock som är värt att nämna så har ju aldrig Nintendo varit något för högsta prestanda, utan mer satsat på sina spel (ex Super Mario, Zelda mfl) som de vet ändå säljer.
Det är inte endast "teoretiskt med väldigt få undantag" då det är många spel som pressar PS3 konsolerna till det yttersta.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Både PS2, PS3 och PS4 konsolerna har utklassat konkurrenterna sett till prestanda, sen så är ju inte prestanda allt utan det som kanske är viktigare är vilka spel som finns på plattformen, hur företaget lanserar den och till vilket pris.
Ser man till den bästa plattformen för divserse spel så är det PS4 som gäller om man ska spela spel som fungerar på alla konsolerna, då du får en högre prestanda i botten att lira med, väger man sedan in specifika titlar, vilken plattform ens bekanta har så är svaret inte lika enkelt.
Skylla för vad då?
PS3 var knappast ett misslyckande i försäljningssiffror, PS3 ligger ca 1 Miljon före Xbox 360 i försäljning.
Så det var inget misslyckande alls.
Att något bolag kommer in och klagar på patent är inte ovanligt, och det är nästan omöjligt att undvika att göra intrång på någons patent i världen när man bygger en teknisk produkt.
Vilket svammel?
PS3 var en tekniskt sett den starkaste plattformen av de 3, och det är inget svammel.
Eh nej, mjukvaran kom inte i skymundan.
Jämför man PS3 mjukvaran med Xbox 360 mjukvaran så är PS3 alla gånger bättre, och inte "Metro" fierat som Xbox 360 redan var före ens W8/W8.1/W10 var påtänkt.
Fått ordning på vad?
Sony lanserade en konsol med betydligt mindre problem än Microsoft med Xbox 360, på Xbox 360 så fick ju nästan varje konsol lämnas igen / bytas in för att de hade värmeproblem.

Och den konsolgenerationen var den bästa då, lika som att PS4, Xbox One och Wii U är den bästa generationen just nu.
Och PS5, Wii U 2 och Xbox Two kommer vara den bästa generationen när de släpps om 2-3 år någonting.

Microsoft kände sig tvingade att få ut konsolen före Sony, då Sony hade haft en starkare konsol, och en mycket hög försäljning med PS2, så de släppte Xbox 360 för tidigt egentligen och fick mycket problem, vilket var till en bra hjälp för Sony´s PS3 som vart en succé med, med bra försäljningssiffror och högre prestanda.
Även om försäljningen av PS3 i början gick rätt trögt så kom den snart igång.

PS3 som projekt var ett monumentalt misslyckande. Sony hade som målsättning att sälja 160 miljoner maskiner, men landar på hälften, och det efter massiv damage control och många många miljarder i sjön.

Sättet Sony hanterade patenttvisten var löjeväckande, och sade något om handlingsförlamningen och hybrisen som rådde.

RSX var markant sämre än Xenos och man hade inte gemensamt minne. Cell var i praktiken sämre än Xenon pga sin komplexa konstruktion och konceptet som sådant. Cell och RSX har väldigt svårt att samspela. T.o.m. skivläsaren var sämre. PS3 har visserligen blu-ray som rymmer 6 gånger mer än en dubbellagers DVD, men den läser i lägre hastighet än DVD-läsaren i 360, 9MB/s mot 15,85MB/s. Då 360 varde facto standarden för spelutveckling valde en del spelmakare att kompensera detta genom att ha obligatorisk installation på hårddisken, något som var möjligt på PS3 men inte 360 (vilket är lustigt eftersom förfarandet med hårddisk var tvärtom generationen innan).

Så ja, Xbox 360 är starkare. Det enda som är bättre på PS3 är ljudet samt att det fanns HDMI från början.

XMB-gränssnittet kändes väldigt underväldigande för en maskin som skulle kunna göra så mycket, och någon multitasking var det då inte. XMB gick till en början inte ens att komma åt under spel utan att avsluta spelet, och när funktionen väl infördes var den ändå väldigt handikappad, allt gick segt och man kunde knappt göra något utan att vara tvungen att avsluta spelet ändå.
Även utan spel igång går XMB bitvis trögt. Inte en endaste applikation går att köra under XMB, utan konsolen måste, likt spel, startas om och startas upp med applikationen. Applikationerna har fram till alldeles nyligen (i år) varit laggfester utan dess like, inklusive PS Store. Den har dessutom hårdhängt konsolen både för mig och hos andra ett otal gånger. Och som kronan på verket är där friggin' laddningstider till laddningsskärmarna! Hela upplevelsen är som att vara tillbaka till 1995.
Spelen är generellt något sämre rent tekniskt.

Jag har en PS3 och har haft roligt med den, men gudars i himmelen vad den är efterbliven!

PS3 har precis som 360 fatalt underdimensionerad kylning, bara det att effekten av det dröjde lite längre och var lite mer utspridd över tid. Många YLOD har det blivit efterhand, men det märktes inte just för det. Folk gjorde väl inte samma liv av det, många betraktade helt enkelt maskinen som förbrukad, som om det var lite väntat, istället för att bli arg över dålig kvalitet. De flesta "dödsfall" inträffar ca 3 år efter produktion, för det är ungefär vid den tiden som kylpastan har torkat ut och får markant sämre värmeledningsförmåga. Det gäller främst den första "phat"-utgåvan, då den blir mycket varm.

Sony hade grava problem med avkastningen på produktionen av både Cell och blu-ray-dioder, vilket satte käppar i hjulen för det mesta och fördyrade allt kraftigt.

Och jag delar inte din syn att, likt Candide, vi lever i den bästa av världar, här och nu, alltid.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Jag är så gammal att jag minns när den här tråden handlade om Steam Machines.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gibbe:

PS3 som projekt var ett monumentalt misslyckande. Sony hade som målsättning att sälja 160 miljoner maskiner, men landar på hälften, och det efter massiv damage control och många många miljarder i sjön.

Nej, det är inget misslyckande.
Att sälja 80+ miljoner konsoler på 2000 talets andra hälft är inte ett misslyckande.

Skrivet av Gibbe:

RSX var markant sämre än Xenos och man hade inte gemensamt minne. Cell var i praktiken sämre än Xenon pga sin komplexa konstruktion och konceptet som sådant. Cell och RSX har väldigt svårt att samspela. T.o.m. skivläsaren var sämre. PS3 har visserligen blu-ray som rymmer 6 gånger mer än en dubbellagers DVD, men den läser i lägre hastighet än DVD-läsaren i 360, 9MB/s mot 15,85MB/s. Då 360 varde facto standarden för spelutveckling valde en del spelmakare att kompensera detta genom att ha obligatorisk installation på hårddisken, något som var möjligt på PS3 men inte 360 (vilket är lustigt eftersom förfarandet med hårddisk var tvärtom generationen innan).

Så ja, Xbox 360 är starkare. Det enda som är bättre på PS3 är ljudet samt att det fanns HDMI från början.

Nej, fel igen. PS3 var klart den starkare plattformen sett till prestanda.

Skrivet av Gibbe:

XMB-gränssnittet kändes väldigt underväldigande för en maskin som skulle kunna göra så mycket, och någon multitasking var det då inte. XMB gick till en början inte ens att komma åt under spel utan att avsluta spelet, och när funktionen väl infördes var den ändå väldigt handikappad, allt gick segt och man kunde knappt göra något utan att vara tvungen att avsluta spelet ändå.
Även utan spel igång går XMB bitvis trögt. Inte en endaste applikation går att köra under XMB, utan konsolen måste, likt spel, startas om och startas upp med applikationen. Applikationerna har fram till alldeles nyligen (i år) varit laggfester utan dess like, inklusive PS Store. Den har dessutom hårdhängt konsolen både för mig och hos andra ett otal gånger. Och som kronan på verket är där friggin' laddningstider till laddningsskärmarna! Hela upplevelsen är som att vara tillbaka till 1995.
Spelen är generellt något sämre rent tekniskt.

Nej, det är bättre än Xbox 360 gränssnittet som man kan kalla rörigt och korkat uppbyggt.

Skrivet av Gibbe:

Jag har en PS3 och har haft roligt med den, men gudars i himmelen vad den är efterbliven!

Eh, nej. PS3 är en kompetent spelplattform.

Skrivet av Gibbe:

PS3 har precis som 360 fatalt underdimensionerad kylning, bara det att effekten av det dröjde lite längre och var lite mer utspridd över tid. Många YLOD har det blivit efterhand, men det märktes inte just för det. Folk gjorde väl inte samma liv av det, många betraktade helt enkelt maskinen som förbrukad, som om det var lite väntat, istället för att bli arg över dålig kvalitet. De flesta "dödsfall" inträffar ca 3 år efter produktion, för det är ungefär vid den tiden som kylpastan har torkat ut och får markant sämre värmeledningsförmåga. Det gäller främst den första "phat"-utgåvan, då den blir mycket varm.

Nja, det var inte direkt så vanligt.
Sedan så kräver all elektronik (som producerar mer värme) att det finns gott om utrymme för luft omkring den, jag vet att om man ex ställer in en spelkonsol i en tv-bänk eller liknande så är det risk att de överhettas, oavsett märke.
Men då är det ju "självförvållat" att man ställer den utan tillräckligt luftflöde, så länge de står fritt så är det inget problem, vilket man inte kan säga om Xbox 360 i första revision...

Skrivet av Gibbe:

Sony hade grava problem med avkastningen på produktionen av både Cell och blu-ray-dioder, vilket satte käppar i hjulen för det mesta och fördyrade allt kraftigt.

Och jag delar inte din syn att, likt Candide, vi lever i den bästa av världar, här och nu, alltid.

Och vem har inte problem med ny teknik?
Ny teknik har alltid låg avkastning fram tills produktionen kommit igång, och kvalitetssäkrats.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Skrivet av L'ombra:

Jag är så gammal att jag minns när den här tråden handlade om Steam Machines.

Kom igen! konsol snack är knappast långt ifrån, och hade Steam Machines haft någon form av substans hade folk nog diskuterat de. Men just nu verkar det bara bli summerade med "De är dyrare än PC som presterar bättre, varför skulle konsol-gamers som inte vill gå över till PC gå över till Steam machines?"

Däremot har diskussionen helt klart gått åt fel håll när en viss person i tråden vägrar inse fakta. Att påstå att en prestanda underlägsen plattform är starkare än någon annan är ju bara löjligt.

Skrivet av PowerNet:

Det är inte bara "pnsamt dåliga exklusiva titlar", både ex Halo, Forza, Uncharted, Little Big Planet, The Last of Us, Gran Turismo mfl är stora titlar som knappast är "pinsamt dåliga".
Och nej, sista 2 generationerna har varit de bästa, PS3/Xbox 360 / Wii för spelutbudet just nu. PS4/Xbox One och Wii U för nya speltitlar.
Vilka leder utvecklingen nu och framöver med.
Dock som är värt att nämna så har ju aldrig Nintendo varit något för högsta prestanda, utan mer satsat på sina spel (ex Super Mario, Zelda mfl) som de vet ändå säljer.
Det är inte endast "teoretiskt med väldigt få undantag" då det är många spel som pressar PS3 konsolerna till det yttersta.

Förstår inte riktigt vad du pratar om här.
Ja, de där är pinsamt dåliga exklusiva titlar. Och angående att Xbox One och PS4 skulle ha större spelutbud än Wii U när de flesta spel bara är sämre PC-versioner säger ju en hel. Wii U har helt klart bäst och flest unika titlar på sin plattform. Och det finns en anledning till att Wii sålde bättre än 360n och PS3an, så förstår inte riktigt hur du menar när du först påpekar att PS3an är starkare, vilket den är. Men sedan påstår att PS4an har flest exklusiva titlar? Det är precis lika fel som att påstå att PS2 var en kraftfullare konsol än GameCuben.

Och jo https://www.youtube.com/watch?v=tYG-7T2LVDc PS4an får stryk av en GTX 480

Som jag ser det är det ingen tävling på konsolmarknaden längre, vill du ha den bästa gaming-plattformen fixar du en PC, och efter de är varken Xbox One eller PS4an värd något då deras exklusiva titlar är en väldigt kort lista. Wii U är den enda plattformer som för tillfället kommer med något som PC inte kan leverera.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bloodstainer:

Kom igen! konsol snack är knappast långt ifrån, och hade Steam Machines haft någon form av substans hade folk nog diskuterat de. Men just nu verkar det bara bli summerade med "De är dyrare än PC som presterar bättre, varför skulle konsol-gamers som inte vill gå över till PC gå över till Steam machines?"

Däremot har diskussionen helt klart gått åt fel håll när en viss person i tråden vägrar inse fakta. Att påstå att en prestanda underlägsen plattform är starkare än någon annan är ju bara löjligt.

Förstår inte riktigt vad du pratar om här.
Ja, de där är pinsamt dåliga exklusiva titlar. Och angående att Xbox One och PS4 skulle ha större spelutbud än Wii U när de flesta spel bara är sämre PC-versioner säger ju en hel. Wii U har helt klart bäst och flest unika titlar på sin plattform. Och det finns en anledning till att Wii sålde bättre än 360n och PS3an, så förstår inte riktigt hur du menar när du först påpekar att PS3an är starkare, vilket den är. Men sedan påstår att PS4an har flest exklusiva titlar? Det är precis lika fel som att påstå att PS2 var en kraftfullare konsol än GameCuben.

Och jo https://www.youtube.com/watch?v=tYG-7T2LVDc PS4an får stryk av en GTX 480

Som jag ser det är det ingen tävling på konsolmarknaden längre, vill du ha den bästa gaming-plattformen fixar du en PC, och efter de är varken Xbox One eller PS4an värd något då deras exklusiva titlar är en väldigt kort lista. Wii U är den enda plattformer som för tillfället kommer med något som PC inte kan leverera.

Instämmer, Wii U är faktiskt den konsol i åttonde generationen som hitills fått flest nya spel och har dessutom bra betyg på dessa dessutom. Microsoft och speciellt Sony satsar mest på "HD remakes" av HD-titlar till PS3/Xbox 360.

Men ja, vi har väl alla hört det eviga kacklet om att Wii U inte har några spel. Men för de som faktiskt har koll på spelmarknaden så inser man rätt fort att det faktiskt är just Wii U som faktiskt fått mest nya spel.

PS4 och Xbox One kommer förhoppningsvis få lite mer framöver men 2015 har varit något av en besvikelse för dessa. Nästan allt som kom är multiplattform eller "HD remakes".
Min PS4 närmar sig ett år och överväger redan att sälja den faktiskt. Samtidigt är Uncharted 4 inte så långt bort. Men Uncharted Trilogy dödade suget något så får se.

EDIT:

Skrivet av star-affinity:

Aha, det är så det funkar. Tack för info! Lärde mig något nytt.

Nej, så är det i nuläget. Windows presterar bättre i spel än Linux (och OS X för den delen). Linux behöver nog allt Vulkan för att komma ikapp, så det tar lite tid. OS X har sitt Metal som vi inte heller sett mycket av än vad det kan innebära för spelprestanda.

Oj, skönt att skriva som detta lite. Har bara tänkt och skrivit om elände och extremism under helgen.

Jo, frågan är hur mycket tid kunderna kan acceptera att det tar. De som köper en dyr Steam Machine men ändå får ut så mycket sämre prestanda lär inte bli nöjda. Samtidigt borde de nog ha kollat tester lite bättre innan så visst ansvar för sitt köp har även de. Speciellt med tanke på vad modellerna faktiskt kostar.

Vulkan kommer nog ge en bra utveckling. Och förhoppningsvis får vi se bättre konkurrens mot DirectX än vad OpenGL gett under 2000-talet och framåt.

Jo, en riktigt sugig helg blev det allt. :/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bloodstainer:

Däremot har diskussionen helt klart gått åt fel håll när en viss person i tråden vägrar inse fakta. Att påstå att en prestanda underlägsen plattform är starkare än någon annan är ju bara löjligt.

Förstår inte riktigt vad du pratar om här.
Ja, de där är pinsamt dåliga exklusiva titlar. Och angående att Xbox One och PS4 skulle ha större spelutbud än Wii U när de flesta spel bara är sämre PC-versioner säger ju en hel. Wii U har helt klart bäst och flest unika titlar på sin plattform. Och det finns en anledning till att Wii sålde bättre än 360n och PS3an, så förstår inte riktigt hur du menar när du först påpekar att PS3an är starkare, vilket den är. Men sedan påstår att PS4an har flest exklusiva titlar? Det är precis lika fel som att påstå att PS2 var en kraftfullare konsol än GameCuben.

Och jo https://www.youtube.com/watch?v=tYG-7T2LVDc PS4an får stryk av en GTX 480

Som jag ser det är det ingen tävling på konsolmarknaden längre, vill du ha den bästa gaming-plattformen fixar du en PC, och efter de är varken Xbox One eller PS4an värd något då deras exklusiva titlar är en väldigt kort lista. Wii U är den enda plattformer som för tillfället kommer med något som PC inte kan leverera.

PS4 är den starkare plattformen av de 3.
Och jag sade inte mot Wii U, jag sade att PS3 och Xbox 360 har bättre utbud än Wii.
Nej, PS4 och Xbox One har bäst utbud mot Wii U.
Att Wii sålde bättre var pga en lägre prispunkt, och ny kontroller.
Nej, PS2 var den starkaste mot Gamecube, dock var Xboc starkast.

Eh nej, vill du ha bästa gamingplattformen totalt så är det konsol som gäller, fråmst PS3/PS4 och Xbox 360/Xbox One, där ligger Wii /Wii U bakom i helheten, och PC är sämst.

PC kan inte leverera Halo, Forza, The Laat of Us, Gran Turismo mfl.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

PS4 är den starkare plattformen av de 3.
Och jag sade inte mot Wii U, jag sade att PS3 och Xbox 360 har bättre utbud än Wii.
Nej, PS4 och Xbox One har bäst utbud mot Wii U.
Att Wii sålde bättre var pga en lägre prispunkt, och ny kontroller.
Nej, PS2 var den starkaste mot Gamecube, dock var Xboc starkast.

Eh nej, vill du ha bästa gamingplattformen totalt så är det konsol som gäller, fråmst PS3/PS4 och Xbox 360/Xbox One, där ligger Wii /Wii U bakom i helheten, och PC är sämst.

PC kan inte leverera Halo, Forza, The Laat of Us, Gran Turismo mfl.

Hur kan man påstå att PC inte skulle vara den bästa plattformen för spel totalt sett?

PC är utan någon som helst tvekan överlägsen sett till helheten.

Konsolerna får ett övertag endast om man börjar se på enskilda spelserier, som du nämner Halo eller Gran Turismo t.ex.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaine_Uro:

Hur kan man påstå att PC inte skulle vara den bästa plattformen för spel totalt sett?

PC är utan någon som helst tvekan överlägsen sett till helheten.

Konsolerna får ett övertag endast om man börjar se på enskilda spelserier, som du nämner Halo eller Gran Turismo t.ex.

Enkelt, PC är en mer komplex / omständig plattform än konsol, på konsol så är det bara att slå sig ner i soffan och spela enkelt, både ensam och tillsammans med polarna.

Det är mer komplext att spela på PC, då det äf en mer komplex och kräva de/krånglig plattform, dålig integrering mot andra spelare, behov av tredjepartsmjukvara för chatt (ex Skype, mumble, teamspeak), lika så sämre integration mellan spelare i övrigt.

Så ja, konsol är överlägset bäst mot PC i helhet på spelande.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Skrivet av PowerNet:

Så ja, konsol är överlägset bäst mot PC i helhet på spelande.

Och med det tycker jag vi stänger denna diskussion då den aldrig kommer komma någon vart med en sådan attityd.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Enkelt, PC är en mer komplex / omständig plattform än konsol, på konsol så är det bara att slå sig ner i soffan och spela enkelt, både ensam och tillsammans med polarna.

Det är mer komplext att spela på PC, då det äf en mer komplex och kräva de/krånglig plattform, dålig integrering mot andra spelare, behov av tredjepartsmjukvara för chatt (ex Skype, mumble, teamspeak), lika så sämre integration mellan spelare i övrigt.

Så ja, konsol är överlägset bäst mot PC i helhet på spelande.

Mer prestanda i en PC, och enkelt att utöka prestandan.

Man behöver inte betala extra för att spela online på en PC.

Chatfunktion finns inbyggd i t.ex. STEAM, som dessutom underlättar installationen/hanteringen av spel på denna "omständliga" plattform.

Spelbiblioteket är enormt till PC samtidigt som spelen är billigare.

*ironi* Så o ja, konsol är verkligen överlägset när det gäller spel. */ironi*

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaine_Uro:

Mer prestanda i en PC, och enkelt att utöka prestandan.

Man behöver inte betala extra för att spela online på en PC.

Chatfunktion finns inbyggd i t.ex. STEAM, som dessutom underlättar installationen/hanteringen av spel på denna "omständliga" plattform.

Spelbiblioteket är enormt till PC samtidigt som spelen är billigare.

*ironi* Så o ja, konsol är verkligen överlägset när det gäller spel. */ironi*

Prestandan är inte A och O, det är helheten som räknas och där vinner konsol.

Sen ser man knom konsol så får man jämföra dessa, väga in alla parametrar (inkl prestanda) och se vilken plattform som är bäst, vilken för tillfället är PS4 över lag (om man exkl exklusiva spel i parametrarna.)

Du behöver betala extra på PC med, dx WoW, EVE Online, LoL, Minecraft, mfl bara WoW kostar ca 1800 kr/år och det är ett spel.

Steam underlättar inte uppdateringar av OS, drivrutiner, webbläsare, antivirus, och övriga program, lika så inte heller på spel som inte är knutna till Steam uppdateras inte heller, + att Steam numera låst ute användaren från att lägga till vänner mm om du inte gör köp via Steam.

Så du jämför spelutbud på en plattform med 20+ år "på nacken" mot en plattform som är 2 år ca? Då kan du ju väga in att mycket av spelen till PC är rent skräp, och inte intressanta vilket gör att utbudet minskas rehjält.

Och nej, PC spel är inte billigare, vilket har sagts förut och sägs igen.
Köper du ett PC spel så är koden förbrukad så snart du öppnar paketet och knappat in den, köper du ett konsol spel så kan du dels enkelt låna ut det, du kan dels sälja det på ex Tradera/Blocket, och du kan dels byta in det i butik mot nya spel. Ex byt in 2 spel och betala 99kr för ett nytt.
Så nej, konsol spel är inte dyrare.

Bra att du håller med om att konsol är en bättee plattform!

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Prestandan är inte A och O, det är helheten som räknas och där vinner konsol.

Jag påstod väl inte att prestandan är viktigast, men det är en fördel för PC iallafall. Vore prestandan viktigast så vore det nästan dumt att ta med en konsol i jämförelsen.

Skrivet av PowerNet:

Du behöver betala extra på PC med, dx WoW, EVE Online, LoL, Minecraft, mfl bara WoW kostar ca 1800 kr/år och det är ett spel.

Jo, det är sant. Men då de spelen (förutom Minecraft) inte finns på konsol så är det inte direkt en nackdel för PC kontra konsol.

Skrivet av PowerNet:

Steam underlättar inte uppdateringar av OS, drivrutiner, webbläsare, antivirus, och övriga program, lika så inte heller på spel som inte är knutna till Steam uppdateras inte heller, + att Steam numera låst ute användaren från att lägga till vänner mm om du inte gör köp via Steam.

Du får det o låta som man måste sitta och hålla på med det varje dag?

Nej STEAM är enbart för spelen. Operativet sköter uppdateringarna automatiskt, likaså antivirusprogrammet. Även drivrutinerna till grafikkortet uppdateras mer eller mindre automatiskt idag med hjälp av AMD's och NVIDIA'S programvara.

Är man inte helt IQ-befriad så är det absolut inga konstigheter.

Skrivet av PowerNet:

Så du jämför spelutbud på en plattform med 20+ år "på nacken" mot en plattform som är 2 år ca? Då kan du ju väga in att mycket av spelen till PC är rent skräp, och inte intressanta vilket gör att utbudet minskas rehjält.

Menar du att man bara ska jämföra med de PC-spelen som släppts under respektive konsols livstid? Nja, man ska väl självklart jämföra med vad som finns tillgängligt.

Skrivet av PowerNet:

Och nej, PC spel är inte billigare, vilket har sagts förut och sägs igen.
Köper du ett PC spel så är koden förbrukad så snart du öppnar paketet och knappat in den, köper du ett konsol spel så kan du dels enkelt låna ut det, du kan dels sälja det på ex Tradera/Blocket, och du kan dels byta in det i butik mot nya spel. Ex byt in 2 spel och betala 99kr för ett nytt.
Så nej, konsol spel är inte dyrare.

Det är billigare att spela på PC. En av anledningarna till att min XBOX One och PS4 mest står och samlar damm. PS3:an däremot använder jag oftare. Men till den finns det ju en hel drös billiga begagnade spel att köpa för mindre än 50 kr.

Skrivet av PowerNet:

Bra att du håller med om att konsol är en bättee plattform!

Du missade tydligen *ironi*-taggarna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaine_Uro:

Jag påstod väl inte att prestandan är viktigast, men det är en fördel för PC iallafall. Vore prestandan viktigast så vore det nästan dumt att ta med en konsol i jämförelsen.

"Mer prestanda i en PC, och enkelt att utöka prestandan."
Där får du det att låta som att det är en viktig sak.

Skrivet av Kaine_Uro:

Jo, det är sant. Men då de spelen (förutom Minecraft) inte finns på konsol så är det inte direkt en nackdel för PC kontra konsol.

"Man behöver inte betala extra för att spela online på en PC."
Där med, du måste betala för WoW, EVE Online mfl spel, så det är en stor nackdel om det är just de spelen som spelas.
Bara månadskostnaden för WoW landar på nästan 1800 kr / år (exkl spelinköp, köp av expansioner mm), lägg där på om man spelar EVE Online, hyr en Minecraft server, Mumble, Teamspeak, Battlefield mm eller liknande server så drar det snart iväg.

Skrivet av Kaine_Uro:

Du får det o låta som man måste sitta och hålla på med det varje dag?

Ibland så är det nästan det, så ofta Flash / Java släpper uppdateringar ibland så är det nästan så, så ja, att sköta om en PC är mer omständigt än att spla på konsol, där det är starta och kör igång, och vid behov ladda ner senaste mjukvaran (vilket även kan ske automatiskt om man så vill), medans på PC så är det mer att sköta om, datorn ska startas om i tid och otid för minsta lilla uppdatering / drivrutin / installation.
Så för en spelare så är konsol en enklare plattform än att sköta om en PC, lämna in på virusrensning mm
Om man ser ur perspektivet över majoriteten av datoranvändarna om har låg eller mycket låg kunskap om hur en dator sköts, knappt vet vad ett antivirusskydd är, eller ens sökt efter ny uppdatering till Windows, webbläsare, antivirusskydd, java/Flash mm.

Skrivet av Kaine_Uro:

Nej STEAM är enbart för spelen. Operativet sköter uppdateringarna automatiskt, likaså antivirusprogrammet. Även drivrutinerna till grafikkortet uppdateras mer eller mindre automatiskt idag med hjälp av AMD's och NVIDIA'S programvara.
Är man inte helt IQ-befriad så är det absolut inga konstigheter.

Nej, det kräver oftast manuell interaktion mer operativ eller mjukvara, ex uppdatera Java, Flash, webbläsare, antivirusskydd mm så det ä absolut inget som sker med automatik.
Och majoriteten av datoranvändarna har låg eller mycket låg kunskap om hur en dator sköts, ska uppdateras mm.

Skrivet av Kaine_Uro:

Menar du att man bara ska jämföra med de PC-spelen som släppts under respektive konsols livstid? Nja, man ska väl självklart jämföra med vad som finns tillgängligt.

Ja, mer eller mindre.
För skulle ex PS4 finnas i 20+ år så skulle det kommit fler spel till den med, så det går inte att jämföra en plattform där det finns en hel del spel redan före release mot en helt ny plattform med nya spel, utvecklare ska koda mot nya plattformen, komma på nya idéer, utveckla äldre idéer mm.

Skrivet av Kaine_Uro:

Det är billigare att spela på PC. En av anledningarna till att min XBOX One och PS4 mest står och samlar damm. PS3:an däremot använder jag oftare. Men till den finns det ju en hel drös billiga begagnade spel att köpa för mindre än 50 kr.

Du missade tydligen *ironi*-taggarna.

Nej, det är inte billigare att köpa spel till PC när man väger in att spelen kan bytas in mot nya, kan lånas ut till bekanta, eller säljas på ex Tradera, Blocket eller till bekanta.
Ex köp 1 nytt spel för 99 kr om man byter in 2 äldre spel, det är ett bra erbjudande att få ett nytt spel för 99kr och bli av med 2 äldre spel som man kanske tröttnat på, eller spelat ut.
På PC så kan du inte göra så, då koden är värdelös så fort du använt den.

Och ironi funkar inte i text, men bra att du tycker att konsol är en bättre plattform

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

"Mer prestanda i en PC, och enkelt att utöka prestandan."
Där får du det att låta som att det är en viktig sak.

Ja eftersom det är en av de stora fördelarna med PC så måste man självklart nämna det. Om det är viktigt eller inte får var och en avgöra. Finns väl många som köper en PC och sedan bara sitter och spelar spel på Facebook... då är prestandan ganska oviktig. Tvärtom däremot för dem som vill använda flera skärmar och hög upplösning.

Skrivet av PowerNet:

"Man behöver inte betala extra för att spela online på en PC."
Där med, du måste betala för WoW, EVE Online mfl spel, så det är en stor nackdel om det är just de spelen som spelas.
Bara månadskostnaden för WoW landar på nästan 1800 kr / år (exkl spelinköp, köp av expansioner mm), lägg där på om man spelar EVE Online, hyr en Minecraft server, Mumble, Teamspeak, Battlefield mm eller liknande server så drar det snart iväg.

Om det är just de PC-exklusiva spelen man vill spela så är det ju trots kostnaden stor fördel för PC eftersom de spelen inte finns till konsol. Och fördel för konsol om man kollar på just de konsolexklusiva spelen.

Skrivet av PowerNet:

Ibland så är det nästan det, så ofta Flash / Java släpper uppdateringar ibland så är det nästan så, så ja, att sköta om en PC är mer omständigt än att spla på konsol, där det är starta och kör igång, och vid behov ladda ner senaste mjukvaran (vilket även kan ske automatiskt om man så vill), medans på PC så är det mer att sköta om, datorn ska startas om i tid och otid för minsta lilla uppdatering / drivrutin / installation.
Så för en spelare så är konsol en enklare plattform än att sköta om en PC, lämna in på virusrensning mm
Om man ser ur perspektivet över majoriteten av datoranvändarna om har låg eller mycket låg kunskap om hur en dator sköts, knappt vet vad ett antivirusskydd är, eller ens sökt efter ny uppdatering till Windows, webbläsare, antivirusskydd, java/Flash mm.

Nej, det kräver oftast manuell interaktion mer operativ eller mjukvara, ex uppdatera Java, Flash, webbläsare, antivirusskydd mm så det ä absolut inget som sker med automatik.
Och majoriteten av datoranvändarna har låg eller mycket låg kunskap om hur en dator sköts, ska uppdateras mm.

Jag har själv aldrig behövt pyssla speciellt mycket med uppdateringar för att kunna spela spel på datorn. Så det låter lite konstigt det du beskriver.

Operativet uppdateras automatiskt, likaså antiviruset, webbläsarna. Direct X brukar installeras i samband med installationen av spelen och även Microsoft Visual C++ som krävs av många spel. Java är väl inte många spel förutom Minecraft som kräver? Såg nu att jag inte installerat Java ännu. Flash har jag inte heller installerat, men jag använder ju Chrome mest.

Skrivet av PowerNet:

Ja, mer eller mindre.
För skulle ex PS4 finnas i 20+ år så skulle det kommit fler spel till den med, så det går inte att jämföra en plattform där det finns en hel del spel redan före release mot en helt ny plattform med nya spel, utvecklare ska koda mot nya plattformen, komma på nya idéer, utveckla äldre idéer mm.

Ja man får väl säga att konsolerna lider extra mycket i sin barndom då deras spelutbud är lite skralt.

Skrivet av PowerNet:

Nej, det är inte billigare att köpa spel till PC när man väger in att spelen kan bytas in mot nya, kan lånas ut till bekanta, eller säljas på ex Tradera, Blocket eller till bekanta.
Ex köp 1 nytt spel för 99 kr om man byter in 2 äldre spel, det är ett bra erbjudande att få ett nytt spel för 99kr och bli av med 2 äldre spel som man kanske tröttnat på, eller spelat ut.
På PC så kan du inte göra så, då koden är värdelös så fort du använt den.

GameStop t.ex. brukar ha en lista med vilka spel man kan byta in för att ta del av sådana erbjudanden. Oftast är det relativt "nya" spel som är på den listan.

Men visst, köper man många spel och spelar klart eller tröttnar på dem väldigt fort så kan man lika gärna byta in dem. Skulle vara kul att se någon göra en sammanställning på kostnaden över kanske ett års tid eller något sådant.

Skrivet av PowerNet:

Och ironi funkar inte i text, men bra att du tycker att konsol är en bättre plattform

Nej, jag tycker verkligen inte att konsol är en bättre plattform.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Ars Technica har testat SteamOS med ett par spel, resultatet bådar inte gott: http://arstechnica.com/gaming/2015/11/ars-benchmarks-show-sig...

http://cdn.arstechnica.net/wp-content/uploads/2015/11/steambench-biggest.004-980x735.jpeg

Jag håller med om typ allt.

Just Panasonic Q var riktigt trevlig, synd att den aldrig hittade utanför Japan bara. Designen är... speciell, Gamecubes är ikonisk och i mitt tyckte snudd på perfekt, speciellt dimensionerna på den. Handtaget borde aldrig ha varit med dock. Q gav fin funktionalitet men är samtidigt en påminnelse om att den typen av produkter nog nått sitt slut, dagens konsoller har redan brett stöd för mediakonsumption. Bortsett Wii U och det faktum att den inte läser film- och musikskivor då. Men den har ju stöd för strömmande tjänster istället och det är ändå där utvecklingen ligger idag.

Vad gäller Gamecubes spelmedia så stämmer det rätt bra med vad jag minns med. Och det syns ju även i Wii U där konsollen använder en Bluray-liknande lösning utan att behöva betala licenspengar till Sony. Lagringsmässigt är de ju ikapp konkurrensen nu, och före Microsoft till post-DVD eran. Likt DVD var en begränsning för Microsoft med Xbox 360 så var miniDVD en ännu större begränsning även för Nintendo med Gamecube. Jag tror också att dual layer miniDVD hade varit en förbättring och som du skriver så var de tidiga PS2-spelen rätt små och ofta på CD i början. Var ju först efter något år de riktigt stora spelen började komma som faktiskt behövde utrymmet. Gamecube hade klarat sig bättre om de utrymmesmässigt varit närmare konsumenterna. Skillnaden på Dual Layer DVD (8,5GB) mot Gamecubes miniDVD på max 1,5GB är extrem där.
Minnesproblematiken har jag nog lyckats missa helt med Gamecube. Lite synd på Burnout 3, den var riktigt bra faktiskt.

Microsofts stora problem vid tidpunkten bör ha varit svårigheterna med att sälja Xbox till japanerna. Sedan svårigheten att få japanska utvecklare, även om de ändå fick en del under åren och med Xbox 360 låg de riktigt bra, de tidigare årens bästa JRPGs kom faktiskt till Xbox 360. Lost Odyssey är nog ett av mina favoriter på senare år även om jag tycker genren mer eller mindre gått och dött vid 2010.
Hade japanerna tagit till sig Microsoft bättre och Gamecube haft ett rymligare spelmedia så hade Sony gått betydligt sämre ur den sjätte konsollgenerationen. Sedan tycker jag det är sanslöst att Sony envisades med att sälja den så pass länge. Men hellre det för att sälja lite mer än att ge PS2-stöd som konsumenterna faktiskt ville ha.

Jag vidhåller att PS2 och PS3 var klart överskattade. Min PS2 använde jag rätt länge men det var mest som en kompromiss. PC i spelbar form var för dyrt att skaffa vid tidpunkten. Men den var klart vekare än Gamecube och framförallt Xbox. PS3 kan skryta med ett högt pris och hög teoretisk prestanda som sällan visar sig i praktiken. Även i 10-talet så var Xbox 360-versionen av spel fortfarande bättre. Red Dead Redemption är det exemplet jag fortfarande minns bäst. PS4 må vara lite kraftfullare men skillnaderna är ändå så pass må att det kvittar, när PS4 får högre upplösning offras andra grafikinställningar istället. I slutändan så är resultatet så pass lika att man måste jämföra bilder med förstoring för att hitta något direkt nämnvärt. Jag läser inte varje artikel men ofta på intressantare artiklar som Eurogamers Digital Foundry gör. Då värdesätter jag mer att Xbox One faktiskt är tyst, såväl när den står och idlar i dashboard, spelar upp media eller ett spel. PS4 låter hela tiden och drar man igång något spel så överröstar den ljudet.

Ow, det där testet såg inte bra ut Fan. Jag hoppas verkligen på Steam OS och Steam machines, men Valve tycks ha bara outat en bra idé och sedan lämnat fältet fritt för konkurrenterna att stänga dörren eller rentav spela bollen. Tycker de framsår mer och mer som höns varje gång jag läser något om Steam bortom själva spelförsäljningen.

Och jag håller helt med om din analys om Valve och Steam machines.

DVD-uppspelning var en het grej i början av 00-talet. Idag spelar det ingen roll. Jag vet inte ens om Wii eller Wii U kan spela DVD:er, och jag bryr mig ärligt talat inte heller. De känns inte som den typen av produkter. … Nu läste jag vad du skrev igen och såg att Wii U inte kan det

Angående Nintendos skivor så användes inte dubbla lager på Wii förrän Super smash bros. brawl kom, vilket indikerar att dubbellagerskivor nog var extremt sällsynta på PS2 och Xbox, om de ens fanns.

Det ska noteras att skivorna till åtminstone Xbox och Xbox 360 inte rymmer maximala 8,5GB i dubbellager, utan nånstans kring 6-7GB beroende på version på skivsystemet (Xbox game disc).

Att det tog tid att bräcka DRM:et för Gamecube kanske också säger något om dess popularitet och användardemografi.

Minnesbiten var en stor delorsak till att flera multiplattformspel inte kom till GC vid slutet av livscykeln vill jag minnas. Criterion games gick offentligt ut och kallade Nintendo rakt ut snudd på efterblivna som hade sådan minneskonfig och i realiteten lite minne.
Wii använder exakt samma arkitektur som Gamecube, man har bara skrämt upp klockfrekvenser lite och gjort allt till en enda SoC. Det sägs att Nintendo endast utökat det långsamma minnet till ca 100MB och låtit det snabba användbara minnet stanna på 24MB, men ingen kan bekräfta då det är NDA på Wii-specen.

Varför var det sanslöst att Sony sålde PS2 så länge? Så länge folk köper så varför inte? Och vad menar du med sista meningen i det stycket?

Instämmer helt om sista stycket. Borderlands är ett annat exempel. Den har brutal screen tearing, något jag inte minns när jag spelade det på 360 hos en kompis när det var nytt. Ett annat är Supersonic acrobatic rocket-powered battle-cars (jösses), föregångaren till Rocket league. Det spelet kom 2008, är exklusivt för PS3 och dessutom tekniskt ganska simpelt, men ändå lider det av screen tearing i enspelarläge och dålig framerate i splitscreen.

Jag ser fram emot Nintendos nästa trots allt. Läget har ändrats, situationen står i en annan dager. Den ljusnande spelframtid har grusats, och Nintendo känns som spelvärldens sista hopp till någon slags utveckling.

---

Glömde också nämna i mitt förra inlägg att Emotion engine och Graphics syntesiser smältes inte ihop som en SoC förrän sommaren 2007, vilket var på tok för sent. Också en sak som är helt efterblivet att man inte tänkte på det tidigare. Det skulle ju naturligtvis vara klart inför lanseringen av PS3 så att PS2-delarna tar minimalt med plats och komplexitet.

Här är förresten en bra artikel om arbetet och spelet bakom Playstation 1-3, då framför allt om Ken Kutaragi.

http://www.eurogamer.net/articles/farewell-father-article

Skrivet av PowerNet:

Nej, det är inget misslyckande.
Att sälja 80+ miljoner konsoler på 2000 talets andra hälft är inte ett misslyckande.
Nej, fel igen. PS3 var klart den starkare plattformen sett till prestanda.
Nej, det är bättre än Xbox 360 gränssnittet som man kan kalla rörigt och korkat uppbyggt.
Eh, nej. PS3 är en kompetent spelplattform.
Nja, det var inte direkt så vanligt.
Sedan så kräver all elektronik (som producerar mer värme) att det finns gott om utrymme för luft omkring den, jag vet att om man ex ställer in en spelkonsol i en tv-bänk eller liknande så är det risk att de överhettas, oavsett märke.
Men då är det ju "självförvållat" att man ställer den utan tillräckligt luftflöde, så länge de står fritt så är det inget problem, vilket man inte kan säga om Xbox 360 i första revision...
Och vem har inte problem med ny teknik?
Ny teknik har alltid låg avkastning fram tills produktionen kommit igång, och kvalitetssäkrats.

Låt mig förtydliga lite.

Sätter man upp ett försäljningsmål, och därmed budgeterar för det, och sedan bara når hälften, då är det ett misslyckande. Att dessutom utradera all vinst som företaget någonsin gjort, vilket är historiskt mycket, är ett monumentalt misslyckande.

En processor med 3 vanliga kärnor är bättre än en processor med 1 vanlig kärna och 5 vektorenheter. Vektorenheterna är en form av streamprocessorer, och sådana finns i tusental i vanliga grafikkort.

Uppdelat minne är sämre än gemensamt minne.

Installation av spel på PS3 ger inga fördelar mot 360, det är bara en tidsödande process. I vissa fall var installationen frivillig, men struntade man i det var laddningstiderna längre jämfört med 360.

Att en layout är rörig är inte samma sak som att det fungerar dåligt, är ytterst begränsat och praktiskt taget värdelöst utan att avsluta aktivt spel eller app först och har bitvis långa laddningstider med laddningstider på laddningstider. Så var det på Windows 95-tiden.

YLOD blev vanligt, men som jag förklarade kom det efter en tid, och inte så snabbt som med 360. Efter 3 år är garantin slut i de allra flesta länder, inklusive Sverige, och då är det inget att göra.
En konsol är till för att kopplas till en TV, och då är det inget konstigt att låta den stå i en TV-bänk. Det fungerade alldeles utmärkt med andra konsoler och annan hemelektronik, och det förväntas också av vardagsrumselektronik. Att inte ta hänsyn till det är bara det urkasst.
Men det spelar ingen roll, för kylningen är ändå underdimensinerad i sig själv, inte pga yttre omständigheter. Med andra ord kan en PS3, i synnerhet den första feta, bli överhettad även om den står helt fritt på ett rent bord i normal rumstemperatur, särskilt efter att kylpastan torkar ut efter 3 år.

All ny teknik har inte grava problem, nej. Speciellt inte till den grad att det kvaddar hela apparatprojekt.

Och med detta tackar jag för mig.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaine_Uro:

Ja eftersom det är en av de stora fördelarna med PC så måste man självklart nämna det. Om det är viktigt eller inte får var och en avgöra. Finns väl många som köper en PC och sedan bara sitter och spelar spel på Facebook... då är prestandan ganska oviktig. Tvärtom däremot för dem som vill använda flera skärmar och hög upplösning.

Fördel?
Inte direkt.

Skrivet av Kaine_Uro:

Om det är just de PC-exklusiva spelen man vill spela så är det ju trots kostnaden stor fördel för PC eftersom de spelen inte finns till konsol. Och fördel för konsol om man kollar på just de konsolexklusiva spelen.

De stora titlarna finns till konsol med, så det blir ingen fördel där heller.

Skrivet av Kaine_Uro:

Jag har själv aldrig behövt pyssla speciellt mycket med uppdateringar för att kunna spela spel på datorn. Så det låter lite konstigt det du beskriver.

Operativet uppdateras automatiskt, likaså antiviruset, webbläsarna. Direct X brukar installeras i samband med installationen av spelen och även Microsoft Visual C++ som krävs av många spel. Java är väl inte många spel förutom Minecraft som kräver? Såg nu att jag inte installerat Java ännu. Flash har jag inte heller installerat, men jag använder ju Chrome mest.

Nej. Det mesta kräver manuell uppdatering, eller godkännande "det finns en uppdatering, vill du installera den?"
Det är bara någon enstaka gång som ex Firefox uppdaterat sig vid omstart automatiskt.

Skrivet av Kaine_Uro:

Ja man får väl säga att konsolerna lider extra mycket i sin barndom då deras spelutbud är lite skralt.

Lider av dåligt utbud?
De har fått ett helt OK utbud nu sedan en tid, och mer spel kommer undan för undan.

Skrivet av Kaine_Uro:

GameStop t.ex. brukar ha en lista med vilka spel man kan byta in för att ta del av sådana erbjudanden. Oftast är det relativt "nya" spel som är på den listan.

Men visst, köper man många spel och spelar klart eller tröttnar på dem väldigt fort så kan man lika gärna byta in dem. Skulle vara kul att se någon göra en sammanställning på kostnaden över kanske ett års tid eller något sådant.

De tar in spel från 2013 med, så det behöver inte vara nya spel så ofta, men ja, såklart att en hel del av de spelen som efterfrågas på begagnatmarknaden är nyare, och det är ju därför de ingår i kampanjerna för de vet att de får de sålda snabbt.

Skrivet av Kaine_Uro:

Nej, jag tycker verkligen inte att konsol är en bättre plattform.

Då får du väl tycka det, men jag håller inte med dig alls.
PC är en mer omständlig och komplex plattform, som kräver mer manuellt arbete för att uppdatera allt, kräver tredjeparts program för chat mm, medans en konsol till stora delar sköter sig självt, och har det mesta inbyggt från början.

Skrivet av Gibbe:

Låt mig förtydliga lite.

Sätter man upp ett försäljningsmål, och därmed budgeterar för det, och sedan bara når hälften, då är det ett misslyckande. Att dessutom utradera all vinst som företaget någonsin gjort, vilket är historiskt mycket, är ett monumentalt misslyckande.

En processor med 3 vanliga kärnor är bättre än en processor med 1 vanlig kärna och 5 vektorenheter. Vektorenheterna är en form av streamprocessorer, och sådana finns i tusental i vanliga grafikkort.

Nej, PS3 hade 1 3.2GHz kärna, + 7 st SPE, vilket gjorde att den var bättre än Xbox 360 i ren prestanda.

Skrivet av Gibbe:

Uppdelat minne är sämre än gemensamt minne.

Nej, uppdelat minne är mycket bättre än gemensamt minne, då grafik och annat hålls isär, precis som man gör på en PC i många fall (förutom ex laptops).

Skrivet av Gibbe:

Installation av spel på PS3 ger inga fördelar mot 360, det är bara en tidsödande process. I vissa fall var installationen frivillig, men struntade man i det var laddningstiderna längre jämfört med 360.

Kortare laddningstider, och det gick snabbt att installera spelen, och såklart att laddningstiderna är längre då spelen är mer krävande än på Xbox 360....

Skrivet av Gibbe:

Att en layout är rörig är inte samma sak som att det fungerar dåligt, är ytterst begränsat och praktiskt taget värdelöst utan att avsluta aktivt spel eller app först och har bitvis långa laddningstider med laddningstider på laddningstider. Så var det på Windows 95-tiden.

Jo det är det, för ett bra gui väger upp att det annars är problem.
PS3 i gui har inte långa laddningstider alls, det kan man säga om Xbox 360 / Xbox One där allt kör i en egen "app", till vilken nytta? Ingen. De kunde lika gärna kört det i rena menyer som öppnas snabbt, men nej, Microsoft ville köra på Metro till vilket pris som helst. Och att du jämför PS3 OS med Windows 95 visar ju bara på vilken låg nivå du är på i ditt tänk.

Skrivet av Gibbe:

YLOD blev vanligt, men som jag förklarade kom det efter en tid, och inte så snabbt som med 360. Efter 3 år är garantin slut i de allra flesta länder, inklusive Sverige, och då är det inget att göra.
En konsol är till för att kopplas till en TV, och då är det inget konstigt att låta den stå i en TV-bänk. Det fungerade alldeles utmärkt med andra konsoler och annan hemelektronik, och det förväntas också av vardagsrumselektronik. Att inte ta hänsyn till det är bara det urkasst.
Men det spelar ingen roll, för kylningen är ändå underdimensinerad i sig själv, inte pga yttre omständigheter. Med andra ord kan en PS3, i synnerhet den första feta, bli överhettad även om den står helt fritt på ett rent bord i normal rumstemperatur, särskilt efter att kylpastan torkar ut efter 3 år.
All ny teknik har inte grava problem, nej. Speciellt inte till den grad att det kvaddar hela apparatprojekt.

Nu får du nog rätt dina siffror,de som hade YLOD var under 1% mot hos Microsoft där det var ca 50%.
"Sony claimed that, according to its statistics of returned consoles, approximately 0.5% of consoles were reported as showing the YLOD."

Så det är inte "vanligt".
Jo det är konstigt, då all elektronik avger värme, speciellt konsoler som förbrukar många gånger mer W än ex bluray, eller dvd spelare (eller hemmabio) för den delen, och därmed behöver stå friare.
Det är inte att kvadda apparater, det är dålig skötsel av ägarna att inte ha sina konsoler fritt ståendes så att luften kan komma åt och kyla ordentligt.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Fördel?
Inte direkt.

Klart att det är en fördel. Det måste ju även en konsolkramare som du kunna hålla med om?

Antar att du inte suttit vid en "riktig" speldator någon gång? När man gjort det så är det inte än att det tar emot att sätta sig vid en konsol igen.

Skrivet av PowerNet:

De stora titlarna finns till konsol med, så det blir ingen fördel där heller.

Nej det är såklart subjektivt. Den plattform med de exklusiva spelen man är intresserad av har fördel där.

Jag själv är förtjust i spelserierna från Paradox Interactive t.ex. och de finns ju bara på PC.

Sedan så är ju FPS-spel i allmänhet bättre på PC, då de inte är optimala med handkontroll.

Skrivet av PowerNet:

Nej. Det mesta kräver manuell uppdatering, eller godkännande "det finns en uppdatering, vill du installera den?"
Det är bara någon enstaka gång som ex Firefox uppdaterat sig vid omstart automatiskt.

Jag använder inte några program som behöver sådan passning.

Skrivet av PowerNet:

Lider av dåligt utbud?
De har fått ett helt OK utbud nu sedan en tid, och mer spel kommer undan för undan.

Ja nu ja. Fast än har det inte kommit några (enligt mig) intressanta spel till konsolerna som jag inte kan spela på PC:n. Förutom SUPER MARIO-spelen såklart! Var ju tvungen att skaffa mig en Wii U på grund av det också.

Skrivet av PowerNet:

De tar in spel från 2013 med, så det behöver inte vara nya spel så ofta, men ja, såklart att en hel del av de spelen som efterfrågas på begagnatmarknaden är nyare, och det är ju därför de ingår i kampanjerna för de vet att de får de sålda snabbt.

Har inte själv kollat hur det ser ut idag. Men innan XBOX One och PS4 kom så skulle jag byta in några spel jag hade till PS3 eller om det var XBOX 360, men de spelen fick man bara typ 50 kr för vid inbyte. Så då tyckte jag att jag kunde lika gärna behålla dem ifall man ville spela dem igen.

Skrivet av PowerNet:

Då får du väl tycka det, men jag håller inte med dig alls.
PC är en mer omständlig och komplex plattform, som kräver mer manuellt arbete för att uppdatera allt, kräver tredjeparts program för chat mm, medans en konsol till stora delar sköter sig självt, och har det mesta inbyggt från början.

Så man kan väl summera det som att man väljer konsol för bekvämligheten... men en PC för allt annat. Speciellt om man är ett fan av antingen bil- eller flyg-simulatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Beror på hur man ser det, grafikmässigt kanske, helhetsmässigt? Inte en chans.
Konsolerna piskar PC på tårna än idag, du vet allt handlar inte om fps eller detaljer, utan det finns mer som är viktigare än fps och lite detaljer när man spelar.

Konsolerna piskar PC?

Om du ser överlag så är PC totalt överlägsen när man jämför med konsolerna.

Se bara på Minecraft. Det spelet skulle inte vara något idag utan möjligheten till modifikation (moddar överlag är det väl inget större stöd för på konsolerna, fast Fallout 4 skulle väl ändra det lite) eller skapande av videor. Hur du lyckas med det på konsolerna vet jag inte.

Samtidigt begränsas det spelet väldigt mycket av konsolernas låga prestanda.

Första persons-spel är inte någon behaglig upplevelse på konsoler heller. Jag spelar inte dem mycket själv, men gör jag det så vill jag ha mus o tbord.

Att du sedan kan göra så mycket mer på en pc är ju vad som gör att den obönhörligen utklassar konsolerna.

Det enda jag ser som en fördel med konsol är användarvänligheten. Men så är man då också helt inlåst.

Skickades från m.sweclockers.com