Permalänk
Medlem

Det inbyggda nätverskortet har dött

Hej, det inbyggda nätverskortet på mitt ASUS Z-97 moderkort slutade igår att fungera. I enhetshanteraren står det att nätverkskortet inte kan startas (error 10). Datorn är ett hemmabygge som körts felfritt varje dag i ett års tid. Det har inte åskat utam nätverkskortet var bara plötsligt dött när jag startade datorn igår eftermiddag.

Jag har har gjort följande åtgärder:

1) Avinstallerat/ominstallerat nätverkskortet
2) Avinstallerat/ominstallerat drivrutinerna för nätverkskortet
3) Ominstallerat Windows 10
4) Uppdaterat samtliga drivrutiner för moderkortet
5) Manuellt kollat om det finns fel i Windows Registret
6) Virussökt datorn
7) Kontrollerat så att nätverkskortet är aktiverat i BIOS

Jag överväger nu om jag ska:
1) Köpa ett dedikerat nätverkskort (ej trådlöst)
2) Byta moderkortet på garantin (komplett.se)

Jag använder min dator för mina uni studier så det tar emot att skicka iväg moderkortet och stå utan fungerande dator. Samtidigt tänker jag att ett dedikerat nätverskort kanske bara hjälper mig just nu och sedan går resten av moderkortet sönder likt förbannat...

Vad tycker ni jag ska göra? Finns det något mer jag borde prova? Är det "vanligt" att nätverkskort bara lägger av så här? Om jag ska köpa nytt vilket borde jag då köpa?

Tacksam för alla svar.

Permalänk

Jag råkade ut för exakt samma sak för cirka 2 år sen. Jag slängde in ett dedikerat som jag hade liggandes i en låda.
Har som tur är inte haft några andra problem med moderkortet sen dess.
Sen kanske du inte har samma tur som jag hade, bara du själv som kan bestämma hur du ska göra.

Permalänk
Medlem

Mitt gick sönder vid åska för 2 år sedan. Satte dit en billig trådlös wifi-adapter och det funkar bra än.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

Om jag köper nytt vad tror ni om denna? Jag kan inget om nätverk. Har 100/100 mb lina hemma. https://www.komplett.se/product/304905/datorutrustning/ntverk...

Permalänk
Medlem

Varför ej trådlöst?

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinobot:

Om jag köper nytt vad tror ni om denna? Jag kan inget om nätverk. Har 100/100 mb lina hemma. https://www.komplett.se/product/304905/datorutrustning/ntverk...

Kör på det om du har en ledig PCI plats på moderkortet, annars ett: https://www.komplett.se/product/477934/datorutrustning/ntverk... om du har ett nyare moderkort med bara PCI-e.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinobot:

Om jag köper nytt vad tror ni om denna? Jag kan inget om nätverk. Har 100/100 mb lina hemma. https://www.komplett.se/product/304905/datorutrustning/ntverk...

Intel gör fina nätverkskort. Ditt moderkort har dock inte PCI, så ta ett med PCIe istället. Jag föreslår Intel Gigabit CT Desktop Adapter (EXPI9301CT).

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Jag frågar igen, varför inte en wifi-dongle? Kostar en hundring eller två.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Varför ej trådlöst?

Jag har en laptop här hemma som bara får 4 Mbit/sek ned- och uppladdning över wifi med routern (D-LINK DIR 810 L). Med nätverkskabel får den dock 98/98. Därav vågar jag inte satsa på någon trådlös lösning med min stationära, vet som sagt inte mycket om nätverk.

Skrivet av LemonIllusion:

Intel gör fina nätverkskort. Ditt moderkort har dock inte PCI, så ta ett med PCIe istället. Jag föreslår Intel Gigabit CT Desktop Adapter (EXPI9301CT).

Tack, det jag hade inbyggt var ett Intel, men jag hade förmodligen bara otur. Hoppas inte resten av moderkortet lägger av på något sätt.

Permalänk
Medlem

Jag har ett P4V800 från Asus
Allt i det funkar klockrent.
Utom den inbyggda NICen
Den fungerade tidigare, men la av.
Jag stoppade in ett nätverkskort i system, stängde av den inbygda NICen i BIOS.
Sedan hade jag nätverk igen.

Numera ligger detta moderkortet i källaren...