Permalänk

Råd Om Delid av 4790K

Hej, jag är ingen nybörjare på det här med OC och sånt och jag har ganska bred kunskap om datorer i övrigt.

Men jag har inte gjort en Delid förut men jag har lästa väldigt mycket om det och tänker nu göra det på min 4790K även fast jag har väldigt bra temp på den prollen.

Min fråga är vad är bästa att täcka transistorerna med?
Jag vet många säger nagelack lr nån typ av silkonbaserad icke ledande matrial.
Men vad e bäst och enklast och om ni inte säger nagelack så posta gärna en länk där
man kan köpa det ni föreslår.

Tänker köra CLU mellan CPU och IHC och sen Phobeye Ultra Grease mellan IHC och min H100i,
lr ska man köra CLU där med, kom gärna med förslag. (CLU=Coollaboratory Liquid Ultra) för dom som inte visste det... http://www.coollaboratory.com/en/products/liquid-ultra/

Tack på förhand.

Och en fråga till, vad e bästa att andvända för att rengöra CPU:n efter delid, allts under IHS:en, e det samma som att rengöra som vanligt?

Permalänk

Under IHS:n tror jag att du kan köra någon standard borttagning på själva metallen (rektangeln i mitten som har kylpasta på sig). Vet dock att man på själva kortet inte ska köra t.ex. aceton tror jag det var, då det reagerar dåligt. Körde själv med ett kreditkort för att få bort limmet, väldigt enkelt och bra.
Använde själv ingenting för transistorerna, vet inte ifall det var dumt men funkar hitills bra. Tänkt dock i så fall på att ta ett tunt lager CLU (vilket man ändå ska), så att det inte flyter ut till transistorerna då det är ledande.

Du vill inte ha CLU mellan kylare och IHS då det inte är till för att fylla ut ojämnheter vilket vanlig kylpasta är.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag körde clu mellan ihs o kylare på 3570k o 3770k
Fungerade mycket bra.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk

Hittade det här, ska tydligen va en av det bästa att göra rent med.

http://www.kjell.com/se/sortiment/hus-halsa-fritid/kemi-spray...

Nu behöver jag bara hitta nånstans i närheten som säljer Flytande El tejp vilket oxå verkar va
det mest rekomenderade, och med det kan man lätt "limma" fast IHS:en igen.
Tror dom har det på BilTema.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Du kan ha ihs lös. Den sitter fast med bygeln på moderkortet endå

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

delid

Jag "deliddade" min 4790k igår och använde metoden som i länken . https://www.youtube.com/watch?v=erbhskSHRPc
-jag rengjorde med isopropanol och tog bort gammalt l "lim" med ett kontokort ( inte med kniv som han i länken )
-använde nagellack för att slippa vara orolig för kortslutning.
-tunt lager C.L.U på kärnan ( la även ett tunt lager på undersidan av IHS)
-monterade proccessorn i moderkortet med lös IHS (obs man får hålla emot lite när man fäller ner bygeln så att inte IHS:en glider )

1.23V manuell, 4.7GHZ innan delid :82 grader i load till 65 grader efter delid på "sämsta" kärnan blev resultatet .

jag använde artic silver 5 mellan IHS och kylare (h80I)

Permalänk
Medlem

Se till att du har pengar att köpa ny cpu om något skulle gå åt pipan. Blev självstående utan cpu en gång....dock inte vid en delid men principen är samma. Lycka till!

Permalänk

Jag har nagellack på transistorerna och CLU på chipet. Kör också utan ihs så vinner man 1-2 grader till på att delida.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Har själv ganska dåliga temps på min 4790k - trots bra kylare. Så tänkte ta och delida den. Så lånar tråden här istället för att göra ny.

1. Går det att få tag på CLU i någon svensk butik? Eller måste man ta och beställa från utlandet då?

2. Jag kollat på ett par guider på youtube. Ingen video jag kollat på verkar använda någon typ av nagellack (eller liknande) på transistorerna, är det något som är viktigt eller inte? Vilket jag förstått är för att säkra dom från att skadas av ledande el när man sätter dit ny kylpasta på själva chippet under? Sen så antar jag att transistorerna är samlingen av synliga metall-bitarna precis bredvid kärnorna/chippet (eller vad det kallas)?

3. Är det behövligt med flytande eltejp (som några här nämnt)? Eller är det endast för att fästa tillbaks IHS?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av hyperbol:

Jag "deliddade" min 4790k igår och använde metoden som i länken . https://www.youtube.com/watch?v=erbhskSHRPc
-jag rengjorde med isopropanol och tog bort gammalt l "lim" med ett kontokort ( inte med kniv som han i länken )
-använde nagellack för att slippa vara orolig för kortslutning.
-tunt lager C.L.U på kärnan ( la även ett tunt lager på undersidan av IHS)
-monterade proccessorn i moderkortet med lös IHS (obs man får hålla emot lite när man fäller ner bygeln så att inte IHS:en glider )

1.23V manuell, 4.7GHZ innan delid :82 grader i load till 65 grader efter delid på "sämsta" kärnan blev resultatet .

jag använde artic silver 5 mellan IHS och kylare (h80I)

Jag kör 4,7Ghz utan delid och 1,271v... Load temp på 75grader. Noctua <3

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk

Här e Idle efter Dilid av Min i7 4790K

http://i.imgur.com/IqGBHiL.jpg

Och här vid Full Load vid 4.8Ghz@1.25V (i Bios) Vcore ligger runt 1.28V och Ram e Överklockat från 1886mhz till 2400mhz.

http://i.imgur.com/G382H8d.jpg

Måste säga att jag är väldigt nöjd, innan låg tempen på 85c vid full load på sammma överklock.