NAS för litet företag

Permalänk
Medlem

NAS för litet företag

Hej,

Tänkte hjälpa pappa med en ny NAS till hans företag. Han är den enda anställda. Jag har tittat lite på en WD My Cloud, antingen med en eller två diskar (som får jobba i RAID).
Behovet/problemet idag är att han sparar alldeles för mycket av sina viktiga dokument och filer på C:. Jag vill att NASen automatiskt håller vissa mappar på hans dator backuppade. Måste datorn vara ansluten till samma Router/LAN/WLAN för att backuppen skall fungera? Eller görs det över internet? Skulle NASen kunna stå i bostaden (med 100/10 anslutning) medans datorn bara kommer att befinna sig på kontoret (trevligt med fysisk separation för ökad säkerhet).

Som exempel kollar jag på modeller med 4TB. Hos Dustin så finns några varianter.
WD My Cloud
WD My Cloud Mirror
WD My Cloud Mirror Gen 2 (verkar ej vara släppt än, i lager 30/11)
WD My Cloud EX2

Någon med erfarenheter?

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

synology skulle jag rekommendera

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kör ofta HP Microserver och Crashplan. Kör Cobian backup från enskilda burkar till servern och därefter onlinebackup på nätterna.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av arowe17:

Hej,

Tänkte hjälpa pappa med en ny NAS till hans företag. Han är den enda anställda. Jag har tittat lite på en WD My Cloud, antingen med en eller två diskar (som får jobba i RAID).
Behovet/problemet idag är att han sparar alldeles för mycket av sina viktiga dokument och filer på C:. Jag vill att NASen automatiskt håller vissa mappar på hans dator backuppade. Måste datorn vara ansluten till samma Router/LAN/WLAN för att backuppen skall fungera? Eller görs det över internet? Skulle NASen kunna stå i bostaden (med 100/10 anslutning) medans datorn bara kommer att befinna sig på kontoret (trevligt med fysisk separation för ökad säkerhet).

Som exempel kollar jag på modeller med 4TB. Hos Dustin så finns några varianter.
WD My Cloud
WD My Cloud Mirror
WD My Cloud Mirror Gen 2 (verkar ej vara släppt än, i lager 30/11)
WD My Cloud EX2

Någon med erfarenheter?

Satsa på en NAS, skulle rekommendera dig att undvika "molndiskar" så långt som möjligt av den simpla anledningen att de utvecklar alldeles för mycket värme för 24/7 drift. I princip valfri NAS från Zyxel,Qnap,Synology etc klarar av dina krav.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Satsa på en NAS, skulle rekommendera dig att undvika "molndiskar" så långt som möjligt av den simpla anledningen att de utvecklar alldeles för mycket värme för 24/7 drift. I princip valfri NAS från Zyxel,Qnap,Synology etc klarar av dina krav.

Hmm. Är inte en WD My cloud en "smartare" NAS? Vad är skillnaden?

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Hmm. Är inte en WD My cloud en "smartare" NAS? Vad är skillnaden?

Det är samma sak, fast WD kallar sin lösning för "WD My cloud".

Personligen är jag allergisk mot allt som har "dimma" (cloud) i namnet. Om du använder lite sökfunktionen så
ser du att väldigt många är nöjda med sin Synology NAS.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

jag har en 2 bay synology på jobbet. kunde inte vara mer nöjd

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Jag skulle satsa på 2 st synology.

en ställer Ni på företaget och den andra placeras Off-site och backup körs nattetid från nasen placerad på företaget till den andra nasen, som tex kan placeras hemma hos IT-ansvarige eller chefen för företaget.

Är otroligt smidigt och så gott som "set and forget" förutom att man SKA kontrollera att data från backupen kopieras korrekt

Nu vet jag inte hur stora lagringskrav Ni har, men satsa på minst en 4-bay modell på företaget, med minst 3 st HDD i raid 5 eller SHR. Då har Ni möjlighet att lägga till ytterliggare lagring när behoven ändrar sig. Satsa på stora hårddiskar på 4TB eller 6TB, och då helst HDD som är designade för att sitta i en NAS och vara igång 24/7 såsom WD Red eller Seagate NAS.

Har gjort en sådan lösning på familjens arkitektfirma och det fungerar utmärkt!

Permalänk
Medlem

Hmm.. 1 st Synology kostar en del, 2649:- (utan några diskar) https://www.dustinhome.se/product/5010884331/disk-station-ds2...

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

@arowe17:

En sån här NAS skulle Ni kunna ha hemma hos någon som backupmål: https://www.netonnet.se/art/dator/externlagring/nas/synology-...

Och denna skulle ni kunna ha på kontoret: https://www.netonnet.se/art/dator/externlagring/nas/synology-...

Om ni vill spara pengar kan ni köpa en NAS till jobbet, och sen göra manuella backuper till extern hårddisk varje vecka.

Har ni satt någon budget för vad Er lagringslösning får kosta?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

@Veni:

Är inte en helt dum idé!

Dock tar Crashplan alldeles för lång tid att köra backup på större datamängder. Tog en och en halv månad för mig att köra backup på 700GB, men när det väl är gjort är det otroligt smidigt!

Finns guider på hur man installerar Crashplan på en NAS såsom Synology eller ASUSTOR.

Min upplevelse av FreeNAS så kostar delarna lika mycket som att köpa en komplett NAS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tulltull:

@Veni:

Är inte en helt dum idé!

Dock tar Crashplan alldeles för lång tid att köra backup på större datamängder. Tog en och en halv månad för mig att köra backup på 700GB, men när det väl är gjort är det otroligt smidigt!

Finns guider på hur man installerar Crashplan på en NAS såsom Synology eller ASUSTOR.

Min upplevelse av FreeNAS så kostar delarna lika mycket som att köpa en komplett NAS.

Om CrashPlan äter CPU så stäng av de-duplicering i servertjänsten samt i XML filen så får Du detta beroende på tid på dygnet:

Inga månader för 700 GiB. Backade runt 11-12 TiB på mindre än en månad och då låg farterna allt mellan 20-90 Mbps enligt iftop.

Har räknat en gång på delarna som FreeNAS Mini använder och det blev inte särskilt dyrare med tanke på supporten och garantin man får. Plus att en "vanlig" NAS saknar kontrollsummor på varje respektive block och således missas fel som propagerar sig in i spegeln eller pariteten. Plus att det medföljer ECC minne.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.