Köpt min första SSD, vad bör jag tänka på?

Permalänk
Medlem

Köpt min första SSD, vad bör jag tänka på?

Precis beställt en Samsung 850 EVO 1TB som jag tänker helt byta ut från min HDD.

Tänker kolla lite nu om det bara helt enkelt är att koppla ur min HDD, montera på min SSD på monteringsramen jag också köpte och koppla in ström samt SATA sladden som redan var kopplad till min HDD? Det är en TOSHIBA DT01ACA100.

Sen så vet jag att man kan ta ner mjukvara som till exempel Samsung Magician för att underhålla SSDn, är det något annat jag bät göra när det gäller inställningar i min BIOS innan jag slänger Windows på den? Det är datorn i min signatur som jag tänker installera den till.

Alla tips uppskattas.

Visa signatur

Operativsystem: Windows 11
Moderkort: ASUS PRIME Z390-A
System: i5-9600K 3.7GHz, 16GB DDR4, ASUS RTX 2060 6GB, Corsair RM750X V2
Lagring: Samsung 850 EVO 1TB SSD
Chassi: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

AHCI i bios, det är typ allt du behöver göra

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

@hakd: Okej, så när den är kopplad är det bara att gå in i SATA Configuration och ange den som AHCI?

Visa signatur

Operativsystem: Windows 11
Moderkort: ASUS PRIME Z390-A
System: i5-9600K 3.7GHz, 16GB DDR4, ASUS RTX 2060 6GB, Corsair RM750X V2
Lagring: Samsung 850 EVO 1TB SSD
Chassi: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Glöm inte att ange din SSD som #1 i boot-order för snabbare start

Permalänk
Medlem

Det vet jag om, och som sagt så kommer min HDD att kopplas bort så det inte blir några konflikter.

Annars enligt själva kopplingen så stämmer väl det att det bara är att använda ström och SATA sladden som används till min HDD och koppla in i SSDn?

Visa signatur

Operativsystem: Windows 11
Moderkort: ASUS PRIME Z390-A
System: i5-9600K 3.7GHz, 16GB DDR4, ASUS RTX 2060 6GB, Corsair RM750X V2
Lagring: Samsung 850 EVO 1TB SSD
Chassi: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddiebox:

Det vet jag om, och som sagt så kommer min HDD att kopplas bort så det inte blir några konflikter.

Annars enligt själva kopplingen så stämmer väl det att det bara är att använda ström och SATA sladden som används till min HDD och koppla in i SSDn?

Ja det är likadant som en HDD

Permalänk
Medlem

Utmärkt. Får tacka alla för hjälpen.

Den kommer nog under Måndagen eller Tisdagen så jag skriver igen på denna tråd om jag får problem.

Visa signatur

Operativsystem: Windows 11
Moderkort: ASUS PRIME Z390-A
System: i5-9600K 3.7GHz, 16GB DDR4, ASUS RTX 2060 6GB, Corsair RM750X V2
Lagring: Samsung 850 EVO 1TB SSD
Chassi: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddiebox:

@hakd: Okej, så när den är kopplad är det bara att gå in i SATA Configuration och ange den som AHCI?

Svar ja, gör detta innan du göra något annat (typ installerar windows)

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

@hakd: Absolut.

Visa signatur

Operativsystem: Windows 11
Moderkort: ASUS PRIME Z390-A
System: i5-9600K 3.7GHz, 16GB DDR4, ASUS RTX 2060 6GB, Corsair RM750X V2
Lagring: Samsung 850 EVO 1TB SSD
Chassi: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Allt fungerar som det skall, en sak jag undrar över är varför Samsung Magician Performance Optimization säger "Performance Optimization is not supported on Windows 8 or higher". Jag har uppdaterat firmware till senaste version.

Visa signatur

Operativsystem: Windows 11
Moderkort: ASUS PRIME Z390-A
System: i5-9600K 3.7GHz, 16GB DDR4, ASUS RTX 2060 6GB, Corsair RM750X V2
Lagring: Samsung 850 EVO 1TB SSD
Chassi: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Skrivet av freddiebox:

Allt fungerar som det skall, en sak jag undrar över är varför Samsung Magician Performance Optimization säger "Performance Optimization is not supported on Windows 8 or higher". Jag har uppdaterat firmware till senaste version.

Det är en funktion som är bra att ha om operativsystemet inte har stöd för TRIM.
Windows 8 känner av om du har en SSD och aktiverar TRIM automatiskt och därför inaktiveras Performance Optimization.

Det är helt lugnt, alltså.

Permalänk
Medlem

@Glaring_Mistake: Trevligt, har TRIM på efter att ha kollat av det i kommandotolken.

Är det någon annat jag bör göra post-installation? Jag vet att jag aldrig skall defragmentera den.

Visa signatur

Operativsystem: Windows 11
Moderkort: ASUS PRIME Z390-A
System: i5-9600K 3.7GHz, 16GB DDR4, ASUS RTX 2060 6GB, Corsair RM750X V2
Lagring: Samsung 850 EVO 1TB SSD
Chassi: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Skrivet av freddiebox:

@Glaring_Mistake: Trevligt, har TRIM på efter att ha kollat av det i kommandotolken.

Är det någon annat jag bör göra post-installation? Jag vet att jag aldrig skall defragmentera den.

Vet inte om det är så mycket att tänka på.
Undvik att fylla upp den helt.
Kan vara bra också att sätta ytterligare överprovisionering, men det är inte nödvändigt.

Uthållighet brukar inte heller vara så viktigt att tänka på längre för konsumenter.
Om vi säger att du skriver hela 50TB per år kommer det ta runt 30-40 år innan din får slut på skrivcykler.
Och de flesta kommer inte upp i 50TB skrivet under en SSD:s hela livstid ens.

Så oroa dig inte så mycket för den, gör bara backup på allt viktigt och njut av din SSD.

Permalänk
Medlem

Låter bra, en sista koll jag tänkte göra också innan jag njuter av min SSD. Just har jag den kopplad med en 3Gb/s SATA2 port, vill i framtiden ha den till 6Gb/s SATA3. Är det bara att köpa en Serial-ATA 6Gb/s sladd och koppla in den i SATA3 porten?

Visa signatur

Operativsystem: Windows 11
Moderkort: ASUS PRIME Z390-A
System: i5-9600K 3.7GHz, 16GB DDR4, ASUS RTX 2060 6GB, Corsair RM750X V2
Lagring: Samsung 850 EVO 1TB SSD
Chassi: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Skrivet av freddiebox:

Låter bra, en sista koll jag tänkte göra också innan jag njuter av min SSD. Just har jag den kopplad med en 3Gb/s SATA2 port, vill i framtiden ha den till 6Gb/s SATA3. Är det bara att köpa en Serial-ATA 6Gb/s sladd och koppla in den i SATA3 porten?

Går bra med din "gamla" kabel

Visa signatur

Intel Core i5 13400F | ASUS Prime B660-Plus D4 | MSI MPG A850G PCIE5 850W | Corsair 4000D Airflow | ASUS GeForce RTX 3060 12GB DUAL OC V2 | be quiet! Pure Rock 2 | Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB | Kingston Fury 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz

Permalänk
Medlem

@Varaflame: Hm, det konstiga är att den redan är kopplad till en SATA3 port, får ändå varningen på Samsung Magician att jag inte får ut max prestanda. Trodde det hade med sladden att göra. Dubbelkollade nyss och det står SATA3 under porten på moderkortet, dock så säger den "Your SSD is connected through SATA 3Gb/s (SATA2) port".

Visa signatur

Operativsystem: Windows 11
Moderkort: ASUS PRIME Z390-A
System: i5-9600K 3.7GHz, 16GB DDR4, ASUS RTX 2060 6GB, Corsair RM750X V2
Lagring: Samsung 850 EVO 1TB SSD
Chassi: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddiebox:

@Varaflame: Hm, det konstiga är att den redan är kopplad till en SATA3 port, får ändå varningen på Samsung Magician att jag inte får ut max prestanda. Trodde det hade med sladden att göra. Dubbelkollade nyss och det står SATA3 under porten på moderkortet, dock så säger den "Your SSD is connected through SATA 3Gb/s (SATA2) port".

Om det är moderkort i din sig som du använder så bör det vara en av de vita portarna du ska använda. Det är hur som helst ingen skillnad på SATA-kablar, så det borde fungera med din gamla kabel om du verkligen kopplat in den i en SATA 6 Gb/s-port. Men det är ju lätt att testa hur det egentligen ligger till, genom att t.ex. köra CrystalDiskMark eller liknande och se hur prestandan är. Om du använder SATA 3 Gb/s så får du bara ut ~250 MB/s.

Permalänk
Medlem

@perost: Det är precis vad alla mina SATA sladdar är kopplade till, (vita portar markerade med SATA3). Skall försöka testa, undrar barar varför Samsung Magician skulle ljuga i så fall.

Visa signatur

Operativsystem: Windows 11
Moderkort: ASUS PRIME Z390-A
System: i5-9600K 3.7GHz, 16GB DDR4, ASUS RTX 2060 6GB, Corsair RM750X V2
Lagring: Samsung 850 EVO 1TB SSD
Chassi: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Efter att ha spenderat kvällen mad att kolla vart alla SATA sladdar leder till så placerade jag SATA sladden till min SSD i första SATA3 porten och den lyckades boota till den. Det var min DVD-/CD-ROM drive som var kopplat till SATA2 som fick mig lite förvirrad eftersom SSD SATA sladden var dold bakom den. Nu står det i Samsung Magician "Your SSD is connected to a SATA 6Gb/s port and should now show maximum performance". Borde funka som den skall nu hoppas jag.

Hur det ser ut nu:

http://i.imgsafe.org/da456ae.png

http://i.imgsafe.org/da93dd3.png

Visa signatur

Operativsystem: Windows 11
Moderkort: ASUS PRIME Z390-A
System: i5-9600K 3.7GHz, 16GB DDR4, ASUS RTX 2060 6GB, Corsair RM750X V2
Lagring: Samsung 850 EVO 1TB SSD
Chassi: Phanteks Eclipse P400S