Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Kanske det stämmer till viss del. MSI Gaming +5W, Asus Strix +15W, Gigabyte WF2X +25W och Gigabyte G1 +40W. Strix hade 7% bättre index.

Min åsikt är att de hade kunnat dra upp frekvenserna en bit. Såklart inte maxöverklockning, men en del. Det hade då fått bättre resultat i testerna till en lite högre förbrukning. Men 15W på 120W är rätt mycket förstås.

De som har "OC" i namnet kostar mera, men de som är utan brukar ju också vara fabriksöverklockade (inte lika mycket) men inte kosta mycket mera än de med radialfläkt (äkta referens-960 finns väl inte?). Vem är det egentligen som tjänar extra på "OC"-korten? Jag har alltid tänkt att det är partnertillverkarna som klockar upp korten och då borde väl Nvidia inte få mera än vad de säljer själva kretsen för.

Nvidia får bara betalt för chippet, och visst är det 3:e part som tjänar, men marknadsandelar är lik viktigt, där OCade kort säljer bättre. Så det är väl en "sälj få, tjäna mer per st" eller "sälj fler tjäna mer totalt tänk".
Dessutom så kan Nvidia då skicka ut sämre chip till både tillverkare och folk, och det är ändå "inom" garanti, då allt över dessa hastigheter är överklock. Mao, oddsen som Nvidia får ersätta som defekt är betydligt lägre.

Ärligt så tror jag pga 970 nya sätt, så har Nvidia gjort detta av gammal vana, och nu har det fungerat annorlunda än de trodde. Förr så hade dessa 970 blivit typ 965, eller 960, men pga deras nya knep med cachen så får de bättre chip än de räknat med. Dock har de alltid gjort tex 780 och 780Ti osv. Så felet är att de gjort allt omvänt nu.

Maxwell är utan tvekan ett jädrigt bra chip, och Nvidia tjänar redan enormt på 970, då de fått sålt dem för mer än de kunde ha gjort förr, och de har därför troligen bara satt en lägre gräns för att slippa garanti ärendena, och har bra vinstmarginal med minimala utgifter. Sen kan 3:e partnerna ta riskerna med OC, och kostnaderna med RMA, utan att det påverkar Nvidia.

Dock håller jag med dig ang 980. Där borde de tryckt upp dem, men det var kanske rent av bara är strömförbrukningen (billigare VRM:er, choke design, kylning mm) som de tänkt på. Du ska inte glömma hur många som stirrar sig enormt blinda på strömförbrukningen och inget annat. Nvidia måste veta om detta också.

Permalänk
Datavetare

@ArcticFire: bara som en liten referens, testade 3DMark på mitt system som är oklockat både för CPU och GPU (d.v.s. har inte ändrat något från hur de levererades). Detta "MSI GTX970 Gaming" får 12275 i grafikpoäng vilket är 13% högre än resultatet för SweC referens 970.

Detta är inte ett "OC" markerat kort, tittar man på SweC test av kortet så verkar strömförbrukningen påverkas väldigt marginellt. MSI GTX970 Gaming drar 5-10W mer än referenskortet. ASUS Strix drar 0-5W mer än referens.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Tråkigt, jag hade förväntat mig mer, hade varit intressant att se detta kortet med en 384 bitars buss men det är ju å andra sidan bara en förfinning och inte fler faktiska kärnor,

Ungefär samma förbättring som vi ser mellan Intels cpu generationer , och sett lite fler märken i testet för att se "generell" överklocknings prestanda.

Jag skulle inte bli förvånad om nvidia väntat med att släppa "960 Ti" innan de såg hur AMDs kort i prisklassen 200 - 300 dollar skulle bli, nu är ju frågan om de släppet något där alls, blir så förvånad över hur lite båda bolagen har satsatt på detta gyllene segment,

å andra sidan skulle amd kunna släppa ett 290 LE i denna prisklass om nvidia släpper 960 Ti/970 LE, minns jag rätt stod LE från början för lesser edition.

Undrar om det inte bara är i Sverige priserna som är tokiga, för de amerikanska priserna ser sunda ut:p,

//Foliehatt på
Vill man vara lite konspiratorisk så tror jag inte bästsäljande segmentet före detta fyllts med flit? DVS Det som brukade vara Sweetspotten för prestanda/Kr.

alltså mellan 2 - 2.5 - 3K inte fyllts av varken amd eller nvidia är för att 960/380 inte skulle duga åt folk på det sättet 280x/770 gjorde så de som ville/hade råd/behövde mer prestanda än 960/380 får nu istället lägga ut mer pengar för "överflödig" prestanda.

Dvs 970/390 än vad den målgruppen oftast behöver, och de som inte har råd att pynta de extra steget upp till 970/390 får nu köpa ett 960/380 istället som inte håller lika länge så de måste uppgradera oftare båda dessa=profit, även om amd skulle kunnat plocka lite marknads andelar med ett lite cuttat 290 som 380x/ folie hatt Av:D

Edit stycke indelning
Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Nvidia får bara betalt för chippet, och visst är det 3:e part som tjänar, men marknadsandelar är lik viktigt, där OCade kort säljer bättre. Så det är väl en "sälj få, tjäna mer per st" eller "sälj fler tjäna mer totalt tänk".
Dessutom så kan Nvidia då skicka ut sämre chip till både tillverkare och folk, och det är ändå "inom" garanti, då allt över dessa hastigheter är överklock. Mao, oddsen som Nvidia får ersätta som defekt är betydligt lägre.

Ärligt så tror jag pga 970 nya sätt, så har Nvidia gjort detta av gammal vana, och nu har det fungerat annorlunda än de trodde. Förr så hade dessa 970 blivit typ 965, eller 960, men pga deras nya knep med cachen så får de bättre chip än de räknat med. Dock har de alltid gjort tex 780 och 780Ti osv. Så felet är att de gjort allt omvänt nu.

Maxwell är utan tvekan ett jädrigt bra chip, och Nvidia tjänar redan enormt på 970, då de fått sålt dem för mer än de kunde ha gjort förr, och de har därför troligen bara satt en lägre gräns för att slippa garanti ärendena, och har bra vinstmarginal med minimala utgifter. Sen kan 3:e partnerna ta riskerna med OC, och kostnaderna med RMA, utan att det påverkar Nvidia.

Dock håller jag med dig ang 980. Där borde de tryckt upp dem, men det var kanske rent av bara är strömförbrukningen (billigare VRM:er, choke design, kylning mm) som de tänkt på. Du ska inte glömma hur många som stirrar sig enormt blinda på strömförbrukningen och inget annat. Nvidia måste veta om detta också.

Du har kanske en poäng, 970 är ju ändå det överlägset vanligaste dedikerade kortet enligt Steam. 4,45% av alla dx11-kort medan alla 8 eller 9 olika R9 200 series har 1,32%. 960 har 2,09%. Det konstiga är att 300-serien inte alls listas, men den finns väl under "Other"

Nvidia kan höja frekvenserna rätt så mycket på Maxwell och ändå vara betydligt snålare än 300-serien. Men å andra sidan visste väl Nvidia inte om att AMD inte skulle släppa snåla kort då 900-serien släpptes så du har ju en poäng.
Referensversioner:
960 ligger 75W under 380 (225 vs 300 (max))
970 ligger 115W under 390 (295 vs 410 (max))
980 ligger 145W under 390X (325 vs 470 (max))

Din teori om att de har en låg frekvens för att få flera godkända kretsar låter däremot ganska logisk.

Skrivet av Yoshman:

@ArcticFire: bara som en liten referens, testade 3DMark på mitt system som är oklockat både för CPU och GPU (d.v.s. har inte ändrat något från hur de levererades). Detta "MSI GTX970 Gaming" får 12275 i grafikpoäng vilket är 13% högre än resultatet för SweC referens 970.

Detta är inte ett "OC" markerat kort, tittar man på SweC test av kortet så verkar strömförbrukningen påverkas väldigt marginellt. MSI GTX970 Gaming drar 5-10W mer än referenskortet. ASUS Strix drar 0-5W mer än referens.

Det var ännu bättre än vad jag trodde. Först hade jag valt 970, sedan verkade 390 vara vettigare men nu börjar nog 970 låta som det bättre valet igen (om man inte absolut behöver mera än 3,5GB )

Skrivet av Sirme:

Tråkigt, jag hade förväntat mig mer, hade varit intressant att se detta kortet med en 384 bitars buss men det är ju å andra sidan bara en förfinning och inte fler faktiska kärnor,

Ungefär samma förbättring som vi ser mellan Intels cpu generationer , och sett lite fler märken i testet för att se "generell" överklocknings prestanda.

Jag skulle inte bli förvånad om nvidia väntat med att släppa "960 Ti" innan de såg hur AMDs kort i prisklassen 200 - 300 dollar skulle bli, nu är ju frågan om de släppet något där alls, blir så förvånad över hur lite båda bolagen har satsatt på detta gyllene segment,

å andra sidan skulle amd kunna släppa ett 290 LE i denna prisklass om nvidia släpper 960 Ti/970 LE, minns jag rätt stod LE från början för lesser edition.

Undrar om det inte bara är i Sverige priserna som är tokiga, för de amerikanska priserna ser sunda ut:p,

//Foliehatt på
Vill man vara lite konspiratorisk så tror jag inte bästsäljande segmentet före detta fyllts med flit? DVS Det som brukade vara Sweetspotten för prestanda/Kr.

alltså mellan 2 - 2.5 - 3K inte fyllts av varken amd eller nvidia är för att 960/380 inte skulle duga åt folk på det sättet 280x/770 gjorde så de som ville/hade råd/behövde mer prestanda än 960/380 får nu istället lägga ut mer pengar för "överflödig" prestanda.

Dvs 970/390 än vad den målgruppen oftast behöver, och de som inte har råd att pynta de extra steget upp till 970/390 får nu köpa ett 960/380 istället som inte håller lika länge så de måste uppgradera oftare båda dessa=profit, även om amd skulle kunnat plocka lite marknads andelar med ett lite cuttat 290 som 380x/ folie hatt Av:D

Din konspirationsteori låter inte helt dum.
Mellankorten har nästan stampat på stället i 3 år. HD 7950 Boost kostade 2600 kr för 3 år sedan och 380 4GB (som ju har lika många shaders mm men är GCN 1.2 istället för 1.0) kostar nu ca 2400 kr och verkar prestera 12-14% bättre.
Toppkortens prestanda har däremot ökat mycket. Relativt sett får man alltså betydligt mindre prestanda idag för 2500 kr än för 3 år sedan.
3500 kr-klassen har ca 50% mera prestanda än för 3 år sedan. Det är alltså just den magiska prispunkten som båda två skiter i (2500 kr)

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Vad pinsamt...

Har ett par Gigabyte Windforce 280x i en av mina datorer. Denna setup har jag döpt till "Underdog", som består av en FX-8320 som jag lyckades skrämma upp till 4,9 Ghz samt att jag haft förmånen att få två Tahiti-gpu:er som klockar som bara den, och som jag kör i Cf.

Jag har inte haft hjärta att sälja eller slakta denna dator, som galant klarar av alla spel som finns. 3000 kr, wtf?

Visa signatur

VCS 2600 + E.T. New Mexico Edition

Permalänk
Medlem

uy... gud vad jag är nöjd med min 970... plus att en polare ska sälja mig sin 970 för 2 lax.. ett köp jag givetvis kommer slå till på.. alla snackar skit om 970 men jag gillar kortet! iaf i 1920 res.... och än idag presterar det ypperligt

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem

Är testet samt prestandaindexets siffror från den senaste drivrutinen för AMD-korten i windows 10/dx12? Den senaste drivrutinen gjorde tydligen underverk för AMDs kort...

Visa signatur

/ Preed
[ Intel i7 13700K ] [ MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI ] [ 2x32GB Kingston Fury Beast 6000MHz DDR5 ] [ Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB ] [ Noctua NH-D15 chromax ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Preed:

Är testet samt prestandaindexets siffror från den senaste drivrutinen för AMD-korten i windows 10/dx12? Den senaste drivrutinen gjorde tydligen underverk för AMDs kort...

Jag tror kanske inte det var själva drivrutinen, som väl inte var den senaste, utan kombinationen Catalystdrivrutin ihop med övergången till Windows 10? Det intressanta är att det inte handlar om DirectX 12-spel heller.

Sweclockers test är gjort under Windows 8.1, och det här gör ju - om det stämmer - att tester under Windows 8.1 isf känns mindre relevanta. Slutsatserna faller delvis, förutom för de som använder Windows 8.1 såklart. Men om 380X presterar bättre under Windows 10 än under Windows 8.1 och förändrar prestandaindexet skulle det kunna motivera en högre prislapp mot konkurrensen som Nvidias 960. Däremot inte inbördes mot 380 utan X, som ju isf också borde prestera bättre. Det var ju också ett problem med det här släppet, ett för högt inbördes pris (i Sverige).

Iaf vore det intressant att se om prestandaindexet blir förskjutet under Windows 10, som det ryktas.
Den här snackisen kanske är något för Sweclockers att testa? Trots att det inte finns några DX12-spel ute.

Permalänk
Hjälpsam

@bopp: Fint agn får se om de hugger på det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Permalänk
Medlem

Ja, AMD tog ganska lång tid på sig. Uppstod väl något problem antar jag.
Sweclockers recenserade det dock samma dag som det släpptes.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Hjälpsam

Såg att NetOnNet sänkt priset till 2650 nu, lite lägre än så vill jag nog se.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Såg att NetOnNet sänkt priset till 2650 nu, lite lägre än så vill jag nog se.

ca 500 spänn upp till ett 390, 380X känns väldigt ovärt...

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av SimpLar:

ca 500 spänn upp till ett 390, 380X känns väldigt ovärt...

Onekligen.
Lite som när GTX960 släpptes, är egentligen inget fel på kortet förutom priset.
Finns helt enkelt bättre alternativ, i AMDs fall kan man spara ganska mycket på att gå ned till ett R9 380 som presterar nästan lika bra, eller lägga på några hundra, få mycket bättre prestanda och köpa ett R9 390.

Kort sagt, väldigt ovärt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |