Permalänk
Medlem

Precis testat min första överklock!

Tjena alla!

Jag har lite smått testat att överklocka min underbara i7:a nu bara för å se om man kan krama ur lite extra ur den.
Det verkar som att den ligger stabilt på 4.7Ghz och en maxload temp på 82 grader.

Men det som jag undrar är när jag körde Intel ETU och såg att volten inte låg på mer än 1.213 är det lågt och betyder det att det finns mer utrymme för högre klock?

Datorn ser ni i sign.

Mvh
Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Avstängd

skall nog inte gå högre i volt då 82 grader börjar bli rätt högt enligt mig int för en 24/7 användning ,, men om du vill kolla hur högt den går på enstaka bench kan du gå högre

Visa signatur

CHASSI: CUSTOM OBSIDIAN 900D CPU: i7 5930K @ 4.5GHz MB: GIGABYTE X99 G7 WIFI RAM: CRUCIAL DDR4 @ 2666MHZ 16GB SSD: ADATA SPD PRO 128GB ,SPD PRO 256GB HD: SEAGATE 2TB ,WD 3TB GREEN GPU: gt210 1gb PSU: EVGA SUPERNOVA G2 1300W SKÄRM: ASUS PB287Q 4K VATTENKYLNING: CUSTOMLOOP 2X 480RAD,240RAD
https://www.youtube.com/watch?v=debByyBcG3A]

Permalänk
Medlem

Med en så hög temp bör du skaffa bättre kylning om du vill klocka högre.
Men 4,7 på 1,213V är inte illa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hytin:

skall nog inte gå högre i volt då 82 grader börjar bli rätt högt enligt mig int för en 24/7 användning ,, men om du vill kolla hur högt den går på enstaka bench kan du gå högre

Jag märker att min Evo 212 inte riktigt håller måttet så ny kylare skall införskaffas!

Skrivet av vrmlnd:

Med en så hög temp bör du skaffa bättre kylning om du vill klocka högre.
Men 4,7 på 1,213V är inte illa.

Ja jo precis min tanke.
Har en Shadowrock 2 bara uppackad men märkte att jag inte kunde installera den pga mina ramminnen.

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Gyhlen:
Hej!
Välkommen till den underbara världen av överklockning!

Om du får 4.7 @ 1.217 V stabilt så har du ett mycket bra exemplar.

Allt under 100 Grader C är lungt! Kötta på för fan!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av Gyhlen:

Tjena alla!

Jag har lite smått testat att överklocka min underbara i7:a nu bara för å se om man kan krama ur lite extra ur den.
Det verkar som att den ligger stabilt på 4.7Ghz och en maxload temp på 82 grader.

Men det som jag undrar är när jag körde Intel ETU och såg att volten inte låg på mer än 1.213 är det lågt och betyder det att det finns mer utrymme för högre klock?

http://i.imgur.com/ZG6UxQo.png

Datorn ser ni i sign.

Mvh
Marcus

Skrivet av DavidtheDoom:

@Gyhlen:
Hej!
Välkommen till den underbara världen av överklockning!

Om du får 4.7 @ 1.217 V stabilt så har du ett mycket bra exemplar.

Allt under 100 Grader C är lungt! Kötta på för fan!

Håller med! Ditt exemplar måste bara överklockas mer, du har ett grymt ex vilket jag också gärna skulle ha velat haft då min endast går till 4,4 ghz med standard volt :(. Skriv gärna vilken klock du uppnår med högre volt!

Visa signatur

PC Specs: Custom Watercooled
Chassi: Dark base pro 900, CPU: 7700k, GPU: 1080ti, MOBO: Asus Maximus ix Formula Z270, RAM: G.Skill Trident z RGB, PSU: Evga 850w g2, HDD: 2tb WD blue, SSD: 2x250gb Samsung 850.
Monitor: Swift pg279q

Permalänk
Medlem

Posta en bild som visar ett 30min stresstest i typ OCCT samt HWmonitor uppe så att man har lite mer info(temps/spänningar) att gå på:)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Ser att du bara stresstestat i 3min på bilden. Misstänker att det är svårt att dra några slutsatser om stabilitet dock.

Men att den bara boot:ar på 1.2-ish V vid 4.7GHz är rätt bra det!.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

Posta en bild som visar ett 30min stresstest i typ OCCT samt HWmonitor uppe så att man har lite mer info(temps/spänningar) att gå på:)

Skickades från m.sweclockers.com

Så Intels mjukvara är inget att ha antar jag?

Skrivet av DavidtheDoom:

Ser att du bara stresstestat i 3min på bilden. Misstänker att det är svårt att dra några slutsatser om stabilitet dock.

Men att den bara boot:ar på 1.2-ish V vid 4.7GHz är rätt bra det!.

Ska dra en längre runda nu tänkte jag.

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Gyhlen:

Så Intels mjukvara är inget att ha antar jag?

Ska dra en längre runda nu tänkte jag.

XTU är bra för belastning men har begränsad med information för sensorer och feedback.
Både OCCT & XTU använder sig av samma belastningsalgoritm (Linpack) så det är skitsamma.

Jag använder mig av XTU och HWmonitor samtidigt. OCCT är samma algoritm som XTU som sagt och har HWmonitor inbyggt. Tycker programmet (OCCT) känns väldigt icke-responsivt när man väl är i det och grötar dock.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

XTU är bra för belastning men har begränsad med information för sensorer och feedback.
Både OCCT & XTU använder sig av samma belastningsalgoritm (Linpack) så det är skitsamma.

Jag använder mig av XTU och HWmonitor samtidigt. OCCT är samma algoritm som XTU som sagt och har HWmonitor inbyggt. Tycker programmet (OCCT) känns väldigt icke-responsivt när man väl är i det och grötar dock.

Okej, bra info!

Såhär ser min klockning ut nu, ställde upp volten lite pga något svajjig stabilitet. Testade att dra upp med .10 intervaller så 1.240 ligger jag på för tillfället.
Men nu verkar allt flyta perfekt, så ska se vad mycket det kommer krävas för en 4.8 klockning imorgon.
Vet inte om jag vågar gå högre än eftersom ena kärnan peakar 87c. Kanske får skaffa en ny kylningslösning först.

Väldigt tacksam för att ni tar er tid att hjälpa en rookie som mig.
Måste säga att det har redan blivit som ett gift för mig så detta kan sluta PRECIS hur som helst.

Mvh
Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk

Nice OC!
Köp denna och kör på som f*n !
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2604157

Permalänk

Du verkar ha fått ett bra exemplar. Tyvärr så skalar Devils Canyon inte alltid hur långt som helst bara den får högre volt så din max klock kan man inte veta än. Min i7 klarar 4.9 med ca 1.31 i volt men vägrar köra cinebench i 5.0 ens med 1.45 i volt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Nice OC!
Köp denna och kör på som f*n !
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2604157

Jag måste ha tag på andra minnen ifall jag ska byta till en annan tornkylare tyvärr. :/

Skrivet av BigWaterSplash:

Du verkar ha fått ett bra exemplar. Tyvärr så skalar Devils Canyon inte alltid hur långt som helst bara den får högre volt så din max klock kan man inte veta än. Min i7 klarar 4.9 med ca 1.31 i volt men vägrar köra cinebench i 5.0 ens med 1.45 i volt.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo jag har hört att dom är lite svåra när man kommer upp i högre klockfrekvenser!
Men det är roligt att hålla på å pilla lite och försöka kräma ut mesta möjliga ur sin CPU.

Mvh
Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyhlen:

Så Intels mjukvara är inget att ha antar jag?

Ska dra en längre runda nu tänkte jag.

Davidthedoom gav dig ett bra svar.
Jag tycker personligen OCCT är trevligt då du både har CPU och GPU stresstest i samma program, samt har ett bra error check läge. Jag upplever occt testet snabbare än linpak på att stressa fram fel. Men smaken är som baken, kontentan var att det är bra med mer info.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

Davidthedoom gav dig ett bra svar.
Jag tycker personligen OCCT är trevligt då du både har CPU och GPU stresstest i samma program, samt har ett bra error check läge. Jag upplever occt testet snabbare än linpak på att stressa fram fel. Men smaken är som baken, kontentan var att det är bra med mer info.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag upplever nog att OCCT känns lite segare och inte alls lika informativt som XTU, men alla är vi olika.

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

Men, asså du använder ju bara 1 core av 4 (inte räknat HT) så skulle nog inte tro att du är stabil om du aktiverar resterande kärnor