Permalänk
Medlem

Prime95 klockfrekvens sänks gradvis

Tja,

håller på att prova överklockning för första gången. Har en SB i5 sittandes på ett ASRock Z68-kort från ett par år sedan.

Klockan går upp till 4,5 inga problem när jag testar egna mjukvaror osv. men när jag slår på Prime95 och kör tortyren så går frekvensen gradvis ner, även fast usage ligger kvar på 100, och det det ser ut som är att det går ner till 3,7 vilket är 2500k's turbo.

Är det så att turbon går på pga. stresstestet och då SÄNKER till 3,7 för att det är det den ska köra på då, eller vad har jag gjort fel?

Tempen är lugn på 64-65 under tortyrtestet om det spelar någon roll.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Använda dig av aida stress test eller något liknande istället för prime95 rekommenderas inte till nyare intel cpuer eftersom det i värsta fall kan skada din cpu. Finns rätt många trådar om detta så skulle undvika och det kan vara det som gör din overclock ostabil även.

Permalänk
Inaktiv

Klarar din CPU inte Prime95 så har du för hög spänning eller för dålig kylning. Jag rekommenderar ingenting annat än just Prime95 till nyare Intel CPUer eftersom det snabbare än någonting annat visar om du har för dålig kylning eller en instabil klock.

Det rekommenderas dock ej till datorer med undermålig kylning, så försäkra dig om att kylning m.m. är ok.

Permalänk
Medlem

@Kunzite
Kylningen är utmärkt och håller måttet även under Prime så det är nog lugnt, ligger bara på 40% varvtal på fläktarna ändå så jag kan öka lite där om det krävs. Läser på lite om spänningen - men borde inte det gälla när jag gör andra grejer också då som tunga program eller CPU-intensiva spel?

Eller syns bara det beteendet när man ligger och tuggar 100% konstant i längre perioder?

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Inaktiv

Att den stegar ner i klock ju längre du kör prime låter som att den antingen går för varmt eller har för aggressivt inställda power savings i BIOS. En del funktioner kan vara bäst att stänga av helt och hållet under överklockning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

titta till att inte moderkortet har något som blir för varmt. det är inte bara cpu som ska kylas när man överclockar.

Permalänk
Medlem

Antagligen har du en inställning i bios/uefi som heter i stil med "long duration power limit". När du överklockar går du över det normala värdet, så för att få cpun att hålla frekvensen brukar man behöva höja denna.

Visa signatur

Ryzen 5800x, B450m Mortar Max | 32GB Crucial Ballistix Black DDR4 3200MHz | MSI Radeon RX 6700XT Gaming X | Kingston KC2500 M.2 2TB | Corsair RM650X V2 650W | Phanteks Eclipse P400 | LG 32UD59

Permalänk
Medlem
Skrivet av dazelou:

Antagligen har du en inställning i bios/uefi som heter i stil med "long duration power limit". När du överklockar går du över det normala värdet, så för att få cpun att hålla frekvensen brukar man behöva höja denna.

Tveksamt om det skulle ge symptomen han har. Tidsgränsen för "long duration" brukar vara under en halv sekund. Har han kontinuerligt sjunkande hastighet över tid, är det troligtvis temperaturen som felar. Troligtvis.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Tveksamt om det skulle ge symptomen han har. Tidsgränsen för "long duration" brukar vara under en halv sekund. Har han kontinuerligt sjunkande hastighet över tid, är det troligtvis temperaturen som felar. Troligtvis.
B!

http://www.overclock.net/t/937689/sandy-bridge-turbo-duration...

Man kan ju testa i alla fall...

Visa signatur

Ryzen 5800x, B450m Mortar Max | 32GB Crucial Ballistix Black DDR4 3200MHz | MSI Radeon RX 6700XT Gaming X | Kingston KC2500 M.2 2TB | Corsair RM650X V2 650W | Phanteks Eclipse P400 | LG 32UD59

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

@Kunzite
Kylningen är utmärkt och håller måttet även under Prime så det är nog lugnt, ligger bara på 40% varvtal på fläktarna ändå så jag kan öka lite där om det krävs. Läser på lite om spänningen - men borde inte det gälla när jag gör andra grejer också då som tunga program eller CPU-intensiva spel?

Eller syns bara det beteendet när man ligger och tuggar 100% konstant i längre perioder?

Du kanske även har en setting "long duration maintained" nånting. Testa att ställa upp denna. Jag tror helt klart du är "power limited", dvs ditt moderkort tillåter inte din cpu att dra så mycket som den gör under långa perioder.

Även cpu-tunga spel belastar säkerligen inte lika mycket som prime. Spel är ju ganska varierande också, men sitter på med SLI 980ti så

Visa signatur

Ryzen 5800x, B450m Mortar Max | 32GB Crucial Ballistix Black DDR4 3200MHz | MSI Radeon RX 6700XT Gaming X | Kingston KC2500 M.2 2TB | Corsair RM650X V2 650W | Phanteks Eclipse P400 | LG 32UD59

Permalänk
Medlem

Fattar inte riktigt varför folk tror att det är tempen när jag redan skrivit att den håller sig under 70 haha. Hur som helst så är det iaf löst, det som löste problemet var att sätta strömförbrukningen på turbon på ett konstant maxförbrukning av 230-something watt så att den inte dippar ner, vilket den var inställd på att göra innan då long duration stod på 180 något.

Drog ner volten lite grann till 1,32 tror jag det vart i slutändan och fick ner lite temp också. Så nu är det stabila puckar i 55-gradersområdet även när jag spelar på 1440p surround. Provade att smyga upp på 4,8 med förinställd profil från UEFI men såg en ganska markant ökning i temp då Prime95 kom upp långsamt närmare 90 och det kändes lite otäckt.

Tack för svar! Skitnöjd.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Skönt, då kan du sova gott

Visa signatur

Ryzen 5800x, B450m Mortar Max | 32GB Crucial Ballistix Black DDR4 3200MHz | MSI Radeon RX 6700XT Gaming X | Kingston KC2500 M.2 2TB | Corsair RM650X V2 650W | Phanteks Eclipse P400 | LG 32UD59

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kunzite:

Klarar din CPU inte Prime95 så har du för hög spänning eller för dålig kylning. Jag rekommenderar ingenting annat än just Prime95 till nyare Intel CPUer eftersom det snabbare än någonting annat visar om du har för dålig kylning eller en instabil klock.

Det rekommenderas dock ej till datorer med undermålig kylning, så försäkra dig om att kylning m.m. är ok.

Nyare versioner av Prime95 använder instruktioner som stressar processorn för mycket. Du kan skada hårdvaran genom att använda de versionerna av programmet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kunzite:

Klarar din CPU inte Prime95 så har du för hög spänning eller för dålig kylning. Jag rekommenderar ingenting annat än just Prime95 till nyare Intel CPUer eftersom det snabbare än någonting annat visar om du har för dålig kylning eller en instabil klock.

Det rekommenderas dock ej till datorer med undermålig kylning, så försäkra dig om att kylning m.m. är ok.

Skrivet av Andreaz1:

Nyare versioner av Prime95 använder instruktioner som stressar processorn för mycket. Du kan skada hårdvaran genom att använda de versionerna av programmet.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte med Sandy Bridge och Ivy Bridge.

Dessutom skadar det absolut inte processorn, det skapar problem när du överklockar med adaptiv spänning eller med offset samt använder ett stresstestprogram som använder AVX2.

Med fullt manuell spänning appliceras inte den extra 0.1V som processorn "kräver" med AVX2.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Andreaz1:

Nyare versioner av Prime95 använder instruktioner som stressar processorn för mycket. Du kan skada hårdvaran genom att använda de versionerna av programmet.

Skickades från m.sweclockers.com

Enligt vem? Dig? Intel har då absolut inte gått ut med någon sådan information. Utan är endast en skröna som har uppstått på nätet och lever kvar bland mindre kunniga.

Citerar t.ex. överklockningsguiden för Skylake på overclock.net:
'Prime95 is not Certified for Haswell/Skylake/Insert Nonsense Here'
This was a myth that was perpetuated by some Youtubers. For Skylake it seems this has died down. But know that Prime95 will not eat your CPU and spit out the remains.

http://www.overclock.net/t/1570313/skylake-overclocking-guide...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kunzite:

Enligt vem? Dig? Intel har då absolut inte gått ut med någon sådan information. Utan är endast en skröna som har uppstått på nätet och lever kvar bland mindre kunniga.

Citerar t.ex. överklockningsguiden för Skylake på overclock.net:
'Prime95 is not Certified for Haswell/Skylake/Insert Nonsense Here'
This was a myth that was perpetuated by some Youtubers. For Skylake it seems this has died down. But know that Prime95 will not eat your CPU and spit out the remains.

http://www.overclock.net/t/1570313/skylake-overclocking-guide...

Linus Tech Tips till exempel. Kan inte ge länken från mobilen men kolla hans video om överklockning på 6700K om du inte tycker att han också är mindre kunnig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Linus Tech Tips till exempel. Kan inte ge länken från mobilen men kolla hans video om överklockning på 6700K om du inte tycker att han också är mindre kunnig.

Skickades från m.sweclockers.com

Linus who? Självklart ska man få köra vad man vill på sin processor utan att den magiskt självdör, se till att ha kylningen som krävs bara...