Permalänk

Fläktkontroller som är temp-styrd?

Hej!

Ska bygga ny dator tänkte jag, har spanat in ett nzxt h440w-chassi.
Den har ju som sagt inga 5,25-platser där man kan ha fläktkontroller.
Måste därför ha en liten inbyggd.
Någon som har koll på dessa kontrollers?
Om man kunde ha en som själv ökar varven på fläktarna beroende
på temperaturen skulle jag vara glad
Eller om någon har en annan bar lösning?

tacksam för svar!

Visa signatur

- Johan [Brunkaren]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brunkaren:

Hej!

Ska bygga ny dator tänkte jag, har spanat in ett nzxt h440w-chassi.
Den har ju som sagt inga 5,25-platser där man kan ha fläktkontroller.
Måste därför ha en liten inbyggd.
Någon som har koll på dessa kontrollers?
Om man kunde ha en som själv ökar varven på fläktarna beroende
på temperaturen skulle jag vara glad
Eller om någon har en annan bar lösning?

tacksam för svar!

I stort sett alla moderkort har fläktkontroller som går på värme. det fungerar lite olika om du använder PVM eller vanliga fläktar

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk

jo jag vet att många går på moderkortet.. men jag är osäker på vilket moderkort jag ska ta.
vet inte ens om det finns tillräckligt med uttag för fläktarna jag ska använda...

Visa signatur

- Johan [Brunkaren]

Permalänk

Jag har bestället ett NZXT H440W New Edition som kommer på måndag och på dom nya H440w sitter det en PWM-styrd fläktkontroller på baksidan av moderkortsplåten. Står en bit ner på denna sida.

Permalänk
Medlem

Största problemet med moderkortets inbyggda lösningar, är att de inte alla gånger räcker till när man börjar gå upp till kraftigare fläktar. Det tråkiga i sammanhanget är att fläktkontrollers verkar vara något som går i vågor. Just nu är det inte speciellt många på marknaden, och de som är, är inte speciellt flexibla. Det gör att min favorit fortfarande är en modell som inte längre går att köpa, mjukvaran för att ändra inställningar i kontrollern utvecklas inte längre, och det finns 0 support... Yey. Det går ju inte att rekommendera en sådan produkt, av naturliga skäll.

Det som kommer närmast i dag tror jag är GRID+ V2, men den kräver sin mjukvara igång, för att fungera. Den har inga egna temperatursensorer, utan går på vad mjukvaran kan plocka ut ur din dators integrerade sensorer, vilket fungerar om man tänker köra Windows, och kan tänka sig med en mjukvara som alltid är igång. Knappast tungdriven, men trots allt.
Corsair Link, kan vara ett alternativ med, men jag hittar inga bra reviews, så det är svårt att säga, men allt är där. 4 separata sensor ingångar, 6 utgångar för fläktar, och stödjer (tror jag?) 4 pins PWM fläktar.

Skrivet av RuneWebradio:

Jag har bestället ett NZXT H440W New Edition som kommer på måndag och på dom nya H440w sitter det en PWM-styrd fläktkontroller på baksidan av moderkortsplåten. Står en bit ner på denna sida.

Jag är inte helt säker, men det är väl den gamla versionen av GRID, utan styrning. Den tar signalen från en fläktutgång på moderkortet, och står för matarström, och driver 7 fläktar med den signalen. Det fungerar, om man inte vill styra fläktarna individuellt, och kan leva med att ta signalen från moderkortet.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Typ en sådanhär kanske?

http://www.corsair.com/en-us/corsair-commander-mini

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Jo den inbyggda "fläktkonttollen" är inte inställningsbar. Fläktarna går alltid på helvarv och det känns onödigt. Vill gärna ha datorn så tyst som möjligt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Johan [Brunkaren]

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk

så om jag skulle plugga i en sån, skulle fläktarna styras automatiskt eller vad mena du?
Sorry om jag låter dum, men jag är inte så hemma på sånt här

Visa signatur

- Johan [Brunkaren]

Permalänk
Medlem

Den ser riktigt bra ut, men något är skumt med den.
http://www.inet.se/produkt/6110074/corsair-commander-mini#/re...

Ett annat alternativ är att bygga en själv.
http://m.sweclockers.com/forum/trad/1378560-buckfan-overambit...

Permalänk
Medlem

Ska byta moderkort? Alla kort i medelklass av Z97 och Z170 har bra fläktkontroll på moderkortet. Med den programvara ASUS skickar med till mitt Z170-AR kan jag styra fyra chassifläktar plus två cpufläktar. jag kan dessutom konfigurerar var i chassi varje fläkt sitter.

I min burk sitter två fläktar i fram, en i topp, en i bak och två cpufläktar. burken är knäpptyst när jag ställer fläktkontrollen i silent och sitter och jobbar. när jag spelar använder jag ett annat läge som låter lite men det är inget jag märker när jag spelar.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Den ser riktigt bra ut, men något är skumt med den.
http://www.inet.se/produkt/6110074/corsair-commander-mini#/re...

Ett annat alternativ är att bygga en själv.
http://m.sweclockers.com/forum/trad/1378560-buckfan-overambit...

Japp något skumt är det det har du rätt i samt kollade på corsairs sida programvaran till den går inte att ladda ner så den skall undvikas!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av Brunkaren:

Jo den inbyggda "fläktkonttollen" är inte inställningsbar. Fläktarna går alltid på helvarv och det känns onödigt. Vill gärna ha datorn så tyst som möjligt

Skickades från m.sweclockers.com

Detta stämmer inte. Sitter själv på den nya versionen av H440 dvs H440W som du själv tittat på. Fläkthubben på baksidan av den är PWM-styrd och jag kör själv 7 fläktar i den varav 4 med 3-pinskontakter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brunkaren:

så om jag skulle plugga i en sån, skulle fläktarna styras automatiskt eller vad mena du?
Sorry om jag låter dum, men jag är inte så hemma på sånt här

Kör du pwm fläktar så kommer de styras precis som cpu fläkten. Funkar finfint i min dator blir cpu varm går alla fläktar upp i varv. Mina fläktar ligger på 3-800rpm beroende på vad jag gör.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Så länge ditt moderkort har pwm reglering finns det mer eller mindre ingen anledning att inte använda mjukvara för regleringen.
Speedfan är ett EXTREMT kompetent program för detta. Man kan konfigurera sina fläktar långt mycket bättre än samtliga moderkorts interna programvaror jag testat på senare tid.
Extremt flexibelt.
Tar en liten stund att konfigurera om man vill ha det tyst men effektivt. Det är dock värt alla den lilla mödan då resultatet blir riktigt bra.

En grundinställning tar ca 5-10 minuter att göra om man gjort det förut. Finns bra guider på nätet hur du ställer in fläktar etc om det inte fungerar från start.

Det ja gillar mest är att man kan ställa ner fläktarna lägre än många moderkorts automatiska test klarar av.
Att man kan styra en fläkt med flera olika temperatur kurvor. Bland annat grafikkortets vilket är extremt smidigt då ofta det kortet har högre belastning än tex cpu och därför blir varmt utan att cpu blir det.

Permalänk

Det låter riktigt bra! Vad står "pwm" för? i uttrycket pwm-reglering!

Visa signatur

- Johan [Brunkaren]

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

ASUS SABERTOOTH Z170 MARK 1 - ATX / Z170

Är ett av moderkorten jag är lite intresserad av! Jag kanske är blind, men ser inte att det står något
om pwm där.. Vet ju dock inte vad det heter på svenska..

Visa signatur

- Johan [Brunkaren]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brunkaren:

ASUS SABERTOOTH Z170 MARK 1 - ATX / Z170

Är ett av moderkorten jag är lite intresserad av! Jag kanske är blind, men ser inte att det står något
om pwm där.. Vet ju dock inte vad det heter på svenska..

Om du går in på ASUS hemsidan och tar fram manualen till moderkortet så hittar du bl.a. följande: 6 x Chassis Fan connectors (4-pin) for both 3-pin(DC mode) and 4-pin(PWM mode) coolers control

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

Mer eller mindre alla moderkort har pwm reglering idag som val. Dock måste fläktarna klara av detta. Värt att veta när du köper sådan. Spänningsreglering fungerar med men du kan sällan köra fläkten på lila lågt varvtal som med pwm. Sedan skiljer det överlag mycket mellan fläktar o fläktar. Vissa klarar av lägre pwm/spänning än andra. Kan också vara bra att veta.

Skickades från m.sweclockers.com