M3 skruv och mutter istället för distansskruv

Permalänk

M3 skruv och mutter istället för distansskruv

Tänkte kolla ifall jag kan använda muttrar och en vanlig m3 skruv istället för distansskruv till moderkortet? Om inte varför etc

Mvh gåsen

Permalänk
Skrivet av Herr gås:

Tänkte kolla ifall jag kan använda muttrar och en vanlig m3 skruv istället för distansskruv till moderkortet? Om inte varför etc

Mvh gåsen

Varför vill du använda M3 skruv ovh mutter istället för vanliga moderkorts distanser?

Visa signatur

Jag hatar när folk anmäler min signatur...

Permalänk

@compaq älskaren: för att jag inte har tillgång till distansskruv i m3 format. Finns endast i unc format vilket ej går ihop med chassiet jag bygger

Permalänk
Rekordmedlem

Det går att använda det som passar men det är inte säkert att det är m3 utan det är ofta 6-32 men så länge du ser till att det passar så går det om du vill modda fastsättningen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: Hmm okej mjoo har sådana distanser men ett helvete med gängtapp till det

Permalänk
Skrivet av Herr gås:

Tänkte kolla ifall jag kan använda muttrar och en vanlig m3 skruv istället för distansskruv till moderkortet? Om inte varför etc

Mvh gåsen

Har du kollat så att det blir rätt mått?

Det är inte många tiondels millmetrar som tillåts fela och det blir konstigt om det inte är inom den tolleransen. Grafikkort och grejer sätts ju fast med en skruv så att det blir stabilt. Det lär finnas risk att det blir fel där. Antingen hamnar det för långt ut eller så så går det inte att trycka in riktigt. Men vist hittar du mutter som ger exakt distans då är det inget problem alls, kanske man man fila lite så att det blir rätt.

Vet inte vilken tolerans det är? +/- 0,1 -0.2 eller mer? En påse rätt distanser koster inte mycket.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Skrivet av Herr gås:

@compaq älskaren: för att jag inte har tillgång till distansskruv i m3 format. Finns endast i unc format vilket ej går ihop med chassiet jag bygger

Jaha, det förklarar ju en del. Jag trodde att du ville använda dom i typ ett vanligt chassi eller något.

Visa signatur

Jag hatar när folk anmäler min signatur...

Permalänk

@Modellören: problemet är inte distanser det har jag men tyvärr inga hål till dem, har dock m4/m3 fingängad gängtapp.

Intressant det med toleransen, ges toleransen pga att moderkortet skall hålla rent fysiskt?

Som jag förstått behövs det jordning och att man håller sig innanför cirklarna så man ej skadar komponenter. En distansskruv är på typ 3,2/3,3 mm. Så risken med en mindre area är att det blir mindre fördelning av trycket eller?

Permalänk
Medlem

Hamnar du innanför löd-ön vid skruvhålen så du inte riskerar att skada / få kontakt med andra banor på moderkortet och ändå har bra yta så det blir stabilt samt är noga med att höjden stämmer ( samma på alla och ingen risk för kontakt med underlaget ) så är det knappast några konstigheter att köra på.

Tycker mig ha stött på många chassin med hemskt dålig passform så att det är sådär superkänsligt har jag svårt att tro.

Annars kanske du kan borra hål och med lite tur låta distanserna gänga ner sig själva i plåten ? Lite superlim dessutom som håller extra

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Herr gås:

@Modellören: problemet är inte distanser det har jag men tyvärr inga hål till dem, har dock m4/m3 fingängad gängtapp.

Varför inte använda M3-distanser då (om det är M3 0,5 mm gängtapp du har)?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Karaff:

Hamnar du innanför löd-ön vid skruvhålen så du inte riskerar att skada / få kontakt med andra banor på moderkortet och ändå har bra yta så det blir stabilt samt är noga med att höjden stämmer ( samma på alla och ingen risk för kontakt med underlaget ) så är det knappast några konstigheter att köra på.

Tycker mig ha stött på många chassin med hemskt dålig passform så att det är sådär superkänsligt har jag svårt att tro.

Annars kanske du kan borra hål och med lite tur låta distanserna gänga ner sig själva i plåten ? Lite superlim dessutom som håller extra

Oj Ursäktar okunskap /tröghet men vad menar du med inte kontakt med underlaget? Alltså moderkortet antar jag? För distansen skall väll gå kontakt med jord?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Herr gås:

Oj Ursäktar okunskap /tröghet men vad menar du med inte kontakt med underlaget? Alltså moderkortet antar jag? För distansen skall väll gå kontakt med jord?

Skickades från m.sweclockers.com

Distanserna har ingen funktion för att jorda något, de ska däremot vara rätt placerade så inget blir kortslutet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Distanserna har ingen funktion för att jorda något, de ska däremot vara rätt placerade så inget blir kortslutet.

Okej, men kortslutning är ju lätt är alltså emot det är ju bara se till att ligga en bit ovanför chassit. Tack för hjälpen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Herr gås:

Okej, men kortslutning är ju lätt är alltså emot det är ju bara se till att ligga en bit ovanför chassit. Tack för hjälpen

Skickades från m.sweclockers.com

Som en del skrev så är höjden på distansen viktig om du ska fästa ett grafikkort i chassit, såvida du inte kan ändra denna om du nu gör ett eget sådant.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

@Jalle64: hela chassit bygger jag imorgon så det gör jag som jag vill med

Permalänk
Proffsmobbare

Om du borrar ett 3mm hål och skruvar in en 6-32 (eller M3, vilket det nu är) skruv i distansen, kan du sedan använda hela distansen som en temporär gängtapp. Det är inte optimalt, men det är ett sätt att lösa problemet med verktygen du redan har.

Permalänk

Problemet är att distansen är mjukare än chassit tror jag. Ser ut som nån mässingsblandning. Dock är det sant att jag nog bara kan så i skiten men tror jag kör med muttrar som distans och ser till att ej komma i kontakt med chassit

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Distanserna bruka vara mässing med maskin pressad gänga men om du vill ha mm gänga får du fixa de med gängtapp/gängsnitt .

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Herr gås:

Problemet är att distansen är mjukare än chassit tror jag. Ser ut som nån mässingsblandning. Dock är det sant att jag nog bara kan så i skiten men tror jag kör med muttrar som distans och ser till att ej komma i kontakt med chassit

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vet om att distanserna är i mässing, och är mjukare än plåten. Jag vet också om att jag själv gjort det jag beskrev många gånger genom åren. Ibland går det, ibland går det inte, men det kan fortfarande vara värt ett försök.

Det finns fler faktorer är materialets hårdhet, är plåten tunn nog går den att pressa undan. Större borrhål ger mindre deformering av distansen, frågan är vad du har tillgängligt.