Vilken ssd ska man köpa? Vad ska man ha på den, tänka på?

Permalänk

Vilken ssd ska man köpa? Vad ska man ha på den, tänka på?

Som sagt, jag är helt nu till ssd- världen. Har tänkt att köpa en ssd för runt 1000 kr, vilken bör jag köpa, finns det något märke eller modell man inte ska köpa?

Vad ska man ha på sin ssd? Vad ska man tänka på? Pumpa mig med infomation!

Tack på förhand, Mvh Jonte

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem

Vilken SSD kan jag inte svara på.

Men vad jag kör på min är operativsystem och drivrutiner, sen lagrar jag filer, spel och program på en 2TB HDD. Bara flytta user-mappar och komma ihåg att ändra C:\ till E:\ när jag installerar program.

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt denna;

http://www.inet.se/produkt/4304782/samsung-850-series-evo-250...

Fem års garanti, snabb och stabil. Just nu på rea för 899:-.

Det du bör ha på din SSD är operativsystem, samt program och de spel du vill prioritera. Har du råd så gå upp till 512GB, kan behövas idag då spelen börjar bli så pass stora.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem

1. 250GB eller mer
2. Samsung 850 verkar vara ok
3. Operativsystemet och dina primära program.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Skrivet av Nautilus011:

1. 250GB eller mer
2. Samsung 850 verkar vara ok
3. Operativsystemet och dina primära program.

Kanske lite efterbliven fråga, men vad är primära program? Är det typ standard program?

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem

Primära program kan vara firefox,google chrome, office o.s.v

Permalänk
Medlem

Primära program = De program du primärt använder, inte standardprogram utan de program du använder mest.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Medlem

SSD=Alla program/Spel
HDD=Ren fil lagring

Köp så stor du har råd med, i dagsläget skulle jag köpt minst 500GB på den primära burken, är det htpc eller annat så kan man köra på mindre.
Samsungs 850 serie har fått väldigt bra så det är ett säkert köp.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Om du vill försöka spara några hundralappar, alternativt lägga bara några hundralappar extra för 500GB så kan det finnas en chans att sånt reas ut på fredag (black friday). SSD brukar vara något som drar folk ordentligt, så det brukar alltid finnas såna på rean (begränsat antal)

Permalänk
Medlem

Skulle satsat på 500GB alt. större om det var rätt pris.
Men ca 1600kr för 500GB börjar kännas hyffsat bra.

Permalänk
Skrivet av Foffi:

Om du vill försöka spara några hundralappar, alternativt lägga bara några hundralappar extra för 500GB så kan det finnas en chans att sånt reas ut på fredag (black friday). SSD brukar vara något som drar folk ordentligt, så det brukar alltid finnas såna på rean (begränsat antal)

Jag har tänkt på det, min plan är väl att chilla tills black friday och se om man hittar något (:

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Inaktiv

undvik samsung då deras uppdateringar kan sabotera hela disken

Permalänk
Medlem
Skrivet av pepparkakor:

undvik samsung då deras uppdateringar kan sabotera hela disken

Påstår du att firmwareuppdatering är riskfritt på SSD:er av annat fabrikat?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

SSD, billigaste möjliga med bra reviews t.ex. samsung 850 evo samt minst 250gb helst större

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

@Jonathan0101: Ja typ. Dom program du använder mest.
Jag har, windows, Officepaket, mailklient, bild/film-redigeringsprogram, winzip/winrar, Orgin, Steam. Dock har jag en gammal 120GB SSD som systemdisk. Plus en 500GB SSD som speldisk. Plus en 1.5TB HDD.
Men jag tror jag har köpt min sista HDD för min primära stationära dator. Stora SSD diskar börjar komma ner i humana priser så då finns det ingen större anledning till att köpa HDD.

EDIT: ...ingen större anledning för MIG, att köpa HDD

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan0101:

Jag har tänkt på det, min plan är väl att chilla tills black friday och se om man hittar något (:

Skickades från m.sweclockers.com

Låter som en klok ide. Bästa sättet att köpa en SSD är att titta efter lite olika modeller man vet är bra, sen vänta på en rea. Ex på modeller jag hade tittat på:
850 EVO
BX100 (notera inte BX200)
OCZ Arc 100 (är sämre än de 2 ovan, men ändå helt bättre än många andra)
Finns fler som är "okej" men om du har tålamodet att vänta, så varför vänta på något sämre?
Har du en budget på 1000kr så har du det, inget att göra. Du får vänta eller ta en 250GB.

Kan du sträcka den så bör du kunna hitta en 500GB BX100/850 EVO för strax under 1500kr, vilket är en bättre investering då du inte behöver snåla med utrymmet, utan kan bara lägga in alla dina program, alla dina dokument mm och en hel del spel. Försök dock att hålla ca 20-25% ledigt om du kan, så mår disken bäst, och håller bäst prestanda.

All lagring av tex video, backup osv gör du nog bäst på en HDD än så länge.

Skrivet av pepparkakor:

undvik samsung då deras uppdateringar kan sabotera hela disken

Say-what?
Nu vet du väl att all FW uppgradering är riskfyllt, men när i tusan skulle detta ha skett nyligen, och du därför dömer ut ett märke som trots allt gör de bästa diskarna på marknaden?
Om det gäller 850 Pro, så är det både en annan disk, och det var ett fel som har rättats till för snart 1 år sedan, samt alla som fick problemet fick ersatt disken. Felet låg i Windows-mjukvaran som uppdaterade, inte i disken, eller i FW i sig själv. Gjorde man uppdateringen via DOS/ISO så gick den perfekt, och idag är detta felet till rättat och du kan uppdatera dem var som.

Om du nu så kritiskt vill bojkotta Samsung, så okej, gör det, men kom då med ett konkret tips till TS istället.

Permalänk
Medlem

Vad är det egentligen för skillnad på Evo och Proserien??

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj_aleks:

Vad är det egentligen för skillnad på Evo och Proserien??

Pro använder tåligare och snabbare minne. En Pro presterar med andra ord bättre, och har troligtvis bättre hållbarhet (inte för att Evo har några problem med det). Se t.ex. Anandtech's recension. Pro är dock betydligt dyrare än Evo, och de flesta skulle förmodligen inte märka någon skillnad mellan dem i praktiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj_aleks:

Vad är det egentligen för skillnad på Evo och Proserien??

Kan lägga till en sak på @perost kommentar, för vad jag vet är det samma minne, det kör bara i TLC läge med en SLC cache istället för rent MLC läge. Båda är Samsungs 3D NAND, men EVO kör en lite enklare kontroller (upp till 500GB), och är samma kontroller i 1TB iaf.

Det som skiljer prestanda mässigt sker mest i de mindre 850 EVO (tänker då på 120-250GB) är att när SLC cachen är slut, så tappar disken prestanda, tills den hinner ikapp igen. När man når 500GB så hinner även TLC minnet med, dock inte i samma IOPs, men 500MB/s iaf. Och med den bättre kontrollern så hänger 1TB med imponerande bra för att vara TLC och med bra IOPs, pga den bättre kontrollern. Du kan se skrivprestandan här...

850 Pro serien har ett otrolig nivå av skrivtålighet faktiskt, även om EVO disken räcker och blir över flera gånger för normalanvändaren.
Detta är faktiskt ofattbart mycket data, och jag väntar nu bara på sista delen där man förhoppningsvis får se den "avsluta". 7PB, dvs 7 Peta Byte, eller 7000TB senare och disken lever än, om mått på lånad tid. Disken har även gjort hela testet utan ett enda fel, verken läs eller skrivfel.
Detta kan du jämföra med många andra av dagens SSDer som är "wow" om de når 1-2PB... http://techreport.com/review/24841/introducing-the-ssd-endura...

Mao, Pro disken är det bästa du kan köpa, i SATA SSD väg iaf. Men EVO disken är i normalt bruk, typ lika snabb, hållbar för normal användare och bygger på samma teknik, till ett bättre pris.

Permalänk
Medlem

Samsung 850 evo, 250gb är väl mest GB/kr. Problemet som Samsung 840 evo hade med skrivningar av små filer har gett en bra mjukvaru-boost till 850-modellen med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Okej, tack så här långt.

Har 2 frågor till: Vad är egentligen en SSHD? Nått att ha? Eller vad ska man ha en sshd till?
Och så undrar jag hur snabbt en vanlig traditionel mekansik hårdisk läser/skriver?

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan0101:

Vad är egentligen en SSHD? Nått att ha? Eller vad ska man ha en sshd till?

En SSHD är en mekanisk hårddisk som har en liten del SSD. Tanken är att data som används ofta automatiskt sparas på SSD-delen, så att den datan går snabbt att komma åt samtidigt som man har mycket totalt utrymme. SSD-delen är oftast på ~8 GB. Det är mest intressant för bärbara datorer där man ofta bara kan ha en hårddisk.

Skrivet av Jonathan0101:

Och så undrar jag hur snabbt en vanlig traditionel mekansik hårdisk läser/skriver?

Moderna hårddiskar läser och skriver runt 150 MB/s sekventiellt. Det som gör SSDer så bra är dock att de är bra på att läsa och skriva små bitar data på slumpmässiga ställen, där mekaniska diskar får problem eftersom de inte kan flytta läsarmen hur snabbt som helst. Det är detta som gör att t.ex. program startar mycket snabbare med en SSD, eftersom det handlar om att hitta en stor mängd små filer när man startar ett program.

Kolla t.ex. på denna artikel, från 2009. De tre understa hårddiskarna i den första grafen är mekaniska, medan de två SSDerna ovanför är några av de sämsta SSDer som tillverkats. Hårddiskarna hamnar så långt efter att de har sönder layouten på grafen

Permalänk
Medlem

Bra inlägg @perost, kunde inte sagt det bättre själv

@Jonathan0101 SSHD kan vara bra som spel disk, om man tex har en liten SSD och inte vill ha större/har råd med större SSD för spel. Disken lär sig vilka sektorer som ska läsas ofta och lägger dem i cachen. Dock är det i grunden en HDD, och begränsas av vad en HDD är och kan.

En bättre lösning om man vill "göra" sin egen "SSHD" är SSD cache lösning. Jag har använt gamla 32/64GB SSDer till detta, för att boosta lagrings/spel disk. Har man moderkort som stöder det så är Intels Smart Response, bästa tekniken som även är helt gratis. Fördelen med detta är att du kan välja vilken HDD eller vilken SSD du vill, och även cacha RAIDade HDDs, samt att du kan köra större storlek (tror upp till 64GB iaf). Notera att bästa valen är ca 50% av SSDns storlek, både för prestanda och för att minska slitaget på SSDn, så en gammal 64GB ger då ca 30GB cache vilket gör mycket för prestandan.

Saknar man den funktionen så finns det 2 program som kan göra det (båda kostar dock runt en 100kr för enklaste ver), ena är mest läs orienterat och kan köra på riktigt gamla/dåliga SSDer (med dålig skrivhastighet), eller tom USB minnen, medan det andra behöver ha en hyfsat modern SSDs skrivhastighet då den även agerar skrivcache. De är inte riktigt lika bra som cache till systemdiskar, men till sekundär spel disk är de kanon. Oavsett så får man ökad prestanda mot en ensam HDD.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Bra inlägg @perost, kunde inte sagt det bättre själv

@Jonathan0101 SSHD kan vara bra som spel disk, om man tex har en liten SSD och inte vill ha större/har råd med större SSD för spel. Disken lär sig vilka sektorer som ska läsas ofta och lägger dem i cachen. Dock är det i grunden en HDD, och begränsas av vad en HDD är och kan.

En bättre lösning om man vill "göra" sin egen "SSHD" är SSD cache lösning. Jag har använt gamla 32/64GB SSDer till detta, för att boosta lagrings/spel disk. Har man moderkort som stöder det så är Intels Smart Response, bästa tekniken som även är helt gratis. Fördelen med detta är att du kan välja vilken HDD eller vilken SSD du vill, och även cacha RAIDade HDDs, samt att du kan köra större storlek (tror upp till 64GB iaf). Notera att bästa valen är ca 50% av SSDns storlek, både för prestanda och för att minska slitaget på SSDn, så en gammal 64GB ger då ca 30GB cache vilket gör mycket för prestandan.

Saknar man den funktionen så finns det 2 program som kan göra det (båda kostar dock runt en 100kr för enklaste ver), ena är mest läs orienterat och kan köra på riktigt gamla/dåliga SSDer (med dålig skrivhastighet), eller tom USB minnen, medan det andra behöver ha en hyfsat modern SSDs skrivhastighet då den även agerar skrivcache. De är inte riktigt lika bra som cache till systemdiskar, men till sekundär spel disk är de kanon. Oavsett så får man ökad prestanda mot en ensam HDD.

Okej tack då vet jag, dock inget som "tar mig med storm", så en ssd känns forfarande aktivit för mig xD

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C