Permalänk
Medlem

Frågor ang Vcore.

Tjo swec, har lite frågor angående Vcore. Ska det skilja sej på vcore under load och idle?
För min vcore skiljer sig ej. + min min på vcore står på 0.6 i Hwmonitor, men Value går inte under 1.296 ibland 1.280. Har den inställd på 1.295. Så om nån kunnigt i området hade kunnat hjälpa mej lite hade det varit super.

Mvh

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av RRoxen:

Tjo swec, har lite frågor angående Vcore. Ska det skilja sej på vcore under load och idle?
För min vcore skiljer sig ej. + min min på vcore står på 0.6 i Hwmonitor, men Value går inte under 1.296 ibland 1.280. Har den inställd på 1.295. Så om nån kunnigt i området hade kunnat hjälpa mej lite hade det varit super.

Mvh

Vet inte riktigt vad du vill ha hjälp med? Det är troligt att den skillnaden du ser beror på att ditt nätaggregat/moderkort inte klarar av att leverera stabil spänning då du säger att du har satt Vcore på 1.295. Det är inte en "hög" spänning, men däremot en hög spänning för 4,5GHz klockhastiget så du bör nog återställa bios till defaults och ha allt på auto och bara höja multiplier till 45 och då lär du få mycket lägre spänning när det står på auto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav.Henrik:

Vet inte riktigt vad du vill ha hjälp med? Det är troligt att den skillnaden du ser beror på att ditt nätaggregat/moderkort inte klarar av att leverera stabil spänning då du säger att du har satt Vcore på 1.295. Det är inte en "hög" spänning, men däremot en hög spänning för 4,5GHz klockhastiget så du bör nog återställa bios till defaults och ha allt på auto och bara höja multiplier till 45 och då lär du få mycket lägre spänning när det står på auto.

Okej ändrade till Auto nu den gick ner till 1.2 ist.
Men hwmontior och cpuid är den på 1.312 i bios var den dock på 1.2.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av RRoxen:

Okej ändrade till Auto nu den gick ner till 1.2 ist.
Men hwmontior och cpuid är den på 1.312 i bios var den dock på 1.2.

Vcore ska gå ner till ungefär 0,8 i idle, så om den inte gör det så får du ändra vcore till adaptive eller något, och aktivera strömsparningsfunktioner i bios.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RRoxen:

Okej ändrade till Auto nu den gick ner till 1.2 ist.
Men hwmontior och cpuid är den på 1.312 i bios var den dock på 1.2.

Hade samma problem med min 6600K i de programmen, pröva ladda ner aida64, cpuid msi versionen så kommer den att visa de du ställt in i BIOS.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav.Henrik:

Vet inte riktigt vad du vill ha hjälp med? Det är troligt att den skillnaden du ser beror på att ditt nätaggregat/moderkort inte klarar av att leverera stabil spänning då du säger att du har satt Vcore på 1.295. Det är inte en "hög" spänning, men däremot en hög spänning för 4,5GHz klockhastiget så du bör nog återställa bios till defaults och ha allt på auto och bara höja multiplier till 45 och då lär du få mycket lägre spänning när det står på auto.

Really, överklocka till 4.5Ghz med Auto i spänning?
TS, lyssna inte på honom.

I idle går oftast volten ner genom alla strömsparningsfunktioner i bios. Under load kan volten ändra sig också om inte du kompenserar med LLC(Load Line Calibration).

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av DHW:

Hade samma problem med min 6600K i de programmen, pröva ladda ner aida64, cpuid msi versionen så kommer den att visa de du ställt in i BIOS.

http://i67.tinypic.com/1zbgyg8.png

samma med dessa program

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Really, överklocka till 4.5Ghz med Auto i spänning?
TS, lyssna inte på honom.

I idle går oftast volten ner genom alla strömsparningsfunktioner i bios. Under load kan volten ändra sig också om inte du kompenserar med LLC(Load Line Calibration).

Okej, för jag fick de "stabilt" med 1.295vcore.

Saken är att den går inte ner i idle. står bara minimum, men value är alltid 1.295 pendlar liiiite men inte mycket

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av RRoxen:

Okej, för jag fick de "stabilt" med 1.295vcore.

Saken är att den går inte ner i idle. står bara minimum, men value är alltid 1.295 pendlar liiiite men inte mycket

Ja, och du ska köra med ett värde som ger dig stabilitet. Så om nu 1.295 ger dig stabilitet så är det fine. Kör på det.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av RRoxen:

samma med dessa program

Okej skumt, då vet jag tyvärr inget mer som kan hjälpa än att uppgradera alla programmen eller testa andra eftersom alla inte är optimerade.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av RRoxen:

Okej, för jag fick de "stabilt" med 1.295vcore.

Saken är att den går inte ner i idle. står bara minimum, men value är alltid 1.295 pendlar liiiite men inte mycket

Du har mest troligen ställt in "Statisk" spänning i bios när du har överklockat, vill du att spänningen ska gå ner så måste du aktivera C-States, C3 så får du ca 0.8v i idle och väljer du C7 så får du ca 0.3v i idle. C3 är lite vänligare än C7 vad jag har läst

Sen måste du in i Windows energischema och ställa in "minimum cpu" till 5% eller 0% och maximum cpu till 100% detta sänker spänningen vid idle

Vill du att multipliern går ner under idle så sätter du även på Speedstep/EIST i bios

--------------------------------

Vet inte om det gör det fortfarande men äldre versioner av CPU-Z visade inte din volt utan VCCIN, använd hellre HWiNFO, gör du så kommer VID vara vad som är inställt i bios och sen längre ner hittar du vcore, den du ska kolla på för att se om det funkar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exeo:

Du har mest troligen ställt in "Statisk" spänning i bios när du har överklockat, vill du att spänningen ska gå ner så måste du aktivera C-States, C3 så får du ca 0.8v i idle och väljer du C7 så får du ca 0.3v i idle. C3 är lite vänligare än C7 vad jag har läst

Sen måste du in i Windows energischema och ställa in "minimum cpu" till 5% eller 0% och maximum cpu till 100% detta sänker spänningen vid idle

Vill du att multipliern går ner under idle så sätter du även på Speedstep/EIST i bios

--------------------------------

Vet inte om det gör det fortfarande men äldre versioner av CPU-Z visade inte din volt utan VCCIN, använd hellre HWiNFO, gör du så kommer VID vara vad som är inställt i bios och sen längre ner hittar du vcore, den du ska kolla på för att se om det funkar

Okej, så här ser det ut i idle nu
http://imgur.com/ZJMrey2

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exeo:

Du har mest troligen ställt in "Statisk" spänning i bios när du har överklockat, vill du att spänningen ska gå ner så måste du aktivera C-States, C3 så får du ca 0.8v i idle och väljer du C7 så får du ca 0.3v i idle. C3 är lite vänligare än C7 vad jag har läst

Sen måste du in i Windows energischema och ställa in "minimum cpu" till 5% eller 0% och maximum cpu till 100% detta sänker spänningen vid idle

Vill du att multipliern går ner under idle så sätter du även på Speedstep/EIST i bios

--------------------------------

Vet inte om det gör det fortfarande men äldre versioner av CPU-Z visade inte din volt utan VCCIN, använd hellre HWiNFO, gör du så kommer VID vara vad som är inställt i bios och sen längre ner hittar du vcore, den du ska kolla på för att se om det funkar

Laddade hem Hwinfo, Vcore står på 1.296 på alla rör sej ej.
För ska vcore alltid vara på samma Volt, vid ändrar ju sej nu i idle 0.8 max 1.288, oh ska dom alltid sitta EXAKT som man ställt in vcore på eller kan de svikta med 1-10 volt? gör det nånting. (rätt ny på det här)

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av RRoxen:

Laddade hem Hwinfo, Vcore står på 1.296 på alla rör sej ej.

Men har du ställt in energialternativ för processorn så den inte kör i 100% hela tiden? Det kan du göra i energialternativ inne i startmenyn

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DHW:

Men har du ställt in energialternativ för processorn så den inte kör i 100% hela tiden? Det kan du göra i energialternativ inne i startmenyn

Jo det ska vara på rätt, 5% minsta tillåtna och 100% max.
Oh har det på "balanserat"

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Okej kan nån svara på detta! Min Vid pendlar bra 0.8 idle och 1.288 vid load ungefär.
Vcore står på 1.296 hela tiden kan pendla lite neråt ibland. Ska det vara såhär eller är jag helt ute och cyklar? oh hat ställt in vcore på 1.295 men den kan svikta mellan 1-10 neråt ibland kan det vara så eller är de dåligt?

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av RRoxen:

Okej kan nån svara på detta! Min Vid pendlar bra 0.8 idle och 1.288 vid load ungefär.
Vcore står på 1.296 hela tiden kan pendla lite neråt ibland. Ska det vara såhär eller är jag helt ute och cyklar? oh hat ställt in vcore på 1.295 men den kan svikta mellan 1-10 neråt ibland kan det vara så eller är de dåligt?

Nu blev jag lite osäker faktiskt här, har du själv ställt in VCORE till 1,296? för det är ju VID som är det intressanta. Var inte VCORE mycket lägre när du satte allt på auto och multiplier på 45? Min VCORE t.ex står som 0,952 min och 0,960max och VID 1,27. Tycker det låter mycket men mitt program kanske inte heller visar korrekt. Tycker att du borde kör allt på default tills du vet vad du gör så ingenting går sönder alternativt bara ställa multiplier och låta auto sköta det andra, höj då inte heller till mer än 45.

Tror att du har ställt upp VCORE alldeles för högt faktiskt då det listas under moderkortet så det är nog bäst du ändrar allt till default i bios!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav.Henrik:

Nu blev jag lite osäker faktiskt här, har du själv ställt in VCORE till 1,296? för det är ju VID som är det intressanta. Var inte VCORE mycket lägre när du satte allt på auto och multiplier på 45? Min VCORE t.ex står som 0,952 min och 0,960max och VID 1,27. Tycker det låter mycket men mitt program kanske inte heller visar korrekt. Tycker att du borde kör allt på default tills du vet vad du gör så ingenting går sönder alternativt bara ställa multiplier och låta auto sköta det andra, höj då inte heller till mer än 45.

Tror att du har ställt upp VCORE alldeles för högt faktiskt då det listas under moderkortet så det är nog bäst du ändrar allt till default i bios!

nej ställt in den på 1.295

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av RRoxen:

Okej kan nån svara på detta! Min Vid pendlar bra 0.8 idle och 1.288 vid load ungefär.
Vcore står på 1.296 hela tiden kan pendla lite neråt ibland. Ska det vara såhär eller är jag helt ute och cyklar? oh hat ställt in vcore på 1.295 men den kan svikta mellan 1-10 neråt ibland kan det vara så eller är de dåligt?

Vet inte om du har skrivit vilket moderkort du har, men så gott jag vet så ska VID vara vad du har ställt in i bios, och det som ska röra sig är vcore, jag har dock min multiplier alltid på max så kanske därför inte min VID rör sig för tror VID = multipliern men är osäker på det

För mitt HWiNFO står det Core #x VID detta stämmer överens vad jag har satt i bios 1.23v. Längre ner hittar du vcore0,1,2,3 och det är där du ska kolla, är du osäker så kan du ju även kolla din cpu temperatur för har spänningen gått ner så ligger du säkert runt 30 grader, vilket du inte hade gjort om den går på max spänning vid idle

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exeo:

Vet inte om du har skrivit vilket moderkort du har, men så gott jag vet så ska VID vara vad du har ställt in i bios, och det som ska röra sig är vcore, jag har dock min multiplier alltid på max så kanske därför inte min VID rör sig för tror VID = multipliern men är osäker på det

För mitt HWiNFO står det Core #x VID detta stämmer överens vad jag har satt i bios 1.23v. Längre ner hittar du vcore0,1,2,3 och det är där du ska kolla, är du osäker så kan du ju även kolla din cpu temperatur för har spänningen gått ner så ligger du säkert runt 30 grader, vilket du inte hade gjort om den går på max spänning vid idle

Ah hittar ju vcore 1,2,3 men dom heter inte vcore det står core 1 vid och så vidare. sen på moderkortet står det vcore så är det de jag ställt in i bios ungefär..

Mina cpu temps ser bara bra ut, full load prime går inte över 70c
Idle 20-30

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av RRoxen:

Ah hittar ju vcore 1,2,3 men dom heter inte vcore det står core 1 vid och så vidare. sen på moderkortet står det vcore så är det de jag ställt in i bios ungefär..

Mina cpu temps ser bara bra ut, full load prime går inte över 70c
Idle 20-30

ser det ut på ett ungefär så här på bilden, och kolla det jag har markerat

http://imgur.com/qysjjxI

ser nu att du skrev dina idle temps, och beroende på det så bordet det fungera med att spänningen går ner vid idle

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exeo:

ser det ut på ett ungefär så här på bilden, och kolla det jag har markerat

http://imgur.com/qysjjxI

ser nu att du skrev dina idle temps, och beroende på det så bordet det fungera med att spänningen går ner vid idle

Nej, så här ser de ut :s
http://imgur.com/7ifTUyM

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exeo:

ser det ut på ett ungefär så här på bilden, och kolla det jag har markerat

http://imgur.com/qysjjxI

ser nu att du skrev dina idle temps, och beroende på det så bordet det fungera med att spänningen går ner vid idle

och så här ser det ut om jag har default.
Förstår inte om det är mitt moderkort som är knas, för dom rör ju sej oavsett. Ingen står helt stilla..
http://imgur.com/gV58IfO

Så här ser det ut efter 3-4 timmar efter prime95.
Så verkar ju gå stabilt fortfarande men fattar inte det med volten..
http://imgur.com/8opDpAd

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av RRoxen:

Nej, så här ser de ut :s
http://imgur.com/7ifTUyM

ser ut som du har speedstep/eist aktiverat men inte c-states och valt antingen c3 eller c7, men kollar man på dina temperaturer så ser det bra ut, så kan mycket väl vara att det funkar som det ska bara det att värdena är omvända, du kör med nästa gen cpu. kan också vara att hwinfo inte helt stöder nästa gen än

Permalänk
Medlem
Skrivet av RRoxen:

och så här ser det ut om jag har default.
Förstår inte om det är mitt moderkort som är knas, för dom rör ju sej oavsett. Ingen står helt stilla..
http://imgur.com/gV58IfO

Så här ser det ut efter 3-4 timmar efter prime95.
Så verkar ju gå stabilt fortfarande men fattar inte det med volten..
http://imgur.com/8opDpAd

Ser normalt ut.

Det är med störst sannolikhet Load-Line Calibration (LLC) som spökar och höger/sänker volten. Ta gärna ett titt på overclock.net's skylake OC guide.

Om du vill att volten ska sänkas när det inte behövs så måste du köra med Adaptive Voltage. Dock funkar inte adaptive ordentligt på vissa BIOS versioner (iaf på Asus mobos) så kolla upp det innan du testar.

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exeo:

ser ut som du har speedstep/eist aktiverat men inte c-states och valt antingen c3 eller c7, men kollar man på dina temperaturer så ser det bra ut, så kan mycket väl vara att det funkar som det ska bara det att värdena är omvända, du kör med nästa gen cpu. kan också vara att hwinfo inte helt stöder nästa gen än

Okej, ska kolla på detta närmare vad jag har aktiverat och inte.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av phreec:

Ser normalt ut.

Det är med störst sannolikhet Load-Line Calibration (LLC) som spökar och höger/sänker volten. Ta gärna ett titt på overclock.net's skylake OC guide.

Om du vill att volten ska sänkas när det inte behövs så måste du köra med Adaptive Voltage. Dock funkar inte adaptive ordentligt på vissa BIOS versioner (iaf på Asus mobos) så kolla upp det innan du testar.

Ja för menar det kan väl inte skada cpun om tempsen ligger ner och jag inte har "överdriven" voltage.
Vad har det för betydelse om det sänks och inte? är det värmen eller.
Ska ta och läsa på det där lite,

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exeo:

ser ut som du har speedstep/eist aktiverat men inte c-states och valt antingen c3 eller c7, men kollar man på dina temperaturer så ser det bra ut, så kan mycket väl vara att det funkar som det ska bara det att värdena är omvända, du kör med nästa gen cpu. kan också vara att hwinfo inte helt stöder nästa gen än

Har c-states på Auto för tillfället.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exeo:

ser ut som du har speedstep/eist aktiverat men inte c-states och valt antingen c3 eller c7, men kollar man på dina temperaturer så ser det bra ut, så kan mycket väl vara att det funkar som det ska bara det att värdena är omvända, du kör med nästa gen cpu. kan också vara att hwinfo inte helt stöder nästa gen än

Tror ju att det funkar som det ska iaf.. Tror också bara värdena är omvända förstår inte varför men.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Så en fråga till idle ligger på 1.180 ungefär, load 1.280 sviktar med 0.020 samma på idle, ställt in den på 1.285 är detta "farligt" eller är det helt okej Vcore, ^
Vet massa frågor men nyfiken och vill lära mej haha, läst en del men fattar inte allt.

http://imgur.com/4aLlEkl Ser detta också "normalt" ut... Vill inte skada cpun..

Visa signatur

=)