Kan jag migrera OS från en ssd till en annan?

Permalänk
Medlem

Kan jag migrera OS från en ssd till en annan?

Hej jag funderar på att köpa till en Samsung 850 EVO 250-500GB ssd under Black-Friday rean, men undrar om det möjligtvis går att migrera operativsystemet från min lilla 120GB till den nya ssd:n. Tänkte använda samsung migration software, verkar vara bra.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem

Enkelt svar.. Japp, De går..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem

Blir det bra allt bra då? Inget som segar ner sig eller så?

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinolik:

Blir det bra allt bra då? Inget som segar ner sig eller så?

Nej, möjligtvis att den blir snabbare då större diskar har snabbar åtkomstahastighet m.m. Bara klona disken, byta plats på satakabeln (så nya ssdn får första sataporten) o starta datorn, låta den installera nya disken, sen starta om..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinolik:

Blir det bra allt bra då? Inget som segar ner sig eller så?

Finns en del problem som kan uppstå, men om allt görs rätt, så ska det bli minst lika bra.

Du måste ha kloningsprogram som göra rätt alignment till 4k sektorer, får rätta på alla boot partitioner (som inte får byta storlek, ens en sektor) och sen måste man ta ur den gamla disken så att inte boot:en blir skadad med båda i samtidigt. Eftersom du kör Win 8 så lär du behöva ett som stöder GPT partition och UEFI boot också.

Backupprogram kan göra detta bäst, men om du ska köra kloning, så klona det "as is". Dvs ändra inget i partitionerna, alls. Du kommer först få en liten "100GB" partition på en stor disk, men du kommer kunna boota iaf. Sen när du bootat med den nya så kan du enkelt öka Windows partitionen i efterhand.

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Okej jag skippar nog kloningen de där lät för komplicerat för mig Var ändå inte så viktigt då jag har 25GB ledigt på ssd:n. Nu hoppas jag bara att en 850 EVO 250GB ssd kommer med i Black Friday rean

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem

@Vinolik: Om du redan har en Samsung disk så går det utmärkt att klona disken med "Samsung Data Migration". Jag gjorde det själv med min nya 950pro från en 840pro

Permalänk
Medlem

Måste verkligen slå ett slag för "Samsung Data Migration Tool". Verkligen superenkelt att migrera från en disk till en annan.

-Stoppa i den nya disken i ett USB-case och anslut till datorn.
-Kör Samsungs programvara direkt i Windows.
-Byt ut den gamla disken mot den nya!

EDIT: Det räcker att den nya disken är en Samsung, jag har t.ex. migrerat från en Adata till en Samsung nyligen.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

Det är just det som Paddanx skrev som skrämmer mig lite. Är det verkligen så komplicerat som han skriver?

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinolik:

Det är just det som Paddanx skrev som skrämmer mig lite. Är det verkligen så komplicerat som han skriver?

Många klonprogram kan automatiskt använda hela det nya utrymmet och eftersom du redan har en SSD, så är det redan rätt alignment och såna grejer på dataformatet, så nej, det är inte så komplicerat som det var för ett par år sedan.

Kör igång Samsungs egna program bara som sagt så ska det gå fort och smidigt.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

@blackeagle: Ok tack för svaret!

Tack alla som hjälpt mig

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinolik:

Det är just det som Paddanx skrev som skrämmer mig lite. Är det verkligen så komplicerat som han skriver?

Var inte tänkt att skrämma dig, utan du frågade, jag gav ett detaljerat svar. Som jag sa, det beror på kloningsprogrammet.

Finns en uppsjö av dem, men om du kört en som är designad för att klona till SSD, (tex ett som följer med en SSD vid köp) så ska det inte vara så farligt. Personligen så föredrar jag att klona "exakt som den är", då det extremt sällan går fel om man gör det. Skulle det mot förmodan gå fel så är det ju kopian som det går fel på. Så du kan alltid försöka igen

Enda varningen jag gör, som du måste göra oavsett om du kör Samsung migration tool eller annat. När du väl har klonat diskarna, starta inte om med båda diskarna i, utan stäng av datorn efter kloningen och byt till endast den nya disken, och starta upp. Annars kan du får omflyttade enhetsbeteckningar (typ C: blir E: mm). Gör du bara detta så bör du kunna göra kloningen utan problem.

Och att ändra storlek i efterhand lovar jag att du klarar. Görs med en enkel guide i Windows egen diskhanterare. Bara hitta nya SSDn största partition i diskhanteraren, högerklocka, välj utöka volym, och följ guiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Enda varningen jag gör, som du måste göra oavsett om du kör Samsung migration tool eller annat. När du väl har klonat diskarna, starta inte om med båda diskarna i, utan stäng av datorn efter kloningen och byt till endast den nya disken, och starta upp. Annars kan du får omflyttade enhetsbeteckningar (typ C: blir E: mm). Gör du bara detta så bör du kunna göra kloningen utan problem.

Man kan säga att Windows då slutför kloningen. Flera klonings program har kräver det. EFTER att man gjort som Paddanx skrev i citatet ovan går det bra att koppla in originalet igen.