Felköp? HGST Deskstar NAS 7200 RPM 5TB. För- eller nackdelar med NAS-disk?

Permalänk
Medlem

Felköp? HGST Deskstar NAS 7200 RPM 5TB. För- eller nackdelar med NAS-disk?

Hej, har en liten fråga.

Köpte en HGST Deskstar NAS 7200 RPM 5TB ( https://www.netonnet.se/art/komponenter/harddisk/sata3a5tum/h... ) utan att veta vad NAS stod för. Nu undrar jag om jag köpt fel. Finns det några uppenbara nackdelar att använda en NAS designad hårddisk som en vanlig hdd? Är det möjligt att ha operativsystem, spel och andra program installerade utan problem? Jag blir inte riktigt klok på det och åsikterna verkar gå isär. Disken är egentligen tänkt att fungera som lagringsmedia för mediafiler men ville slippa extern lösning.

mvh

§3.1
Permalänk
Rekordmedlem

Det är en normal hårddisk som du kan använda hur du vill.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Det finns ingen "nackdel" mig veteligen.
Det som signifierar att det är en NAS-disk är ju att den har längre hållbarhet och stort lagringsutrymme - något som knappast är dåligt att ha som hårddisk i sin dator.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Hedersmedlem

@Stark123: Jag har förtydligat din trådrubrik i enlighet med "§3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om."

Tänk på detta i fortsättningen. Tydliga och beskrivande trådrubriker är bra för alla.

*Trådrubrik redigerad*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är en normal hårddisk som du kan använda hur du vill.

Skrivet av lucifer579:

Det finns ingen "nackdel" mig veteligen.
Det som signifierar att det är en NAS-disk är ju att den har längre hållbarhet och stort lagringsutrymme - något som knappast är dåligt att ha som hårddisk i sin dator.

Jag förstår att den rent mekaniskt är en helt vanlig hdd. Det som fick mig att börja undra var snack om modifierat firmware (exempelvis: TLER, error recovery control), som enligt vissa skulle göra den olämplig utanför en ren NAS konfiguration.

Exempelvis:
"Drives optimized for RAID use typically have shorter error correction cycles (aka TLER, time-limited-error-recovery) so that they don't time out to RAID controllers and get dropped from arrays.

For desktop use you actually want to allow a longer error correction cycle to give better odds of recovering your failed data from a weak/failing block. Performance tuning is also usually for nearline use rather than desktop applications, so performance may suffer. (in practice this is quite small among desktop-based drives like WD Green vs. WD Red, or Seagate Desktop HDD.15's vs. Seagate NASworks) Hence I would not actually want to use a nearline disk in normal desktop use as there is zero advantage and a possible disadvantage in doing so."

Å andra sidan verkar det inte finnas någon som verkligen haft problem att använda en nas- konfigurerad hdd som primär hårddisk för olika program och operativsystem, så jag antar att de egentliga skillnaderna är av mindre betydelse.

Skrivet av MultiMan:

@Stark123: Jag har förtydligat din trådrubrik i enlighet med "§3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om."

Tänk på detta i fortsättningen. Tydliga och beskrivande trådrubriker är bra för alla.

*Trådrubrik redigerad*

Ok, tack för hjälpen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Stark123:

Jag förstår att den rent mekaniskt är en helt vanlig hdd. Det som fick mig att börja undra var snack om modifierat firmware (exempelvis: TLER, error recovery control), som enligt vissa skulle göra den olämplig utanför en ren NAS konfiguration.

Exempelvis:
"Drives optimized for RAID use typically have shorter error correction cycles (aka TLER, time-limited-error-recovery) so that they don't time out to RAID controllers and get dropped from arrays.

For desktop use you actually want to allow a longer error correction cycle to give better odds of recovering your failed data from a weak/failing block. Performance tuning is also usually for nearline use rather than desktop applications, so performance may suffer. (in practice this is quite small among desktop-based drives like WD Green vs. WD Red, or Seagate Desktop HDD.15's vs. Seagate NASworks) Hence I would not actually want to use a nearline disk in normal desktop use as there is zero advantage and a possible disadvantage in doing so."

Å andra sidan verkar det inte finnas någon som verkligen haft problem att använda en nas- konfigurerad hdd som primär hårddisk för olika program och operativsystem, så jag antar att de egentliga skillnaderna är av mindre betydelse.

Ok, tack för hjälpen.

Du verkar blanda ihop raid med nas enligt det du länkade in.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hjälpsam

Fördelar; högre hållbarhet, klarar mer skrivningar och läsningar.
Nackdelar; möjligtvis högre pris, kvalité kostar vanligtvis.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: I det jag citerade talar de om hur NAS hårddiskar, genom sin firmware, är optimerade för bl.a. RAID och att dem i detta skiljer sig från en "vanlig" hdd (om du är intresserad: http://arstechnica.com/civis/viewtopic.php?t=1241379)

"...the firmware that comes with the drives is also different, desktop being optimized for desktop usage and NAS being optimized for constant access usage. NAS drive firmware is also tuned for RAID and rebuild times, with a NAS drive users will see much faster rebuilds."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stark123:

"Drives optimized for RAID use typically have shorter error correction cycles (aka TLER, time-limited-error-recovery) so that they don't time out to RAID controllers and get dropped from arrays.

For desktop use you actually want to allow a longer error correction cycle to give better odds of recovering your failed data from a weak/failing block. Performance tuning is also usually for nearline use rather than desktop applications, so performance may suffer. (in practice this is quite small among desktop-based drives like WD Green vs. WD Red, or Seagate Desktop HDD.15's vs. Seagate NASworks) Hence I would not actually want to use a nearline disk in normal desktop use as there is zero advantage and a possible disadvantage in doing so."

Detta i sig är både rätt och fel. Och det är normalt inget som kommer påverka tills disken får problem och behöver bytas ut ändå.

Nackdelen är att disken kommer "ge upp" snabbare, ja, när den ska försöka läsa dåliga sektorer. Fördelen är att den inte hänger sig...
Normalt när man kämpar med att rädda data från en disk med 5000+ skadade sektorer så är det värsta som sker, när disken "låser sig" för att den försöker om och om igen, utan kontroll. Detta gör inte en NAS disk, så det är faktiskt enklare att ha bra recovery program som kan försöka läsa en sektor 100+ gånger om och om igen, och veta att disken inte kommer hänga sig, utan får den problem så svarar den som den ska och programmet kan be den försöka igen.

I normalt bruk dock, så är det väldigt få skillnader mer än att NAS disken är designad med bättre kylning, ofta bättre lager eller stabilitet eller ev vibrationsdämpning, just för att kunna jobba bättre 24/7, trots vibrationerna från andra diskar.
Men visst... någon direkt "fördel" för normalt bruk finns egentligen inte, utanför NAS användning till en nivå att det är värt det, men nackdelen som finns är bara en nackdel när disken är trasig.

Och helt ärligt, jag har hellre ett läsfel i ett program, eftersom jag då vet att jag måste kolla upp det, än att disken i det tysta "kämpar vidare", systemet blir segare och fryser och när jag väl inser att det är disken, så går inte sektorn alls att läsa längre.

Edit: Kan lägga till att ev FW läs/skriv optimering inte gör mycket. Rebuild tiderna blir inte magiskt mindre, och en NAS disk i desktop bruk kan användas precis lika hård som en desktop disk, skillnaden är att NAS disken ofta tål mer. Ibland är det dock samma hårdvara under huven tom, så du måste upp i enterprise klass för att ens få en del av dessa "fördelar" i firmware, med prestanda.

Finns folk som kör desktop diskar i NAS miljö också, och det går, men det har sina egna nackdelar så klart. Dock är detta anledningen till att HDD företagen ens skapade "konsument" NAS diskar, då enterprise NAS diskarna var för dyra, och folk körde billigaste skit diskarna istället, så HDD tillverkarna gjorde en disk som har lite NAS fördelar, till lite högre pris, för att iaf tjäna lite mer pengar

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Alltid kul att lära sig något nytt från kunniga personer, tack så mycket!

Permalänk
Medlem

Där lärde man sig något nytt, har haft helt fel uppfattning av NAS innan jag läste denna tråden. ☺