Intresserad av att börja programmera

Permalänk
Medlem

Intresserad av att börja programmera

Som en hobby! Kanske självfallet hittar ett användningsområde till det hela om man blir duktig.

Till saken!

Jag har aldrig programmerat förut, vet inte riktigt vad jag skall börja.

Vart ska jag börja? Finns det någon bra "tutorial" sida att rekommendera som är uppdaterad med det senaste så man inte börjar fokusera i fel ände?

Vad för "programmerings" program skall jag använda mig utav?

Vad jag vill kunna lära mig är att skapa något basic spel, t.ex. ett textbaserad webbrollspel och behöver veta grunderna.

Förlåt för mycket och eventuella dumma frågor Hoppas någon har tid/lust och besvara dem.

Mvh
288088

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag var för inte så länge sen i en situation som liknar din. Är du intresserad av webb så tipsar jag om att du tar en titt på Codecademy. Bra handledning och du får se resultat mer eller mindre direkt, vilket kanske är bra om du inte riktigt vet vad du vill lära dig.

Lycka till och ha det så kul!:)

Permalänk
Medlem

@roer: Okej! Ska ta mig en titt

Permalänk
Medlem

Codeacademy är rätt bra. Det är bra att lära sig grunderna och själva konceptet lite. Vilket språk tänkte du dig?

Visa signatur

Dator: Skit

Permalänk
Medlem

Thenewboston på youtube har jäkligt bra guider.

Visa signatur

.:[Main System - Chassi: Fractal Design Define R2 XL - Moderkort: TUF Z370-PLUS GAMING - CPU: Intel i5-8600K - RAM: Corsair Vengeance 2133mhz 8GB x2 - GFX: Nvidia GeForce GTX 1080]:.
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@Lazidge: Ingen aning! Något språk som är väldigt standard som används i väldigt många saker, javascript något att satsa på? Som sagt jag är inte så insatt i det hela ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 288088:

@Lazidge: Ingen aning! Något språk som är väldigt standard som används i väldigt många saker, javascript något att satsa på? Som sagt jag är inte så insatt i det hela ännu.

Javascript är snabbast att komma igång med å funkar på allt.
Sen är det väl tycke och smak, men C# är ju alltid trevligt att kunna och är ganska enkelt att komma igång med Visual studio.

Visa signatur

Intel i7 4970K, Fractal define mini, 24GB DDR3 1600mhz , 500GB SSD * 2 RAID0, GeForce 1060 6gb

Permalänk
Avstängd

Titta på Mr1Buying på Youtube.
https://www.youtube.com/user/Mr1Buying
Det är inte helt up to date men jag tycker han lär ut bra och allt är på svenska. Såg nu också att han lagt upp ett nytt klipp för ett par månader sen då han tidigare sagt att han ska avsluta hela denna kanal.
Kanske kommer uppdateringar framöver på nya språk och uppdateringar på de gamla.

Lycka till.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk

Vet inte om du gillar att ha det "på video" men jag måste säga att denna snubben (svensk) är bra på att lära ut olika programmerings språk!
https://www.youtube.com/user/Mr1Buying Jag lärde mig själv väldigt mycket av honom och började ungefär därifrån.

Edit: *Såg att någon annan har redan skrivit ungefär detta :P*

Visa signatur

Intel i5 3450 | MSI B75MA-p45 | MSI gtx 970 4gb | Cooler Master elite 430 | XFX ProSeries Core Edition 550W PSU | Corsair XMS3 1600MHz 8GB CL9 |

Permalänk
Medlem

Om du ska koda webb så är det ju HTML5, CSS och JavaScript du vill lära dig. Dessa språk ligger på front-end sidan, dvs. allt du skriver körs direkt i webbläsaren, och det är därför väldigt enkelt att komma igång; allt du behöver är en webbläsare och en textredigerare.

Vill du även koda back-end, dvs. det som ligger på serversidan, så bör du till en början titta närmare på PHP och SQL. Du behöver då sätta upp en egen utvecklingsmiljö i form av en webbserver.

Rekommenderar att du tittar på http://dbwebb.se/ som alla webbprogrammerare och webbutvecklare på Blekinge Tekniska Högskola utgår ifrån. Där finns instruktioner som inte förutsätter några förkunskaper, som låter även en nybörjare som du att komma igång.

Permalänk
Medlem

Tror att det är bra att varva videor med mer interaktiva sidor. Började själv med javascript. Jag tycker det är ett relativt lätt språk som det är lätt att få riktiga resultat i.

Visa signatur

Dator: Skit

Permalänk

Själv använder jag Lazarus.
Detta är en opensourceversion av Delphi enkelt uttryckt.
Där programvaran är gratis med en hel del tutorials på hemsidan.
Det går snabbt att komma igång, ladda ner och installera Lazarus och börja programmera.
Givetvis måste du lära dig grunderna i programmeringsspråket först som är pascal. Kanske inte så vanligt men lika kraftfullt som övriga högnivåspråk och ganska lätt att komma igång med.

http://www.lazarus-ide.org/

Visa signatur

/GannTrader

Permalänk
Medlem

Äh! Börja ordentligt med Java, C , eller C++.

Välj ett språk & nöt.

Ska du sedan övergå till något annat är det ganska simpelt!

Jag började själv med C++.

Jag tycker det var en bra inkörsport!

Nu arbetar jag mest med Java & Php.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem

Skrift: Köp en bok med valfritt språk (gör lite research)
Interaktivt (Uppgifter att lösa i kod med endast det du lärt dig): codecademy
Video: Mr1Buying / TheNewBoston