Permalänk
Medlem

Python i eclipse

Tjo, har börjat kolla lite mer seriöst på python. Och hittade en guide hur man skulle få pythonstöd i eclipse. Jag kom så långt så att det fungerar om man kör mycket enka program utan funktioner å dyligt. Men när jag skapar funktioner och ska köra programmen så går det inte.
Använder eclipse 3.8 och Linux Mint.

Nu får jag dock inget felmeddelande, men programmet skapar bara database.db men inget mer.

''' Created on Nov 22, 2015 ''' import sqlite3 import datetime import time conn = sqlite3.connect('database.db') c = conn.cursor() def tableCreate(): c.execute("CREATE TABLE stuffToPlot(ID INT, keyword TEXT, value REAL)") def dataEntry(): c.execute("INSERT INTO stuffToPlot VALUES(1, 'Text i databas',5)") conn.commit() tableCreate() dataEntry()

Är det någon här som använder eclipse? Eller finns det något bättre IDE som fungerar i windows, linux? Vore trevligt med eclipse då jag använder det till java.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Det du letar efter är PyCharm https://www.jetbrains.com/pycharm/

Visa signatur

I'm Winston Wolfe. I solve problems.

Permalänk
Medlem

Okej ska prova det.

Skillnad på gratis och betalversionen? Värt att lägga pengar på det när man börjat lära sig det?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Prova köra en nyare Eclipse, 4.5.1 borde fungera bättre. Python pluginet borde vara uppdaterat också! Det kanske du gjort manuellt iofs?!

Permalänk
Medlem

Nä jag körde bara det som fanns i det befintliga arkivet. Provar pycharm så får vi se. Annars ska jag prova nyare eclispe.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Framgår inte ur din text, men jag antar att du hittat http://www.pydev.org/ ?

Vad exakt är det som inte går?
I koden ovan anropar du aldrig dina funktioner, så att databasen bara skapas men inget mer händer är förväntat resultat.

Permalänk
Medlem

@Spannen:
Missade att kopiera det, har redigerat koden/inlägget.

Japp jag har lagt till pydev, eclipse känner igen python, kan köra enkla print-kommandon osv men funktionerna fungerar inte. Nog jag som skriver fel. Men jag provade kopiera kod men det hjälper inte i eclipse. Men kör jag samma kod i terminalen så fungerar det.

Lite svårt att vara specifik vad som är fel, eftersom det är första gången jag testar python i eclipse, så är det väl stor chans att jag har gjort fel. Ska testa lite med nyare version å se om jag kan få det att fungera. Postar ev felkoder här annars.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Hmm pinsamt...missade TAB före funktionsanropen Tog bort dem och nu funkar det!

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Hmm pinsamt...missade TAB före funktionsanropen Tog bort dem och nu funkar det!

Jag tycker eclipse ihop med python funkar väldigt bra och kör det jämt. Skönt att du hittade felet. Du behöver inte skämmas alla gör sådana där småfel ibland.

Visa signatur

/M